Wanneer gaat Odido IPv6 ondersteunen?

  • 5 March 2024
  • 3 reacties
  • 1077 Bekeken

Reputatie 5

Gezien het vorige topic een slotje heeft gekregen en ik wel benieuwd ben naar de stand van zaken w.b. IPv6 bij Odido anno maart 2024, hierbij nog eens de vraag.

Wanneer gaat Odido (dan eindelijk) IPv6 ondersteunen?

 

Kijk, dat het er nog niet is, is 1 ding. Maar dat er zo slecht over wordt gecommuniceerd vind ik eigenlijk nog erger. Volgens mij verdienen we een concreet, helder antwoord. Het liefst direct van de techneuten.

 

Als je je afvraagt “Waarom is IPv6 zo belangrijk” of “Waarom stap je dan niet over” dan hier wat redenen waarom IPv6 voor iedereen (en ja, dus ook voor jou!) belangrijk is.

 

Schaarste van IPv4-adressen: Het huidige IPv4-protocol heeft een beperkt aantal beschikbare adressen, wat leidt tot een dreigend tekort. IPv6 lost dit probleem op door een veel groter adresbereik te bieden, waardoor er voldoende unieke adressen beschikbaar zijn voor alle apparaten wereldwijd. Echter, deze oplossing werkt alleen als ALLE providers ondersteuning bieden voor IPv6. Er zijn nu al tal van websites en services die alleen via IPv6 werken en dat worden er alleen maar meer. Vaak kiest men er voor extra kosten te maken en oude IPv4 adresruimte in te kopen.

Bevordering van innovatie: Door de beschikbaarheid van een overvloed aan IP-adressen kunnen bedrijven en ontwikkelaars nieuwe innovatieve toepassingen en diensten ontwikkelen, waardoor de technologische vooruitgang wordt gestimuleerd. Soms zijn die toepassingen niet mogelijk met IPv4. Soms wordt de innovatie tegengehouden door de hoge kosten van schaarse IPv4 adressen. Die (dankzij providers als Odido, die nog geen IPv6 hebben geïmplementeerd) nog steeds nodig zijn.

Geen NAT (Network Address Translation) meer nodig: Met IPv6 wordt NAT overbodig. NAT introduceert vaak complexiteit en problemen in netwerken. Vooral bij communicatie / VoIP toepassingen heb je hier last van. Het vermijden van het gebruik van NAT kan leiden tot eenvoudiger netwerkbeheer en betere end-to-end connectiviteit. En nee, dit is geen beveiligingsrisico zoals sommige mensen denken. Een firewall beschermt je tegen aanvallen van buitenaf, NAT op zichzelf niet. En de noodzaak van een firewall verdwijnt niet bij IPv6.

 

Er zijn legio overgangsstrategieën beschikbaar voor Odido. De coolste vind ik eigenlijk de aanpak zoals (provider met een blauw logo, want stel je voor dat ik de naam van een concurrent noem): Implementeer native IPv6 en CGNAT voor IPv4. Biedt daarnaast (voor klanten die dat willen, klein percentage volgens de blauwe provider, kosteloos een dedicated IPv4-adres aan.

 

Laten we er met z’n allen voor zorgen dat Odido weer een coole provider wordt, maar daarvoor is nu toch echt wel een handreiking vanuit Odido vereist.

Teresa van Odido 1 maand geleden

@Mister-v6 Op dit moment is er geen update over de mogelijkheden van IP V6 voor Odido. Gelukkig heeft @eric dit idee aangedragen via onze Wensen & Suggesties pagina: IP V6 | Odido community. Zodra er meer bekend is, zal dit hier worden gedeeld. Mocht je iets willen delen over IP V6, dan kun je dit daar doen. 

Ik ga dit topic sluiten, omdat het niet is toegestaan om dubbele topics te openen. Meer informatie over onze huisregels vind je hier: Hoe gaan wij binnen de Community met elkaar om? | Odido community

I

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

3 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Het heeft niet voor niets een slotje gehad. Als er wat te melden is dan zullen moderators dit actief communiceren.

Reputatie 5

Het heeft niet voor niets een slotje gehad. Als er wat te melden is dan zullen moderators dit actief communiceren.

Er is wat te melden, het is alleen nog niet gemeld.

En daarbij: met een slotje op het topic kan het helemaal niet meer gepraat worden.

Reputatie 6
Badge +2

@Mister-v6 Op dit moment is er geen update over de mogelijkheden van IP V6 voor Odido. Gelukkig heeft @eric dit idee aangedragen via onze Wensen & Suggesties pagina: IP V6 | Odido community. Zodra er meer bekend is, zal dit hier worden gedeeld. Mocht je iets willen delen over IP V6, dan kun je dit daar doen. 

Ik ga dit topic sluiten, omdat het niet is toegestaan om dubbele topics te openen. Meer informatie over onze huisregels vind je hier: Hoe gaan wij binnen de Community met elkaar om? | Odido community

I