Skip to main content

UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.

Zo nu en dan zie ik hier de vraag naar de VOIP-/SIP-gegevens voorbij komen en laait de discussie weer op of T-Mobile die zou moeten vrijgeven. Ook nu de concurrentie dat wel doet, lijkt men er hier niets voor te voelen. Daarom deze guide, zodat je, mits je in het bezit bent van de Zyxel VMG8825-T50, zelf je wachtwoord kunt achterhalen. De volgende gegevens heb je ook nodig en zijn al bekend:

  • Serveradres: voip.t-mobilethuis.nl
  • Poort: 5060 (UDP)
  • Gebruikersnaam: je klantnummer, gevolgd door “P005”, bijvoorbeeld: TMT12345P005

Dan nu het moeilijkste: het wachtwoord.

  • Ga naar het inlogscherm van de Zyxel (standaard 192.168.1.1) en log in met de gegevens achter op de router.
  • Ga naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
  • Ga naar Dynamische DNS.
  • Klik op Inschakelen en vul in de drie velden eronder wat willekeurige tekst in (om de instellingen in de config file te krijgen, hebben we later nodig).
  • Klik op Toepassen.
  • Ga nu weer naar het menu (rechtsboven) en vervolgens naar Onderhoud > Back-up/herstellen.
  • Klik op Back-up om de config file te downloaden.
  • Open dit bestand (Backup_Restore genaamd) in bijvoorbeeld Kladblok.
  • Zoek naar onderstaande passage (CTRL + F). Daar staat je gebruikersnaam (klantnummer + P005) en je versleutelde wachtwoord. Kopieer het hieronder onleesbaar gemaakte gedeelte.
  • Zoek nu in hetzelfde bestand naar onderstaande tekst. Je herkent de willekeurige tekst die je eerder hebt ingevuld.
  • Plak het versleutelde wachtwoord over het gecodeerde nepwachtwoord dat je eerder hebt ingevoerd.
  • Sla de wijzigingen op.
  • Ga terug naar het Back-up/herstellen-scherm van de Zyxel.
  • Klik op Bestand kiezen, zoek het Backup_Restore-bestand op je computer en klik op Upload.
  • De Zyxel start nu opnieuw op. (Geduld is een schone zaak.)
  • Uiteindelijk kom je weer op het inlogscherm. Log opnieuw in en ga weer naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
  • Klik nu op het oog rechts van het wachtwoordveld om het wachtwoord zichtbaar te maken.
  • Als het goed is, zie je nu een reeks van 12 willekeurige (hoofd-)letters en cijfers. Dit is je wachtwoord.

Als je zo ver gekomen bent, weet je ook wel wat je er nu zoal mee kunt doen. Bijvoorbeeld jezelf verlossen van de Zyxel en je eigen router gebruiken. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee.

Overigens wordt je belgedrag niet op de Zyxel maar op de server bijgehouden, dus als je dacht nu gratis te kunnen bellen heb je het mis. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik ben een nieuwe T-Mobile thuis klant en heb zo’n 2 weken geleden de apparatuur ontvangen. Ik werd super enthousiast toen ik las dat de geleverde router nog firmware  V5.50(ABPY.1)b11 had.

Ik neem momenteel geen telefonie af bij t-mobile maar wil dit wellicht in de toekomst dus ik denk ik stel alvast de SIP gegevens veilig. Methode 2 werkte voor mij probleemloos. Helaas was voor dit het resultaat:
 

  o
{
"Ret": "ZCFG_SUCCESS",
"Oid": "RDM_OID_VOICE_LINE_SIP",
"Iid": I
1,
1,
1,
0,
0,
0
],
"Object": {
"AuthUserName": "ChangeMe",
"AuthPassword": "ChangeMe",
"URI": "",
"X_ZYXEL_RegistrarType": "",
"X_ZYXEL_Url_Type": "URL_Sip",
"X_ZYXEL_CallFwdTableIndex": 0,
"SIPEventSubscribeNumberOfElements": 0,
"X_ZYXEL_MixerMode": "LocalMix",
"X_ZYXEL_RemoteRingbackTone": "",
"X_ZYXEL_P_AccessNetworkInfo": ""
}
},
{
"Ret": "ZCFG_SUCCESS",
"Oid": "RDM_OID_VOICE_LINE_SIP",
"Iid": I
1,
1,
2,
0,
0,
0
],
"Object": {
"AuthUserName": "ChangeMe",
"AuthPassword": "ChangeMe",
"URI": "",
"X_ZYXEL_RegistrarType": "",
"X_ZYXEL_Url_Type": "URL_Sip",
"X_ZYXEL_CallFwdTableIndex": 0,
"SIPEventSubscribeNumberOfElements": 0,
"X_ZYXEL_MixerMode": "LocalMix",
"X_ZYXEL_RemoteRingbackTone": "",
"X_ZYXEL_P_AccessNetworkInfo": ""
}
}
]

Ik vermoed dat deze gegevens de 1e keer contact met het netwerkt worden geprovisioned. Deze router heb ik zelf nog nooit aangesloten op het T-Mobile netwerk omdat ik mijn eigen apparatuur gebruik (UniFi Dream Machine Pro) maar het kan ook betekenen dat je deze gegevens als nog uit je router kan peuteren als de juiste firmware er op staat.

 

Het is gelukkig niet zo lang meer wachten tot de nieuwe regels van de AMC in werking treden. Voor mij maakt het niet zo veel uit aangezien ik alleen internet af neem.

 


@Pieter_B Dank! Die was ik nog niet tegengekomen. Overigens gebruikt T-Mobile een zelfgeschreven programma voor het beheer van alle routers. Mijn script is trouwens gebaseerd op het opstarten van de Draytek, om de eenvoudige reden dat dat een stuk simpeler (lees: korter) is.


Hoi allemaal, 

 

Ik heb de post van TMTV voor nu verwijderd. Ik zal hier volgende week op terugkomen met meer informatie! 

 

oPost is hersteld!]


Oei, iemand op zijn teentjes getrapt omdat @TMTV iets doet wat die niet leuk vind.🤬

Dacht dat TM wel wat sportiever was, niet dus.😳

Word tijd dat de vrije modem keuze word opgedrongen, of iedereen naar een goedkoper alternatief.👻


@Doornekamp33 Valt wel mee, hoor. Ik heb even contact gehad en als het geen risico's oplevert, zullen ze mijn post weer terugzetten (net als de vorige keer, toen ‘ie in het spamfilter was blijven hangen). Ze willen gewoon zeker weten dat het geen kwaad kan. Ze zijn tenslotte wel verantwoordelijk voor de beveiliging van klantgegevens. Ik heb dat programmaatje ook gemaakt met het idee dat het veilig zou zijn, anders had ik het er nooit op gezet. Ik ben er als tevreden klant absoluut niet op uit om T-Mobile het leven zuur te maken. Het is vooral bedoeld om toch alvast een soort vrije modemkeuze mogelijk te maken (waar ik ook groot voorstander van ben).

Volgende week hoor ik meer en zoals gezegd verwacht ik dat ze het gewoon weer online zetten. Daarna zullen ze wel weer proberen om het te blokkeren, maar ik denk dat dat nu een stuk moeilijker wordt :sunglasses: .

Hi,

 

Aangezien ik een paar mensen heb zien schrijven dat het werkt, en OP heb zien schrijven dat TM een week nodig had om het script te testen op veiligheid en een maand later er nog geen update is neem ik aan dat het door t-mobile niet veilig is gevonden en we deze methode dus ook niet kunnen gebruiken?

 

Echt jammer want met het doorlezen van deze post had ik constant het gevoel dat ik iets belangrijks zou gaan lezen🙈 beetje anti climax. 

Maar heel veel dank aan topic starter voor alle moeite die hij erin heeft gestoken.

Hulde!


Hoi @Joghannes,

Dank voor de complimenten en wat leuk dat je het met interesse hebt gelezen! Als je het hele topic hebt doorgeworsteld en de conclusie is dat het nu niet kan, is dat inderdaad wel een tegenvaller. Het duurt langer dan ik hoopte, dus ik ga ze om een update vragen. De kogel is nog niet door de kerk, maar ik vrees dat mijn laatste post niet gaat terugkeren, tenminste niet voordat ze het onmogelijk gemaakt hebben. Overigens heeft dat niet zozeer met veiligheid te maken, maar ik weet niet precies wat ik daarover mag zeggen, dus ik wacht een officiële reactie even af. Je hoort nog van mij (of T-Mobile). Sorry dat ik op dit moment niet meer te melden heb. Ik hoop dat het in de toekomst weer mogelijk wordt om je gegevens te achterhalen (of dat T-Mobile ze gewoon vrijgeeft).


…. ondertussen zijn er velen die overschakelen op een andere voip provider waar het internet rijkelijk van voorzien is.

Tmobile mag straks niet klagen dat de inkomsten uit vaste telefonie terug lopen.

De massa zal een dergelijke aansluiting misschien iets lastiger te activeren vinden, maar zullen wel volgen.

Gisteren assistente verleend bij een (nood)gedwongen thuiswerkster. Ze had van haar werkgever een vooringesteld voIP toestel en PC meegekregen om haar werk te verrichten. Als ze de juiste voedingsadapter voor de IP telefoon had meegekregen was ze direct “online” geweest, maar dat terzijde.:grin:


…. ondertussen zijn er velen die overschakelen op een andere voip provider waar het internet rijkelijk van voorzien is.

Tmobile mag straks niet klagen dat de inkomsten uit vaste telefonie terug lopen.

p...]

Klopt helemaal. Bovendien kun je het ook anders uitleggen: als veel andere providers kennelijk vinden dat het gebruik van softphones (en andere apparatuur) gewoon moet kunnen, zit het risico dus niet in die apparatuur en softphones. Ik zie dan maar 1 mogelijkheid voor het risico: dat moet dan bij T-Mobile liggen; hetzij in de techniek, hetzij bij de organisatie. Dat eerste zou een héle slechte zaak zijn, maar ik vermoed het tweede: de organisatie. Vanuit mijn ervaring durf ik dan de stelling aan dat die blokkade niet bij de techneuten maar bij het management ligt. Als mijn redenatie klopt, vind ik dat het management van T-Mobile zichzelf hier een enorm brevet van onvermogen geeft.

En als de oorzaak toch in de techniek ligt, vraag ik mij af waarom T-Mobile kennelijk zo veel afwijkt (achterloopt?) bij de concurrentie. In elk geval levert dat het verschijnsel op dat Yalerta al benoemde: stemmen met de voeten, oftewel overstappen naar een andere provider. Nog een half jaartje, dan is mijn contracttermijn om...  en ik zou graag blijven maar dit speelt voor mij wel een grote rol.

Conclusie: T-Mobile, geef die SIP gegevens vrij en maak je klanten blij!


Hoi allemaal, 

 

Ik heb de post van TMTV voor nu verwijderd. Ik zal hier volgende week op terugkomen met meer informatie! 


Sinds vandaag klant en onaangenaam verrast dat ik mijn Fritz!Box 7590 met Fritz!Fon DECT niet kan gebruiken. @Sander Die week is wel voorbij. De beloofde update heb ik niet kunnen vinden. Denk dat ik moet gaan kijken of ik mijn overstap nog ongedaan kan maken.

 


@TommyC, welke firmware staat er op de Zyxel? Omdat je een nieuwe klant bent, bestaat de kans dat er nog oude firmware (b11) op staat en dan zou het tweede stappenplan nog moeten werken. Ik hoop dat je de Zyxel vannacht niet had aangesloten, want dan is hij waarschijnlijk inmiddels geüpdatet.



Sinds vandaag klant en onaangenaam verrast dat ik mijn Fritz!Box 7590 met Fritz!Fon DECT niet kan gebruiken …

… Denk dat ik moet gaan kijken of ik mijn overstap nog ongedaan kan maken.

 

@TommyC

De Fritzbox kun je inderdaad niet gebruiken met de Tmobile Voip maar blijkt goed inzetbaar te zijn met andere Voip providers. Dus waarom uitzien naar een andere internet aanbieder?

mijn geval;

TV ← Ziggo (20€)
Internet ↔️ Tmobile (40€)
Vast nummer voip telefonie via CC/TmT (ca. 4€ á 5€ pm)
Mobiel Simyo (8€ 100bm/1000mb) oud contract wat voor mij voldoet met een goed bereik

Al die 3 of 4 in één aanbiedingen lijken leuk maar zijn dat niet altijd.
Mijn maandelijkse kosten vind ik acceptabel, vooral door die lage internetprijs van glasvezel via Tmobile Thuis.


@TommyC, welke firmware staat er op de Zyxel? Omdat je een nieuwe klant bent, bestaat de kans dat er nog oude firmware (b11) op staat en dan zou het tweede stappenplan nog moeten werken. Ik hoop dat je de Zyxel vannacht niet had aangesloten, want dan is hij waarschijnlijk inmiddels geüpdatet.


@TMTV  Dank voor je reactie. Ik had de firmware direct gecontroleerd maar helaas was die niet oud genoeg. Tegen beter weten in toch nog geprobeerd maar zonder resultaat.



Sinds vandaag klant en onaangenaam verrast dat ik mijn Fritz!Box 7590 met Fritz!Fon DECT niet kan gebruiken …

… Denk dat ik moet gaan kijken of ik mijn overstap nog ongedaan kan maken.

 

@TommyC

De Fritzbox kun je inderdaad niet gebruiken met de Tmobile Voip maar blijkt goed inzetbaar te zijn met andere Voip providers. Dus waarom uitzien naar een andere internet aanbieder?

mijn geval;

TV ← Ziggo (20€)
Internet ↔️ Tmobile (40€)
Vast nummer voip telefonie via CC/TmT (ca. 4€ á 5€ pm)
Mobiel Simyo (8€ 100bm/1000mb) oud contract wat voor mij voldoet met een goed bereik

Al die 3 of 4 in één aanbiedingen lijken leuk maar zijn dat niet altijd.
Mijn maandelijkse kosten vind ik acceptabel, vooral door die lage internetprijs van glasvezel via Tmobile Thuis.


@yalerta Dank voor je reactie. Wat bedoel je precies met CC/TmT? Als ik dat Google krijg ik geen bruikbare resultaten.

Ben er inmiddels achter dat Freedom Internet ook T-Mobile thuis glas levert in combinatie met een Fritz!Box.


@TommyC 

TmT = TmobileThuis (alleen internet in mijn geval)

CC = cheapconnect.nl (Voip aanbieder en dat loopt via mijn glazen Internet aansluiting van Tmobile)


Neem een Pre-Paid lijn bij Cheap connect, kost 8.95 per jaar, bellen is per minuut ook een stuk goedkoper dan T-Mobile, en vraag nummer behoud aan voor 5 euro als je je oude nummer wilt behouden.

Alleen let op als nieuwe klant, heb je korting wacht die af, zodra je telefonie opzegt vervalt de korting over het algemeen, dan ligt het aan jezelf of je dat er voor over hebt om de Fritzbox te kunnen gebruiken.

 

@yalerta, zo goedkoop vind ik je thuis combinatie niet, ik heb bij KPN voor glas 100/100,en 2 TV STB inclusief opnemen 62.50, jij kan alleen meer TV aansluiten icm coax, telefoon bij CC, gebruik ik alleen om gebeld te worden.


@yalerta dank voor de uitleg.

@Doornekamp33 Volgens mij is die 40,= van @yalerta voor 1000/1000 glas.


@Doornekamp33

Die meerdere coax was een belangrijk punt.

En idd TmT is de gb up en down. En dat is op moment in mijn internet gebruik ook redelijk belangrijk. Voorbije zondag nog 8Gb upload uitgevoerd na een herstel actie van apparatuur van een goede kennis. En dan is die snelheid prettig.


@yalerta Snelheid kan zeker prettig zijn, maar voor mij compleet overkill, die ene keer dat ik het kan gebruiken wacht ik wel even wat langer.

Maar TM is daar zeker goedkoper in en heb je geluk dat je het kan krijgen, bij een WBA verbinding is bij TM de max 100 up en down en betaal je ook 40 euro voor een kale internetlijn.


@TMTV Nog een update ontvangen van T-Mobile zeker? Jammer want als iemand zoveel moeite wil doen voor de instellingen, dan is die zich bewust van gevaren van dit soort instellingen. Het voelt dus vooral als het niet willen geven van vrijheid. @Sander je kan vast wel een goed woordje voor ons doen intern.


Nee, ik heb er helaas nog niets over gehoord. Op zich zit ik er niet mee als die post niet terugkeert, als ze maar een alternatief bieden (de gegevens gewoon vrijgeven). Dat lijkt me sowieso een beter idee dan deze onofficiële omweg, al is het maar omdat mensen anders hun nummer elders gaan onderbrengen. Ik snap ook niet goed wat ze tegenhoudt. Bij de koninklijke concurrent kan het namelijk wel. Het enige doel is om toch de vastetelefoondienst te kunnen gebruiken, ook al gebruik je volledig eigen apparatuur. Je logt dus rechtmatig in op de server met je eigen gegevens, maar dan via een ander apparaat. Daar is niets illegaals aan en het blijft je eigen verantwoordelijkheid om die gegevens (zoals al je wachtwoorden) te beschermen. Natuurlijk kan de klantenservice dan niet helpen bij problemen, maar dat geldt ook voor eigen routers en dan kun je nog altijd hier terecht.


Wat ik jammer vind @TMTV is dat @Sander 3 maanden geleden heeft gezegt dat die er over een week op terug komt, en Sander kennende had die dat ook wwl gedaan, lijkt er op dat die word tegen gewerkt en dat jij die zaken ergens anders moet onder brengen als je iets ontdekt hebt, bij Telfort waren dit soort zaken geen enkel probleem als ze werden gelekt, werd zelfs aangemoedigd door de Mods daar en de vrije hand in gegeven.

Nu bij KPN niet meer nodig, je kan het gewoon krijgen, die zijn wat dat betreft elke keer een tandje sneller daar, en kwa prijs net zo duur als TM nu is, alleen als het leverbaar is is de 1Gb hier goedkoper.


Natuurlijk zou ik het op Tweakers kunnen gooien (genoeg interesse daar), maar dat vind ik dan weer niet zo netjes. Ik heb steeds prettig contact gehad met T-Mobile (in de persoon van Sander) en begrijp ook wel dat hij niet in z'n eentje ijzer met handen kan breken. Maar het zou ze wel sieren om te vertellen wat op dit moment de bezwaren zijn. Het zou ook nog kunnen dat ze proberen tijd te rekken om zelf met een oplossing te komen, of een van de alternatieven die ik heb aangedragen. Ook prima, mijn guide online krijgen is geen doel op zich.


Kan je met deze gegevens ook Voip via je mobiele telefoon instellen?

Ik heb de gegevens doormiddel van je scriptje achterhaald.

De gegevens die ik in Zoiper invul, daar krijg ik geen verbinding mee.

 

 


Dat kan wel, maar de server is alleen vanaf het T-Mobile Thuis-netwerk bereikbaar, dus niet via 4/5G. Daarom werkt dat eigenlijk alleen binnenshuis, tenzij je thuis een VPN-server hebt. Houd er ook rekening mee dat je op maximaal 2 apparaten tegelijk geregistreerd kunt zijn.

Dank je wel voor je snelle reactie… 

Voor gebruik in huis is het prima in principe.

Echter ik krijg het niet geregistreerd via Zoiper… 

Ik heb de volgende gegevens ingevuld:

SIP Credentials:

Domain:  voip.t-mobilethuis.nl
Username: WXC…..P005
Wachtwoord: het getoonde wachtwoord in cmd

Optional SIP Credentials:

use auth. username:  niks ingevuld

use outbound proxy:  niks ingevuld

 

Echter krijg ik dan dit:

Username WXCmijnnummerP005 

Account name WXCmijnnummerP005@voip.t-mobilethuis.nl 

Timestamp 2021-04-28T15:52:23+02:00 

Protocol5 

Error Layer(3) 

Error Code401 

Error TextUnauthorized 

 

Het werkt zowel niet op de laptop (Lan verbinding) als op de telefoon (WiFi).

 

Zie ik iets over het hoofd ? 

 


The most likely reasons are that something is wrong with the SIP username, password or authentication username in the SIP account options.


Reageer