Skip to main content
Beantwoord

Wifi versterkers aansluiten van een andere provider.

Wij ben sinds kort overgestapt naar Odido. Nou is het dat wij hier thuis wifi versterkers (KPN Wifi Punten) hebben, waar wij een flink bedrag voor hebben betaald. Wij willen dus ook geen andere halen. Hoe kan ik deze draadloos verbinden met het Odido modem? (Ik weet dat het mogelijk zou moeten zijn, aangezien de monteur die bij mij thuis is geweest, dit heeft verteld). 

Beste antwoord door eric

Snap ik, maar hier zitten Odido klanten op het forum en zeker de superusers zijn hier klant. We kennen dus veelal wel de producten en instellingen van Odido en andere algemeen verkochte merken als Fritzbox̌ en Deco's.

KPN wifi punten is een puur KPN product.  Degene die jou die spullen heeft verkocht zal je dan ook moeten voorzien van de juiste documenten en uitleg. Jii zoekt iets om de set standalone te laten functioneren en configureren.  Open eens een topic op het KPN forum, daar zitten meer gebruikers die zulke apparatuur gebruikt.

Bekijk origineel

12 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1191 reacties
  • 16 januari 2025

Ik denk niet dat je ze beide draadloos aan kunt sluiten. Deze Wifi punten werken n.l. niet samen met de Mesh van de Zyxel router.

Je kunt ze wel gebruiken maar dan moet je minimaal 1 KPN Wifi punt bedraad aansluiten. Daarna maken die KPN Wifi punten een eigen mesh netwerk. En dan is het ook even afhankelijk van de opstelling en afstand of je de Wifi van de Zyxel aan kan laten staan (want die zou voor storing kunnen zorgen).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 16 januari 2025
rvk01 schreef:

Ik denk niet dat je ze beide draadloos aan kunt sluiten. Deze Wifi punten werken n.l. niet samen met de Mesh van de Zyxel router.

Je kunt ze wel gebruiken maar dan moet je minimaal 1 KPN Wifi punt bedraad aansluiten. Daarna maken die KPN Wifi punten een eigen mesh netwerk. En dan is het ook even afhankelijk van de opstelling en afstand of je de Wifi van de Zyxel aan kan laten staan (want die zou voor storing kunnen zorgen).

Bedankt voor de reactie. We hebben 4 KPN wifi punten, dus 1 bedraad is sowieso wat we hebben, maar we willen de andere 3 op kamers neerzetten. Mij werd door de monteur verteld, dat wanneer je de naam en wachtwoord van de wifi punt gelijk maakt aan de modem, de mesh het beste werkte. Ik kan alleen geen manier vinden hoe ik deze verander. Dacht het via de KPN thuis app te doen, maar dat werkt niet.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9010 reacties
  • 16 januari 2025

EIgenlijk is dat geen Mesh. De Zyxel integreert niet met de KPN wifi punten. Waarschijnlijk kun je wel de KPN apart als Acces points inzetten en die KPN units in een Mesh laten werken. Zet juist de WIfi op de Zyxel uit. 

ALs je zowel de Zyxel als de KPN punten dezelfde naam/ww geeft, dan kunnen devices inderdaad hetzelfde netwerk zien en verbinden, maar er is geen actieve overgave van de Zyxel naar KPN en terug. Ook kan het elkaar juist storen als de KPN punten en de Zyxel op dezelfde frequentie zitten. (er zijn maar een paar banden beschikbaar)

Maar of dit ook nog te “besturen” is dat weet je alleen als je op de een of andere manier via de KPN app contact kunt maken met die wifi punten. Als dat door KPN in de firmware is dichtgetimmerd dan houdt dat op. Die vraag kun je het beste aan de verkoper van die wifi punten stellen, inclusief een handleiding hoe je die 4 punten als access point kunt laten samenwerken in een zelfstandige Mesh.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 16 januari 2025
eric schreef:

EIgenlijk is dat geen Mesh. De Zyxel integreert niet met de KPN wifi punten. Waarschijnlijk kun je wel de KPN apart als Acces points inzetten en die KPN units in een Mesh laten werken. Zet juist de WIfi op de Zyxel uit. 

ALs je zowel de Zyxel als de KPN punten dezelfde naam/ww geeft, dan kunnen devices inderdaad hetzelfde netwerk zien en verbinden, maar er is geen actieve overgave van de Zyxel naar KPN en terug. Ook kan het elkaar juist storen als de KPN punten en de Zyxel op dezelfde frequentie zitten. (er zijn maar een paar banden beschikbaar)

Oke, dus jou advies is om in dat geval de wifi output, uit te zetten in de modem, zodat deze alleen internet geeft over LAN? Alleen hoe kan ik dit dan opzetten? Krijg het namelijk niet voor lkaar om de wifi punten draadloos te connecten met de modem. (1 wifi punt bedraadhoudend aan de modem)

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9010 reacties
  • 16 januari 2025

Klopt, dus de “hoofd wifi punt van de KPN” moet bedraad aan het LAN. Waarschijnlijk moet je dan de configuratie van die punten ook opnieuw starten. Hoe je een wifi punt terugzet naar fabrieksinstellingent zou in een beschrijving moeten staan. De verkoper zou je daarbij moeten ondersteunen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 16 januari 2025
eric schreef:

Klopt, dus de “hoofd wifi punt van de KPN” moet bedraad aan het LAN. Waarschijnlijk moet je dan de configuratie van die punten ook opnieuw starten. Hoe je een wifi punt terugzet naar fabrieksinstellingent zou in een beschrijving moeten staan. De verkoper zou je daarbij moeten ondersteunen.

Ik krijg het niet voor elkaar om de naam en wachtword te veranderen.  In de eerste instantie had ik het gedaan via de KPN thuis app, maar deze laat my niet meer extenders toevoegen en stuurt me naar hun website. (welke geen uitlleg of opties geeft) Kan gedeeltelijk komen omdat ik al hele dag bezig ben met dit te regelen.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9010 reacties
  • 16 januari 2025

Ik heb daar verder geen hulp bij. Ik gebruik een eigen, provider onafhankelijke set van Deco. Zo blijf je baas van eigen apparatuur.  Deco is ook uit te breiden met meer dan die 3 units. Werkt super makkelijk met de Deco app.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 16 januari 2025
eric schreef:

Ik heb daar verder geen hulp bij. Ik gebruik een eigen, provider onafhankelijke set van Deco. Zo blijf je baas van eigen apparatuur.  Deco is ook uit te breiden met meer dan die 3 units. Werkt super makkelijk met de Deco app.

We willen geen andere wifi versterkers halen omdat we al 4 perfect werkende hebben, alleen het aansluiten zit behoorlijk tegen. Ik wacht dan wel af of iemand anders mij stap geweis kan helpen. Mij brein begint moeite te krijgen met het hele aansluiten. 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9010 reacties
  • Antwoord
  • 16 januari 2025

Snap ik, maar hier zitten Odido klanten op het forum en zeker de superusers zijn hier klant. We kennen dus veelal wel de producten en instellingen van Odido en andere algemeen verkochte merken als Fritzbox̌ en Deco's.

KPN wifi punten is een puur KPN product.  Degene die jou die spullen heeft verkocht zal je dan ook moeten voorzien van de juiste documenten en uitleg. Jii zoekt iets om de set standalone te laten functioneren en configureren.  Open eens een topic op het KPN forum, daar zitten meer gebruikers die zulke apparatuur gebruikt.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 16 januari 2025
eric schreef:

Snap ik, maar hier zitten Odido klanten op het forum en zeker de superusers zijn hier klant. We kennen dus veelal wel de producten en instellingen van Odido.

Ik zal daar eens kijken, dankjewel voor de reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9010 reacties
  • 16 januari 2025

Ok ​@Leendert. 

Hier zie je zelfs daar specifiek al een topic over op dat forum. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 16 januari 2025
eric schreef:

Ok ​@Leendert. 

Hier zie je zelfs daar specifiek al een topic over op dat forum. 

Dankjewel! Waardeer de help!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen