Skip to main content

Klik Klaar Klacht


joerif
  • is een King Poster
  • 67 reacties

Beste Odido,

Sinds de eerste dag maak ik gebruik van Odido Klik Klaar. In het begin werkte alles naar behoren, maar sinds de D0806 firmware ervaar ik alleen maar problemen: geen ondersteuning voor B20 en N28 en een aanzienlijk slechtere wifi-prestatie waarbij een reboot nodig is.

Eind vorig jaar is aangekondigd dat er een nieuwe firmware-update zou komen die deze problemen zou verhelpen. Tot op heden heb ik daar echter niets meer over vernomen. Wat ik bijzonder teleurstellend vind, is dat klanten die het product later hebben aangeschaft wél profiteren van verbeterde snelheden via B20 en N28 én geen wifi-problemen ervaren. De eerste, loyale klanten blijven echter met deze gebreken zitten, zonder enige vorm van communicatie of compensatie.

Kunnen jullie aangeven wanneer de beloofde firmware-update beschikbaar komt? Daarnaast zou het fijn zijn als Odido voortaan proactiever communiceert over dit soort belangrijke zaken. Stilte vanuit jullie kant voelt voor klanten als negeren van bestaande problemen.

Ook valt mij op dat de snelheid heel erg schommelt en dat game update op Xbox maar met 20Mbps gaat en speedtest rond de 100Mbps aangeeft. Wanneer ik met mijn eigen sim speedtest doe haal ik rond de 240Mbps.

Uitgelichte reactie

1 april 2025

Dat b20 en n28 uit staat is logisch en zal in een volgende firmware niet weer worden geactiveerd. Dat is bedoeld voor het normale dataverkeer, in die lage banden zit een beperkte capaciteit.  N78 is bedoeld voor FWA toepassingen zoals klik en klaar. Dat is natuurlijk minder penetrerend, maar alleen dan je voor 25 euro 2TB data laten verbruiken.

11 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8973 reacties
  • 1 april 2025

Dat b20 en n28 uit staat is logisch en zal in een volgende firmware niet weer worden geactiveerd. Dat is bedoeld voor het normale dataverkeer, in die lage banden zit een beperkte capaciteit.  N78 is bedoeld voor FWA toepassingen zoals klik en klaar. Dat is natuurlijk minder penetrerend, maar alleen dan je voor 25 euro 2TB data laten verbruiken.


joerif
  • Auteur
  • is een King Poster
  • 67 reacties
  • 1 april 2025
eric schreef:

Dat b20 en n28 uit staat is logisch en zal in een volgende firmware niet weer worden geactiveerd. Dat is bedoeld voor het normale dataverkeer, in die lage banden zit een beperkte capaciteit.  N78 is bedoeld voor FWA toepassingen zoals klik en klaar. Dat is natuurlijk minder penetrerend, maar alleen dan je voor 25 euro 2TB data laten verbruiken.

Zou ook handig zijn als Odido komt met een buitenmodem.


  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 242 reacties
  • 2 april 2025

De b9 (D0806) update kwam er ook om problemen met wifi punten op te lossen.

Ook ik heb last van slecht wifi. Aangezien ik nooit de oude b7 firmware heb gehad kan ik niet vergelijken. Ik behoor volgens mij ook tot de eerste gebruikers (startdatum contract 15 oktober 2024).

 

Het is wel vreemd dat Odido niet actief bij alle klantern de firmwares update naar de laatste stand (nu b9). Er zijn blijkbaar nog steeds klanten met een oude firmware die zelf via het forum om een update moeten vragen…..

 

En inderdaad, ik hoop dat in de nieuwe firmware het Wifi probleem op de router opgelost gaat worden.

Ik haal overigens soms 1Gbps (buitengebied met mast op 2km)


joerif
  • Auteur
  • is een King Poster
  • 67 reacties
  • 11 april 2025

Teleurstellend dat er geen reactie komt vanuit Odido na 9 dagen...


Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4237 reacties
  • 14 april 2025

Welkom op onze community! ​@joerif 

Sorry voor de late reactie. Jouw topic was in de verkeerde bak terecht gekomen. Ik help je natuurlijk graag verder! 

Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk welke problemen je precies ervaart. Kan je dit wat meer toelichten? Heb je bijvoorbeeld een trage verbinding of een wegvallende verbinding? 

Daarnaast ben ik benieuwd of je dit op specifieke momenten merkt of altijd.

Staat het modem wel op de meest optimale plek in de woning volgens het kompas in de app? 

Laat je het mij weten? Ik ben benieuwd! 


joerif
  • Auteur
  • is een King Poster
  • 67 reacties
  • 15 april 2025
Teresa van Odido schreef:

Welkom op onze community! ​@joerif 

Sorry voor de late reactie. Jouw topic was in de verkeerde bak terecht gekomen. Ik help je natuurlijk graag verder! 

Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk welke problemen je precies ervaart. Kan je dit wat meer toelichten? Heb je bijvoorbeeld een trage verbinding of een wegvallende verbinding? 

Daarnaast ben ik benieuwd of je dit op specifieke momenten merkt of altijd.

Staat het modem wel op de meest optimale plek in de woning volgens het kompas in de app? 

Laat je het mij weten? Ik ben benieuwd! 

Ik ervaar problemen met WiFi dat ik het modem dagelijks opnieuw moet starten.

Op de plek (camping) waar ik hem gebruik ervaar ik packet loss en dat live tv telkens ermee stopt. Ik ben verbonden met een mast die een straalverbinding heeft. Gebruik ik het modem elders waarbij de mast glasvezel heeft ervaar ik dit probleem niet en ook niet met oude Odido mast met weinig capaciteit.

Zou fijn zijn als Odido meer communiceert met zijn klanten over lopende problemen zoals met de firmware. Ik heb het gevoel dat we in het donker gelaten worden. Tegenover KPN die actief en proactief klanten op de hoogte houd en change logs bijhoud en deelt.


joerif
  • Auteur
  • is een King Poster
  • 67 reacties
  • 29 april 2025

Wederom zeer teruggesteld dat er na 2 weken geen terugkoppeling is. Internet verbinding ook ook al weken niet bruikbaar door de packet loss in de avonduren door de oude straalverbinding. Als ik mijn gewone simkaart gebruik heb ik geen problemen komt puur door de lagere prioriteit. 

 

Hieronder mtr/traceroute en smokeping metingen.

 

 

 


  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 242 reacties
  • 29 april 2025

Wat zegt de Odido klik en klaar dekkingskaart over de verwachtte snelheid op het adres waar je de packet loss hebt?

 

Ik heb overigens al 3 weken geen wifi storing meer gehad. Er wordt zeker aan gewerkt door Odido samen met Zyxel. Zie mijn topic over dit onderwerp. https://community.odido.nl/klik-klaar-592/regelmatig-traag-wifi-5ghz-reboot-noodzakelijk-373058

 


joerif
  • Auteur
  • is een King Poster
  • 67 reacties
  • 30 april 2025
walter.v.l schreef:

Wat zegt de Odido klik en klaar dekkingskaart over de verwachtte snelheid op het adres waar je de packet loss hebt?

 

Ik heb overigens al 3 weken geen wifi storing meer gehad. Er wordt zeker aan gewerkt door Odido samen met Zyxel. Zie mijn topic over dit onderwerp. https://community.odido.nl/klik-klaar-592/regelmatig-traag-wifi-5ghz-reboot-noodzakelijk-373058

 

Tussen razendsnel en plus. Maar de dekkingskaart houd geen rekening mee als een mast nog een oude straalverbinding heeft. Als er iemand in de buurt een download start stopt mijn internet mee. Ook als ik zelf een speedtest doe. Omdat er in de prioriteit config iets fout zit wat niet rekening houd met de beperkte straalverbinding capaciteit. 


  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 242 reacties
  • 30 april 2025

Dan zou ik als ik jou was een dekkingsklacht indienen op de dekkings/onderhouds kaart voor de lokatie waar je dat probleem hebt: https://www.odido.nl/netwerk/dekking

 


joerif
  • Auteur
  • is een King Poster
  • 67 reacties
  • 2 mei 2025
walter.v.l schreef:

Dan zou ik als ik jou was een dekkingsklacht indienen op de dekkings/onderhouds kaart voor de lokatie waar je dat probleem hebt: https://www.odido.nl/netwerk/dekking

 

Na contact gehad te hebben via de mail en telefonisch begrijpen ze ook niet de oorzaak van het probleem niet terwijl het iemand van de technische dienst was. 


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen