[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel
UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.
Zo nu en dan zie ik hier de vraag naar de VOIP-/SIP-gegevens voorbij komen en laait de discussie weer op of T-Mobile die zou moeten vrijgeven. Ook nu de concurrentie dat wel doet, lijkt men er hier niets voor te voelen. Daarom deze guide, zodat je, mits je in het bezit bent van de Zyxel VMG8825-T50, zelf je wachtwoord kunt achterhalen. De volgende gegevens heb je ook nodig en zijn al bekend:
Serveradres: voip.t-mobilethuis.nl
Poort: 5060 (UDP)
Gebruikersnaam: je klantnummer, gevolgd door “P005”, bijvoorbeeld: TMT12345P005
Dan nu het moeilijkste: het wachtwoord.
Ga naar het inlogscherm van de Zyxel (standaard 192.168.1.1) en log in met de gegevens achter op de router.
Ga naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
Ga naar Dynamische DNS.
Klik op Inschakelen en vul in de drie velden eronder wat willekeurige tekst in (om de instellingen in de config file te krijgen, hebben we later nodig).
Klik op Toepassen.
Ga nu weer naar het menu (rechtsboven) en vervolgens naar Onderhoud > Back-up/herstellen.
Klik op Back-up om de config file te downloaden.
Open dit bestand (Backup_Restore genaamd) in bijvoorbeeld Kladblok.
Zoek naar onderstaande passage (CTRL + F). Daar staat je gebruikersnaam (klantnummer + P005) en je versleutelde wachtwoord. Kopieer het hieronder onleesbaar gemaakte gedeelte.
Zoek nu in hetzelfde bestand naar onderstaande tekst. Je herkent de willekeurige tekst die je eerder hebt ingevuld.
Plak het versleutelde wachtwoord over het gecodeerde nepwachtwoord dat je eerder hebt ingevoerd.
Sla de wijzigingen op.
Ga terug naar het Back-up/herstellen-scherm van de Zyxel.
Klik op Bestand kiezen, zoek het Backup_Restore-bestand op je computer en klik op Upload.
De Zyxel start nu opnieuw op. (Geduld is een schone zaak.)
Uiteindelijk kom je weer op het inlogscherm. Log opnieuw in en ga weer naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
Klik nu op het oog rechts van het wachtwoordveld om het wachtwoord zichtbaar te maken.
Als het goed is, zie je nu een reeks van 12 willekeurige (hoofd-)letters en cijfers. Dit is je wachtwoord.
Als je zo ver gekomen bent, weet je ook wel wat je er nu zoal mee kunt doen. Bijvoorbeeld jezelf verlossen van de Zyxel en je eigen router gebruiken. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee.
Overigens wordt je belgedrag niet op de Zyxel maar op de server bijgehouden, dus als je dacht nu gratis te kunnen bellen heb je het mis.
Bladzijde 5 / 7
iemand enig idee of dit nog werkt? ik heb dus de zyxel, eerst van plan om die aan een switch an m’n asus wifi6 router te hangen, want die heb ik inmiddels enige maanden werkten voor internet en tv, enkel vlan 300 op de asus hoeven instellen, 2x alles gereboot en alles werkte weer, zelf m’n upload over 1000 mbit lan lijkt nu enige tientallen megabits meer te halen, op de zyxel bleef ik gemiddel steken oop tussen de 840-870 mbps up voorheen, nu met de ASUS RT-AX68U haal ikruim 935 mbps of meer upload…
maar zoals gezegd, vaste telefoon is nu weg, dus ik hoor of lees graag of deze guide nag werkt of kan werken, en wat de snelste optie is om de sip gegevens te achterhalen.
dat met het backup bestand, lijkt ook niet meer te werken, want het bestand wat ik uit de zyxel krijg is niet een json/xml maar een binaire drek met aan het begin het woord ‘salted’ :
zo te zien sluit je die aan op ethernet, dan log je in op een web portal van het kastje, en daar stel je je sip gegevens in… anderen ervaring met dat soort apparatuur?
Kleine aanvulling op de meest recente voip-guide: je kunt hem ook gebruiken als je een eigen router met VLAN-ondersteuning wil gaan gebruiken en/of een managed switch hebt, maar van T-Mobile nog een van de Drayteks of de Huawei hebt. Download eerst het script en bijbehorende programma's. Daarvoor heb je natuurlijk internet nodig. Schakel daarna, dus net vóór het laatste commando (python voip.py), over naar VLAN 100. Hoe je dat precies moet doen, verschilt per router/switch. In het geval van een router kun je het beste VLAN 100 invullen aan de WAN-kant (waar je normaal gesproken dus VLAN 300 voor internet zou invullen). Als je een switch hebt, sluit deze dan direct op de media converter aan (of op de glasvezel als je er een met SFP-module hebt). Zet op de poort die je daarvoor gebruikt VLAN 100 tagged. Sluit vervolgens de computer waarop je het script uitvoert aan op een andere poort en zet hier VLAN 100 untagged op en PVID 100. In beide gevallen moet je op VLAN 100 een ip-adres in de 10.x.x.x-reeks krijgen. Dat kan tot een uur duren vanwege de lease-tijd. Voer tot slot het laatste commando uit.
Succes!
TMTV
Ik krijg “Geen gegevens gevonden” uit het script. De server 10.12.0.10:7547 is wel bereikbaar, maar er lijkt toch iets mis te gaan. Kan het zijn dat de methode om de SIP-gegevens met het Python script te achterhalen niet meer werkt?
@KarelKnutselaar
Het is iemand vandaag/gisteren nog gelukt om de SIP gegevens te achterhalen middels deze guide .
Heb je ook de nieuwste versie van de guide gebruikt?
Het is iemand vandaag/gisteren nog gelukt om de SIP gegevens te achterhalen middels deze guide
Da’s op zich goed om te weten Ben nu wel benieuwd wat er dan bij mij mis gaat.
Ik gebruik de nieuwe guide op een OpenWrt router. Ik stel de VLAN voor de WAN in op pvid 100 i.p.v. 300. De router krijgt dan keurig een 10.x.x.x adres, en de configuratieserver op 10.12.0.10 is bereikbaar vanaf mijn PC (op de LAN van de router).
Heb nog een kleine debugpoging gedaan. Dit is de waarde van de variabele ‘d’ waar de gegevens in terecht zouden moeten komen:
@KarelKnutselaar hiermee zou het in principe gewoon moeten werken.
@Waqqas
Hartelijk dank voor je hulp zover! Heb jij misschien een idee wat er mis kan gaan? Ik heb m’n vorige post aangepast met wat extra details. Ik run het script op een Linux machine op de LAN van de OpenWRT router
.
Nog even geprobeerd op een Windows machine met Python 3.10. Ook hier “Geen gegevens gevonden.”
Zou je het eens andersom willen proberen, dus de OpenWRT-router ertussenuit halen en de Zyxel rechtstreeks aansluiten en daarmee je computer verbinden? Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je dan het scriptje runt.
Fijn dat het gelukt is om de gegevens te achterhalen! Probeer bij ‘Domain’ eens voip.t-mobilethuis.nl in te vullen. Dan werkt het bij mij wel.
Ik ben blij dat ik kon helpen en jij ook bedankt voor het debuggen van mijn scriptje! Ik dacht dat het wachtwoord altijd uit 12 tekens bestond, maar bij jou zijn het er dus 13? Dit is de eerste keer dat ik dit hoor, dus het lijkt erop dat ze dit pas net doen, misschien wel vanwege dit script... Sinds wanneer ben je klant? Ik heb 'm meteen aangepast en het lijkt te werken. Zou je hem nog eens willen downloaden (zelfde link) en runnen? Dan weet ik of alles klopt.
Nogmaals dank voor je alertheid!
Hoi @erikjanRog,
Omdat ik zelf maar 1 telefoonlijn heb, wist ik niet precies hoe de communicatie eruit zou zien als er een tweede lijn is. Fijn dat je dat hebt uitgezocht! Vind je het goed als ik jouw code toevoeg aan het bestaande script? Dan zijn anderen met twee lijnen daar ook mee geholpen.
Bedankt!
@erikjanRog Top! Ik zag dat je nog een oude versie van het script hebt gebruikt. Een paar dagen geleden was er ook al iemand iemand die een wachtwoord van 13 tekens had. Als dat een poging was van T-Mobile om dit scriptje buitenspel te zetten, is dat hopeloos mislukt . Beide wijzigingen heb ik samengevoegd waardoor het nu ook voor mensen met een langer wachtwoord (ongeacht het aantal tekens) en/of een tweede lijn werkt. Zou je dat kunnen testen door het script opnieuw te downloaden (zelfde link)? Natuurlijk werkt het ook nog steeds voor mensen met een wachtwoord van 12 tekens en/of maar 1 telefoonlijn.
@TMTV Bedankt voor de guide!
Heb het in een minuut werkend gekregen met de Cisco SPA112 icm Netgear R7800. En mijn inlog eindigde inderdaad ook met P006
Hi Tekes - ik realiseer me dat dit een oud topic is, maar na zoekwerk op Google kom ik op deze post uit waar iemand op een Cisco SPA 112 T-Mobile VOIP aan de praat heeft gekregen. Zo'n 2 jaar geleden was ik klant bij T-Mobile (forumnaam Th3M1lkman) en heb ik mijn ervaringen met instellen Yealink W52P gedeeld. Daarop jouw reaktie hierboven.
Inmiddels ben ik opnieuw klant bij T-mobile en wil ik de Cisco SPA122 gebruiken. Die zou bij mijn weten qua T-Mobile VOIP instellen hetzelfde moeten zijn als de SPA112. Ik heb verschillende configuraties geprobeerd obv mijn Yealink W52P ervaring maar krijg maar niet de Line 1 registered. De VOIP dienst werkt via de Zyxel van T-Mobile. Maar die wil ik er nu juist tussenuit ;-)
Welke settings heb jij gebruikt om VOIP werkend te krijgen op je SPA112? Hieronder mijn huidige (niet werkende) settings. Volgens mij is dit conform de hierboven geadviseerde instellingen “Eigen modem: wat zijn de vereisten / veelgestelde vragen”, maar misschien heb ik iets gemist?
Alvast heel erg bedankt voor je feedback!
Dennis
Cisco SPA122
Firmware 1.4.1 (SR5)
Hi @TMTV - dank je wel! Warm nest En dank voor je snelle reaktie.
Heb de link doorgelezen die je deelde. Vervelend dat zoveel mensen blijkbaar hinder hiervan ondervinden. Getwijfeld waar ik mijn reaktie zou plaatsen: in dit huidige draadje of in de link... Toch maar deze geworden omdat ik anderen niet blij wil maken met een mogelijk dode mus.
Hetvolgende namelijk: ik had zoals je aangaf via de mijnomgeving van T-mobile het VOIP password gereset (had ik niet vermeld omdat ik niet dacht dat het relevant was voor mijn vraagstuk). Dat heb ik gisteren gedaan. Mijn oude Yealink W52P weer afgestoft. Settings daarop conform mijn berichtje van 2 jaar geleden ingesteld met het geresette wachtwoord en wat denk je? Inderdaad: die werkt gewoon: ik kan bellen / gebeld worden op de Yealink. Weet niet wat dat betekent voor het probleem dat de mensen in het andere onderwerp ervaren, maar ik lijk die klachten niet te hebben.
Daarmee lijk ik terug op settings specifiek voor de SPA122, of mis ik in mijn onnozelheid toch iets? @Tekes - ben nog steeds erg geinteresseerd in hoe jij 2 jaar geleden je SPA112 hebt ingesteld...
Groeten,
Dennis
@Th3M1lkman Dat is wel bijzonder. Heb je bij je terugkeer hetzelfde klantnummer gehouden als bij je vorige abonnement? Je klantnummer maakt deel uit van de VOIP-gebruikersnaam en ik dacht dat je bij een nieuw abonnement altijd een nieuwe kreeg, ook al is dat op dezelfde naam en hetzelfde adres.
Wat bedoel je precies met wachtwoord gereset? Bedoel je dat je zelf een wachtwoord hebt ingesteld? Terugzetten naar het wachtwoord dat TM ooit gemaakt heeft, kan bij mijn weten niet.
Ik denk dat ik mijn VOIP-scriptje ga zoeken. Dan kan iedereen in de tussentijd toch eigen apparatuur gebruiken.
@Th3M1lkman Dat is wel bijzonder. Heb je bij je terugkeer hetzelfde klantnummer gehouden als bij je vorige abonnement? Je klantnummer maakt deel uit van de VOIP-gebruikersnaam en ik dacht dat je bij een nieuw abonnement altijd een nieuwe kreeg, ook al is dat op dezelfde naam en hetzelfde adres.
Wat bedoel je precies met wachtwoord gereset? Bedoel je dat je zelf een wachtwoord hebt ingesteld? Terugzetten naar het wachtwoord dat TM ooit gemaakt heeft, kan bij mijn weten niet.
Ik denk dat ik mijn VOIP-scriptje ga zoeken. Dan kan iedereen in de tussentijd toch eigen apparatuur gebruiken.
@TMTV ik heb nu een ander TMT klantnummer dan dat ik twee jaar geleden had (contracten uit beide perioden vergeleken). Wel hetzelfde telefoonnummer behouden.
Reset is misschien verkeerde woordkeuze. Ik heb op de TMT mijnomgeving ingelogd. Onder de rubriek “vast bellen instellingen” mijn SIP accountnaam opgehaald. Een SIP wachtwoord heb ik daar zelf moeten invoeren. Dat heb ik gedaan en is wat ik hierboven bedoelde met resetten. Dat wachtwoord heb ik zowel in de SPA122 als de Yealink W52P ingesteld met bovenstaand gevolg. Ik bedoelde dus niet terugzetten naar wat TM ooit gemaakt had, sorry
Beste @Th3M1lkman,
Je hebt geluk, vanaf vandaag ga ik namelijk overstappen naar KPN wegens aantal dingentjes vanuit T-Mobile (meer info binnen mijn topic).
Betreft het VOIP ATA, je hoeft alleen de inlog gegevens en proxy in te voeren voor om de VOIP werkend te krijgen.
Hieronder screenshots van mijn instellingen.
Model: SPA112
firmware: 1.4.1 (SR5)
Hieronder nog vergelijkbare screenshots met die van jou mits je het nodig zou kunnen hebben:
@Th3M1lkman Hoe ziet de pagina voor VOIP-instellingen er bij jou uit?
Het probleem met het verkeerde wachtwoord doet zich alleen voor op de nieuwe (onderste) pagina. Daarom ben ik benieuwd of jij de oude krijgt. In dat geval zou het moeten lukken met de instellingen die @Tekes hier zojuist heeft geplaatst.
@TMTV - heb het gisteren via de paginas gedaan die je hierboven laat zien. Zie ook mijn screenshots hieronder.
Maar nou breekt mijn klomp. Zo'n 3u geleden heb ik met mijn Yealink W52P een uitgaand gesprek gedaan obv SIP settings die ik gisteren van TMT mijnomgeving heb gehaald. Er vervolgens niks aan veranderd. Nu kan ik opeens geen gesprekken meer voeren via dat toestel. De Yealink ATA geeft nu ook aan dat de “registration Failed”… kan het niet verklaren. Hooguit misschien omdat ik de Cisco tegelijkertijd had aangesloten en die tig keer “failed” waardoor TMT wellicht het account tijdelijk blokkeert?
Aaargh…
@Tekes - dank je wel voor je reaktie en maken en delen van de screenshots! Zo zou ik het idd ook verwachten. Misschien dat mijn vraagstuk toch ook iets met het wachtwoord gedoe te maken. Zodra mijn Yealink W52P weer werkt ga ik de settings zoals jij ze stuurde toepassen.
Dank je!
@Th3M1lkman Ik heb net in het andere VOIP-topic een tijdelijke oplossing geplaatst met het oude script uit dit topic. Zo kun je zien welk wachtwoord bij TM bekend is. Waarom de Yealink het eerst wel deed en nu niet meer kan ik niet verklaren. Met dit script kun je een verkeerd wachtwoord uitsluiten en verder gaan om de SPA aan de praat te krijgen. Ik hoop dat het lukt!
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.