Tot gisteren had ik internet via Ziggo. Op mijn thuisnetwerk heb ik een router, switch en een aantal WiFi access points van Ubiquity. Werkte prima, maar is vrij duur en beperkte snelheid.
Gisteren is Odido glasvezel aangesloten. Toen de monteur er was deed de speed check het prima. Maar in de loop van de dag bleek dat veel websites slecht laadden. In de loop van de avond werd het steeds erger. Ook vandaag eigenlijk alleen maar problemen gehad. In de avond is het internet volledig onbruikbaar.
Ik heb uitgesloten dat het probleem aan mijn eigen apparatuur ligt. Het ligt ook niet aan de WiFi. Zelfs als ik alles uitschakel en alleen het Odido modem gebruik, dan blijf ik dezelfde problemen houden. (En met het Ziggo modem werkte alles zonder problemen. Het enige wat veranderd is, is de aansluiting naar buiten.)
Ping naar buiten toe is constant, geen pieken.
Het probleem is dat TCP verbindingen heel langzaam zijn met opzetten, maar zodra een verbinding gemaakt is dan werkt het snel. Ik moet soms minutenlang wachten voordat er een respons komt van het internet. Zo is er niet mee te werken, uiteraard.
Speedtest.net doet het soms wel, soms niet, vaak pas na 5 minuten. De snelheden die dan bereikt worden zijn goed.
Ik zag dat er een aantal vergelijkbare topics op het forum zijn, zoals:
Mijn probleem is zover ik kan zien identiek.
Ik heb er nu al spijt van dat ik ben overgestapt. Ben inmiddels al uren kwijt aan het troubleshooten. Erg teleurgesteld in Odido glasvezel.