Skip to main content
Beantwoord

Probleem met Mesh network EX5601


Sinds vorige week heb ik een Odido aansluiting met glasvezel en een EX5601 modem. Voor een goede dekking in huis wil ik  gebruik maken van Wifi plus.

 

Momenteel heb ik twee Zyxel WX5600 aan het netwerk gekoppeld, 1 bedraad en 1 draadloos. Beide apparaten staan echter als client in de Mesh topologie van de MPro Mesh app. Bovendien zie ik op de home pagina van de app: Mesh: Offline.

Alle apparaten in mijn netwerk lopen nu dus via de modem, wat niet optimaal is gezien de beperkte range.

Hoe krijg ik de Mesh functionaliteit geactiveerd en worden de WX5600 ingericht als AP of repeater?

 

 

Beste antwoord door raymondverhoef

Tommie van Odido schreef:

Hoi @raymondverhoef, welkom op onze Community!

Het klopt inderdaad dat de app dit niet laat zien, dit is een firmware bug en wordt opgelost met een volgende update. Zie je het wifipunt wel goed terug als je in het modem kijkt via 192.168.1.1? 

 

Hi @Tommie van Odido ja ik zie hem wel terug. Het is dan alleen ingesteld als client:

 

 

Bekijk origineel

25 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 13983 reacties
  • 21 maart 2024

Hoi @raymondverhoef, welkom op onze Community!

Het klopt inderdaad dat de app dit niet laat zien, dit is een firmware bug en wordt opgelost met een volgende update. Zie je het wifipunt wel goed terug als je in het modem kijkt via 192.168.1.1? 


  • Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • Antwoord
  • 21 maart 2024
Tommie van Odido schreef:

Hoi @raymondverhoef, welkom op onze Community!

Het klopt inderdaad dat de app dit niet laat zien, dit is een firmware bug en wordt opgelost met een volgende update. Zie je het wifipunt wel goed terug als je in het modem kijkt via 192.168.1.1? 

 

Hi @Tommie van Odido ja ik zie hem wel terug. Het is dan alleen ingesteld als client:

 

 


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 13983 reacties
  • 21 maart 2024

Ja ook dit komt door een kleine bug in de firmware @raymondverhoef. Zolang het goed staat bij: https://192.168.1.1/SteeringStatus, is alles goed!


  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 12 mei 2024

En wanneer staat goed bij Steeringstatus, zodat je weet dat mesh aan staat en correct werkt? Als de EX5601 bij Control table staat en WX5600 bij Agent table?.


  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 15 mei 2024

@Tommie van Odido Ik heb precies hetzelfde probleem. Lees op ander topic dat dit wellicht komt door de upgrade naar nieuwe firmwareversie (V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130 in mijn geval). Bij mij werkte het namelijk in het begin prima, maar ineens niet meer. 
De wifipunten lijken prima te functioneren (want goed bereik op 1e en 2e verdieping waar ze bij mij staan) maar ze zijn dus ook niet te zien als meshnetwerk in zowel de app als modeminstellingen.

Hoe is dit op te lossen, is het een optie om te downgraden naar vorige firmwareversie? Wat zou hier verder een nadeel van zijn (bijv minder stabiel internet, trager, ..?)

Ik hoor ook graag hoe je in Steering Status in modem kan zien hoe het zou moeten staan.

 

EDIT: lees op veel topics die hierover gaan dat het een bug betreft. Nu is het zo dat bij mij alleen het modem firmwareversie B10 heeft, maar de wifipunten B8. Zou dit verschil het probleem geven? En zo ja kunnen de wifipunten dan naar de nieuwste versie worden gezet of het modem naar de vorige?


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 13983 reacties
  • 16 mei 2024

Hoi @Marc1810, welkom op onze Community!

Dit is inderdaad een bug, de wifipunten doen gewoon hun werk maar inderdaad door de B10 firmware gaat er iets mis met de topologie en de weergave in de Mpro Mesh app. Dit wordt opgelost in een volgende update wanneer deze klaar is om uitgestuurd te worden! 


  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 29 juni 2024

@Tommie van Odido  is al bekend wanneer de nieuwe update en dus oplossing van dit probleem uitgevoerd wordt?


