Hi!
Ik heb thuis een server draaien met wat services (nextcloud, wat basic websites etc, VPN).
Nu deel ik regelmatig grote bestanden met een collega via Nextcloud, maar op een gegeven moment kon hij hier niet meer bij. Ook het pingen van mijn IP gaf timeouts. Ik dacht lange tijd dat het aan zijn provider lag, maar sinds een paar weken kreeg ik hetzelfde issue vanaf het netwerk op mijn kantoor.
Het lijkt er dus op dat IP adressen die veel verbindingen maken worden geblokkeerd. Uiteraard m’n eigen router/firewall gechecked, maar kon niks vinden. Ook geprobeerd om de server direct aan het net te hangen (met cloned macadres zodat ik hetzelfde IP kon gebruiken) maar dat werkte nog steeds niet. Leek dus niet aan mijn router/firewall/netwerk te liggen.
Daarna heb ik een paar uur mn router uitgezet zodat ik een nieuw (dynamisch) IP zou krijgen, en dat heeft het issue gelijk opgelost. M’n collega kon er weer bij, vanaf kantoor konden we er weer bij, dus helemaal top zou je zeggen.
Maaarrr niets bleek minder waar, want sinds een paar dagen is m’n collega weer geblokkeerd, en sinds vandaag kan ik er ook vanaf kantoor niet meer bij. Het lijkt er dus op dat Odido echt die IP’s blokkeert, naar mijn IP toe wanneer er veel connecties binnenkomen. Heeft iemand hier ook ervaring mee? En wat kan ik er tegen doen?
Betreft een particuliere aansluiting - die ik overigens graag naar zakelijk om zou willen zetten zodat ik een vast IP krijg, maar dat mag van Odido niet zonder afkoopboete te betalen . Zou dit het issue kunnen verklaren?