Het heeft even geduurd, maar het is eindelijk zover: je kunt nu je vaste lijn van T-Mobile gebruiken in combinatie met je eigen router, zonder al het gedoe van hierboven. Gelukkig maar, want mijn trukendoos was bijna leeg. Als je inlogt op My T-Mobile Thuis kun je zelf een wachtwoord instellen voor je SIP-account. Ook je gebruikersnaam vind je daar. Deze gegevens kun je vervolgens in een router met VOIP-functie zetten, in je IP-telefoon of in een VOIP ATA, waarmee je VOIP kunt gebruiken op je analoge toestel. Meer info over het gebruik van een eigen router (al dan niet met een vaste telefoon), kun je vinden in onderstaande topics. Ook nu geldt dat T-Mobile geen ondersteuning geeft op eigen apparatuur, maar als je er niet uit komt, kun je natuurlijk je vraag kwijt op deze Community. Er is altijd wel iemand die je kan helpen.
Wat mij betreft is dit een mooie conclusie van dit topic en het bijna twee jaar durende kat-en-muisspelletje tussen mij en mijn magenta vrienden, al was er wel een wet voor nodig om ze in beweging te krijgen. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee en wees voorzichtig met je gegevens!
TMTV
Meer weten? Check deze topics:
@daveflash Ik zie dat je een oude handleiding hebt gebruikt. Die werkt helaas niet meer. De nieuwste, die nog wel werkt, vind je hier. Die is wel wat ingewikkelder, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Succes!
maar dan moet ik dus wel tijdelijk m’n zyxel verbinden voor het uitvoeren van dat script?
update ja en update: het werkt
@Doornekamp33 Valt wel mee, hoor. Ik heb even contact gehad en als het geen risico's oplevert, zullen ze mijn post weer terugzetten (net als de vorige keer, toen ‘ie in het spamfilter was blijven hangen). Ze willen gewoon zeker weten dat het geen kwaad kan. Ze zijn tenslotte wel verantwoordelijk voor de beveiliging van klantgegevens. Ik heb dat programmaatje ook gemaakt met het idee dat het veilig zou zijn, anders had ik het er nooit op gezet. Ik ben er als tevreden klant absoluut niet op uit om T-Mobile het leven zuur te maken. Het is vooral bedoeld om toch alvast een soort vrije modemkeuze mogelijk te maken (waar ik ook groot voorstander van ben).
Volgende week hoor ik meer en zoals gezegd verwacht ik dat ze het gewoon weer online zetten. Daarna zullen ze wel weer proberen om het te blokkeren, maar ik denk dat dat nu een stuk moeilijker wordt .
UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.
Kleine aanvulling op de meest recente voip-guide: je kunt hem ook gebruiken als je een eigen router met VLAN-ondersteuning wil gaan gebruiken en/of een managed switch hebt, maar van T-Mobile nog een van de Drayteks of de Huawei hebt. Download eerst het script en bijbehorende programma's. Daarvoor heb je natuurlijk internet nodig. Schakel daarna, dus net vóór het laatste commando (python voip.py), over naar VLAN 100. Hoe je dat precies moet doen, verschilt per router/switch. In het geval van een router kun je het beste VLAN 100 invullen aan de WAN-kant (waar je normaal gesproken dus VLAN 300 voor internet zou invullen). Als je een switch hebt, sluit deze dan direct op de media converter aan (of op de glasvezel als je er een met SFP-module hebt). Zet op de poort die je daarvoor gebruikt VLAN 100 tagged. Sluit vervolgens de computer waarop je het script uitvoert aan op een andere poort en zet hier VLAN 100 untagged op en PVID 100. In beide gevallen moet je op VLAN 100 een ip-adres in de 10.x.x.x-reeks krijgen. Dat kan tot een uur duren vanwege de lease-tijd. Voer tot slot het laatste commando uit.
Succes!
TMTV
Ik heb m uitgeprobeerd en werkt perfect hoor @TMTV.
Zowel beide lijnen als het flex password. Toppie!
Dank je wel.
Ik hoop ook dat er veel mensen plezier aan hebben.
Hoi @BvdGraaf,
Welkom op de Community!
Je bent al de tweede, mogelijk zelfs de derde, in korte tijd die dit probleem heeft. Bij de eerste is het ‘opgelost’ met een workaround: een moderator (@Demi van Odido) heeft toen het wachtwoord naar die klant gestuurd. Omdat het voor het eerst was dat er iets fout ging met mijn script, ben ik er toen niet verder ingedoken. Misschien deed de klant iets fout. Tot er afgelopen weekend nog iemand zich meldde. Bij deze klant werkt het met de Zyxel ook goed, maar komt er niets uit het script. Ik ben nog bezig om uit te zoeken wat daar mis gaat. Omdat het hier net iets anders is, kan ik nog niet zeggen of dit dezelfde oorzaak heeft.
Ik ga sowieso een moderator hierop wijzen. Zij kunnen je dan het juiste wachtwoord sturen. Dat is de snelle oplossing en dan kun je vooruit, maar ik zou ook graag uitzoeken wat er aan de hand is met mijn script, want dit kan geen toeval meer zijn. Dat ga ik samen met een moderator doen, omdat ik niet in klantgegevens kan kijken en ze ook niet met mij als medeklant gedeeld mogen worden. Hier kom ik op een later moment op terug.
Wordt vervolgd!
Goed bezig @TMTV ,
Deze guide werkt inderdaad veel makkelijker dan de vorige.
Nu hopen dat T-Mobile hier voorlopig geen antwoord op heeft.
@Joost uit Amersfoort De ‘iv’ staat op dezelfde pagina onder lange stuk code waar de gegevens in staan: http://192.168.1.1/cgi-bin/SIP?oid=RDM_OID_VOICE_LINE_SIP, zie het eerste screenshot. Ik hoor graag of het hiermee lukt.
Vandaag, met behulp van Python, de gebruikersnaam (JWH*****P007) en wachtwoord (reeks van 12 karakters) kunnen achterhalen. Klant bij T-Mobile sinds september 2021.
Deze VOIP gegevens gebruikt in de Gigaset IP en gelijk verbinding op de “vaste” T-Mobile telefoonlijn.
De Zyxel T50 er tussenuit gehaald. Keurig vlan 300 ingevuld in Deco X60. En alles werkte, behalve VoipBuster (in de Gigaset).
Uiteindelijk de poort voor VoipBuster op 5060 laten staan (in de Gigaset).
De poort van T-Mobile gewijzigd naar 5070 (in de Gigaset).
Alles werkt nu uitstekend, internet, TV en “vaste” telefoon.
Bedankt voor de uitgebreide instructie.
@daveflash Ik zie dat je een oude handleiding hebt gebruikt. Die werkt helaas niet meer. De nieuwste, die nog wel werkt, vind je hier. Die is wel wat ingewikkelder, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Succes!
@daveflash Fijn dat het gelukt is!
Zo'n kastje wordt ook wel een ATA genoemd. Ik meen dat ik in een ander topic deze als voorbeeld heb gegeven. Die gebruik ik zelf en dat werkt prima. Het is inderdaad een kwestie van aansluiten, je gegevens invullen en gaan.
haha, kastje blijkt schaap in wolfskleren, amazon heeft gewoon een echte linksys opgestuurd, was in 2 minuten volledig ingesteld via het portel, en kan nu fluitend bellen… totaal kosten: 40,- (want de huistelefoon kwam voor een €10,- ook al van amazon)
dus al met al, zeer tevreden, dat python script werkte ook meteen de 1x, dus props voor iedereen die hier heeft bijgedragen het werkend te krijgen!
UPDATE: Door een aanpassing in de opstartinstellingen werkt de nieuwste versie van deze guide (klik hier) inmiddels ook in combinatie met de Draytek Vigor 2132FVn, waarvoor dank T-Mobile! Werkt het bij jou nog niet? Geef hem even een fabrieksreset. Dan worden de nieuwste instellingen opgehaald. Let op: met de 2130FVn (die rijp is voor Tussen Kunst & Kitsch, spoiler alert: het is kitsch ) werkt het helaas (nog) niet. Datzelfde geldt ook voor de Huawei HG659.
Even geprobeerd, en nu werkt het script ook met het langere wachtwoord. Nogmaals hartelijk dank voor het script en je hulp!
@TMTV ik heb de 2e methode gebruikt. Die eerste nog wel geprobeerd, maar werkt idd niet meer.
@LauLaman Dat klopt. De gegevens worden bij het aansluiten naar de router gestuurd, maar bij een fabrieksreset weer verwijderd, totdat de router opnieuw wordt aangesloten. Anders zou T-Mobile alle routers per klant moeten voorprogrammeren. Deze methodes werkten dus alleen als je de Zyxel had aangesloten én een actief telefoonabonnement had. Je kunt de gegevens dus niet van tevoren veiligstellen, omdat T-Mobile geen voip-accounts ‘reserveert’ voor als klanten later een telefoonlijn aanvragen. Je zou de Zyxel dus in de doos kunnen laten en eenmalig aansluiten zodra je een vaste lijn bestelt. Let daarbij wel op dat je dan meteen de gegevens eruit haalt. De routers worden vaak 's nachts geüpdatet, dus als je het de volgende ochtend probeert, werkt het niet meer.
Maar je zou ook op mijn volgende guide kunnen wachten. Die is namelijk bijna klaar en werkt op elke firmwareversie (wel alleen op de Zyxel, dus niet op de Draytek en Huawei). Maar ik wil nog niet te veel verklappen, om te voorkomen dat ze deze guide al onmogelijk maken voordat ik hem gepost heb. Driemaal is scheepsrecht!
Hallo @TMTV ,
Je bent weer goed bezig en niet voor één gat te vangen. We wachten weer in spanning af.
Hoi,
Als eerste, het scriptje werkt perfect op mijn MacBook. thanks.
Ik heb alleen een vraagje: Ik heb 1 vaste telefoonnummers en zie er maar van 1 de inlog gegevens komen. Ook in de XML die terug komt zie ik deze niet terug komen.
Iemand een idee hoe ik dit tweede nummer ook kan opvragen? (Kent iemand de structuur van communiceren?)
Erik-Jan
Ik heb het laatste gedeelte van voip.py aangepast met onderstaande code en krijg nu ook de lijngegevens van de tweede lijn…
x = requests.post(url, data=xml1)
y = (x.headerse"Set-Cookie"]e:-7])
header = {'Cookie': y, 'User-Agent': "Vigor TR-069 CPE", 'Content-Type': "text/xml; charset=utf-8", 'SOAPAction': ""}
z = requests.post(url, headers=header)
a = requests.post(url, data=xml2, headers=header)
b = requests.post(url, data=xml3, headers=header)
c = requests.post(url, data=xml2, headers=header)
d = requests.post(url, data=xml2, headers=header)
f = requests.post(url, data=xml2, headers=header)
g = requests.post(url, data=xml2, headers=header)
e = (d.text)
h = (g.text)
if "voip.t-mobilethuis.nl" in e:
print ("Lijn 1: Gebruikersnaam: " + e:e.find("DisplayName")+47 : e.find("DisplayName")+59] + " Wachtwoord: " + e:e.find("Password")+44 : e.find("Password")+56])
else:
print("Geen gegevens gevonden voor lijn 1.")
if "voip.t-mobilethuis.nl" in h:
print ("Lijn 2: Gebruikersnaam: " + hih.find("DisplayName")+47 : h.find("DisplayName")+59] + " Wachtwoord: " + hah.find("Password")+44 : h.find("Password")+56])
else:
print("Geen gegevens gevonden voor lijn 2.")