Ishana van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator | Internet + TV
  • 2241 reacties
  • 30 juni 2024

Hoi @Marc1810, ik geef je graag duidelijkheid hierover! Er is nog geen specifieke datum bekend en ze zijn hard bezig om dit op te lossen. Zodra er meer informatie bekend is, zullen we dit direct met jullie delen! Groetjes, Ishana


  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 18 juli 2024

@Ishana van Odido 

 

Deze bug bestaat nu al 3 maanden. Ik lees in zoveel topics dat dit binnenkort wordt opgelost. Het lijkt me fair nu eens met een richt datum te komen.

Met zoveel vragen/klachten lijkt het me dat je je klanten niet langer aan het lijntje kan/mag houden 

 

Ook hier, net overgestapt, krijg mesh down en kan dus niet beoordelen of het mesh network werkt.

 

Mvgr

Frank


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 13983 reacties
  • 19 juli 2024

Hi @Medusa1965, het is afwachten op onze engineers voordat ze de firmware klaar hebben voor gebruik.

Je Mesh werkt wel, echter staat 1 wifipunt te dichtbij het modem, het gaat om 48:ED:E6:45:0C:F1. Plaats deze wat verder van het modem af en dan moet hij beter functioneren! 

 

Hier een screenshot van 1 cliënt die netjes schakelt tussen de AP's.

 


  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 19 juli 2024
Tommie van Odido schreef:

Hi @Medusa1965, het is afwachten op onze engineers voordat ze de firmware klaar hebben voor gebruik.

Je Mesh werkt wel, echter staat 1 wifipunt te dichtbij het modem, het gaat om 48:ED:E6:45:0C:F1. Plaats deze wat verder van het modem af en dan moet hij beter functioneren! 

 

Hier een screenshot van 1 cliënt die netjes schakelt tussen de AP's.

 

@Tommie van Odido 

Bedankt,

 

Fijn om te horen dat Mesh werkt dit omdat de tool aangeeft dat de Mesh Down is

Helaas kan ik deze niet verder weg plaatsen, hij staat nu bij een vaste aansluiting (en verder heb ik deze niet verderop)

 

Mvrgr

Frank

 


  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 26 augustus 2024

@Tommie van Odido Hoe lang wachten we nog op de engineers? Dit duurt te lang, is men nu al 5 maanden 'hard bezig' of moeten we er niets meer van verwachten? Wat duidelijkheid zou gepast zijn lijkt me. 


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 13983 reacties
  • 27 augustus 2024

Hey @Marc1810, de reden dat het wat langer duurt is omdat we op dit moment bezig zijn met firmware upgrades van alle modems. Vorige week was de T-54 aan de buurt, daarna de T-56 en de T-75 nog. Als het goed is is dan ook de firmware van de WX5600 klaar voor gebruik! 


  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 23 september 2024
Tommie van Odido schreef:

Hey @Marc1810, de reden dat het wat langer duurt is omdat we op dit moment bezig zijn met firmware upgrades van alle modems. Vorige week was de T-54 aan de buurt, daarna de T-56 en de T-75 nog. Als het goed is is dan ook de firmware van de WX5600 klaar voor gebruik! 

@Tommie van Odido 

Bijna een maand verder, is er inmiddels al een datum bekend wanneer deze uitgerold gaat worden?

 

Mvrgr

Frank


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 13983 reacties
  • 23 september 2024

Nog geen concrete datum bekend @Medusa1965, maar om een beeld te schetsen: We upgraden op dit moment de T-54 modems in batches, dit zullen er steeds meer per keer worden. Op dit moment hebben we er 15.000 geupgraded en er zijn er 180.000 die de update moeten krijgen. We bouwen dit rustig op tot we elke nacht een stuk op 30.000 gaan upgraden om te zorgen dat er niks mis gaat. Daarna is de T-75 aan zet, gelukkig zijn er daar maar heel weinig van in het spel, nog geen 1.000. Dan komt de WX5600 aan de beurt. Het zal niet heel lang meer duren maar nog zeker wel een aantal weken.


  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 13 november 2024

@Tommie van Odido 

We zijn alweer een aantal weken verder, enig idee wanneer de updates worden uitgerold?


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 13983 reacties
  • 14 november 2024

Hi @Medusa1965, op dit moment nog niet. Waarschijnlijk wordt het pas ergens volgend jaar dat hij uitgerold wordt. 


