Skip to main content

[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel

Toon eerste reactie

197 reacties

• is een Top Poster
  • 17 reacties
  • 6 februari 2025
Cheyenne van Odido schreef:

Hi ​@Timvanvliet4u, dankjewel! Ik heb zojuist intern navraag gedaan. Hou dit modem voor nu wel aangesloten. Ik kom zo snel als ik nieuwe informatie heb bij je terug!

Dag Cheyenne,

Ik ben niet van plan het modem te vervangen. Ik heb de sip gegevens nodig om een nieuwe telefoon toestel te installeren

• is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 6 februari 2025

Goeiedag,

Zojuist is mijn Odido verbinding opgelost en alles werkt naar behoren. Ik heb het Zyxel modem inmiddels vervangen door mijn eigen modem. Dit werkt ook allemaal goed en wil nu graag een Yealink T46s instellen voor mijn vaste telefonie. Het lukt mij alleen niet om het SIP account te registeren. Ik heb geprobeerd om het wachtwoord te resetten via Mijn Odido maar ik begrijp dat dat niet niet werkt.

Is het mogelijk om mijn SIP wachtwoord via een privé bericht te ontvangen?

Groet,

Michael

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Timvanvliet4u en ​@draaijer, het feit dat Tommie hier eerder de wachtwoorden via een privébericht kon delen kwam door een bug in ons systeem. Normaal heb je hier zelf toegang tot, en kun je het wachtwoord naar wens wijzigen in Mijn Odido. Deze bug speelt nu echter weer, ik zie dat de knop er niet meer is. Ik heb dit doorgegeven aan de developer. Ik kom hier terug als ik meer weet!

• is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 7 februari 2025

Hi ​@Timvanvliet4u en ​@draaijer, het feit dat Tommie hier eerder de wachtwoorden via een privébericht kon delen kwam door een bug in ons systeem. Normaal heb je hier zelf toegang tot, en kun je het wachtwoord naar wens wijzigen in Mijn Odido. Deze bug speelt nu echter weer, ik zie dat de knop er niet meer is. Ik heb dit doorgegeven aan de developer. Ik kom hier terug als ik meer weet!

Hi Cheyenne,

Dank je wel voor je reactie. Ik hang nu aan de telefoon met de klantservice (in de wacht). Ik zou toch heel graag z.s.m. het wachtwoord ontvangen van mijn SIP account. Dat het niet werkt via Mijn Odido kan gebeuren maar het kan toch niet zo zijn dat ik het wachtwoord niet op een andere manier kan krijgen. Op dit kan ik geen gebruikmaken van mijn intra omdat dit niet samenwerkt met het Zyxel modem dat door Odido is geleverd.

Groet,

Michael

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@draaijer en ​@Timvanvliet4u, het moet nu beschikbaar zijn! Ga naar deze pagina in Mijn Odido en pas het aan. Dank en succes! 😁

• is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 7 februari 2025

Hi ​@draaijer en ​@Timvanvliet4u, het moet nu beschikbaar zijn! Ga naar deze pagina in Mijn Odido en pas het aan. Dank en succes! 😁

Hi Cheyenne,

Dank je wel voor je update. Ik heb het geprobeerd maar ik krijg het niet werkend. Op het moment dat ik mijn accountgegevens instel in het Yealink T46S toestel krijg ik direct “registration failed” te zien. Ik heb de instellingen voor het vast bellen bij gebruik eigen modem ook doorgenomen maar deze instellingen komen helemaal niet overeen met de mogelijkheden van een Yealink toestel. Hebben jullie misschien meer informatie voor het instellen van dit soort type toestellen? Yealink is meest gebruikte SIP toestel dus ik mag aannemen dat jullie daar meer info over hebben.

Hoe kan ik verder controleren of het wachtwoord ook daadwerkelijk is gewijzigd van mijn SIP account. Ik zie namelijk totaal geen verschil met de pogingen die ik gister en vanmorgen heb overnomen.

Groet,

Michael

• is een Top Poster
  • 17 reacties
  • 8 februari 2025

Ik wil niet vervelend doen, maar deze melding krijg ik dus al weken, zo niet maanden. Ik kijk bij instellingen van Vast Bellen.

