Skip to main content

Laatste poging Zyxel T-56 ping spikes


Ping spikes, packet loss, jitter. Sinds de overstap van een simpele Ziggo lijn naar glasvezel, heb ik nog geen dag fatsoenlijk kunnen gamen. Allerlei tests (ping, packet loss, weet ik het wat) doorsturen, tal van telefoontjes, monteurs van Gideon die aangeven "zeg maar dat je van je abonnement af wil"... het is een schande dat jullie tig klanten deze stappen laten doorlopen. Deze hele conmunity staat vol met hetzelfde probleem, met één en dezelfde modem. Mensen die op eigen kosten en initiatief een andere modem kopen, zijn direct van hun problemen af. Maar wat doen jullie? Klanten keer op keer uren zelf allemaal bullshit laten doen, terwijl je allang weet wat het probleem is en het niet op te lossen is zonder de hardware te vervangen.

 

Ik bestel een dienst, een hele simpele, die deugdelijk geleverd en geĂŻnstalleerd moet worden. Als dat niet zo blijkt te zijn, moet je niet de klant aan het werk zetten, maar moet je de shit als leverancier zelf oplossen. Alsof je een paar schoenen koopt die na 1 dag scheuren en je zegt "doe eens microscopisch onderzoek naar de belijming van de naad en koop even wat lijm om het zelf te plakken". Gekkenwerk.

Het leek even opgelost toen ik overstapte naar een ander spel, maar het was ijdele hoop. Ik eis nu een oplossing. Prima als ik een Fritzbox moet kopen, maar dan op jullie kosten. Ik ga geen enkel eigen onderzoek zoek meer doen, wetende dat deze community he-le-maal volstaat met hetzelfde probleem en deze geen enkele keer opgelost is.

Het is een schande dat dit kan bij zo'n bedrijf. Waarschijnlijk wint de simpele consument het nooit van zo'n bedrijf, maar als dit niet snel opgelost wordt, ga ik toch m'n best doen. 

 

Jullie kunnen mijn dossier opzoeken. Wat er ook als laatste update staat, er is nog niks verbeterd.

Uitgelichte reactie

22 april 2025

Hey ​@Mkr2000, welkom op onze Community!

Ik begrijp je sentiment volkomen, er is niks zo erg als een verhoging op ping tijdens het gamen, ik weet er alles van. Gelukkig heb ik er zelf geen last van op het Odido netwerk. Vaak kunnen we dit wel oplossen maar dat kost veel tijd en onderzoek. Een verhoging op ping kan soms gemakkelijk op te sporen zijn maar soms is het net als zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik wil heel graag je dossier bekijken, hopelijk hoef ik dan geen nieuwe test meer uit te vragen als alle juiste testen zijn uitgevoerd. Zou je alleen je profiel willen aanvullen met je geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je IBAN? Dan kan ik je abonnement erbij pakken en het dossier bekijken. Hopelijk kan ik dan al een onderzoek starten maar ik durf niet uit te sluiten dat ik nog een test moet opvragen. Geef je mij hier een seintje als je je profiel hebt aangevuld? Dan ga ik mijn best voor je doen om dit op te lossen! Alvast bedankt. 

17 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14142 reacties
  • 22 april 2025

Hey ​@Mkr2000, welkom op onze Community!

Ik begrijp je sentiment volkomen, er is niks zo erg als een verhoging op ping tijdens het gamen, ik weet er alles van. Gelukkig heb ik er zelf geen last van op het Odido netwerk. Vaak kunnen we dit wel oplossen maar dat kost veel tijd en onderzoek. Een verhoging op ping kan soms gemakkelijk op te sporen zijn maar soms is het net als zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik wil heel graag je dossier bekijken, hopelijk hoef ik dan geen nieuwe test meer uit te vragen als alle juiste testen zijn uitgevoerd. Zou je alleen je profiel willen aanvullen met je geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je IBAN? Dan kan ik je abonnement erbij pakken en het dossier bekijken. Hopelijk kan ik dan al een onderzoek starten maar ik durf niet uit te sluiten dat ik nog een test moet opvragen. Geef je mij hier een seintje als je je profiel hebt aangevuld? Dan ga ik mijn best voor je doen om dit op te lossen! Alvast bedankt. 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 2 mei 2025

Hi ​@Tommie van Odido,

Dank.

Ik zie dat jij inderdaad vaak je best doet op de Community. Wordt gewaardeerd. Ik heb de laatste nummers van m'n IBAN toegevoegd aan m'n profiel.

Twee dingen die ik niet ga doen (om je tijd en moeite te besparen):

  • PS5 direct bekabeld aan modem hangen
    Dat had ik met mijn vorige, in theorie veel tragere, Ziggo verbinding ook niet en toen kon ik perfect gamen. Dat mag dus geen excuus zijn. Als dat de geboden oplossing is, wil ik bij deze direct mijn abonnement opzeggen en ga ik terug naar Ziggo.
  • Bellen met de Klantenservice
    Die route heb ik al bewandeld en die adviezen waren van treurig niveau. Daarnaast ook tig keer heen en weer bellen op werkdagen. Ga ik niet meer doen. Als er metingen gedaan moeten worden, kunnen jullie een monteur opsturen die dat gaat doen. Nogmaals, jullie leveren een dienst die niet naar behoren werkt. Dan is het aan jullie om het op te lossen en niet aan de klant. Er is echter al een monteur van ODF langsgeweest, nieuwe modem geplaatst (hetzelfde type, lekker slim) en die had verder ook geen idee. Dus ik vraag me af hoeveel zin het heeft om weer iemand langs te sturen, maar goed


Nogmaals, alvast dank voor je moeite.


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14142 reacties
  • 5 mei 2025

Hey ​@Mkr2000, bedankt voor het toevoegan van je IBAN, ik mis alleen nog je geboortedatum. Zou je die nog willen toevoegen? Zou je ook het ONT en modem willen voorzien van een powerflip? Dit doe je zo: 

 

       Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Dan weet ik namelijk zeker dat ik een goede meting kan uitvoeren. Zou je de PS5 toch eens bekabeld willen aansluiten om te controleren of je daar geen problemen mee hebt? Zo kan ik uitsluiten dat het puur om de wifi verbinding gaat namelijk. Alvast bedankt!


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 7 mei 2025

Hi ​@Tommie van Odido ,

Powerflip is gedaan.

PS5 is niet mogelijk om naar beneden te halen, dus dan moet er een kabel van 20 meter naar boven. Ook een gevalletje “heb ik niet in huis, ga ik niet (op eigen kosten) doen, maar een monteur mag het met alle plezier prima komen doen”.

Om er nog wat ellende aan toe te voegen, heb ik recent ook dat Odido TV en andere streamingsdiensten (ook via internet met een Nvidia Shield) regelmatig stoppen door geen verbinding. Betreffende app moet dan weer opnieuw opgestart worden en soms zelfs de hele Shield. Lijkt echt door zo'n ping spike of packet loss(?) te komen, want andere apparaten (smartphone) blijven wel gewoon werken.

Gaat het voor jou nu lukken om de nodige checks te doen?


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14142 reacties
  • 8 mei 2025

Hey ​@Mkr2000, bedankt voor de terugkoppeling.

Ik zie een lichte verhoging op de demping in de wijkcentrale. Ik heb het ONT een reset gegeven en het modem herstart voor een nieuwe meting. Na de reset van het ONT is de demping nog steeds hetzelfde maar het is wel echt minimaal. Dit kan de oorzaak zijn.

Ik heb je ook een 15 meter lange UTP kabel opgestuurd, we hebben ze niet langer dan 15 meter, hopelijk is dat lang genoeg om te testen met je PS5! Zou je mij een terugkoppeling willen geven of het gelukt is om dit te testen? Daarnaast ben ik benieuwd naar een ping test, zou je die bekabeld willen uitvoeren op een laptop/desktop? Dan krijg ik wat meer inzicht in het probleem om het voor je op te lossen. Alvast bedankt.

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los. Maak een nieuw topic aan als je problemen met hoge ping ervaart. Beantwoord de vragen zorgvuldig.

 

Vragenlijst:

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 9 mei 2025

Hi ​​​​@Tommie van Odido,

Bedankt voor de kabel. Die is inmiddels binnen. Ik vrees dat ie te kort is voor naar boven, maar heb de testjes wel alvast bekabeld gedaan met een laptop.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
    Geen eigen modem. Zyxel T-56 van jullie.
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
    Ik game voornamelijk 's avonds, dus weet alleen dat het 's avonds speelt. Als ik testjes (Cloudflare speedtest) doe, lijken die in de ochtend wel beter.
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
    LAN poort 4 op de modem. 1Gbit, volgens mij.
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.

    Zat later nog wel een uitschieter naar 11ms en 7ms tussen, maar verder stabiel.

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
     
  • Ping het gevonden IP-adres

Ik kom vanavond terug op het gamen.

Desondanks blijft het voor mij geen optie om blijvend een kabel naar boven te trekken. Ik heb voorheen met een, op papier veel langzamere Ziggo lijn, altijd probleemloos gegamed. De setup is nu exact hetzelfde, met wifi spots op exact dezelfde plekken. Alleen de apparatuur en de lijn zijn anders. Dus einddoel is nog altijd om met die setup te gamen. Dus 2 wifi spots boven, waarvan één een kabel heeft naar mijn PS5. 


rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1251 reacties
  • 9 mei 2025

​@Mkr2000 De vraag was om de "statistics" van de ping. Dat zijn de laatste 5 of 6 regels (het laatste blokje dus met resultaten). Niet het begin van de ping.

 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 9 mei 2025

Dank ​@rvk01! Ik heb mijn reactie aangepast. Scheelt weer. :)


rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1251 reacties
  • 9 mei 2025
Mkr2000 schreef:

Dank ​@rvk01! Ik heb mijn reactie aangepast. Scheelt weer. :)

🙄 Ik mis van de beide pings nog steeds het statistics gedeelte.


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 9 mei 2025

Hmm.. weet niet wat daar mis is gegaan, maar aanpassen kan nu niet meer, dus dan hieronder maar:

 

Naar 8.8.8.8:

Naar 87.209.18.1:

 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 11 mei 2025

Gamen (Call of Duty Warzone) direct aan de kabel ging goed. Het enige wat tegenviel was het matchmaken. 

Bekabeld via wifispot (oude situatie) is nog altijd zeer matig met veel lag.

Wat nu ​@Tommie van Odido ? Als de situatie met de wifispots niet verbeterd kan worden, zie ik geen andere optie dan terug naar Ziggo, waar diezelfde setup prima werkte. Hopelijk heb jij nog een oplossing.

Dank weer!

 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 20 mei 2025

Hi ​@Tommie van Odido,

Gaan we nog wat proberen? Zo niet, hoor ik het ook graag. Kan ik door met m'n leven en besluiten of ik op de nieuwe glasvezel lijn van KPN wacht of gewoon terugga naar Ziggo.

Thanks!


  • is een King Poster
  • 51 reacties
  • 21 mei 2025

Misschien je wifipots vervangen door een echte oplossing ipv die troep. Via je laptop werkt het en geen latency, dus ga eerst is bij je zelf te rade voor je Odido de schuld geeft.


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 21 mei 2025

De wifipods zijn van Odido pipo. Plus geĂŻnstalleerd door Odido.

Nogmaals, bij Ziggo ook wifipods gebruikt (van Ziggo) in exact dezelfde opstelling. Nergens last van.

Daarbij, de hele community staat vol met dit probleem en bij mij zou het aan mezelf liggen. Laat me niet lachen. 

Blijkbaar moet je bij Odido je PS5 in je meterkast zetten en verplicht bedraad aan je modem gamen. Bij andere providers niet. Als dat de conclusie is, zeg dat dan gewoon en hou klanten niet aan het lijntje.

Bedankt voor je bijdrage verder. 😂

Laat het verder maar aan Tommie over knul.


  • is een King Poster
  • 51 reacties
  • 21 mei 2025

Wifispots/wifopods heeft alleen Ziggo, Wifi plus is van Odido dus je bent al niet duidelijk in je communicatie van je post clown.

Als je heel community er last van heeft heb je lekker onderzoek gedaan voor je over gaat op een andere provider met deze wifi versterkers / oplossing.

Als je al gamen doet over wifi en klaagt op ping spikes dan neem ik je niet eens meer serieus jochie.

 

Succes met je probleem.

 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 21 mei 2025

Als je moeite hebt met begrijpend lezen en verbanden leggen moeilijk voor je is, is een online community misschien niet de beste plek voor je. Extra knap dat je het al zolang volhoudt hier. Een echte doorzetter! Vast daarom ook al lang klant bij Odido. 😅

Zal het in kindertaal voor je uitleggen:

Vroeger gamen met Ziggo: toppie!

Nu gamen met Odido: boeee!

Allebei met hardware van de provider en installatie door de provider. Knappe jongen die mij kan overtuigen dat het aan mezelf ligt. 

Nogmaals dank voor je bijdrage. Enorm behulpzaam!


Forum|alt.badge.img+4
  • Odido medewerker
  • 842 reacties
  • 22 mei 2025

Hi ​@Mkr2000 

Ik heb een kleine aanpassing bij je gemaakt. Kan je eens kijken of het nu beter gaat? 


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen