[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel


Reputatie 7
Badge +6
  • Odido Superuser
  • 1621 reacties

UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.

Zo nu en dan zie ik hier de vraag naar de VOIP-/SIP-gegevens voorbij komen en laait de discussie weer op of T-Mobile die zou moeten vrijgeven. Ook nu de concurrentie dat wel doet, lijkt men er hier niets voor te voelen. Daarom deze guide, zodat je, mits je in het bezit bent van de Zyxel VMG8825-T50, zelf je wachtwoord kunt achterhalen. De volgende gegevens heb je ook nodig en zijn al bekend:

  • Serveradres: voip.t-mobilethuis.nl
  • Poort: 5060 (UDP)
  • Gebruikersnaam: je klantnummer, gevolgd door “P005”, bijvoorbeeld: TMT12345P005

Dan nu het moeilijkste: het wachtwoord.

  • Ga naar het inlogscherm van de Zyxel (standaard 192.168.1.1) en log in met de gegevens achter op de router.
  • Ga naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
  • Ga naar Dynamische DNS.
  • Klik op Inschakelen en vul in de drie velden eronder wat willekeurige tekst in (om de instellingen in de config file te krijgen, hebben we later nodig).
  • Klik op Toepassen.
  • Ga nu weer naar het menu (rechtsboven) en vervolgens naar Onderhoud > Back-up/herstellen.
  • Klik op Back-up om de config file te downloaden.
  • Open dit bestand (Backup_Restore genaamd) in bijvoorbeeld Kladblok.
  • Zoek naar onderstaande passage (CTRL + F). Daar staat je gebruikersnaam (klantnummer + P005) en je versleutelde wachtwoord. Kopieer het hieronder onleesbaar gemaakte gedeelte.
  • Zoek nu in hetzelfde bestand naar onderstaande tekst. Je herkent de willekeurige tekst die je eerder hebt ingevuld.
  • Plak het versleutelde wachtwoord over het gecodeerde nepwachtwoord dat je eerder hebt ingevoerd.
  • Sla de wijzigingen op.
  • Ga terug naar het Back-up/herstellen-scherm van de Zyxel.
  • Klik op Bestand kiezen, zoek het Backup_Restore-bestand op je computer en klik op Upload.
  • De Zyxel start nu opnieuw op. (Geduld is een schone zaak.)
  • Uiteindelijk kom je weer op het inlogscherm. Log opnieuw in en ga weer naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
  • Klik nu op het oog rechts van het wachtwoordveld om het wachtwoord zichtbaar te maken.
  • Als het goed is, zie je nu een reeks van 12 willekeurige (hoofd-)letters en cijfers. Dit is je wachtwoord.

Als je zo ver gekomen bent, weet je ook wel wat je er nu zoal mee kunt doen. Bijvoorbeeld jezelf verlossen van de Zyxel en je eigen router gebruiken. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee.

Overigens wordt je belgedrag niet op de Zyxel maar op de server bijgehouden, dus als je dacht nu gratis te kunnen bellen heb je het mis. :stuck_out_tongue_winking_eye:


157 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @fanteplantje & @AM52, ik heb jullie het SIP wachtwwoord doorgestuurd via privéberichten! 

Heb inmiddels @Tommie van Odido bericht gestuurd, via het profiel van Demi werd dit gesuggereerd. Wellicht relevante informatie voor anderen die momenteel in deze situatie zitten

Graag ontvang ik ook van een moderator de sip gegevens voor het instellen van telefonie op een eigen modem. Heb Demi bericht gestuurd maar zie dat die al tijdje niet actief is op het community forum, vandaar dit bericht. Alvast bedankt!

Ben een apart topic begonnen om dit verder te debuggen. Inmiddels incoming werkend, maar uitgaand niet. Lijkt erop dat de odido kant de verbinding verbreekt.
 

https://community.ui.com/questions/Setting-up-unifi-talk-with-ODIDO-formerly-T-Mobile-Thuis-in-The-Netherlands/35e116ad-0646-47d2-8b28-b483afcad8ce

 

Ook ik ben op zoek naar de juiste gegevens om SIP te activeren op een softphone.

Ik denk dat je momenteel het beste een privé bericht naar @Demi van Odido  kunt sturen zij is on staat om je SIP password te geven je username kun je online bij instellingen vinden. 

Ook ik ben op zoek naar de juiste gegevens om SIP te activeren op een softphone.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @BvdGraaf, we kunnen je een wachtwoord toesturen zodat het weer werkt. Stuur @Demi van Odido een privébericht, dan pakt zij het morgen met je op! 😊

Reputatie 7
Badge +6

Hi all,

Ik heb het script tijdelijk offline gehaald. De laatste tijd hebben zich mensen gemeld die aangeven dat het script niet de juiste gegevens toont. Ik ben bezig om, samen met de moderators, uit te zoeken waar dit door komt en hoe ik het script kan aanpassen zodat het weer werkt zoals het hoort. Tot die tijd kun je aan een van de moderators vragen om je het VoIP-wachtwoord toe te sturen. Zo kun je toch je eigen router gebruiken in combinatie met telefonie van Odido. Dank voor jullie geduld!

Ter info ik heb het Python script via mijn Iphone gebruikt. De 1e keer dat ik het draaide kreeg ik geen  informatie gevonden. Daarna nog een keer gedraaid en dat had wel resultaat. Alleen dus totaal andere username dan die in de Odido omgeving staat. 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @BvdGraaf,

Welkom op de Community!

Je bent al de tweede, mogelijk zelfs de derde, in korte tijd die dit probleem heeft. Bij de eerste is het ‘opgelost’ met een workaround: een moderator (@Demi van Odido) heeft toen het wachtwoord naar die klant gestuurd. Omdat het voor het eerst was dat er iets fout ging met mijn script, ben ik er toen niet verder ingedoken. Misschien deed de klant iets fout. Tot er afgelopen weekend nog iemand zich meldde. Bij deze klant werkt het met de Zyxel ook goed, maar komt er niets uit het script. Ik ben nog bezig om uit te zoeken wat daar mis gaat. Omdat het hier net iets anders is, kan ik nog niet zeggen of dit dezelfde oorzaak heeft.

Ik ga sowieso een moderator hierop wijzen. Zij kunnen je dan het juiste wachtwoord sturen. Dat is de snelle oplossing en dan kun je vooruit, maar ik zou ook graag uitzoeken wat er aan de hand is met mijn script, want dit kan geen toeval meer zijn. Dat ga ik samen met een moderator doen, omdat ik niet in klantgegevens kan kijken en ze ook niet met mij als medeklant gedeeld mogen worden. Hier kom ik op een later moment op terug.

Wordt vervolgd!

Het is gelukt om een username en wachtwoord te achterhalen middels het voip.py script. Echter ik krijg een afwijkende username dan volgens de Odido omgeving. Als ik het telefoonnummer configureer met deze username en pasword. Krijg ik een werkende telefoonlijn op mijn Fritzbox 5590 echter een totaal andere caller ID en ik ben ook niet bereikbaar op mijn eigen nummer. Als daarna weer het Zyxel modem wordt aangesloten, dan werkt men eigen nummer weer. Ik heb bij de instellingen Odido gekozen als provider ik hoefde dus ook geen proxyserver te configureren zoals in verschillende. Iemand die hier raadt mee weet?

Reputatie 7
Badge +16

Hi all, als toevoeging aan de workaround die geboden wordt in dit topic:

 

Goed om op te letten: IPv6 kan nu niet op ons netwerk. Je kan de configuratie wel alvast instellen, maar het modem zal verbinden op IPv4 totdat IPv6 er is. We weten nog niet wanneer het zover is.

Modeminstellingen voor gebruik eigen modem

XXXX

XXXX

Reputatie 7
Badge +6

@Benneton Graag gedaan! Het is wat omslachtig, maar dan heb je ook wat. Het zou natuurlijk fijn zijn als Odido het zelf fikst, maar tot die tijd is dit het alternatief. Voor jou mosterd na de maaltijd, maar voor wie er in de toekomst tegenaan loopt: je kunt in je eigen router ook VLAN 300 even aanpassen naar VLAN 100 en dan het script runnen. Daarna kan VLAN 300 weer terug. Dat scheelt je de moeite van de Odido-router aansluiten.

Was even wat werk om de boel met Odido hardware aan te sluiten, maar dan heb je wel een password.

TMTV top dat je dit gebouwd hebt dank hiervoor :)

 

Dank, moet dus toch password achterhalen via script.

Dat houdt dus in dat ik het Zyxel modem/router van Odido moet aansluilen.

Bijzonder dat de instructie niet werkt, kreeg van de helpdesk (de persoon die de telefoon aanneemt) ook al geen hoogte. Een simpele check konden ze niet doen….

Ik ga verder stoeien.

Reputatie 4
Badge

Hi,

sinds een week of 2 Odido, alles om van mijn oude provider behalve de telefoon.

gebruik een Unifi eco-systeem en om de VOIP connectie te maken heb ik een Grandstream HT812 (https://www.grandstream.com/hubfs/Product_Documentation/ht81x_user_guide.pd).

Deze via de WAN port (HT812) op mijn UDM SE aangesloten en de gegevens van het SIP account ingevuld.

Settings conform de Odido instructie:

https://assets.odido.nl/x/f4965101d0/eigen-modem-voip-instellingen.pdf

en wat ik in dit forum gevonden heb, poorten open zetten in UDM etc.

Ik heb verschillende manieren geprobeerd om het aan de praat te krijgen maar ik krijg de HT812 niet geregistreerd.

Profiel aangemaakt en dit gekoppeld aan een FXS port, daar mijn username en password ingevuld.

Password gezet via mijn Odido account. Helaas het wil niet werken.

Iemand nog idee wat ik verkeerd doe? een tip? Gebruikers hier met Grandstream analoog naar VOIP kastjes?

Bedankt voor de hulp :)

Password zetten via de website werkt niet, ook al staat het in de officiele beschrijving.
@TMTV heeft een script geschreven om de juiste gegevens te achterhalen. Een complete handleiding met wat te doen staat in de post boven de jouwe. Daarmee zou het wel moeten lukken!

Hi,

sinds een week of 2 Odido, alles om van mijn oude provider behalve de telefoon.

gebruik een Unifi eco-systeem en om de VOIP connectie te maken heb ik een Grandstream HT812 (https://www.grandstream.com/hubfs/Product_Documentation/ht81x_user_guide.pd).

Deze via de WAN port (HT812) op mijn UDM SE aangesloten en de gegevens van het SIP account ingevuld.

Settings conform de Odido instructie:

https://assets.odido.nl/x/f4965101d0/eigen-modem-voip-instellingen.pdf

en wat ik in dit forum gevonden heb, poorten open zetten in UDM etc.

Ik heb verschillende manieren geprobeerd om het aan de praat te krijgen maar ik krijg de HT812 niet geregistreerd.

Profiel aangemaakt en dit gekoppeld aan een FXS port, daar mijn username en password ingevuld.

Password gezet via mijn Odido account. Helaas het wil niet werken.

Iemand nog idee wat ik verkeerd doe? een tip? Gebruikers hier met Grandstream analoog naar VOIP kastjes?

Bedankt voor de hulp :)

Reputatie 7
Badge +6

XXXX

@TMTV Ik heb in de afgelopen tijd weinig meer geëxperimenteerd, en heb eerlijk gezegd de hoop opgegeven om vast bellen van Odido op de Audiocodes MP-112 aan de gang te krijgen. Wat ik ook instel, ik krijg niet dezelfde output als jij. Zelfs resetten lukt me net niet (triest, ik weet het). Ik houd het maar op Zoiper, op de mobiel, ook al disconnect die vaak. Misschien stap ik nog over op een andere, en goedkopere provider voor vast bellen, zoals cheapconnect, en probeer ik het daar nog eens een keer. 

Dus bij deze, nogmaals dank voor je hulp, maar ik stop met deze post, sorry.

Hoi @Th3M1lkman,

Welkom terug! ;-)

Er is inmiddels een hoop veranderd op dit gebied. Zoals aangegeven is mijn omslachtige stappenplan nu gelukkig overbodig. In plaats daarvan kun je nu via My T-Mobile Thuis zelf een VOIP-wachtwoord instellen. Helaas gaat het daar momenteel echter fout. Door een bug in dat systeem wordt het wachtwoord veranderd naar iets totaal anders dan je zelf hebt ingesteld.

 

Nu 6 maanden later blij dat ik dit topic gevonden heb. Probeerde na zelf een VOIP-wachtwoord te hebben gezet een Gigaset N510 pro te configureren. En dat wilde maar niet verbinden. Blijkt dat nu nog steeds een ander (compleet willekeurig?) wachtwoord gezet wordt. 

Ik heb een Huawei modem. Dus ergens een oud Zyxel modem kunnen bemachtigen, het Python script gedraaid dat in dit topic besproken wordt en voila! Nu een werkend wachtwoord.

Best wel schandalig dat Odido al ruim een half jaar een functie aanbiedt die helemaal niet werkt. Op z’n minst moet er een uitleg bij staan of beter zelfs helemaal disablen totdat het wel werkt. Want dit is nu erg verwarrend en frustrerend...

 

Reputatie 7
Badge +6

@Ik hoor niks Goed dat je registreren met username in plaats van telefoonnummer voor elkaar hebt gekregen. Dat is sowieso nodig, met telefoonnummer lukt het zeker niet. Om je een idee te geven van hoe het eruit zou moeten zien, hier is een screenshot van een succesvolle (code 200 OK) aanmelding door de Zyxel:

Het grote verschil lijkt me dat de aanmelding bij mij ‘Via’ mijn publieke IP-adres gaat en bij jou via je PC (192.168.0.40) in het laatste screenshot. De VOIP-server is daarin niet terug te vinden, maar in de eerdere screenshots met het telefoonnummer in plaats van de username wel. Lukt het om dit op een of andere manier te combineren, zodat je met de juiste gegevens op voip.t-mobilethuis.nl kunt aanmelden?

@TMTV Weer dank voor het meedenken.

Vanavond heb ik wat meer experimentjes gedaan, nadat ik de “Use Tel URI for Asserted Identity” parameter van Enable naar Disable gezet (in het menu SIP general parameters).

Idd een 401 ipv 407 foutmelding zodra ik op de “register” knop in het “Account Table” submenu klik:

Telefoonnummer staat er echter nog steeds in, maar dat wordt mijn username als ik op de register knop klik in het erop volgende “Proxy & Registration” submenu (zie mij screenshots van 15 dagen geleden).
Misschien maakte die parameter dus geen verschil… ook al paste die qua naam bij je tip.

Als ik nergens op klik, gaat de Audiocodes periodiek zelf registreer pogingen doen, en gebruikt dan alleen de username, nooit het tel nummer, en er komt dan geen foutmelding:

192.168.0.114 is de gateway, 192.168.0.40 is de PC waarop ik werk

Echter nog steeds is de FXS poort “not registered” (en er was ook geen proxy-verbinding meer, sinds ik die velden had leeggemaakt) in het status menu, en ik krijg nog steeds een in-gesprek-toon als ik uit en in bel.

Bij uitbellen zie ik overigens wel weer het telefoonnummer terugkomen in precies hetzelfde SIP bericht als die ik vorige keer postte, inclusief 407 foutmelding.

Mijn gateway lijkt dus verschillende SIP registratie berichten uit te sturen, en verschillende reacties van de server te krijgen, afhankelijk van hoe die door mij wordt geprikkeld. Ik weet niet of dat normaal is?

Reputatie 7
Badge +6

Door de weggelakte delen in het screenshot meen ik te kunnen zien dat de Audiocodes zich aanmeldt met het telefoonnummer als gebruikersnaam in plaats van het SIP-account. Dan werkt het inderdaad niet. Ik zou op basis van de screenshots in je eerdere bericht alleen niet kunnen zeggen wat je dan precies aan moet passen, maar ik denk wel dat de oorzaak daar zit. Het telefoonnummer en de SIP-gebruikersnaam lijken op de juiste plaatsen ingevuld te zijn. Is er misschien een instelling die expliciet bepaalt welke van de twee gebruikt wordt om aan te melden?

Reageer