Skip to main content

UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.

Zo nu en dan zie ik hier de vraag naar de VOIP-/SIP-gegevens voorbij komen en laait de discussie weer op of T-Mobile die zou moeten vrijgeven. Ook nu de concurrentie dat wel doet, lijkt men er hier niets voor te voelen. Daarom deze guide, zodat je, mits je in het bezit bent van de Zyxel VMG8825-T50, zelf je wachtwoord kunt achterhalen. De volgende gegevens heb je ook nodig en zijn al bekend:

  • Serveradres: voip.t-mobilethuis.nl
  • Poort: 5060 (UDP)
  • Gebruikersnaam: je klantnummer, gevolgd door “P005”, bijvoorbeeld: TMT12345P005

Dan nu het moeilijkste: het wachtwoord.

  • Ga naar het inlogscherm van de Zyxel (standaard 192.168.1.1) en log in met de gegevens achter op de router.
  • Ga naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
  • Ga naar Dynamische DNS.
  • Klik op Inschakelen en vul in de drie velden eronder wat willekeurige tekst in (om de instellingen in de config file te krijgen, hebben we later nodig).
  • Klik op Toepassen.
  • Ga nu weer naar het menu (rechtsboven) en vervolgens naar Onderhoud > Back-up/herstellen.
  • Klik op Back-up om de config file te downloaden.
  • Open dit bestand (Backup_Restore genaamd) in bijvoorbeeld Kladblok.
  • Zoek naar onderstaande passage (CTRL + F). Daar staat je gebruikersnaam (klantnummer + P005) en je versleutelde wachtwoord. Kopieer het hieronder onleesbaar gemaakte gedeelte.
  • Zoek nu in hetzelfde bestand naar onderstaande tekst. Je herkent de willekeurige tekst die je eerder hebt ingevuld.
  • Plak het versleutelde wachtwoord over het gecodeerde nepwachtwoord dat je eerder hebt ingevoerd.
  • Sla de wijzigingen op.
  • Ga terug naar het Back-up/herstellen-scherm van de Zyxel.
  • Klik op Bestand kiezen, zoek het Backup_Restore-bestand op je computer en klik op Upload.
  • De Zyxel start nu opnieuw op. (Geduld is een schone zaak.)
  • Uiteindelijk kom je weer op het inlogscherm. Log opnieuw in en ga weer naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
  • Klik nu op het oog rechts van het wachtwoordveld om het wachtwoord zichtbaar te maken.
  • Als het goed is, zie je nu een reeks van 12 willekeurige (hoofd-)letters en cijfers. Dit is je wachtwoord.

Als je zo ver gekomen bent, weet je ook wel wat je er nu zoal mee kunt doen. Bijvoorbeeld jezelf verlossen van de Zyxel en je eigen router gebruiken. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee.

Overigens wordt je belgedrag niet op de Zyxel maar op de server bijgehouden, dus als je dacht nu gratis te kunnen bellen heb je het mis. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Graag gedaan


@Tekes - dank je wel voor je reaktie en maken en delen van de screenshots! Zo zou ik het idd ook verwachten. Misschien dat mijn vraagstuk toch ook iets met het wachtwoord gedoe te maken. Zodra mijn Yealink W52P weer werkt ga ik de settings zoals jij ze stuurde toepassen.

 

Dank je! 


@TMTV - heb het gisteren via de paginas gedaan die je hierboven laat zien. Zie ook mijn screenshots hieronder.

Maar nou breekt mijn klomp. Zo'n 3u geleden heb ik met mijn Yealink W52P een uitgaand gesprek gedaan obv SIP settings die ik gisteren van TMT mijnomgeving heb gehaald. Er vervolgens niks aan veranderd. Nu kan ik opeens geen gesprekken meer voeren via dat toestel. De Yealink ATA geeft nu ook aan dat de “registration Failed”… kan het niet verklaren. Hooguit misschien omdat ik de Cisco tegelijkertijd had aangesloten en die tig keer “failed” waardoor TMT wellicht het account tijdelijk blokkeert?

Aaargh… 

 


@Th3M1lkman Hoe ziet de pagina voor VOIP-instellingen er bij jou uit?

Oude VOIP-pagina
Nieuwe VOIP-pagina

Het probleem met het verkeerde wachtwoord doet zich alleen voor op de nieuwe (onderste) pagina. Daarom ben ik benieuwd of jij de oude krijgt. In dat geval zou het moeten lukken met de instellingen die @Tekes hier zojuist heeft geplaatst.


