Skip to main content

UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.

Zo nu en dan zie ik hier de vraag naar de VOIP-/SIP-gegevens voorbij komen en laait de discussie weer op of T-Mobile die zou moeten vrijgeven. Ook nu de concurrentie dat wel doet, lijkt men er hier niets voor te voelen. Daarom deze guide, zodat je, mits je in het bezit bent van de Zyxel VMG8825-T50, zelf je wachtwoord kunt achterhalen. De volgende gegevens heb je ook nodig en zijn al bekend:

  • Serveradres: voip.t-mobilethuis.nl
  • Poort: 5060 (UDP)
  • Gebruikersnaam: je klantnummer, gevolgd door “P005”, bijvoorbeeld: TMT12345P005

Dan nu het moeilijkste: het wachtwoord.

  • Ga naar het inlogscherm van de Zyxel (standaard 192.168.1.1) en log in met de gegevens achter op de router.
  • Ga naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
  • Ga naar Dynamische DNS.
  • Klik op Inschakelen en vul in de drie velden eronder wat willekeurige tekst in (om de instellingen in de config file te krijgen, hebben we later nodig).
  • Klik op Toepassen.
  • Ga nu weer naar het menu (rechtsboven) en vervolgens naar Onderhoud > Back-up/herstellen.
  • Klik op Back-up om de config file te downloaden.
  • Open dit bestand (Backup_Restore genaamd) in bijvoorbeeld Kladblok.
  • Zoek naar onderstaande passage (CTRL + F). Daar staat je gebruikersnaam (klantnummer + P005) en je versleutelde wachtwoord. Kopieer het hieronder onleesbaar gemaakte gedeelte.
  • Zoek nu in hetzelfde bestand naar onderstaande tekst. Je herkent de willekeurige tekst die je eerder hebt ingevuld.
  • Plak het versleutelde wachtwoord over het gecodeerde nepwachtwoord dat je eerder hebt ingevoerd.
  • Sla de wijzigingen op.
  • Ga terug naar het Back-up/herstellen-scherm van de Zyxel.
  • Klik op Bestand kiezen, zoek het Backup_Restore-bestand op je computer en klik op Upload.
  • De Zyxel start nu opnieuw op. (Geduld is een schone zaak.)
  • Uiteindelijk kom je weer op het inlogscherm. Log opnieuw in en ga weer naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
  • Klik nu op het oog rechts van het wachtwoordveld om het wachtwoord zichtbaar te maken.
  • Als het goed is, zie je nu een reeks van 12 willekeurige (hoofd-)letters en cijfers. Dit is je wachtwoord.

Als je zo ver gekomen bent, weet je ook wel wat je er nu zoal mee kunt doen. Bijvoorbeeld jezelf verlossen van de Zyxel en je eigen router gebruiken. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee.

Overigens wordt je belgedrag niet op de Zyxel maar op de server bijgehouden, dus als je dacht nu gratis te kunnen bellen heb je het mis. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Complimenten voor de instructie. Werkt prima :thumbsup::wink: . Jammer dat T-Mobile in dit soort zaken zo weinig medewerking verleent :disappointed: .


@carlrschr Goed dat het gelukt is! Je bent trouwens net op tijd, want:

ATTENTIE! Voor alle meelezers van dit topic: T-Mobile heeft weer een firmware-update voor de Zyxel klaarstaan. Het ziet er naar uit dat deze binnenkort wordt uitgerold, verspreid over een periode van 7 dagen. Op het moment van schrijven is er nog geen onderhoud aangekondigd, maar houd er rekening mee dat de eerstvolgende mail die je over onderhoud krijgt hiermee te maken heeft. De firmwareversie na de update is V5.50(ABPY.1)b14. Na die update is het niet meer mogelijk om de gegevens eruit te halen. Je kunt de stappen wel doorlopen, maar het wachtwoordveld blijft leeg. Hetzelfde verhaal als een paar maanden geleden dus, met dien verschille dat ik nu geen reserveplan meer heb. Dus als je overweegt om je VOIP-gegevens veilig te stellen, doe het snel.

Overigens ben ik nu de laatste hand aan het leggen aan een soortgelijke guide voor de Huawei HG659. Voor iedereen die daarin geïnteresseerd is, zal daar ik een apart topic over maken en het hier laten weten als het klaar is.


Hoi, Ik ben nu bezig de tarieven van de diverse Voip-aanbieders met elkaar te vergelijken i.r.m. mijn (gemiddeld) belgedrag. Ik denk T-Mobile Bellen voor inkomende lijnen aan te houden (€2,50/mnd) maar valt nog te bezien. Belangrijkste is voor mij, dat ik nu met de verkregen T-Mobile Voip gegevens mijn eigen Fritzbox 7590 (met ingebouwde DECT ‘telefooncentrale’) optimaal kan gebruiken. Voor de uitgaande lijn maak ik nu al gebruik van een Siemens Gigaset C450 met een andere Voip-provider. Dat wil ik straks toepassen in de 7590 Fritzbox.

Ik heb div. topics in community nog eens doorgelezen wat er over deze materie (VOIP-SIP gegevens vrijgeven, blokkeren poort 5060, tot juridische onderbouwing/motivatie etc.) gemeld is. Daarin ontgaat me het standpunt en motivatie van T-Mobile (vasthoudendheid en nogmaals het moeilijker maken van achterhalen VOIP-gegevens door modem-updates -Is dit een update? Wordt dit officieel medegedeeld?- ).

Voor zover ik T-Mobile een klantvriendelijk advies mag geven: Geef je klanten de vrijheid de diensten (met passende service) al dan niet met een T-Mobile modem of met een eigen modem af te nemen, tegen een passende prijs. Die zal zonder T-Mobile modem ongetwijfeld lager (moeten) zijn. De klant is dan voor het functioneren ervan zelf verantwoordelijk. De scheiding ligt (zoals vanouds) op het ISRA-punt.


@carlrschr Goed dat het gelukt is! Je bent trouwens net op tijd, want:

ATTENTIE! Voor alle meelezers van dit topic: T-Mobile heeft weer een firmware-update voor de Zyxel klaarstaan. Het ziet er naar uit dat deze binnenkort wordt uitgerold, verspreid over een periode van 7 dagen. Op het moment van schrijven is er nog geen onderhoud aangekondigd, maar houd er rekening mee dat de eerstvolgende mail die je over onderhoud krijgt hiermee te maken heeft. De firmwareversie na de update is V5.50(ABPY.1)b14. Na die update is het niet meer mogelijk om de gegevens eruit te halen. Je kunt de stappen wel doorlopen, maar het wachtwoordveld blijft leeg. Hetzelfde verhaal als een paar maanden geleden dus, met dien verschille dat ik nu geen reserveplan meer heb. Dus als je overweegt om je VOIP-gegevens veilig te stellen, doe het snel.

Overigens ben ik nu de laatste hand aan het leggen aan een soortgelijke guide voor de Huawei HG659. Voor iedereen die daarin geïnteresseerd is, zal daar ik een apart topic over maken en het hier laten weten als het klaar is.

Bij het openen van de link (stap 1) geeft hij al aan "result" invalid username or password...


De uitrol van de nieuwe firmware is begonnen (dank voor de tip @Waqqas). Waarschijnlijk nog vóór het einde van de maand worden alle Zyxels geüpdatet. Hiermee is ook mijn tweede guide rijp voor de sloop. Helaas heb ik nu niets meer achter de hand, dus het wachten is op T-Mobile of ze de gegevens vrij gaan geven. Of op een nieuwe mogelijkheid om ze zelf te achterhalen natuurlijk. Als ik die vind, meld ik me weer.

Nog meer slecht nieuws: ik ben iets te enthousiast geweest wat betreft de Huawei. Tijdens het testen van dit stappenplan ben ik tegen een onoverkomelijk probleem aangelopen waardoor ook dat de prullenbak in kan. Mocht ik toch nog ergens een mogelijkheid vinden, dan laat ik het uiteraard weten.


Hallo @TMTV ,

 

Je bent weer goed bezig en niet voor één gat te vangen. We wachten weer in spanning af.


@TMTV 

Klasse man hoe jij dit allemaal voor elkaar krijgt!

🤗🤗🤗🤗🤗


Goed bezig @TMTV 

Voor mensen die zelf nog iets meer willen lezen, ref: ZyXEL Communications APS 1.0 Manuals


@TMTV 

Ik had mijn gegevens voor VoIP graag willen opslaan maar ik ga binnenkort over op glasvezel en dan is het dus opnieuw bestellen en deze opzeggen.

Geen nut heeft het nu, ik hoop dat deze guide nog lang zal blijven werken.


Hallo @TMTV ,

 

Dank voor de uitleg waarom ze het “voorlopig” offline gehaald hebben. Is op zich een plausibele verklaring. Het gaat toch inderdaad ook om een stukje veiligheid.:wink:


Chips.. Ik was in de veronderstelling dat die wet van vrije router keuze er allang door was.
Volgend jaar waarschijnlijk pas..

Ik zou graag de huistelefoon via SIP op mijn mobiel zetten zodat ik, als ik thuis ben, bereikbaar ben zonder overal in huis toestellen te moeten plaatsen.
Het vaste nummer is helaas nog nodig dus helemaal weg kan ie nog niet..

Ik ga dit topic dus eventjes volgen ;)


Mijn excuses voor de lange radiostilte! Ik heb gesprekken gevoerd over de handleiding van TMTV en de mogelijke implicaties. Dit is echter verzand waardoor ik hier geen goed antwoord op heb kunnen formuleren. Ik heb het contact weer opgepakt en ik zal snel (nu echt!) hierop terugkomen met uitsluitsel en uitleg. 

 

 


Dat kan wel, maar de server is alleen vanaf het T-Mobile Thuis-netwerk bereikbaar, dus niet via 4/5G. Daarom werkt dat eigenlijk alleen binnenshuis, tenzij je thuis een VPN-server hebt. Houd er ook rekening mee dat je op maximaal 2 apparaten tegelijk geregistreerd kunt zijn.


Dit script is eigenlijk bedoeld voor mensen die een eigen router aan willen sluiten in plaats van de door T-Mobile geleverde router. Omdat je gewoon de Zyxel gebruikt, houdt die een registratie vast en vangt die mogelijk het SIP-verkeer af voordat het bij achterliggende apparaten komt. Met een eigen router heb je dit probleem niet. Misschien kun je dat ook op de Zyxel uitschakelen, maar dat weet ik niet zeker. Ik ga ernaar kijken.


 

Dit script is eigenlijk bedoeld voor mensen die een eigen router aan willen sluiten in plaats van de door T-Mobile geleverde router. Omdat je gewoon de Zyxel gebruikt, houdt die een registratie vast en vangt die mogelijk het SIP-verkeer af voordat het bij achterliggende apparaten komt. Met een eigen router heb je dit probleem niet. Misschien kun je dat ook op de Zyxel uitschakelen, maar dat weet ik niet zeker. Ik ga ernaar kijken.

Aah, ja dat zou zeker het ‘probleem’ kunnen zijn. Zal vanavond eens een router ertussen prakken en kijken of het dan wel werkt :)

In ieder geval erg bedankt tot zover. :)


Goed bezig @TMTV 🤗🤗🤗


Wat een super aanvulling @TMTV. Dit is erg waardevol voor velen, yeah! ✨


@daveflash Fijn dat het gelukt is!

Zo'n kastje wordt ook wel een ATA genoemd. Ik meen dat ik in een ander topic deze als voorbeeld heb gegeven. Die gebruik ik zelf en dat werkt prima. Het is inderdaad een kwestie van aansluiten, je gegevens invullen en gaan.

yes, kastje wordt vanavond afgeleverd door dhl vanaf amazon. ik heb ook wel sip apps geprobeerd, maar het gros houdt de connectie niet ‘alive’ als je de app afsluit of naar je homescreen gaat op ios, zij die dat wel doen, zijn vaak betaalde apps waar je per maand voor moet dokken om die functionaliteit te krijgen, dus dat was geen oplossing, hopelijk dit dus wel


@KarelKnutselaar Welke router heb je van T-Mobile gekregen? Zou je die eens kunnen aansluiten, op laten starten en dan inloggen om te kijken of de VOIP-gegevens daar wel correct worden geladen en of het bellen dan werkt? Op basis van de output hierboven denk ik dat daar iets misgaat. Dit stuk hoort pas verderop te komen, na de VOIP-gegevens, en zou je dus niet moeten zien. Het script stopt namelijk als de gegevens binnen zijn. Ben je misschien pas net klant? Dan kan het zijn dat er nog geen gegevens voor je zijn gemaakt en dus ook niet naar de router gestuurd kunnen worden.

Ik had gisteren inderdaad nog een tevreden klant en op het moment van schrijven werkt het nog steeds. Ik hoor graag de uitkomst van bovenstaande en dan zoeken we verder!


@TMTV 

Fijn dat je meekijkt!

Ik heb een Zyxel T-50 modem. Dat staat op dit moment aangesloten achter de OpenWRT router, voor de VoIP support. Ik lus VLAN ID 300 door van de WAN van de OpenWRT router naar een van de LAN poorten. Daarop heb ik de WAN van de Zyxel aangesloten. De VoIP-aansluiting werkt in principe op deze manier, maar ik zou graag direct toegang hebben tot de SIP gegevens. Dan kan de Zyxel er helemaal uit.

Overigens heb ik de procedure ook geprobeerd met het Zyxel modem uitgeschakeld. Dat maakte echter geen verschil.


Dat zal ik doen, maar moet even wachten. Wordt volgende week denk ik. Ik kom bij je terug. Bedankt alvast in ieder geval!


Zou je het eens andersom willen proberen, dus de OpenWRT-router ertussenuit halen en de Zyxel rechtstreeks aansluiten en daarmee je computer verbinden? Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je dan het scriptje runt.

Als ik de Zyxel gebruik werkt het script!! Ik krijg keurig een gebruikersnaam, die overeenkomt met mijn klantnummer, en een wachtwoord.

Helaas kan ik met deze gegevens niet registreren. Geprobeerd als trunk op een Asterisk server en als extention met MicroSip. bij beide krijg ik een authenticatiefout. Bij MicroSip ziet eruit zoals hieronder.

Heb je nog tips om dit verder te debuggen?

 

 


Ok, probleem opgelost. Het script gaf een karakter te weinig van het wachtwoord. Door de ruwe text van de reply gezocht, en alles werkt met het langere wachtwoord! Misschien het script baseren op regular expressions, tussen ‘>’ en ‘<’ karakters bijvoorbeeld? Ontzettend bedankt in ieder geval, naar deze informatie was ik al een tijdje op zoek!


Hoi, 

 

Als eerste, het scriptje werkt perfect op mijn MacBook. thanks. 

Ik heb alleen een vraagje: Ik heb 1 vaste telefoonnummers en zie er maar van 1 de inlog gegevens komen. Ook in de XML die terug komt zie ik deze niet terug komen. 

Iemand een idee hoe ik dit tweede nummer ook kan opvragen? (Kent iemand de structuur van communiceren?)

 

Erik-Jan


Ik heb het laatste gedeelte van voip.py aangepast met onderstaande code en krijg nu ook de lijngegevens van de tweede lijn…

 

x = requests.post(url, data=xml1)

y = (x.headerse"Set-Cookie"]e:-7])

header = {'Cookie': y, 'User-Agent': "Vigor TR-069 CPE", 'Content-Type': "text/xml; charset=utf-8", 'SOAPAction': ""}

z = requests.post(url, headers=header)

a = requests.post(url, data=xml2, headers=header)

b = requests.post(url, data=xml3, headers=header)

c = requests.post(url, data=xml2, headers=header)

d = requests.post(url, data=xml2, headers=header)

f = requests.post(url, data=xml2, headers=header)

g = requests.post(url, data=xml2, headers=header)

e = (d.text)

h = (g.text)

if "voip.t-mobilethuis.nl" in e:

        print ("Lijn 1: Gebruikersnaam: " + e:e.find("DisplayName")+47 : e.find("DisplayName")+59] + " Wachtwoord: " + e:e.find("Password")+44 : e.find("Password")+56])

else:

        print("Geen gegevens gevonden voor lijn 1.")

 

if "voip.t-mobilethuis.nl" in h:

        print ("Lijn 2: Gebruikersnaam: " + hih.find("DisplayName")+47 : h.find("DisplayName")+59] + " Wachtwoord: " + hah.find("Password")+44 : h.find("Password")+56])

else:

        print("Geen gegevens gevonden voor lijn 2.")

 


Reageer