[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel
UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.
Zo nu en dan zie ik hier de vraag naar de VOIP-/SIP-gegevens voorbij komen en laait de discussie weer op of T-Mobile die zou moeten vrijgeven. Ook nu de concurrentie dat wel doet, lijkt men er hier niets voor te voelen. Daarom deze guide, zodat je, mits je in het bezit bent van de Zyxel VMG8825-T50, zelf je wachtwoord kunt achterhalen. De volgende gegevens heb je ook nodig en zijn al bekend:
Serveradres: voip.t-mobilethuis.nl
Poort: 5060 (UDP)
Gebruikersnaam: je klantnummer, gevolgd door “P005”, bijvoorbeeld: TMT12345P005
Dan nu het moeilijkste: het wachtwoord.
Ga naar het inlogscherm van de Zyxel (standaard 192.168.1.1) en log in met de gegevens achter op de router.
Ga naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
Ga naar Dynamische DNS.
Klik op Inschakelen en vul in de drie velden eronder wat willekeurige tekst in (om de instellingen in de config file te krijgen, hebben we later nodig).
Klik op Toepassen.
Ga nu weer naar het menu (rechtsboven) en vervolgens naar Onderhoud > Back-up/herstellen.
Klik op Back-up om de config file te downloaden.
Open dit bestand (Backup_Restore genaamd) in bijvoorbeeld Kladblok.
Zoek naar onderstaande passage (CTRL + F). Daar staat je gebruikersnaam (klantnummer + P005) en je versleutelde wachtwoord. Kopieer het hieronder onleesbaar gemaakte gedeelte.
Zoek nu in hetzelfde bestand naar onderstaande tekst. Je herkent de willekeurige tekst die je eerder hebt ingevuld.
Plak het versleutelde wachtwoord over het gecodeerde nepwachtwoord dat je eerder hebt ingevoerd.
Sla de wijzigingen op.
Ga terug naar het Back-up/herstellen-scherm van de Zyxel.
Klik op Bestand kiezen, zoek het Backup_Restore-bestand op je computer en klik op Upload.
De Zyxel start nu opnieuw op. (Geduld is een schone zaak.)
Uiteindelijk kom je weer op het inlogscherm. Log opnieuw in en ga weer naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
Klik nu op het oog rechts van het wachtwoordveld om het wachtwoord zichtbaar te maken.
Als het goed is, zie je nu een reeks van 12 willekeurige (hoofd-)letters en cijfers. Dit is je wachtwoord.
Als je zo ver gekomen bent, weet je ook wel wat je er nu zoal mee kunt doen. Bijvoorbeeld jezelf verlossen van de Zyxel en je eigen router gebruiken. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee.
Overigens wordt je belgedrag niet op de Zyxel maar op de server bijgehouden, dus als je dacht nu gratis te kunnen bellen heb je het mis.
Bladzijde 3 / 8
Ik heb het laatste gedeelte van voip.py aangepast met onderstaande code en krijg nu ook de lijngegevens van de tweede lijn…
Prima hoor, fijn als andere het ook kunnen gebruiken. Zie alleen dat het ww van lijn2 1 teken langer is. Heb de 56 in 57 gezet.
Zal binnenkost kijken of ik het uitlezen van deXML kan aanpassen dat dit flex wordt. Even wat in Python verdiepen (ben zelf meer van perl en C)
Erik-jan
Nieuwe klant bij T-Mobile; kon mijn gegevens snel & eenvoudig uitlezen met dit script. Dank!
Ik kan daarmee vervolgens succesvol inloggen (en bellen of gebeld worden) in Bria Mobile: VoIP Softphone, op of mijn iPhone of mijn iPad, maar niet (inloggen op) beide tegelijk… Dat wilde ik eigenlijk wel.
Het bedrijf achter deze VOIP software zegt dat zij dit niet beperken, maar waarschijnlijk de VOIP provider.
Kun je hiermee inderdaad maar 1 extra “toestel” (naast het T-Mobile modem) registreren?