Beste @Th3M1lkman,

Je hebt geluk, vanaf vandaag ga ik namelijk overstappen naar KPN wegens aantal dingentjes vanuit T-Mobile (meer info binnen mijn topic).

Betreft het VOIP ATA, je hoeft alleen de inlog gegevens en proxy in te voeren voor om de VOIP werkend te krijgen.

Hieronder screenshots van mijn instellingen.

Model: SPA112

firmware: 1.4.1 (SR5)

Dit zou voldoende moeten zijn

Hieronder nog vergelijkbare screenshots met die van jou mits je het nodig zou kunnen hebben:


 


@Th3M1lkman Dat is wel bijzonder. Heb je bij je terugkeer hetzelfde klantnummer gehouden als bij je vorige abonnement? Je klantnummer maakt deel uit van de VOIP-gebruikersnaam en ik dacht dat je bij een nieuw abonnement altijd een nieuwe kreeg, ook al is dat op dezelfde naam en hetzelfde adres.

Wat bedoel je precies met wachtwoord gereset? Bedoel je dat je zelf een wachtwoord hebt ingesteld? Terugzetten naar het wachtwoord dat TM ooit gemaakt heeft, kan bij mijn weten niet.

Ik denk dat ik mijn VOIP-scriptje ga zoeken. Dan kan iedereen in de tussentijd toch eigen apparatuur gebruiken.

@TMTV ik heb nu een ander TMT klantnummer dan dat ik twee jaar geleden had (contracten uit beide perioden vergeleken). Wel hetzelfde telefoonnummer behouden.

Reset is misschien verkeerde woordkeuze. Ik heb op de TMT mijnomgeving ingelogd. Onder de rubriek “vast bellen instellingen” mijn SIP accountnaam opgehaald. Een SIP wachtwoord heb ik daar zelf moeten invoeren. Dat heb ik gedaan en is wat ik hierboven bedoelde met resetten. Dat wachtwoord heb ik zowel in de SPA122 als de Yealink W52P ingesteld met bovenstaand gevolg. Ik bedoelde dus niet terugzetten naar wat TM ooit gemaakt had, sorry 😊


@Th3M1lkman Dat is wel bijzonder. Heb je bij je terugkeer hetzelfde klantnummer gehouden als bij je vorige abonnement? Je klantnummer maakt deel uit van de VOIP-gebruikersnaam en ik dacht dat je bij een nieuw abonnement altijd een nieuwe kreeg, ook al is dat op dezelfde naam en hetzelfde adres.

Wat bedoel je precies met wachtwoord gereset? Bedoel je dat je zelf een wachtwoord hebt ingesteld? Terugzetten naar het wachtwoord dat TM ooit gemaakt heeft, kan bij mijn weten niet.

Ik denk dat ik mijn VOIP-scriptje ga zoeken. Dan kan iedereen in de tussentijd toch eigen apparatuur gebruiken.


 Hi @TMTV - dank je wel! Warm nest 😉 En dank voor je snelle reaktie.

Heb de link doorgelezen die je deelde. Vervelend dat zoveel mensen blijkbaar hinder hiervan ondervinden. Getwijfeld waar ik mijn reaktie zou plaatsen: in dit huidige draadje of in de link...🤔 Toch maar deze geworden omdat ik anderen niet blij wil maken met een mogelijk dode mus.

Hetvolgende namelijk: ik had zoals je aangaf via de mijnomgeving van T-mobile het VOIP password gereset (had ik niet vermeld omdat ik niet dacht dat het relevant was voor mijn vraagstuk). Dat heb ik gisteren gedaan. Mijn oude Yealink W52P weer afgestoft. Settings daarop conform mijn berichtje van 2 jaar geleden ingesteld met het geresette wachtwoord en wat denk je? Inderdaad: die werkt gewoon: ik kan bellen / gebeld worden op de Yealink. Weet niet wat dat betekent voor het probleem dat de mensen in het andere onderwerp ervaren, maar ik lijk die klachten niet te hebben.

Daarmee lijk ik terug op settings specifiek voor de SPA122, of mis ik in mijn onnozelheid toch iets? @Tekes - ben nog steeds erg geinteresseerd in hoe jij 2 jaar geleden je SPA112 hebt ingesteld...😁

 

Groeten,

Dennis


Hoi @Th3M1lkman,

Welkom terug! ;-)

Er is inmiddels een hoop veranderd op dit gebied. Zoals aangegeven is mijn omslachtige stappenplan nu gelukkig overbodig. In plaats daarvan kun je nu via My T-Mobile Thuis zelf een VOIP-wachtwoord instellen. Helaas gaat het daar momenteel echter fout. Door een bug in dat systeem wordt het wachtwoord veranderd naar iets totaal anders dan je zelf hebt ingesteld. Dat is de voorlopige conclusie van vele pogingen in onderstaand topic. Ik heb T-Mobile hiervan op de hoogte gesteld en ze zijn ermee bezig. Hopelijk kan een moderator een inschatting geven wanneer we een oplossing kunnen verwachten. Ik ga ondertussen kijken of ik een tijdelijke workaround kan verzinnen. Tot die tijd raad ik je aan het topic in de gaten te houden, in afwachting van goed nieuws.

 


@TMTV Bedankt voor de guide!

Heb het in een minuut werkend gekregen met de Cisco SPA112 icm Netgear R7800.
En mijn inlog eindigde inderdaad ook met P006

Hi Tekes - ik realiseer me dat dit een oud topic is, maar na zoekwerk op Google kom ik op deze post uit waar iemand op een Cisco SPA 112 T-Mobile VOIP aan de praat heeft gekregen. Zo'n 2 jaar geleden was ik klant bij T-Mobile (forumnaam Th3M1lkman) en heb ik mijn ervaringen met instellen Yealink W52P gedeeld. Daarop jouw reaktie hierboven.

Inmiddels ben ik opnieuw klant bij T-mobile en wil ik de Cisco SPA122 gebruiken. Die zou bij mijn weten qua T-Mobile VOIP instellen hetzelfde moeten zijn als de SPA112. Ik heb verschillende configuraties geprobeerd obv mijn Yealink W52P ervaring maar krijg maar niet de Line 1 registered. De VOIP dienst werkt via de Zyxel van T-Mobile. Maar die wil ik er nu juist tussenuit ;-)

Welke settings heb jij gebruikt om VOIP werkend te krijgen op je SPA112? Hieronder mijn huidige (niet werkende) settings. Volgens mij is dit conform de hierboven geadviseerde instellingen “Eigen modem: wat zijn de vereisten / veelgestelde vragen”, maar misschien heb ik iets gemist?

Alvast heel erg bedankt voor je feedback!

Dennis

  • Cisco SPA122
  • Firmware 1.4.1 (SR5)

 


Het heeft even geduurd, maar het is eindelijk zover: je kunt nu je vaste lijn van T-Mobile gebruiken in combinatie met je eigen router, zonder al het gedoe van hierboven. Gelukkig maar, want mijn trukendoos was bijna leeg. Als je inlogt op My T-Mobile Thuis kun je zelf een wachtwoord instellen voor je SIP-account. Ook je gebruikersnaam vind je daar. Deze gegevens kun je vervolgens in een router met VOIP-functie zetten, in je IP-telefoon of in een VOIP ATA, waarmee je VOIP kunt gebruiken op je analoge toestel. Meer info over het gebruik van een eigen router (al dan niet met een vaste telefoon), kun je vinden in onderstaande topics. Ook nu geldt dat T-Mobile geen ondersteuning geeft op eigen apparatuur, maar als je er niet uit komt, kun je natuurlijk je vraag kwijt op deze Community. Er is altijd wel iemand die je kan helpen.

Wat mij betreft is dit een mooie conclusie van dit topic en het bijna twee jaar durende kat-en-muisspelletje tussen mij en mijn magenta vrienden, al was er wel een wet voor nodig om ze in beweging te krijgen. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee en wees voorzichtig met je gegevens!

TMTV

Meer weten? Check deze topics:

 


Vandaag, met behulp van Python, de gebruikersnaam (JWH*****P007) en wachtwoord (reeks van 12 karakters) kunnen achterhalen. Klant bij T-Mobile sinds september 2021.
Deze VOIP gegevens gebruikt in de Gigaset IP en gelijk verbinding op de “vaste” T-Mobile telefoonlijn.
De Zyxel T50 er tussenuit gehaald. Keurig vlan 300 ingevuld in Deco X60. En alles werkte, behalve VoipBuster (in de Gigaset).

Uiteindelijk de poort voor VoipBuster op 5060 laten staan (in de Gigaset).
De poort van T-Mobile gewijzigd naar 5070 (in de Gigaset).

Alles werkt nu uitstekend, internet, TV en “vaste” telefoon.

Bedankt voor de uitgebreide instructie.


Nog even voor mijn informatie: had je wachtwoord toevallig 13 tekens?

Nee, mijn door T-Mobile toegekende wachtwoord is niet 13 tekens lang.


Ik ben niet bekend met Bria, maar als het inderdaad hun eigen server is die de registratie doet, gaat het niet werken, omdat die de VOIP-server van T-Mobile niet zal kunnen bereiken. Dan wordt het lastig om je vaste lijn buitenshuis te gebruiken, tenzij je met een VPN gaat werken (zonder Bria), maar dat is ook niet ideaal. De VOIP-dienst van T-Mobile is er nou eenmaal niet voor bedoeld. (En deze handleiding eigenlijk ook niet, al had ik je graag verder geholpen.) Voor meer flexibiliteit ben je dan toch aangewezen op een andere VOIP-provider.

Nog even voor mijn informatie: had je wachtwoord toevallig 13 tekens? Dat lijkt namelijk een trend te zijn bij nieuwe klanten.


Houd er wel rekening mee dat je alleen vanaf een vaste T-Mobile-verbinding (of een VPN daar naartoe) de VOIP-server kunt bereiken. Via een andere weg, zelfs T-Mobile 4G/5G, gaat dat niet, ook ter beveiliging vermoed ik.

 

Oh, dat is jammer! (Maar goed om te weten; dat gaat me tijd/ergernis besparen)

Thuis zijn er al diverse DECT toestellen aan het T-Mobile modem gekoppeld; de iPhone (en iPad) wilde ik net buitenshuis gebruiken.

Dan betwijfel ik ook of de push notificatie service van Bria wel gaat werken (die bespaart batterij op de iOS toestellen omdat de App niet de hele tijd in de achtergrond de VOIP status checkt, maar hun server dat doet - maar niet bij T-Mobile dus?). Ik had die service zelf nog niet getest omdat zij dan credentials op hun server opslaan en dat vind ik geen fijn idee.

Wellicht zijn er andere iOS gebruikers die kunnen bevestigen dat die push notificatie service niet werkt bij T-Mobile?

(Toch maar CheapConnect of een andere VOIP provider overwegen?)


Hoi @sublimerote,

Welkom op de Community en fijn dat je geholpen bent met het script! Het klopt dat er maximaal twee apparaten tegelijk geregistreerd kunnen staan. Als je het T-Mobile-modem gebruikt, blijft er inderdaad nog maar één plek over. Dat is een beperking die T-Mobile oplegt, maar wel een met goede intenties. Ik denk dat het een stukje beveiliging is.

Een app-tip heb ik helaas niet voor je. Ik gebruik de gegevens in combinatie met een ATA (als vervanging van het T-Mobile-modem), dus niet in een app. Maar misschien is er iemand anders hier die een goede suggestie heeft. Houd er wel rekening mee dat je alleen vanaf een vaste T-Mobile-verbinding (of een VPN daar naartoe) de VOIP-server kunt bereiken. Via een andere weg, zelfs T-Mobile 4G/5G, gaat dat niet, ook ter beveiliging vermoed ik.

Ik hoop dat ik je in elk geval een beetje duidelijkheid heb kunnen geven. Als je nog vragen hebt, laat het gerust weten. Succes!


Nieuwe klant bij T-Mobile; kon mijn gegevens snel & eenvoudig uitlezen met dit script. Dank!

 

Ik kan daarmee vervolgens succesvol inloggen (en bellen of gebeld worden) in Bria Mobile: VoIP Softphone, op of mijn iPhone of mijn iPad, maar niet (inloggen op) beide tegelijk… Dat wilde ik eigenlijk wel.

 

Het bedrijf achter deze VOIP software zegt dat zij dit niet beperken, maar waarschijnlijk de VOIP provider.

 

  1. Kun je hiermee inderdaad maar 1 extra “toestel” (naast het T-Mobile modem) registreren?
  2. Zijn er nog andere goede, betrouwbare, VOIP Apps voor iOS?

Ik heb m uitgeprobeerd en werkt perfect hoor @TMTV.

Zowel beide lijnen als het flex password. Toppie!

 

Dank je wel. 

Ik hoop ook dat er veel mensen plezier aan hebben.

 


@erikjanRog Top! Ik zag dat je nog een oude versie van het script hebt gebruikt. Een paar dagen geleden was er ook al iemand iemand die een wachtwoord van 13 tekens had. Als dat een poging was van T-Mobile om dit scriptje buitenspel te zetten, is dat hopeloos mislukt 😉. Beide wijzigingen heb ik samengevoegd waardoor het nu ook voor mensen met een langer wachtwoord (ongeacht het aantal tekens) en/of een tweede lijn werkt. Zou je dat kunnen testen door het script opnieuw te downloaden (zelfde link)? Natuurlijk werkt het ook nog steeds voor mensen met een wachtwoord van 12 tekens en/of maar 1 telefoonlijn.


Hej TMTV, 

Prima hoor, fijn als andere het ook kunnen gebruiken. Zie alleen dat het ww van lijn2 1 teken langer is. Heb de 56 in 57 gezet. 

Zal binnenkost kijken of ik het uitlezen van deXML kan aanpassen dat dit flex wordt. Even wat in Python verdiepen (ben zelf meer van perl en C)

Erik-jan


Hoi @erikjanRog,

Omdat ik zelf maar 1 telefoonlijn heb, wist ik niet precies hoe de communicatie eruit zou zien als er een tweede lijn is. Fijn dat je dat hebt uitgezocht! Vind je het goed als ik jouw code toevoeg aan het bestaande script? Dan zijn anderen met twee lijnen daar ook mee geholpen.

Bedankt!


Ik heb het laatste gedeelte van voip.py aangepast met onderstaande code en krijg nu ook de lijngegevens van de tweede lijn…

 

x = requests.post(url, data=xml1)

y = (x.headerse"Set-Cookie"]e:-7])

header = {'Cookie': y, 'User-Agent': "Vigor TR-069 CPE", 'Content-Type': "text/xml; charset=utf-8", 'SOAPAction': ""}

z = requests.post(url, headers=header)

a = requests.post(url, data=xml2, headers=header)

b = requests.post(url, data=xml3, headers=header)

c = requests.post(url, data=xml2, headers=header)

d = requests.post(url, data=xml2, headers=header)

f = requests.post(url, data=xml2, headers=header)

g = requests.post(url, data=xml2, headers=header)

e = (d.text)

h = (g.text)

if "voip.t-mobilethuis.nl" in e:

        print ("Lijn 1: Gebruikersnaam: " + e:e.find("DisplayName")+47 : e.find("DisplayName")+59] + " Wachtwoord: " + e:e.find("Password")+44 : e.find("Password")+56])

else:

        print("Geen gegevens gevonden voor lijn 1.")

 

if "voip.t-mobilethuis.nl" in h:

        print ("Lijn 2: Gebruikersnaam: " + hih.find("DisplayName")+47 : h.find("DisplayName")+59] + " Wachtwoord: " + hah.find("Password")+44 : h.find("Password")+56])

else:

        print("Geen gegevens gevonden voor lijn 2.")

 


Hoi, 

 

Als eerste, het scriptje werkt perfect op mijn MacBook. thanks. 

Ik heb alleen een vraagje: Ik heb 1 vaste telefoonnummers en zie er maar van 1 de inlog gegevens komen. Ook in de XML die terug komt zie ik deze niet terug komen. 

Iemand een idee hoe ik dit tweede nummer ook kan opvragen? (Kent iemand de structuur van communiceren?)

 

Erik-Jan


Even geprobeerd, en nu werkt het script ook met het langere wachtwoord. Nogmaals hartelijk dank voor het script en je hulp!


Ik ben blij dat ik kon helpen en jij ook bedankt voor het debuggen van mijn scriptje! Ik dacht dat het wachtwoord altijd uit 12 tekens bestond, maar bij jou zijn het er dus 13? Dit is de eerste keer dat ik dit hoor, dus het lijkt erop dat ze dit pas net doen, misschien wel vanwege dit script... Sinds wanneer ben je klant? Ik heb 'm meteen aangepast en het lijkt te werken. Zou je hem nog eens willen downloaden (zelfde link) en runnen? Dan weet ik of alles klopt.

Nogmaals dank voor je alertheid!


Reageer