[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel
UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.
Zo nu en dan zie ik hier de vraag naar de VOIP-/SIP-gegevens voorbij komen en laait de discussie weer op of T-Mobile die zou moeten vrijgeven. Ook nu de concurrentie dat wel doet, lijkt men er hier niets voor te voelen. Daarom deze guide, zodat je, mits je in het bezit bent van de Zyxel VMG8825-T50, zelf je wachtwoord kunt achterhalen. De volgende gegevens heb je ook nodig en zijn al bekend:
Serveradres: voip.t-mobilethuis.nl
Poort: 5060 (UDP)
Gebruikersnaam: je klantnummer, gevolgd door “P005”, bijvoorbeeld: TMT12345P005
Dan nu het moeilijkste: het wachtwoord.
Ga naar het inlogscherm van de Zyxel (standaard 192.168.1.1) en log in met de gegevens achter op de router.
Ga naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
Ga naar Dynamische DNS.
Klik op Inschakelen en vul in de drie velden eronder wat willekeurige tekst in (om de instellingen in de config file te krijgen, hebben we later nodig).
Klik op Toepassen.
Ga nu weer naar het menu (rechtsboven) en vervolgens naar Onderhoud > Back-up/herstellen.
Klik op Back-up om de config file te downloaden.
Open dit bestand (Backup_Restore genaamd) in bijvoorbeeld Kladblok.
Zoek naar onderstaande passage (CTRL + F). Daar staat je gebruikersnaam (klantnummer + P005) en je versleutelde wachtwoord. Kopieer het hieronder onleesbaar gemaakte gedeelte.
Zoek nu in hetzelfde bestand naar onderstaande tekst. Je herkent de willekeurige tekst die je eerder hebt ingevuld.
Plak het versleutelde wachtwoord over het gecodeerde nepwachtwoord dat je eerder hebt ingevoerd.
Sla de wijzigingen op.
Ga terug naar het Back-up/herstellen-scherm van de Zyxel.
Klik op Bestand kiezen, zoek het Backup_Restore-bestand op je computer en klik op Upload.
De Zyxel start nu opnieuw op. (Geduld is een schone zaak.)
Uiteindelijk kom je weer op het inlogscherm. Log opnieuw in en ga weer naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
Klik nu op het oog rechts van het wachtwoordveld om het wachtwoord zichtbaar te maken.
Als het goed is, zie je nu een reeks van 12 willekeurige (hoofd-)letters en cijfers. Dit is je wachtwoord.
Als je zo ver gekomen bent, weet je ook wel wat je er nu zoal mee kunt doen. Bijvoorbeeld jezelf verlossen van de Zyxel en je eigen router gebruiken. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee.
Overigens wordt je belgedrag niet op de Zyxel maar op de server bijgehouden, dus als je dacht nu gratis te kunnen bellen heb je het mis.
Bladzijde 1 / 8
Het heeft even geduurd, maar het is eindelijk zover: je kunt nu je vaste lijn van T-Mobile gebruiken in combinatie met je eigen router, zonder al het gedoe van hierboven. Gelukkig maar, want mijn trukendoos was bijna leeg. Als je inlogt op My T-Mobile Thuis kun je zelf een wachtwoord instellen voor je SIP-account. Ook je gebruikersnaam vind je daar. Deze gegevens kun je vervolgens in een router met VOIP-functie zetten, in je IP-telefoon of in een VOIP ATA, waarmee je VOIP kunt gebruiken op je analoge toestel. Meer info over het gebruik van een eigen router (al dan niet met een vaste telefoon), kun je vinden in onderstaande topics. Ook nu geldt dat T-Mobile geen ondersteuning geeft op eigen apparatuur, maar als je er niet uit komt, kun je natuurlijk je vraag kwijt op deze Community. Er is altijd wel iemand die je kan helpen.
Wat mij betreft is dit een mooie conclusie van dit topic en het bijna twee jaar durende kat-en-muisspelletje tussen mij en mijn magenta vrienden, al was er wel een wet voor nodig om ze in beweging te krijgen. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee en wees voorzichtig met je gegevens!
TMTV
Meer weten? Check deze topics:
XXXX
XXXX
@Doornekamp33 Valt wel mee, hoor. Ik heb even contact gehad en als het geen risico's oplevert, zullen ze mijn post weer terugzetten (net als de vorige keer, toen ‘ie in het spamfilter was blijven hangen). Ze willen gewoon zeker weten dat het geen kwaad kan. Ze zijn tenslotte wel verantwoordelijk voor de beveiliging van klantgegevens. Ik heb dat programmaatje ook gemaakt met het idee dat het veilig zou zijn, anders had ik het er nooit op gezet. Ik ben er als tevreden klant absoluut niet op uit om T-Mobile het leven zuur te maken. Het is vooral bedoeld om toch alvast een soort vrije modemkeuze mogelijk te maken (waar ik ook groot voorstander van ben).
Volgende week hoor ik meer en zoals gezegd verwacht ik dat ze het gewoon weer online zetten. Daarna zullen ze wel weer proberen om het te blokkeren, maar ik denk dat dat nu een stuk moeilijker wordt .
@daveflash Ik zie dat je een oude handleiding hebt gebruikt. Die werkt helaas niet meer. De nieuwste, die nog wel werkt, vind je hier. Die is wel wat ingewikkelder, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Succes!
maar dan moet ik dus wel tijdelijk m’n zyxel verbinden voor het uitvoeren van dat script?
update ja en update: het werkt
@Demi van Odido Nogmaals dank dat je hebt geholpen om het probleem op te lossen. De oorzaak zat inderdaad in het wachtwoord van het SIP account. Het wijzigen van het wachtwoord via Mijn Odido werkt alleen het wachtwoord aan onderstaande voldoet:
kleine letters
hoofdletters
cijfers
en gebruik alleen een ! als speciaal teken
Het wachtwoord dient ook uit minimaal 15 tekens te bestaan.
Van Demi heb ik begrepen dat ze nog bezig zijn met een “echte” fix voor het wachtwoord probleem. Voor nu werkt het in ieder geval.
@Timvanvliet4u: Ik heb je ook een privé bericht gestuurd met welke stappen ik met Demi heb doorlopen en wat bij mij voor een oplossing heeft gezorgd.
@TMTV en @GebruikersnaamRandomTekst ook nog bedankt voor jullie input en de tool om mee te testen.
Groet,
Michael
@TMTV ik heb de 2e methode gebruikt. Die eerste nog wel geprobeerd, maar werkt idd niet meer.
@LauLaman Dat klopt. De gegevens worden bij het aansluiten naar de router gestuurd, maar bij een fabrieksreset weer verwijderd, totdat de router opnieuw wordt aangesloten. Anders zou T-Mobile alle routers per klant moeten voorprogrammeren. Deze methodes werkten dus alleen als je de Zyxel had aangesloten én een actief telefoonabonnement had. Je kunt de gegevens dus niet van tevoren veiligstellen, omdat T-Mobile geen voip-accounts ‘reserveert’ voor als klanten later een telefoonlijn aanvragen. Je zou de Zyxel dus in de doos kunnen laten en eenmalig aansluiten zodra je een vaste lijn bestelt. Let daarbij wel op dat je dan meteen de gegevens eruit haalt. De routers worden vaak 's nachts geüpdatet, dus als je het de volgende ochtend probeert, werkt het niet meer.
Maar je zou ook op mijn volgende guide kunnen wachten. Die is namelijk bijna klaar en werkt op elke firmwareversie (wel alleen op de Zyxel, dus niet op de Draytek en Huawei). Maar ik wil nog niet te veel verklappen, om te voorkomen dat ze deze guide al onmogelijk maken voordat ik hem gepost heb. Driemaal is scheepsrecht!
Goed bezig @TMTV ,
Deze guide werkt inderdaad veel makkelijker dan de vorige.
Nu hopen dat T-Mobile hier voorlopig geen antwoord op heeft.
UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.
Kleine aanvulling op de meest recente voip-guide: je kunt hem ook gebruiken als je een eigen router met VLAN-ondersteuning wil gaan gebruiken en/of een managed switch hebt, maar van T-Mobile nog een van de Drayteks of de Huawei hebt. Download eerst het script en bijbehorende programma's. Daarvoor heb je natuurlijk internet nodig. Schakel daarna, dus net vóór het laatste commando (python voip.py), over naar VLAN 100. Hoe je dat precies moet doen, verschilt per router/switch. In het geval van een router kun je het beste VLAN 100 invullen aan de WAN-kant (waar je normaal gesproken dus VLAN 300 voor internet zou invullen). Als je een switch hebt, sluit deze dan direct op de media converter aan (of op de glasvezel als je er een met SFP-module hebt). Zet op de poort die je daarvoor gebruikt VLAN 100 tagged. Sluit vervolgens de computer waarop je het script uitvoert aan op een andere poort en zet hier VLAN 100 untagged op en PVID 100. In beide gevallen moet je op VLAN 100 een ip-adres in de 10.x.x.x-reeks krijgen. Dat kan tot een uur duren vanwege de lease-tijd. Voer tot slot het laatste commando uit.
Succes!
TMTV
@daveflash Ik zie dat je een oude handleiding hebt gebruikt. Die werkt helaas niet meer. De nieuwste, die nog wel werkt, vind je hier. Die is wel wat ingewikkelder, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Succes!
@daveflash Fijn dat het gelukt is!
Zo'n kastje wordt ook wel een ATA genoemd. Ik meen dat ik in een ander topic deze als voorbeeld heb gegeven. Die gebruik ik zelf en dat werkt prima. Het is inderdaad een kwestie van aansluiten, je gegevens invullen en gaan.
haha, kastje blijkt schaap in wolfskleren, amazon heeft gewoon een echte linksys opgestuurd, was in 2 minuten volledig ingesteld via het portel, en kan nu fluitend bellen… totaal kosten: 40,- (want de huistelefoon kwam voor een €10,- ook al van amazon)
dus al met al, zeer tevreden, dat python script werkte ook meteen de 1x, dus props voor iedereen die hier heeft bijgedragen het werkend te krijgen!
UPDATE: Door een aanpassing in de opstartinstellingen werkt de nieuwste versie van deze guide (klik hier) inmiddels ook in combinatie met de Draytek Vigor 2132FVn, waarvoor dank T-Mobile! Werkt het bij jou nog niet? Geef hem even een fabrieksreset. Dan worden de nieuwste instellingen opgehaald. Let op: met de 2130FVn (die rijp is voor Tussen Kunst & Kitsch, spoiler alert: het is kitsch ) werkt het helaas (nog) niet. Datzelfde geldt ook voor de Huawei HG659.
Even geprobeerd, en nu werkt het script ook met het langere wachtwoord. Nogmaals hartelijk dank voor het script en je hulp!
Ik heb m uitgeprobeerd en werkt perfect hoor @TMTV.
Zowel beide lijnen als het flex password. Toppie!
Dank je wel.
Ik hoop ook dat er veel mensen plezier aan hebben.
Vandaag, met behulp van Python, de gebruikersnaam (JWH*****P007) en wachtwoord (reeks van 12 karakters) kunnen achterhalen. Klant bij T-Mobile sinds september 2021. Deze VOIP gegevens gebruikt in de Gigaset IP en gelijk verbinding op de “vaste” T-Mobile telefoonlijn. De Zyxel T50 er tussenuit gehaald. Keurig vlan 300 ingevuld in Deco X60. En alles werkte, behalve VoipBuster (in de Gigaset).
Uiteindelijk de poort voor VoipBuster op 5060 laten staan (in de Gigaset). De poort van T-Mobile gewijzigd naar 5070 (in de Gigaset).
Alles werkt nu uitstekend, internet, TV en “vaste” telefoon.
Bedankt voor de uitgebreide instructie.
Hoi @BvdGraaf,
Welkom op de Community!
Je bent al de tweede, mogelijk zelfs de derde, in korte tijd die dit probleem heeft. Bij de eerste is het ‘opgelost’ met een workaround: een moderator (@Demi van Odido) heeft toen het wachtwoord naar die klant gestuurd. Omdat het voor het eerst was dat er iets fout ging met mijn script, ben ik er toen niet verder ingedoken. Misschien deed de klant iets fout. Tot er afgelopen weekend nog iemand zich meldde. Bij deze klant werkt het met de Zyxel ook goed, maar komt er niets uit het script. Ik ben nog bezig om uit te zoeken wat daar mis gaat. Omdat het hier net iets anders is, kan ik nog niet zeggen of dit dezelfde oorzaak heeft.
Ik ga sowieso een moderator hierop wijzen. Zij kunnen je dan het juiste wachtwoord sturen. Dat is de snelle oplossing en dan kun je vooruit, maar ik zou ook graag uitzoeken wat er aan de hand is met mijn script, want dit kan geen toeval meer zijn. Dat ga ik samen met een moderator doen, omdat ik niet in klantgegevens kan kijken en ze ook niet met mij als medeklant gedeeld mogen worden. Hier kom ik op een later moment op terug.
Wordt vervolgd!
De problemen met het instellen van een eigen VoIP-wachtwoord steken helaas weer de kop op. Er is nog geen oplossing in zicht en omdat mijn script van destijds nog altijd buitenspel staat, heb ik het heft in eigen hand genomen en een andere manier gezocht om zelf een wachtwoord in te stellen. En dat is gelukt. Volg deze stappen om snel weer te kunnen bellen via je eigen router.
Ik heb deze instructies gemaakt met Google Chrome op Windows 11, maar andere combinaties van besturingssysteem en browser werken vast ook wel, zij het met kleine verschillen. Ga naar Mijn Odido, maar log nog niet in. Druk nu op F12 om de DevTools van de browser te openen. Laat het op de achtergrond open staan, ga terug naar het inlogscherm van Odido en log nu in. Je ziet het welbekende dashboard verschijnen. Ga nu weer naar de DevTools, klik op het tabje Netwerk en zoek in de lange lijst naar ‘features’. Rechtsklik hierop en kies vervolgens ‘Content overschrijven’. Er verschijnt bovenaan een balk waarmee je een map moet kiezen. Kies daar een willekeurige map op je computer en geef desgevraagd toestemming.
Je komt nu op dit scherm:
Daar staat de regel "settings2MagentaFeatureIsEnabled":true. Verander ‘true’ in ‘false’ en gebruik Ctrl+S om je wijziging op te slaan.
Ga nu terug naar de browser en ververs (F5) het Odido-dashboard. Klik nu, zoals gebruikelijk, op de drie puntjes met ‘Meer’ eronder en ga naar Instellingen. Als het goed is, ziet dit scherm er nu anders uit. Ga naar ‘Bellen’, klik op je telefoonnummer en scrol naar onder naar ‘Vast Bellen-account’ en klik op ‘Aanpassen’. Je komt nu op een net iets ander scherm om zelf een wachtwoord in te stellen. Je gebruikersnaam vind je daar ook. Vul een wachtwoord in dat aan de eisen voldoet, ga akkoord met de voorwaarden en klik op ‘Opslaan’. Je kunt vanaf nu weer inloggen bij de VoIP-server van Odido met je zelfgekozen wachtwoord op je eigen apparatuur. Mocht voip.t-mobilethuis.nl niet werken, probeer dan voip.odido.nl. Nieuwe klanten lijken daar al gebruik van te kunnen maken, maar oude klanten zijn nog niet overgezet. Waar die grens ligt, weet ik niet, dus dat is een kwestie van uitproberen.
Succes!
TMTV
Gevonden… duh... als ik ook mijn TMT username invul bij Register Name, dan werkt het :-)
Kortom: ik heb VOIP, Internet en IPTV nu alledrie werkend op mijn Asus RT-N66W! Geen Zyxel T50 modem meer nodig!
Mijn Asus router WAN rechtstreeks op de MC aangesloten, IPTV VLAN ingesteld op router: poort 1 VLAN 300, poort 3 VLAN 640. Op poort 1 van de Asus router heb een unmanaged TP Link switch hangen met 24 Gb poorten. Op 1 van de switch poorten het basis station van de de Yealink W52P IP DECT telefoon (lange leve marktplaats :-)) aangesloten.
De Tmobile Amino STB aangesloten op poort 3 van de router. Tada - alles werkt :-)
Dank voor het posten van het achterhalen van de VOIP gegevens.
@TMTV ik heb 1 lijn en inderdaad P006. Dat vind je in de backup file van de configuratie. Als je namelijk daarin op je TMT klantnummer zoekt, dan vind je ook het “achtervoegsel” omdat die in 1 string staan. In mijn geval P006.
Hoop dat andere mensen er ook hun voordeel mee kunnen doen.
@TMTV Bedankt voor de guide!
Heb het in een minuut werkend gekregen met de Cisco SPA112 icm Netgear R7800. En mijn inlog eindigde inderdaad ook met P006
T-Mobile is continu bezig haar producten te verbeteren. Bij de recente upgrade van het modem zijn een aantal aanpassingen gedaan waardoor het niet mogelijk is om informatie in de back-up file uit te lezen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.