Zijn er nog andere goede, betrouwbare, VOIP Apps voor iOS?
Hoi @sublimerote,
Welkom op de Community en fijn dat je geholpen bent met het script! Het klopt dat er maximaal twee apparaten tegelijk geregistreerd kunnen staan. Als je het T-Mobile-modem gebruikt, blijft er inderdaad nog maar één plek over. Dat is een beperking die T-Mobile oplegt, maar wel een met goede intenties. Ik denk dat het een stukje beveiliging is.
Een app-tip heb ik helaas niet voor je. Ik gebruik de gegevens in combinatie met een ATA (als vervanging van het T-Mobile-modem), dus niet in een app. Maar misschien is er iemand anders hier die een goede suggestie heeft. Houd er wel rekening mee dat je alleen vanaf een vaste T-Mobile-verbinding (of een VPN daar naartoe) de VOIP-server kunt bereiken. Via een andere weg, zelfs T-Mobile 4G/5G, gaat dat niet, ook ter beveiliging vermoed ik.
Ik hoop dat ik je in elk geval een beetje duidelijkheid heb kunnen geven. Als je nog vragen hebt, laat het gerust weten. Succes!
Houd er wel rekening mee dat je alleen vanaf een vaste T-Mobile-verbinding (of een VPN daar naartoe) de VOIP-server kunt bereiken. Via een andere weg, zelfs T-Mobile 4G/5G, gaat dat niet, ook ter beveiliging vermoed ik.
Oh, dat is jammer! (Maar goed om te weten; dat gaat me tijd/ergernis besparen)
Thuis zijn er al diverse DECT toestellen aan het T-Mobile modem gekoppeld; de iPhone (en iPad) wilde ik net buitenshuis gebruiken.
Dan betwijfel ik ook of de push notificatie service van Bria wel gaat werken (die bespaart batterij op de iOS toestellen omdat de App niet de hele tijd in de achtergrond de VOIP status checkt, maar hun server dat doet - maar niet bij T-Mobile dus?). Ik had die service zelf nog niet getest omdat zij dan credentials op hun server opslaan en dat vind ik geen fijn idee.
Wellicht zijn er andere iOS gebruikers die kunnen bevestigen dat die push notificatie service niet werkt bij T-Mobile?
(Toch maar CheapConnect of een andere VOIP provider overwegen?)
Ik ben niet bekend met Bria, maar als het inderdaad hun eigen server is die de registratie doet, gaat het niet werken, omdat die de VOIP-server van T-Mobile niet zal kunnen bereiken. Dan wordt het lastig om je vaste lijn buitenshuis te gebruiken, tenzij je met een VPN gaat werken (zonder Bria), maar dat is ook niet ideaal. De VOIP-dienst van T-Mobile is er nou eenmaal niet voor bedoeld. (En deze handleiding eigenlijk ook niet, al had ik je graag verder geholpen.) Voor meer flexibiliteit ben je dan toch aangewezen op een andere VOIP-provider.
Nog even voor mijn informatie: had je wachtwoord toevallig 13 tekens? Dat lijkt namelijk een trend te zijn bij nieuwe klanten.
Nog even voor mijn informatie: had je wachtwoord toevallig 13 tekens?
Nee, mijn door T-Mobile toegekende wachtwoord is niet 13 tekens lang.
Hoi @Th3M1lkman,
Welkom terug! ;-)
Er is inmiddels een hoop veranderd op dit gebied. Zoals aangegeven is mijn omslachtige stappenplan nu gelukkig overbodig. In plaats daarvan kun je nu via My T-Mobile Thuis zelf een VOIP-wachtwoord instellen. Helaas gaat het daar momenteel echter fout. Door een bug in dat systeem wordt het wachtwoord veranderd naar iets totaal anders dan je zelf hebt ingesteld. Dat is de voorlopige conclusie van vele pogingen in onderstaand topic. Ik heb T-Mobile hiervan op de hoogte gesteld en ze zijn ermee bezig. Hopelijk kan een moderator een inschatting geven wanneer we een oplossing kunnen verwachten. Ik ga ondertussen kijken of ik een tijdelijke workaround kan verzinnen. Tot die tijd raad ik je aan het topic in de gaten te houden, in afwachting van goed nieuws.
Graag gedaan
@TMTV - je bent een held! Heb idd mbv jouw script het VOIP ww uit de Zyxel kunnen halen. Dat in mijn Yealink W52P opgevoerd en voila: ik kan weer bellen met de Yealink! Tx.
Vervolgens in blijde verwachting de Cisco SPA122 geconfigureerd met zojuist achterhaald ww…. helaas. Dat werkt niet: registration failed. Hmmm…. begrijp eerlijk gezegd niet waarom. Alle settings komen overeen zoals @Tekes had doorgestuurd.
Enfin, dat wordt verder puzzelen. Mochten jullie nog tips hebben, dan hoor ik ze graag
Ik blijf wel in dit topic over de SPA122 berichten.
@Th3M1lkman Fijn om te horen!
Hoeveel tijd zat er tussen het instellen van de Yealink en de Cisco? De registratie blijft een uur staan, dus als er minder tijd tussen zat, zou ik het nog eens proberen met minimaal een uur tijd tussen het uitzetten van de Yealink en het instellen van de Cisco. Test je van achter de Zyxel of een eigen router? Sommige VOIP-apparaten werken niet goed achter de TM-router omdat die ook een registratie doet.
Het enige wat je ten opzichte van de screenshots van @Tekes nog anders zou kunnen doen is je User ID ook bij Auth ID zetten en dan Use Auth ID op yes. Wat soms ook helpt is om daarachter de server te zetten, dus: TMT12345P006@voip.t-mobilethuis.nl
Ik hoop dat dit helpt of dat @Tekes anders nog suggesties heeft. Als je alles op dezelfde manier instelt, zou het toch moeten lukken.
@TMTV - hoera, hoezee Je suggestie heeft gewerkt. Ik heb mijn Yealink afgelopen avond losgekoppeld van het netwerk (UTP kabel eruit getrokken). Vandaag de CIsco SPA122 aangesloten en de settings zoals @Tekes had aangegeven doorgevoerd: verbinding!
Ik heb hiermee Internet, VOIP en IPTV via mijn eigen apparatuur lopen zonder de T-mobile Zyxel nog in gebruik (wel de Huawei ONT):
T-Mobile Huawei ONT
Asus AX56U (WAN op Huawei, LAN PVID 300)
TPLink Managed Switch (UTP op LAN port PVID 300 van AX56U)
Amino box (UTP op Managed Switch)
Philips Smart TV met T-mobile app (UTP op Managed Switch)
Cisco SPA122 ATA (UTP op Managed Switch) - “normale” telefoon op deze ATA aangesloten
Dank allebei voor jullie hulp! Zonder was het niet gelukt. Kortom, samenvatting wat voor mij heeft gewerkt mocht iemand anders in een vergelijkbare situatie zitten:
Via Python script van TMTV hierboven uit de Zyxel T54 het VOIP SIP username en ww gehaald.
Op moment van schrijven werkt het opgeven van SIP ww in de T-mobile mijnomgeving niet goed.
Zie voor uitleg over dat issue de link die TMTV hierboven heeft opgenomen.
Daarom is de route via de Zyxel T54 op dit moment noodzakelijk om je SIP ww boven water te halen.
Deze SIP gegevens ingevoerd conform bovenstaande screenshots op Cisco SPA122
Dit is me ook gelukt op de Yealink W52P . Zie begin van dit topic voor instellingen.
Nadat deze W52P succesvol was aangemeld bij T-mobile moest ik zowel de yealink als Cisco enige tijd (overnight gedaan) losgekoppeld hebben. Blijkbaar houdt T-mobile de registratie van een apparaat enige tijd vast voordat je een ander apparaat in de plaats kunnen laten registreren.
Daarna de Cisco SPA122 aangesloten en voila: VOIP werkt!
Hiermee is mijn vraagstuk succesvol opgelost! Dank.
Groeten,
Dennis
Hoi @Ik hoor niks,
Welkom op de Community!
Fijn dat het gelukt is om het script te runnen. Deze handleiding gaat al even mee, dus het zou kunnen dat Python het installatieproces heeft veranderd. Dat is verder niet van invloed op de werking van het script.
Goed dat je het met MicroSIP getest hebt. Zo weten we zeker dat de gegevens kloppen, dus moet het probleem in de Audiocodes MP-112 zitten. Daar ben ik niet mee bekend, maar als je wat screenshots stuurt, kan ik meekijken of ik misschien toch iets kan verzinnen om het werkend te krijgen.
Was even wat werk om de boel met Odido hardware aan te sluiten, maar dan heb je wel een password.
TMTV top dat je dit gebouwd hebt dank hiervoor :)
@Benneton Graag gedaan! Het is wat omslachtig, maar dan heb je ook wat. Het zou natuurlijk fijn zijn als Odido het zelf fikst, maar tot die tijd is dit het alternatief. Voor jou mosterd na de maaltijd, maar voor wie er in de toekomst tegenaan loopt: je kunt in je eigen router ook VLAN 300 even aanpassen naar VLAN 100 en dan het script runnen. Daarna kan VLAN 300 weer terug. Dat scheelt je de moeite van de Odido-router aansluiten.
XXXX
Hi @draaijer en @Timvanvliet4u, laat duidelijk zijn dat ik jullie super graag wil helpen. Jullie zien in dit topic dat wij eerder wel wachtwoorden privé hebben gedeeld. Dit was echter een tijdelijke werkwijze en is nu niet meer mogelijk. Anders had ik dat graag geregeld! Ik heb hiervoor direct contact met een VOIP developer - het mag echt niet meer.
@Timvanvliet4u Deze melding klopt inderdaad niet, ik ga dit weer uitzetten bij de Mijn Odido developer. Zie je dit trouwens ook in de websversie van Mijn Odido?
@draaijer Is het jou wel gelukt je wachtwoord aan te passen in Mijn Odido? Of zie jij hetzelfde als @Timvanvliet4u? Als je jouw wachtwoord wel hebt aangepast in Mijn Odido zou deze goed gesynchroniseerd moeten zijn tussen het Zyxel modem en onze SIP server. Je kan kijken of een analoge toestel aangesloten op het modem dan wel werkt. Zo ja, dan hebben we uitgesloten dat het niet bij ons ligt.
Ik hoor het graag van jullie. Moderators, zie teamnotes!
Web versie, desktop, mobiel.. ik heb alles geprobeerd. Via de klantenservice, technische dienst, met de chat functie, via de telefoon. Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is fysiek naar het Odido kantoor om daar een techneut te vinden die wél weet hoe het werkt.
Ik wil ook HEEL graag overstappen naar een andere telecom provider, vooral na het debakel met geen internet in onze praktijk 2 weken lang omdat iemand een kabel had doorgehakt en ik van het kastje naar de muur werd gestuurd en zelf 18 uur aan de telefoon heb gehangen met klantenservice om de logistiek aan te sturen om het te fixen. Echt belachelijk dit allemaal.
Nu kan ik geen nieuwe SIP toestel aansluiten omdat jullie mijn wachtwoord niet vrij kunnen geven? Wat is dit voor donald duck club :D
Ik zit helaas nog anderhalf jaar aan een contract vast en verdom het om een boete te betalen om er eerder onderuit te mogen na deze belabberde service. Ik wacht het rustig af
Hi Cheyenne,
Via een tip op een andere post die ik heb gedaan op de community heb ik wat testen gedaan, zie onderstaande afbeeldingen:
Het probleem zit dus in het wachtwoord. Ook ben ik even door de regelgeving van de ACM heen gegaan. De provider (Odido in deze) is verplicht de gegevens aan de gebruiker te verstrekken. Met de verplichting tot vrije modem keuze zal de provider moeten zorgen dat de gegevens inclusief persoonlijke account gegevens beschikbaar moeten zijn voor de eindgebruiker.
Ik ga er vanuit dat ik vandaag nog het wachtwoord krijg op welke manier dan ook. Mocht dit niet gebeuren dan zal ik dit overdragen aan de ACM. Daarbij zal ik ook een melding maken dat de UDP poort 5060 geclaimd wordt door Odido wat volgens de ACM niet mag.
Ik zie dan ook uiterlijk vandaag het wachtwoord geleverd worden door Odido.
Groet,
Michael
Hi TMTV - interessante truc Ook ik wil graag rechtstreeks mijn eigen router Asus RT-66W op de MC aansluiten met behoud van Internet, IPTV en VOIP. Is me gelukt voor Internet en IPTV. Nu nog VOIP. Heb je post met veel aandacht doorgenomen en uitgevoerd. Idd zo het ww kunnen achterhalen :-)
Nu heb ik een Yealink W52P IP DECT telefoon. Ik dacht dat ik de instellingen goed heb ingesteld, maar het account registered niet. Zie onder de settings zoals ik dat heb ingesteld. Heb jij wellicht nog een tip wat ik kan checken / wijzigen? Tx.
@Th3M1lkman Fijn dat het gelukt is! Zie ik dat bij je inlognaam je klantnummer gevolgd wordt door P006 i.p.v. P005? Ik kan het niet meer aanpassen, maar dan is dat voor anderen wel iets om rekening mee te houden. Ik ging ervan uit dat dat voor iedereen hetzelfde was. Of heb je 2 telefoonlijnen?
LET OP! T-Mobile gaat binnenkort* nieuwe firmware uitrollen voor de Zyxel. Vanaf dan is de hele config versleuteld en is bovenstaande methode niet meer bruikbaar. Dus als je twijfelt of je de inloggegevens eruit wil halen voor als je ze ooit nodig hebt, doe het nu.
Zo lang je nog firmware ABPY.0 hebt, kan het nog, vanaf ABPY.1 niet meer.
*binnenkort: T-Mobile hanteert een erg ruime definitie van ‘binnenkort’, maar er is onderhoud aangekondigd voor 18-20 en 24-25 mei. Of dat de uitrol van de nieuwe firmware is weet ik niet, maar haast is geboden.
Ik dacht dat ik hier net een nieuw stappenplan had gepost, maar hij is alweer verdwenen. Ik zou bijna denken dat T-Mobile hier niet zo blij mee is ;-)
@Bastiaan81 Top dat het gelukt is! Heb je de eerste methode gebruikt of de tweede? Dan weet ik of het inderdaad werkt en ik niets over het hoofd heb gezien.
Waar het P-nummer na de username dan op gebaseerd is: geen idee, maar die wordt ook zichtbaar dus dat is geen probleem.
Om nog even terug te komen op deze opmerking van mij:
Ik dacht dat ik hier net een nieuw stappenplan had gepost, maar hij is alweer verdwenen. Ik zou bijna denken dat T-Mobile hier niet zo blij mee is ;-)
Dat blijkt anders te zitten. De nieuwe guide was in het spamfilter blijven hangen, misschien door de vele links en plaatjes. Vervolgens heeft T-Mobile hem nog even teruggehouden om te kijken of dit geen gevolgen voor de veiligheid zou hebben, begrijpelijk natuurlijk. Dat blijkt niet het geval te zijn, dus staat ‘ie nu alsnog (zonder wijzigingen) online. Dat wilde ik toch even rechtzetten.
Hoi Ik probeer de 2de wijze. echter is mij niet helemaal duidelijk waar ik de waarde “vi” kan vinden.
Any help?
Wel opvallend is dat schijnbaar technisch goed onderlegde mensen, alles op alles zetten om hun toch wat dure TMT telefonie te behouden bij gebruik van een eigen router. Maar, dat is m.b.m.
Toch zal het zonder T-Mobile modem lastig worden om een verbinding garantie te geven, om de doodeenvoudige reden omdat ze dan de lijn niet kunnen uitlezen, niet voor niets moet het provider modem aangesloten worden als er iets mis is.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.