Skip to main content
Beantwoord

ondertiteling in- en uitschakelen

  • 30 June 2024
  • 2 reacties
  • 179 Bekeken

Sinds vorige week odido klant. Om te weten hoe ik ondertiteling inschakel heb ik de handleiding '’odido tv'’ gedownload. hier staat het beschreven met een andere  afstandsbediening dan ik bij mijn mediabox geleverd heb gekregen . Zo ontbreken bij mij bijvoorbeeld de gekleurde toetsen.

Een typenummer kan ik niet geven want dat staat er niet op.

Onderaan zit links een toets voor netflix en rechts een toets voor '’apps'’.

Kan iemand beschrijven hoe ik de ondertiteling aan- of uitzet ?

Met teletekst 888 werkt het niet.

Alvast bedankt,

Peter.

 

2 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @ppiippoo,

Welkom op de Community!

Ik neem aan dat je de nieuwe mediabox hebt. Daarmee werkt het iets anders. Voor de ondertiteling zijn er twee opties. Je kunt die standaard aanzetten door in het menu op het poppetje (tweede icoontje van links) te drukken en dan naar ‘Ondertiteling en audio’ te gaan. Als je daar voor ‘Doven en slechthorenden’ kiest, krijg je de voormalige 888-ondertiteling te zien op alle zenders die dit ondersteunen. Je kunt er ook voor kiezen om het eenmalig aan te zetten. Dat kan door op de knop OK te drukken tijdens het kijken en dan naar het middelste van de drie icoontjes rechts onder de tijdbalk te gaan. Daar kun je op dezelfde manier de ondertiteling aanzetten. Mocht je nog van teletekst gebruik willen maken, daarvoor staat er al een app voorgeïnstalleerd. Lukt het met deze informatie?

Hoi @ppiippoo,

Welkom op de Community!

Ik neem aan dat je de nieuwe mediabox hebt. Daarmee werkt het iets anders. Voor de ondertiteling zijn er twee opties. Je kunt die standaard aanzetten door in het menu op het poppetje (tweede icoontje van links) te drukken en dan naar ‘Ondertiteling en audio’ te gaan. Als je daar voor ‘Doven en slechthorenden’ kiest, krijg je de voormalige 888-ondertiteling te zien op alle zenders die dit ondersteunen. Je kunt er ook voor kiezen om het eenmalig aan te zetten. Dat kan door op de knop OK te drukken tijdens het kijken en dan naar het middelste van de drie icoontjes rechts onder de tijdbalk te gaan. Daar kun je op dezelfde manier de ondertiteling aanzetten. Mocht je nog van teletekst gebruik willen maken, daarvoor staat er al een app voorgeïnstalleerd. Lukt het met deze informatie?

 

Dankjewel, het lukt !

Het was bij teletekst wel wat makkelijker, teletekst - 3x8 - klaar,  nu moet ik 7 keer klikken om het in- of uit te schakelen.

Omdat ik niet helemaal doof ben zet ik ondertiteling vaak aan of uit, het is namelijk zo dat bij live-ondertiteling de tekst duidelijk achter loopt op het gesprokene. Als je het gesprokene grotendeels kan verstaan is het hinderlijk als je een nalopende tekst in beeld krijgt.

Dus ik kijk bij live-ondertiteling (b.v. het 8 uur journaal) meestal zonder tekst en bij andere programma's (b.v. documentaires) altijd met ondertiteling, als die synchroon loopt is dat prettig kijken.

Dat betekent dat ik per avond de ondertiteling meermaals aan of uit schakel

Het zou voor mij -en vele duizenden anderen die niet ernstig doof zijn- mooi zijn als er een toets zou zijn om met 1 klik de ondertiteling aan of uit te kunnen zetten.

Bedankt voor je uitleg, die heeft mijn probleem opgelost !

Peter.

Reageer