Dames en heren van Odido, dit kan toch niet zo moeilijk zijn? Ik ben wel vaker teleurgesteld door de klantenservice toen bv m'n internet kabel werd doorgehakt en het 2 weken duurde voordat er een oplossing kwam. Ik word hier echt moedeloos van, jullie weten zelf niet hoe jullie eigen systemen werken...

Ishana van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator | Internet + TV
  • 2151 reacties
  • 8 februari 2025

Hi ​@draaijer & ​@Timvanvliet4u, ik zal het direct navragen hoe dit komt! We gaan voor jullie aan de slag. Voor nu dank ik jullie oprecht voor jullie geduld en wens ik jullie alsnog een mooi weekend! Groetjes, Ishana

toevoeging moderator: check teamnotes

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Odido Superuser
  • 1771 reacties
  • 8 februari 2025

Even een algemene mededeling voor wie in de toekomst nog op dit topic stuit: ik zag in een ander topic dat nieuwe klanten (geen idee vanaf wanneer) voip.odido.nl moeten gebruiken als server. Mocht het dus met voip.t-mobilethuis.nl niet lukken, probeer dat eens.

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@draaijer en ​@Timvanvliet4u, laat duidelijk zijn dat ik jullie super graag wil helpen. Jullie zien in dit topic dat wij eerder wel wachtwoorden privé hebben gedeeld. Dit was echter een tijdelijke werkwijze en is nu niet meer mogelijk. Anders had ik dat graag geregeld! Ik heb hiervoor direct contact met een VOIP developer - het mag echt niet meer. 

@Timvanvliet4u Deze melding klopt inderdaad niet, ik ga dit weer uitzetten bij de Mijn Odido developer. Zie je dit trouwens ook in de websversie van Mijn Odido?

@draaijer Is het jou wel gelukt je wachtwoord aan te passen in Mijn Odido? Of zie jij hetzelfde als ​@Timvanvliet4u? Als je jouw wachtwoord wel hebt aangepast in Mijn Odido zou deze goed gesynchroniseerd moeten zijn tussen het Zyxel modem en onze SIP server. Je kan kijken of een analoge toestel aangesloten op het modem dan wel werkt. Zo ja, dan hebben we uitgesloten dat het niet bij ons ligt.

Ik hoor het graag van jullie. Moderators, zie teamnotes!

• is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 9 februari 2025

Hi ​@draaijer en ​@Timvanvliet4u, laat duidelijk zijn dat ik jullie super graag wil helpen. Jullie zien in dit topic dat wij eerder wel wachtwoorden privé hebben gedeeld. Dit was echter een tijdelijke werkwijze en is nu niet meer mogelijk. Anders had ik dat graag geregeld! Ik heb hiervoor direct contact met een VOIP developer - het mag echt niet meer. 

@Timvanvliet4u Deze melding klopt inderdaad niet, ik ga dit weer uitzetten bij de Mijn Odido developer. Zie je dit trouwens ook in de websversie van Mijn Odido?

@draaijer Is het jou wel gelukt je wachtwoord aan te passen in Mijn Odido? Of zie jij hetzelfde als ​@Timvanvliet4u? Als je jouw wachtwoord wel hebt aangepast in Mijn Odido zou deze goed gesynchroniseerd moeten zijn tussen het Zyxel modem en onze SIP server. Je kan kijken of een analoge toestel aangesloten op het modem dan wel werkt. Zo ja, dan hebben we uitgesloten dat het niet bij ons ligt.

Hi Cheyenne,

Ik weet niet of het gelukt is om mijn wachtwoord te wijzigen via Mijn Odido. Ik kan namelijk nergens controleren of dit ook daadwerkelijk is doorgevoerd. Ik heb gister weer contact gehad met de klantenservice en zij hebben een ticket aangemaakt. Nu in afwachting van een reactie.

Wat ik wel erg vreemd vind is dat deze gegevens volgens de regels van de ACM gewoon aan de klant gegeven moeten worden (als ik het goed lees is dat binnen 24 uur). Ik blijf het vreemd vinden dat dit zo lastig is voor Odido om dit geregeld te krijgen. Dan heb ik nog wel een vervolgvraag, wat nu als mijn wachtwoord is gelekt? Ik kan het dus op geen mogelijkheid aanpassen, dit kan anno 2025 toch echt niet meer. Hoe kijkt Odido hier naar?

Ik denk dat het makkelijkere is om mijn Vast Bellen abonnement op te zeggen en deze onder te brengen bij een aparte VoIP provider.

Groet,

Michael

• is een Top Poster
  • 17 reacties
  • 9 februari 2025

Web versie, desktop, mobiel.. ik heb alles geprobeerd. Via de klantenservice, technische dienst, met de chat functie, via de telefoon. Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is fysiek naar het Odido kantoor om daar een techneut te vinden die wél weet hoe het werkt.

Ik wil ook HEEL graag overstappen naar een andere telecom provider, vooral na het debakel met geen internet in onze praktijk 2 weken lang omdat iemand een kabel had doorgehakt en ik van het kastje naar de muur werd gestuurd en zelf 18 uur aan de telefoon heb gehangen met klantenservice om de logistiek aan te sturen om het te fixen. Echt belachelijk dit allemaal.

Nu kan ik geen nieuwe SIP toestel aansluiten omdat jullie mijn wachtwoord niet vrij kunnen geven? Wat is dit voor donald duck club :D

Ik zit helaas nog anderhalf jaar aan een contract vast en verdom het om een boete te betalen om er eerder onderuit te mogen na deze belabberde service. Ik wacht het rustig af

• is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 10 februari 2025
Timvanvliet4u schreef:

Web versie, desktop, mobiel.. ik heb alles geprobeerd. Via de klantenservice, technische dienst, met de chat functie, via de telefoon. Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is fysiek naar het Odido kantoor om daar een techneut te vinden die wél weet hoe het werkt.

Ik wil ook HEEL graag overstappen naar een andere telecom provider, vooral na het debakel met geen internet in onze praktijk 2 weken lang omdat iemand een kabel had doorgehakt en ik van het kastje naar de muur werd gestuurd en zelf 18 uur aan de telefoon heb gehangen met klantenservice om de logistiek aan te sturen om het te fixen. Echt belachelijk dit allemaal.

Nu kan ik geen nieuwe SIP toestel aansluiten omdat jullie mijn wachtwoord niet vrij kunnen geven? Wat is dit voor donald duck club :D

Ik zit helaas nog anderhalf jaar aan een contract vast en verdom het om een boete te betalen om er eerder onderuit te mogen na deze belabberde service. Ik wacht het rustig af

Hi Cheyenne,

Via een tip op een andere post die ik heb gedaan op de community heb ik wat testen gedaan, zie onderstaande afbeeldingen:

Het probleem zit dus in het wachtwoord. Ook ben ik even door de regelgeving van de ACM heen gegaan. De provider (Odido in deze) is verplicht de gegevens aan de gebruiker te verstrekken. Met de verplichting tot vrije modem keuze zal de provider moeten zorgen dat de gegevens inclusief persoonlijke account gegevens beschikbaar moeten zijn voor de eindgebruiker.

Ik ga er vanuit dat ik vandaag nog het wachtwoord krijg op welke manier dan ook. Mocht dit niet gebeuren dan zal ik dit overdragen aan de ACM. Daarbij zal ik ook een melding maken dat de UDP poort 5060 geclaimd wordt door Odido wat volgens de ACM niet mag.

Ik zie dan ook uiterlijk vandaag het wachtwoord geleverd worden door Odido.

Groet,

Michael

• is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 10 februari 2025

@Demi van Odido Nogmaals dank dat je hebt geholpen om het probleem op te lossen. De oorzaak zat inderdaad in het wachtwoord van het SIP account. Het wijzigen van het wachtwoord via Mijn Odido werkt alleen het wachtwoord aan onderstaande voldoet:

kleine letters

hoofdletters

cijfers

en gebruik alleen een ! als speciaal teken

Het wachtwoord dient ook uit minimaal 15 tekens te bestaan.

Van Demi heb ik begrepen dat ze nog bezig zijn met een “echte” fix voor het wachtwoord probleem. Voor nu werkt het in ieder geval.

@Timvanvliet4u: Ik heb je ook een privé bericht gestuurd met welke stappen ik met Demi heb doorlopen en wat bij mij voor een oplossing heeft gezorgd.

@TMTV en ​@GebruikersnaamRandomTekst ook nog bedankt voor jullie input en de tool om mee te testen.

Groet,

Michael

GebruikersnaamRandomTekst

@draaijer Toen je eerder het wachtwoord probeerde te wijzigen, maar het niet gelukt was, omdat (blijkt nu) het niet aan die eisen voldeed, was er toen feedback op de website/app?

1. Gaf het aan vantevoren dat die eisen er waren voor het wachtwoord?
  2. Gaf het systeem aan dat het wachtwoord niet veranderd was omdat het niet aan die eisen voldeed?

@Cheyenne van Odido ​@Ishana van Odido Ik zie dat jullie betrokken waren eerder bij dit geval. zou het misschien mogelijk zijn om:

1. Duidelijker te communiceren in de app/website dat die password eisen er zijn (vooral dat er specifiek een uitroepteken in moet, en niet een andere speciaal teken), en dat ze zo strict zijn. Dit moet laag-hangend fruit zijn, niet grote technische aanpassing, alleen de tekst daar.
  2. Misschien handig om in het achterhoofd te houden dat een wachtwoord dat toch niet is aangepast, een waarschijnlijke kandidaat is als er een probleem is met inloggen in SIP?
  3. Ik begrijp uit een eerder bericht over het onderwerp dat er al feedback naar de VoIP verantwoordelijke (of dat team) is, dat dit verbeterd moet worden, daarvoor dank. Even wachtend op het antwoord van draaijer, vermoed ik dat er geen duidelijke terugkoppeling is van die webpagina dat een mislukte aanpassing van het wachtwoord niet gelukt is.
  4. Probeer te kijken naar een escalatiemogelijkheid voor het SIP wachtwoord. Het is essentieel dat het mogelijk is voor een klant om dit te achterhalen, ook als de systemen bugs hebben, en met onbruikbare foutmeldingen niet werken. (Zie het probleem van ​@Timvanvliet4u waarvan ik niet het idee heb dat het nu is opgelost.) Als je (e)SIM niet werkt, om wat voor reden dan ook, dan is er een standaardproces, maar je kan altijd, als escalatie, naar een winkel gaan met ID en daar een (e)SIM ophalen, of voor moderators als jullie is dit mogelijk (middels eSIM). Voor vast bellen moet dit ook kunnen. Fijn dat er een standaardproces is, maar als dit misgaat, moet dit op korte termijn opgelost kunnen worden, doordat de SIP credentials (de vast-bellen equivalent van SIM) overhandigd kan worden door een moderator, of door een winkelmedewerker, als de identiteit goed is vastgesteld.

Idealiter zijn het ook prettig zijn als er een manier was om zeker te weten wat je wachtwoord is, doordat Mijn Odido het bestaande wachtwoord laat zien (de KPN kan dit wel, bijvoorbeeld, het is niet een onredelijke wens), of om het ergens in te tikken in een systeem ter verificatie. Maar dit kan dus met bijvoorbeeld microSIP als work-around.

• is een Top Poster
  • 17 reacties
  • 14 februari 2025

Ik wacht nog altijd op een oplossing van de mensen bij Odido! 

Timvanvliet4u schreef:

Ik wacht nog altijd op een oplossing van de mensen bij Odido! 

Oplossing voor het algemene probleem van de app/site lijkt me fijn, maar de inloggegevens voor een dienst waar je voor betaalt heb je gewoon keihard recht op, lijkt me. De website is simpelweg één manier om die gegevens te overhandigen, maar niet de enige. Als Odido het veilig wil doen, maar de website niet werkend krijgt, dan mogen ze het maar per aangetekende brief opsturen, daar hebben ze geen developer voor nodig (die wekenlang blijkbaar niks van zich laat horen.)

@Cheyenne van Odido als Odido niet in staat is om een essentieel onderdeel van de dienst (de SIP gegevens) te leveren, zit de klant in kwestie (Tim in dit geval) dan wel nog steeds vast aan de contractstermijn? Of maakt dat het mogelijk om tussentijds uit te porteren zonder afkoopsom? Dat klinkt op zijn minst redelijk, toch?

(Mocht het brutaal overkomen dat ik “namens” Tim praat, dat is niet mijn bedoeling, het is eerder dat het me nuttig lijkt als deze informatie in het algemeen bekend is, wat hier de mogelijkheden zijn. Want het is statistisch-onwaarschijnlijk dat Tim de enige klant is die tegen een fout in de website aanloopt, en de processen van Odido lijken het dus onmogelijk te maken om vervolgens de klant verder te helpen in die situatie.)

• is een Top Poster
  • 17 reacties
  • 20 februari 2025

Prima verwoord. Mijn frustratie is enorm. Odido laat zich weer eens van zijn slechtse kant zien. Ik ben inmiddels 2 maanden bezig om een simpel wachtwoord van ze te krijgen. Het is ongelofelijk wat een amateuristische bende ze er hier van maken. Uren aan de telefoon, niemand die wat kan, een stelletje kleuters die als kip zonder kop mij van het kastje naar de muur stuurt. 

En ik? Zit vast aan dit f*cking contract. Want daar zijn ze wel goed in! Hun geld innen.

Een internet/telefonie provider die de SIP gegevens van zijn klanten niet weet te vinden. Het is te grappig voor woorden 🤣

Maar ik zal nu wel op mn donder krijgen vanwege m'n taal gebruik, let maar op ;) slechte service prima, maar 1 keertje vloeken en "ho ho ho meneer dat mag niet"

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 22 februari 2025
TMTV schreef:

Even een algemene mededeling voor wie in de toekomst nog op dit topic stuit: ik zag in een ander topic dat nieuwe klanten (geen idee vanaf wanneer) voip.odido.nl moeten gebruiken als server. Mocht het dus met voip.t-mobilethuis.nl niet lukken, probeer dat eens.

Dit was voor mij de gouden tip. Uren bezig geweest met de VOIP instellingen met allerlei tips van deze community. Dankzij dit bericht kom ik erachter dat het document "Vast Bellen instellingen bij gebruik eigen modem" van Odido in mijn situatie (ODF glasvezel, kort geleden aangelegd) niet klopt.
Bedankt TMTV.

@Cheyenne van Odido  Twee weken geleden gaf je aan dat je de situatie van ​@Timvanvliet4u “naar de developer” ging brengen, maar is er een oplossing voor de credentials?

Een klant vragen te wachten op een hypothetische toekomstige update van de website is niet een oplossing als je als bedrijf de keiharde verplichting hebt om die credentials aan de klant te overhandigen. Als je het niet per website kan doen, dan stuurt Odido ze maar per brief naar de klant. Als brief “niet veilig genoeg” is, dan maar aangetekende brief, het is Odido’s probleem om te fixen, en Odido’s verplichting om dat snel en redelijk te doen, en niet weken te negeren.

• is een Top Poster
  • 17 reacties
  • 25 februari 2025
GebruikersnaamRandomTekst schreef:

@Cheyenne van Odido  Twee weken geleden gaf je aan dat je de situatie van ​@Timvanvliet4u “naar de developer” ging brengen, maar is er een oplossing voor de credentials?

Een klant vragen te wachten op een hypothetische toekomstige update van de website is niet een oplossing als je als bedrijf de keiharde verplichting hebt om die credentials aan de klant te overhandigen. Als je het niet per website kan doen, dan stuurt Odido ze maar per brief naar de klant. Als brief “niet veilig genoeg” is, dan maar aangetekende brief, het is Odido’s probleem om te fixen, en Odido’s verplichting om dat snel en redelijk te doen, en niet weken te negeren.

Het is toch sowieso bizar dat ik op dit soort forums terecht moet voor oplossingen (althans, nog niet een oplossing...) terwijl de klantenservice via de telefoon en de email geen oplossing kan bieden

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Odido Superuser
  • 1771 reacties
  • 25 februari 2025

Ik had ooit een script om de VOIP-gegevens te achterhalen, maar dat heb ik offline moeten halen omdat er niet altijd de juiste gegevens uit rolden. Ik heb gevraagd of het tijdelijk terug kan komen en wacht op antwoord van een moderator. Geen belofte, maar ik doe mijn best.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen