Skip to main content

Regelmatig traag Wifi (5Ghz), reboot noodzakelijk

• is een gewaardeerde antwoordgever
  • 167 reacties

Regelmatig (ca 1x per week) moet ik mijn Odidi Klik&Klaar router rebooten omdat ik traag wifi heb (5Ghz Wifi) van ca 900 Mbps naar ca 3-30Mbps en ping/latency van 25ms naar 200+ms. Een reboot van mijn router lost het probleem elke keer op. Mijn vebinding wordt elke 24 uur gereset maar dat gebeurt bij mij 's nachts/ 'smorgens vroeg, ik heb hier geen last van.

Zojuist (28-jan 13:12) was het weer zover. Ik heb nu ook gekeken of hetzelfde probleem bedraad optreedt. Daar zie je ook verschil maar alleen in snelheid, latency blijft goed. Het lijkt dus echt een probleem in de router zelf te zitten en niet in de 5G verbinding met het Odido netwerk want bedraad haal ik nog acceptabele snelheden en latency.

Ik heb 2 extra wifi punten maar de onderstaande testen zijn uitgevoerd op een lokatie waar alleen rechtstreeks met de Router wordt verbonden. 

Firmware: V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806

Ik heb hier al eerder over bericht in antwoorden bij andere gebruikers met ongeveer hetzelfde probleem. @Odido kunnen jullie eens kijken wat hier nu fout gaat (profiel is ingevuld)? Lost de volgende aangekondigde router firmware update dit probleem op?

Uitgelichte reactie

28 januari 2025

De wifi van het zyxel 5g modem klapt na een x tijd in elkaar qua snelheid.

Bekend probleem. Wachten op een firmware update

of

een mesh wifi setje halen en bedraad op het modem aansluiten, wifi van het modem uitzetten. 

37 reacties

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 28 januari 2025

De wifi van het zyxel 5g modem klapt na een x tijd in elkaar qua snelheid.

Bekend probleem. Wachten op een firmware update

of

een mesh wifi setje halen en bedraad op het modem aansluiten, wifi van het modem uitzetten. 

• Auteur
  • 167 reacties
  • 28 januari 2025

Inderdaad bekend probleem ik heb alleen nog niet goed gelezen of een firmware update dit probleem gaat oplossen. Daarom deze vraag. Odido/T-mobile met 4/5G routers heeft nog nooit goed gewerkt. Ik had hiervoor 5 jaar 4G thuis met gedurende de tijd 2 verschillende 4G routers van T-mobile/Odido en het wifi netwerk was altijd een probleem. Daar had ik ook een apart wifi setje voor gekocht. Maar deze was nu ook aan vervanging toe.

Ik hoop dat mijn post het Wifi probleem op de router nogmaals adresseert want ik zie ook vergelijkbare klachten maar dan ligt het volgens Odido ook aan de 5G verbinding wat bij mij duidelijk niet het geval is.

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 28 januari 2025

Om deze reden adviseer ik je een goed mesh wifi setje aan te schaffen. tp-link, Netgear, D-link

Dan ben je van al deze problematiek af en hoef je alleen nog een reservering in het modem te maken voor je mesh router en deze als default server/DMZ op te geven.

• Auteur
  • 167 reacties
  • 28 januari 2025

Ik vertrouw erop dat het goed gaat komen. Bij 4G thuis heb ik nog nooit een firmware update gehad. Bij Klik&Klaar doen ze dit nu wel. Op zich werkt de router prima, 1x in de week een reboot is voorlopig nog te overzien. Ik heb liever dat Odido het probleem onderkent en zelf oplost. Beter voor mijn portemonnee en Is ook beter voor Odido anders moeten al hun klik&klaar klanten nog een extra Wifi Mesh set gaan kopen….

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 28 januari 2025

ik snap je redenering, echter leert de ervaring dat de moeite die je nu doet niet op weegt tegen het genot van een goed mesh wifi setje. bijvoorbeeld de tp-link deco m4, 2 voor nog geen 70 euro.

• Auteur
  • 167 reacties
  • 28 januari 2025

We verschillen dus van mening. Ik ga nu geen 70 euro uitgeven voor iets wat over 2 weken opgelost kan zijn….

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 28 januari 2025

ik denk dat er meer redenen zijn om toch hiervoor te kiezen.

maar ik heb niet de illusie dat dit over 2 weken opgelost is, en zeker niet dat de kwaliteit en stabiliteit van de verbinding daarna gelijk is aan die van een mesh wifi set.

Het is jou huis, jou apparatuur dus ik kan je niet verplichten :) 

GebruikersnaamRandomTekst
fvdberg schreef:

ik snap je redenering, echter leert de ervaring dat de moeite die je nu doet niet op weegt tegen het genot van een goed mesh wifi setje. bijvoorbeeld de tp-link deco m4, 2 voor nog geen 70 euro.

Of misschien niet een setje van een Chinees bedrijf dat zulke slechte spullen levert, dat ze overwogen worden verboden te worden in de VS (dit was voor de huidige Trump gekte) omdat ze simpelweg grote security bugs in hun producten hebben, en die niet fixen.

Misschien iets van een fatsoenlijk bedrijf, eentje die security en/of andere updates voor hun producten uitbrengen.

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 29 januari 2025

oh daar ben ik zeker voor aangezien ze ook niet aan de gpl voldoen met de firmware, maar ja kom eens met een fatsoenlijk niet chinees bedrijf in deze prijsklasse en doelgroep.
DIT TYPE IS NIET GERAAKT DOOR BUGS (ALTHANS NIET BEKEND)
en slecht spul? in de reviews komt het er heel goed uit anders.

GebruikersnaamRandomTekst

Ik ben persoonlijk voorstander van Ubiquiti spul. Het was oorspronkelijk als zakelijke apparatuur bedoeld, maar het is omarmd door de prosumer. We hebben hier unifi access points aan het plafond hangen, met kabels die naar de meterkast gaan, en dat is echt ideaal. Niet realistisch voor mensen die niet een verbouwing van plan zijn, maar hier en daar een bedrade access point lost alle wifi problemen compleet op.

• Auteur
  • 167 reacties
  • 29 januari 2025

Bedankt voor alle goedbedoelde adviezen maar het gaat mij om het feit dat de huidige router een probleem heeft zoals in het startbericht gemeld. Als mensen hier in dit topic blijven reageren komt het topic weer onderaan de topic stapel van de Odido moderators/medewerkers en krijg ik geen inhoudelijke reactie van Odido.

Dus graag de komende dagen niet reageren (tenzij je een Odido medewerker bent) :-)

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 30 januari 2025
GebruikersnaamRandomTekst schreef:

Ik ben persoonlijk voorstander van Ubiquiti spul. Het was oorspronkelijk als zakelijke apparatuur bedoeld, maar het is omarmd door de prosumer. We hebben hier unifi access points aan het plafond hangen, met kabels die naar de meterkast gaan, en dat is echt ideaal. Niet realistisch voor mensen die niet een verbouwing van plan zijn, maar hier en daar een bedrade access point lost alle wifi problemen compleet op.

Dit noem ik semi professioneel en hiermee zit je rond de 450 euro voor een redelijk basic setup

• Auteur
  • 167 reacties
  • 30 januari 2025

Bedankt

fvdberg schreef:
GebruikersnaamRandomTekst schreef:

Dit noem ik semi professioneel en hiermee zit je rond de 450 euro voor een redelijk basic setup

Bedankt voor het negeren van mijn verzoek om radiostilte :-( :-(

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 31 januari 2025

Geen dank. Dit is namelijk niet hoe community's werken. Hier helpen gebruikers andere gebruikers en indien nodig grijpen moderators in. 

• Auteur
  • 167 reacties
  • 31 januari 2025

Dit was geen vraag aan de community maar duidelijk een vraag voor @Odido. En Odido heeft in een ander topic duidelijk uitgelegd hoe zij op dit forum omgaan met hun reactie queue. Dit is dus geen normaal forum als bijv Tweakers…. Dan had ik wel mijn vraag op Tweakers gezet. Nu staat dit topic weer onderaan de queue voor de Odido medewerkers waarvan ik al 3 dagen graag een inhoudelijke reactie zou willen. Op een andere manier kan ik deze vraag niet stellen. Dus ​@fvdberg  ik zou je graag willen verzoeken niet meer in dit topic te reageren.

• Auteur
  • 167 reacties
  • 9 februari 2025

@Odido 

@Tommie van Odido Of een andere Odido medewerker:

Kan hier nog iemand naar kijken waarom ik elke week mij router moet rebooten om fatsoenlijke wifi snelheid te krijgen?

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13605 reacties
  • 11 februari 2025

Hey ​@walter.v.l, op de huidige firmware worden cliënts te snel naar de 2.4 GHz band gestuurd waardoor je lagere snelheden kunt merken. Dit is bij ons bekend en wordt aan een fix gewerkt voor de volgende firmware. Ervaar je dit alleen als je verbonden bent met de wifipunten of ook direct met het modem? Ik ben namelijk gaan kijken en zie dat de bandsteering wel goed is, je cliënts schakelen mooi tussen het modem en wifipunten. 

• Auteur
  • 167 reacties
  • 11 februari 2025

@Tommie van Odido Zoals in het eerste bericht staat zijn alle testen gedaan met Wifi 5Ghz. Ook heb ik een test gedaan met de laptop met kabel verbonden aan de router. Dus het heeft niet te maken met 5Ghz/2.4Ghz wifi.

Router is nu weer 6 dagen online dus ben benieuwd of ik morgen weer issues krijg...

• Auteur
  • 167 reacties
  • 22 februari 2025

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd weinig probleem meer heb. In het begin elke paar dagen, later elke week en nu is de up tijd van mijn router al weer 9 dagen...

• Auteur
  • 167 reacties
  • 4 maart 2025

Vandaag om ca 14:30 merkte ik dat mijn Teams meeting problemen gaf. Een speedtest op een ander systeem gaf aan dat inderdaad de snelheid laag was en de ping heel hoog. Na een router reset rond 14.52 was alles weer prima. Bijgevoegd wat screenshots. Testen zijn uitgevoerd met 5GHz Wifi verbonden met de hoofdrouter.

@Tommie van Odido Misschien kan je wat uit de logs halen?

• Auteur
  • 167 reacties
  • 6 maart 2025

@Tommie van Odido @Odido Gaan jullie hier nog iets aan doen want ik zie dat mensen andere routers gaan aanschaffen/gebruiken omdat de Wifivan de Klik en Klaar router elke keer wegvalt?

Wordt het aggressief wisselen van kanalen verminderd?

Wordt er onderzocht waarom Wifi soms gewoon verschrikkelijk traag wordt terwijl LAN/bedraad connectie gewoon blijft werken?

Gaat de nieuwe firmware waar al enige tijd sprake van is dit probleem oplossen?

• Auteur
  • 167 reacties
  • 16 maart 2025
walter.v.l schreef:

@Tommie van Odido @Odido Gaan jullie hier nog iets aan doen want ik zie dat mensen andere routers gaan aanschaffen/gebruiken omdat de Wifivan de Klik en Klaar router elke keer wegvalt?

Wordt het aggressief wisselen van kanalen verminderd?

Wordt er onderzocht waarom Wifi soms gewoon verschrikkelijk traag wordt terwijl LAN/bedraad connectie gewoon blijft werken?

Gaat de nieuwe firmware waar al enige tijd sprake van is dit probleem oplossen?

Weer een week later….. en geen reactie van @Odido

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 16 maart 2025

Graag een oplossing ​@Odido ook hier en bij veel anderen hetzelfde probleem

• Auteur
  • 167 reacties
  • 17 maart 2025

Vanmorgen was het weer raak, na een uptime van 6d 7h moest ik de router weer herstarten vanwege trage 5 GHz wifi.

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 17 maart 2025

Ja vaste channel instellen heeft weinig zin ook, waarbij de 2,4 dit schijnbaar ook negeerd wat je daar instelt kwam ik achter.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen