[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel



Toon eerste reactie

157 reacties

Reputatie 7
Badge +6

@Th3M1lkman Dat is wel bijzonder. Heb je bij je terugkeer hetzelfde klantnummer gehouden als bij je vorige abonnement? Je klantnummer maakt deel uit van de VOIP-gebruikersnaam en ik dacht dat je bij een nieuw abonnement altijd een nieuwe kreeg, ook al is dat op dezelfde naam en hetzelfde adres.

Wat bedoel je precies met wachtwoord gereset? Bedoel je dat je zelf een wachtwoord hebt ingesteld? Terugzetten naar het wachtwoord dat TM ooit gemaakt heeft, kan bij mijn weten niet.

Ik denk dat ik mijn VOIP-scriptje ga zoeken. Dan kan iedereen in de tussentijd toch eigen apparatuur gebruiken.

Reputatie 2

@Th3M1lkman Dat is wel bijzonder. Heb je bij je terugkeer hetzelfde klantnummer gehouden als bij je vorige abonnement? Je klantnummer maakt deel uit van de VOIP-gebruikersnaam en ik dacht dat je bij een nieuw abonnement altijd een nieuwe kreeg, ook al is dat op dezelfde naam en hetzelfde adres.

Wat bedoel je precies met wachtwoord gereset? Bedoel je dat je zelf een wachtwoord hebt ingesteld? Terugzetten naar het wachtwoord dat TM ooit gemaakt heeft, kan bij mijn weten niet.

Ik denk dat ik mijn VOIP-scriptje ga zoeken. Dan kan iedereen in de tussentijd toch eigen apparatuur gebruiken.

@TMTV ik heb nu een ander TMT klantnummer dan dat ik twee jaar geleden had (contracten uit beide perioden vergeleken). Wel hetzelfde telefoonnummer behouden.

Reset is misschien verkeerde woordkeuze. Ik heb op de TMT mijnomgeving ingelogd. Onder de rubriek “vast bellen instellingen” mijn SIP accountnaam opgehaald. Een SIP wachtwoord heb ik daar zelf moeten invoeren. Dat heb ik gedaan en is wat ik hierboven bedoelde met resetten. Dat wachtwoord heb ik zowel in de SPA122 als de Yealink W52P ingesteld met bovenstaand gevolg. Ik bedoelde dus niet terugzetten naar wat TM ooit gemaakt had, sorry 😊

Reputatie 2

Beste @Th3M1lkman,

Je hebt geluk, vanaf vandaag ga ik namelijk overstappen naar KPN wegens aantal dingentjes vanuit T-Mobile (meer info binnen mijn topic).

Betreft het VOIP ATA, je hoeft alleen de inlog gegevens en proxy in te voeren voor om de VOIP werkend te krijgen.

Hieronder screenshots van mijn instellingen.

Model: SPA112

firmware: 1.4.1 (SR5)

Dit zou voldoende moeten zijn

Hieronder nog vergelijkbare screenshots met die van jou mits je het nodig zou kunnen hebben:


 

Reputatie 7
Badge +6

@Th3M1lkman Hoe ziet de pagina voor VOIP-instellingen er bij jou uit?

Oude VOIP-pagina
Nieuwe VOIP-pagina

Het probleem met het verkeerde wachtwoord doet zich alleen voor op de nieuwe (onderste) pagina. Daarom ben ik benieuwd of jij de oude krijgt. In dat geval zou het moeten lukken met de instellingen die @Tekes hier zojuist heeft geplaatst.

Reputatie 1

Hoi allemaal, 

 

Ik heb de post van TMTV voor nu verwijderd. Ik zal hier volgende week op terugkomen met meer informatie! 


Sinds vandaag klant en onaangenaam verrast dat ik mijn Fritz!Box 7590 met Fritz!Fon DECT niet kan gebruiken. @Sander Die week is wel voorbij. De beloofde update heb ik niet kunnen vinden. Denk dat ik moet gaan kijken of ik mijn overstap nog ongedaan kan maken.

 

Reputatie 2

@TMTV - heb het gisteren via de paginas gedaan die je hierboven laat zien. Zie ook mijn screenshots hieronder.

Maar nou breekt mijn klomp. Zo'n 3u geleden heb ik met mijn Yealink W52P een uitgaand gesprek gedaan obv SIP settings die ik gisteren van TMT mijnomgeving heb gehaald. Er vervolgens niks aan veranderd. Nu kan ik opeens geen gesprekken meer voeren via dat toestel. De Yealink ATA geeft nu ook aan dat de “registration Failed”… kan het niet verklaren. Hooguit misschien omdat ik de Cisco tegelijkertijd had aangesloten en die tig keer “failed” waardoor TMT wellicht het account tijdelijk blokkeert?

Aaargh… 

 

Reputatie 2

@Tekes - dank je wel voor je reaktie en maken en delen van de screenshots! Zo zou ik het idd ook verwachten. Misschien dat mijn vraagstuk toch ook iets met het wachtwoord gedoe te maken. Zodra mijn Yealink W52P weer werkt ga ik de settings zoals jij ze stuurde toepassen.

 

Dank je! 

Ook ik ben op zoek naar de juiste gegevens om SIP te activeren op een softphone.

Het is gelukt om een username en wachtwoord te achterhalen middels het voip.py script. Echter ik krijg een afwijkende username dan volgens de Odido omgeving. Als ik het telefoonnummer configureer met deze username en pasword. Krijg ik een werkende telefoonlijn op mijn Fritzbox 5590 echter een totaal andere caller ID en ik ben ook niet bereikbaar op mijn eigen nummer. Als daarna weer het Zyxel modem wordt aangesloten, dan werkt men eigen nummer weer. Ik heb bij de instellingen Odido gekozen als provider ik hoefde dus ook geen proxyserver te configureren zoals in verschillende. Iemand die hier raadt mee weet?

@TMTV Enorm bedankt voor het Python script, het leverde idd een SIP wachtwoord op (met 24 i.p.v. 12 karakters!). Lijkt idd totaal niet op het wachtwoord dat ik heb ingevoerd op de website van T-mobile/Odido 😤. Echter, met dat nieuwe SIP wachtwoord registreert mijn Audiocodes MP-112 gateway nog steeds niet. Call routing status is OK, en ik krijg een in-gesprekstoon, dus ik neem aan dat de gateway wel verbinding maakt met voip.t-mobilethuis.nl via mijn ASUS RT-AC86U router. Misschien heeft het te maken met deze melding, die ik NIET kreeg toen ik Python installeerde?:

Ik weet zeker dat ik die melding niet over het hoofd heb gezien, want ik heb Python een paar keer uninstalled en weer installed, omdat pip en python niet wilden opstarten in CMD. Naderhand bleek dat het PATH niet was aangevuld met de folder van deze .exe files, ondanks het zetten van dit vinkje:

Nadat ik het pad maar gewoon in het command voor de .exe file had gezet, kreeg ik output, en dat leek inderdaad op jouw screenshot, met een langer SIP wachtwoord dus.

PS mocht iemand dezelfde gateway gebruiken i.c.m. “T-mobile”: elke tip is welkom over de instellingen.

@KarelKnutselaar Bedankt voor de tip. Jij leidde mij naar ww.MicroSIP.org (freeware), en met dat simpele tool kon ik vanochtend voor het eerst bellen via voip.t-mobilethuis.nl!!!

@TMTV Bedankt voor je tip aan KarelKnustelaar, ik had aanvankelijk dezelfde fout gemaakt, maar ben na het aanpassen van het Domein veld wel opeens bereikbaar via MicroSIP. Dus het 24-karakter T-mobile SIP password dat ik met je script had achterhaald klopt! Ben blij dat ik eindelijk wat hoor (((-:

De fout zit dus in mijn Audiocodes MP-112 (FXS) gateway. Waarschijnlijk ben ik de oorzaak (teveel instellingen en te weinig VOIP kennis). Het paas-eieren-zoeken gaat dus door voor mij, tenzij iemand mij nog kan/wil vertellen waar ze liggen...

Dank, moet dus toch password achterhalen via script.

Dat houdt dus in dat ik het Zyxel modem/router van Odido moet aansluilen.

Bijzonder dat de instructie niet werkt, kreeg van de helpdesk (de persoon die de telefoon aanneemt) ook al geen hoogte. Een simpele check konden ze niet doen….

Ik ga verder stoeien.

@TMTV dank voor je reactie. Ter info, heb in de tussentijd (ook) weinig gedaan:

  • Zoiper op Android was geen succes, oproepen kwam idd niet door. Sowieso verwarrend, de vaste telefoon op de mobiel. Liever houd ik beide gescheiden bij nader inzien.
  • Bedankt voor de tip m.b.t. de andere gateway, idd die, en de Linksys, zie ik veel hier.
  • I.p.v. de Audiocodes te resetten, ben ik nu met de Syslog viewer van Audiocodes het SIP verkeer aan het checken, omdat ik nu wel eens echt wil weten wat er mis gaat. SIP code 407 bevestigt mijn vermoeden. Misschien gaat het mis dat mijn gateway zich aanmeldt met telefoonnummer@voip.t-mobilethuis.nl, i.p.v. met SIPgebruikersnaam@voip… weer genoeg te ontdekken hier...

Ter info ik heb het Python script via mijn Iphone gebruikt. De 1e keer dat ik het draaide kreeg ik geen  informatie gevonden. Daarna nog een keer gedraaid en dat had wel resultaat. Alleen dus totaal andere username dan die in de Odido omgeving staat. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @BvdGraaf, we kunnen je een wachtwoord toesturen zodat het weer werkt. Stuur @Demi van Odido een privébericht, dan pakt zij het morgen met je op! 😊

@TMTV Weer dank voor het meedenken.

Vanavond heb ik wat meer experimentjes gedaan, nadat ik de “Use Tel URI for Asserted Identity” parameter van Enable naar Disable gezet (in het menu SIP general parameters).

Idd een 401 ipv 407 foutmelding zodra ik op de “register” knop in het “Account Table” submenu klik:

Telefoonnummer staat er echter nog steeds in, maar dat wordt mijn username als ik op de register knop klik in het erop volgende “Proxy & Registration” submenu (zie mij screenshots van 15 dagen geleden).
Misschien maakte die parameter dus geen verschil… ook al paste die qua naam bij je tip.

Als ik nergens op klik, gaat de Audiocodes periodiek zelf registreer pogingen doen, en gebruikt dan alleen de username, nooit het tel nummer, en er komt dan geen foutmelding:

192.168.0.114 is de gateway, 192.168.0.40 is de PC waarop ik werk

Echter nog steeds is de FXS poort “not registered” (en er was ook geen proxy-verbinding meer, sinds ik die velden had leeggemaakt) in het status menu, en ik krijg nog steeds een in-gesprek-toon als ik uit en in bel.

Bij uitbellen zie ik overigens wel weer het telefoonnummer terugkomen in precies hetzelfde SIP bericht als die ik vorige keer postte, inclusief 407 foutmelding.

Mijn gateway lijkt dus verschillende SIP registratie berichten uit te sturen, en verschillende reacties van de server te krijgen, afhankelijk van hoe die door mij wordt geprikkeld. Ik weet niet of dat normaal is?

Brainwave: softphone app op de mobiels thuis, en dat moeilijke Audiocodes kastje en de vaste telefoons het huis uit! Dat scheelt ook weer wat sluipverbruik ☺️ Helaas geen MicroSIP in de Google Store, ik zoek iets soortgelijks, wil mijn nachtrust terug... 🥱

PS1 al deze moeite alleen omdat ik het goede-oude-vertrouwde huis telefoonnummer niet kwijt wil, waarop we soms toch nog steeds gebeld worden.

PS2 Bria leek mij wel iets, maar de app rept over abo kosten, dus het wordt nog even verder zoeken...

Graag ontvang ik ook van een moderator de sip gegevens voor het instellen van telefonie op een eigen modem. Heb Demi bericht gestuurd maar zie dat die al tijdje niet actief is op het community forum, vandaar dit bericht. Alvast bedankt!

Ben een apart topic begonnen om dit verder te debuggen. Inmiddels incoming werkend, maar uitgaand niet. Lijkt erop dat de odido kant de verbinding verbreekt.
 

https://community.ui.com/questions/Setting-up-unifi-talk-with-ODIDO-formerly-T-Mobile-Thuis-in-The-Netherlands/35e116ad-0646-47d2-8b28-b483afcad8ce

 

Reputatie 7
Badge +6

@Ik hoor niks Goed dat je registreren met username in plaats van telefoonnummer voor elkaar hebt gekregen. Dat is sowieso nodig, met telefoonnummer lukt het zeker niet. Om je een idee te geven van hoe het eruit zou moeten zien, hier is een screenshot van een succesvolle (code 200 OK) aanmelding door de Zyxel:

Het grote verschil lijkt me dat de aanmelding bij mij ‘Via’ mijn publieke IP-adres gaat en bij jou via je PC (192.168.0.40) in het laatste screenshot. De VOIP-server is daarin niet terug te vinden, maar in de eerdere screenshots met het telefoonnummer in plaats van de username wel. Lukt het om dit op een of andere manier te combineren, zodat je met de juiste gegevens op voip.t-mobilethuis.nl kunt aanmelden?

Heb inmiddels @Tommie van Odido bericht gestuurd, via het profiel van Demi werd dit gesuggereerd. Wellicht relevante informatie voor anderen die momenteel in deze situatie zitten

Reputatie 7
Badge +9

Hi @fanteplantje & @AM52, ik heb jullie het SIP wachtwwoord doorgestuurd via privéberichten! 

 

Als ik jou was, zou ik dit weekend lekker in de zon gaan zitten maar zo'n aanbod sla ik natuurlijk niet af 😁

Houd ja vast, deze gateway heeft veel menu's, dus maar liefst 15 screenshots van m.i. de belangrijkste menu's waarin ik instellingen heb gewijzigd t.b.v. T-mobile en mijn LAN (geel gemarkeerd): 

Menu eist dat IP adres (vast IP MP-112) en Gateway (mijn main router) in hetzelfde domein liggen.

 

Menu maakt van SIP password 1 sterretje na “Submit”
Menu biedt geen RTP eind poort instelling, en ik neem aan dat “Base” de begin poort is.
Menu biedt geen keuze “PCM”
MP-112 heeft dus verbinding met T-mobile 😀
Maar registreert maar niet bij T-mobile 😫

PS de gateway is overigens direct verbonden aan de Asus router, via 1 van de 4 LAN poorten. Voor de volledigheid hierbij nog wat extra screenshots van de router instellingen, speciaal voor de MP-112 op 192.168.0.112:

 

 

Reputatie 1

@TMTV  bijgaand een schermafbeelding van de melding in de Fritzbox

 

Reputatie 7
Badge +6

@Ik hoor niks Sorry, je reactie is aan mijn aandacht ontsnapt. Zal het mooie weer wel geweest zijn. Het is een ingewikkeld apparaat met zoveel instellingen dat er makkelijk een foutje gemaakt kan worden. Begrijp ik uit je laatste reactie goed dat je het anders aan gaat pakken? Mocht je toch een vaste telefoon willen houden: ik gebruik zelf de Grandstream HT801 ATA. Die heeft ook een groot menu, maar behalve de VOIP-server en je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord hoef je niks aan te passen. Dat werkt een stuk fijner. Als je het toch nog met de Audiocodes wilt proberen, zou ik aanraden om 'm helemaal te resetten en alleen deze dingen in te vullen. Softphone-apps komen bij mij niet altijd door. Bovendien kun je maximaal twee apparaten tegelijk op de VOIP-server aangemeld hebben. Als je nog iets wilt proberen, laat het gerust weten. Ik zal het topic nauwlettender in de gaten houden.

Reputatie 7
Badge +6

@Ik hoor niks Als de foutcode 407 is, zou ik alle proxy-instellingen eens verwijderen. Ik heb deze nooit ingevuld en toch werkt het. Je moet voip.t-mobilethuis.nl wel bij de andere instellingen laten staan, maar bij de proxy kun je proberen ze weg te halen. Als er iets mis is met de inloggegevens, zou ik eerder code 401 verwachten.

Reageer