  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 5 december 2024

@Tommie van Odido We zijn nu 8 maanden na het eerste bericht hier en het werkt nog steeds niet. We betalen voor de apparatuur maar ze zijn erg beperkt te gebruiken op deze manier. Hoe wordt hierin tegemoet gekomen? De opmerking dat het ‘ergens volgend jaar’ geüpdatet gaat worden getuigt natuurlijk niet van service in dezen. Blijkbaar heeft het geen prioriteit maar daarmee hoeft het nog niet 8 maanden te duren. Een eerlijk bericht dat het niet gaat werken kan ook, dan moet ik zoeken naar een alternatief. Maar op deze manier worden we constant aan het lijntje gehouden en dat kan echt niet voor een groot bedrijf als Odido. 


  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 7 december 2024

eens we worden alleen maar aan het lijntje gehouden


  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 28 december 2024

Nogmaals:

 

@Tommie van Odido We zijn nu 8 maanden na het eerste bericht hier en het werkt nog steeds niet. We betalen voor de apparatuur maar ze zijn erg beperkt te gebruiken op deze manier. Hoe wordt hierin tegemoet gekomen? De opmerking dat het ‘ergens volgend jaar’ geüpdatet gaat worden getuigt natuurlijk niet van service in dezen. Blijkbaar heeft het geen prioriteit maar daarmee hoeft het nog niet 8 maanden te duren. Een eerlijk bericht dat het niet gaat werken kan ook, dan moet ik zoeken naar een alternatief. Maar op deze manier worden we constant aan het lijntje gehouden en dat kan echt niet voor een groot bedrijf als Odido. 


  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 29 december 2024
Marc1810 schreef:

Nogmaals:

 

@Tommie van Odido We zijn nu 8 maanden na het eerste bericht hier en het werkt nog steeds niet. We betalen voor de apparatuur maar ze zijn erg beperkt te gebruiken op deze manier. Hoe wordt hierin tegemoet gekomen? De opmerking dat het ‘ergens volgend jaar’ geüpdatet gaat worden getuigt natuurlijk niet van service in dezen. Blijkbaar heeft het geen prioriteit maar daarmee hoeft het nog niet 8 maanden te duren. Een eerlijk bericht dat het niet gaat werken kan ook, dan moet ik zoeken naar een alternatief. Maar op deze manier worden we constant aan het lijntje gehouden en dat kan echt niet voor een groot bedrijf als Odido. 

Helemaal mee eens !


Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 1635 reacties
  • 30 december 2024

Hi ​@Marc1810 en ​@Medusa1965, we willen jullie zeker niet het gevoel geven dat we jullie aan het lijntje houden. Op dit moment is er echter nog geen datum bekend waarop de firmware geüpdatet gaat worden. De wifipunten werken verder helemaal zoals ze zouden moeten, het is alleen niet zichtbaar in de app. Zodra we weten wanneer er een nieuwe firmware update beschikbaar is, laten we dit weten. 


  • is een King Poster
  • 106 reacties
  • 30 december 2024

Voor mijn begrip. Leveren jullie “nieuwe” apparatuur uit om daarna geen updates meer uit te voeren…..  ? Maar stel dat ( hoewel de hoop al opgegeven is) er dan toch een update komt loopt deze dan niet meteen een jaar achter op werkelijkheid?

 

beetje zoals de integratie van ipv6? 


  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 30 december 2024

Lekker makkelijk antwoord, ik ben niet overtuigd dat alles werkt, maar helaas niet de tool die dit kan bevestigen, overigens is het al maanden geleden belooft, en blijft het maar schuiven. Ik vermoed dat dit niet is opgelost na 1 jaar lidmaatschap, dus dat wordt weer doorzappen want voor mij is betrouwbaarheid (van netwerk en beloften) zeer belangrijk...vorlopig geen mondelinge reclame, dit duurt me echt te lang.


  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 13 januari 2025

Duidelijk, alles wijst erop dat dit niet meer opgelost gaat worden. De looptijd van een contract is 1 of 2 jaar, het kan niet zo zijn dat de klant het grootste deel hiervan suboptimaal functionerende apparatuur door achterstallige firmware heeft. Nogmaals, dit verwacht je niet van een groot bedrijf als Odido. In ieder geval geen goede reclame. Gelukkig zal ik per maart ‘25 overstappen en ben ik (hopelijk) van dit soort gebrekkige service af.


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen