Begrijp ik het goed dat je de Zyxel al had VOORDAT je glasvezel kreeg (ik neem aan met een DSL verbinding?)
Voordat we naar het aansluiten van de Velop kijken: test eerst je internet snelheid met een PC direct aangesloten op de Zyxel.
Zijn die snelheden ok voor je abonnement, niet alleen voor download maar ook voor upload?
Voor het aansluiten van de Velop zie ik 3 mogelijkheden:
- De eerste velop bedraad aan de Zyxel, de rest via de mesh. Zou moeten werken. Want dat is waar de mesh voor is ontworpen,
- Iedere Velop (of in ieder geval meerdere direct aan de Zyxel. Dat zal een betere performance geven omdat je signaal niet via meerdere Velops verstuurd moet worden voordat het bij je client uitkomt (de wireless mesh). Als je de kabels hebt liggen werkt dat waarschijnlijk wel beter
- De eerste Velop in plaats van de Zyxel aan de Huawei. Dat kan als je de Velop kunt vertellen dat hij de WAN binnenkrijgt op VLAN300 met DHCP op de WAN poort. Ik kan in de documentatie niet terug vinden of de Velop dat kan. Dit zal dan de Zyxel geheel vervangen (die kan naar zolder) en spaart je stroom
Wat “beter” is hangt af van je omstandigheden en wensen. Optie 3 spaart stroom en is “cleaner”: hoe simpeler, hoe beter. Maar het is weer lastig als je problemen ervaart en T-mobile je vraagt de Zyxel terug te plaatsen om beheer op afstand te moeten doen. Dit is eigenlijk alleen interessant als je wilt spelen met je systeem en er de energie in wilt steken om dit voor elkaar te krijgen EN je Velops dit ondersteunen
Tussen optie 1 en 2 kiezen is denk ik vooral afhankelijk van de vraag of je kabels hebt liggen naar de plaatsen waar je Velops worden geplaatst.
Maar zoals gezegd, check eerst dat je de snelheid van je abonnement geleverd krijgt