[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel
UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.
Zo nu en dan zie ik hier de vraag naar de VOIP-/SIP-gegevens voorbij komen en laait de discussie weer op of T-Mobile die zou moeten vrijgeven. Ook nu de concurrentie dat wel doet, lijkt men er hier niets voor te voelen. Daarom deze guide, zodat je, mits je in het bezit bent van de Zyxel VMG8825-T50, zelf je wachtwoord kunt achterhalen. De volgende gegevens heb je ook nodig en zijn al bekend:
Serveradres: voip.t-mobilethuis.nl
Poort: 5060 (UDP)
Gebruikersnaam: je klantnummer, gevolgd door “P005”, bijvoorbeeld: TMT12345P005
Dan nu het moeilijkste: het wachtwoord.
Ga naar het inlogscherm van de Zyxel (standaard 192.168.1.1) en log in met de gegevens achter op de router.
Ga naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
Ga naar Dynamische DNS.
Klik op Inschakelen en vul in de drie velden eronder wat willekeurige tekst in (om de instellingen in de config file te krijgen, hebben we later nodig).
Klik op Toepassen.
Ga nu weer naar het menu (rechtsboven) en vervolgens naar Onderhoud > Back-up/herstellen.
Klik op Back-up om de config file te downloaden.
Open dit bestand (Backup_Restore genaamd) in bijvoorbeeld Kladblok.
Zoek naar onderstaande passage (CTRL + F). Daar staat je gebruikersnaam (klantnummer + P005) en je versleutelde wachtwoord. Kopieer het hieronder onleesbaar gemaakte gedeelte.
Zoek nu in hetzelfde bestand naar onderstaande tekst. Je herkent de willekeurige tekst die je eerder hebt ingevuld.
Plak het versleutelde wachtwoord over het gecodeerde nepwachtwoord dat je eerder hebt ingevoerd.
Sla de wijzigingen op.
Ga terug naar het Back-up/herstellen-scherm van de Zyxel.
Klik op Bestand kiezen, zoek het Backup_Restore-bestand op je computer en klik op Upload.
De Zyxel start nu opnieuw op. (Geduld is een schone zaak.)
Uiteindelijk kom je weer op het inlogscherm. Log opnieuw in en ga weer naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
Klik nu op het oog rechts van het wachtwoordveld om het wachtwoord zichtbaar te maken.
Als het goed is, zie je nu een reeks van 12 willekeurige (hoofd-)letters en cijfers. Dit is je wachtwoord.
Als je zo ver gekomen bent, weet je ook wel wat je er nu zoal mee kunt doen. Bijvoorbeeld jezelf verlossen van de Zyxel en je eigen router gebruiken. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee.
Overigens wordt je belgedrag niet op de Zyxel maar op de server bijgehouden, dus als je dacht nu gratis te kunnen bellen heb je het mis.
Bladzijde 2 / 7
Dank, moet dus toch password achterhalen via script.
Dat houdt dus in dat ik het Zyxel modem/router van Odido moet aansluilen.
Bijzonder dat de instructie niet werkt, kreeg van de helpdesk (de persoon die de telefoon aanneemt) ook al geen hoogte. Een simpele check konden ze niet doen….
Ik ga verder stoeien.
Hi,
sinds een week of 2 Odido, alles om van mijn oude provider behalve de telefoon.
en wat ik in dit forum gevonden heb, poorten open zetten in UDM etc.
Ik heb verschillende manieren geprobeerd om het aan de praat te krijgen maar ik krijg de HT812 niet geregistreerd.
Profiel aangemaakt en dit gekoppeld aan een FXS port, daar mijn username en password ingevuld.
Password gezet via mijn Odido account. Helaas het wil niet werken.
Iemand nog idee wat ik verkeerd doe? een tip? Gebruikers hier met Grandstream analoog naar VOIP kastjes?
Bedankt voor de hulp :)
Password zetten via de website werkt niet, ook al staat het in de officiele beschrijving. @TMTV heeft een script geschreven om de juiste gegevens te achterhalen. Een complete handleiding met wat te doen staat in de post boven de jouwe. Daarmee zou het wel moeten lukken!
Hi,
sinds een week of 2 Odido, alles om van mijn oude provider behalve de telefoon.
en wat ik in dit forum gevonden heb, poorten open zetten in UDM etc.
Ik heb verschillende manieren geprobeerd om het aan de praat te krijgen maar ik krijg de HT812 niet geregistreerd.
Profiel aangemaakt en dit gekoppeld aan een FXS port, daar mijn username en password ingevuld.
Password gezet via mijn Odido account. Helaas het wil niet werken.
Iemand nog idee wat ik verkeerd doe? een tip? Gebruikers hier met Grandstream analoog naar VOIP kastjes?
Bedankt voor de hulp :)
XXXX
@TMTV Ik heb in de afgelopen tijd weinig meer geëxperimenteerd, en heb eerlijk gezegd de hoop opgegeven om vast bellen van Odido op de Audiocodes MP-112 aan de gang te krijgen. Wat ik ook instel, ik krijg niet dezelfde output als jij. Zelfs resetten lukt me net niet (triest, ik weet het). Ik houd het maar op Zoiper, op de mobiel, ook al disconnect die vaak. Misschien stap ik nog over op een andere, en goedkopere provider voor vast bellen, zoals cheapconnect, en probeer ik het daar nog eens een keer.
Dus bij deze, nogmaals dank voor je hulp, maar ik stop met deze post, sorry.
Hoi @Th3M1lkman,
Welkom terug! ;-)
Er is inmiddels een hoop veranderd op dit gebied. Zoals aangegeven is mijn omslachtige stappenplan nu gelukkig overbodig. In plaats daarvan kun je nu via My T-Mobile Thuis zelf een VOIP-wachtwoord instellen. Helaas gaat het daar momenteel echter fout. Door een bug in dat systeem wordt het wachtwoord veranderd naar iets totaal anders dan je zelf hebt ingesteld.
Nu 6 maanden later blij dat ik dit topic gevonden heb. Probeerde na zelf een VOIP-wachtwoord te hebben gezet een Gigaset N510 pro te configureren. En dat wilde maar niet verbinden. Blijkt dat nu nog steeds een ander (compleet willekeurig?) wachtwoord gezet wordt.
Ik heb een Huawei modem. Dus ergens een oud Zyxel modem kunnen bemachtigen, het Python script gedraaid dat in dit topic besproken wordt en voila! Nu een werkend wachtwoord.
Best wel schandalig dat Odido al ruim een half jaar een functie aanbiedt die helemaal niet werkt. Op z’n minst moet er een uitleg bij staan of beter zelfs helemaal disablen totdat het wel werkt. Want dit is nu erg verwarrend en frustrerend...
@Ik hoor niks Goed dat je registreren met username in plaats van telefoonnummer voor elkaar hebt gekregen. Dat is sowieso nodig, met telefoonnummer lukt het zeker niet. Om je een idee te geven van hoe het eruit zou moeten zien, hier is een screenshot van een succesvolle (code 200 OK) aanmelding door de Zyxel:
Het grote verschil lijkt me dat de aanmelding bij mij ‘Via’ mijn publieke IP-adres gaat en bij jou via je PC (192.168.0.40) in het laatste screenshot. De VOIP-server is daarin niet terug te vinden, maar in de eerdere screenshots met het telefoonnummer in plaats van de username wel. Lukt het om dit op een of andere manier te combineren, zodat je met de juiste gegevens op voip.t-mobilethuis.nl kunt aanmelden?
@TMTV Weer dank voor het meedenken.
Vanavond heb ik wat meer experimentjes gedaan, nadat ik de “Use Tel URI for Asserted Identity” parameter van Enable naar Disable gezet (in het menu SIP general parameters).
Idd een 401 ipv 407 foutmelding zodra ik op de “register” knop in het “Account Table” submenu klik:
Telefoonnummer staat er echter nog steeds in, maar dat wordt mijn username als ik op de register knop klik in het erop volgende “Proxy & Registration” submenu (zie mij screenshots van 15 dagen geleden). Misschien maakte die parameter dus geen verschil… ook al paste die qua naam bij je tip.
Als ik nergens op klik, gaat de Audiocodes periodiek zelf registreer pogingen doen, en gebruikt dan alleen de username, nooit het tel nummer, en er komt dan geen foutmelding:
192.168.0.114 is de gateway, 192.168.0.40 is de PC waarop ik werk
Echter nog steeds is de FXS poort “not registered” (en er was ook geen proxy-verbinding meer, sinds ik die velden had leeggemaakt) in het status menu, en ik krijg nog steeds een in-gesprek-toon als ik uit en in bel.
Bij uitbellen zie ik overigens wel weer het telefoonnummer terugkomen in precies hetzelfde SIP bericht als die ik vorige keer postte, inclusief 407 foutmelding.
Mijn gateway lijkt dus verschillende SIP registratie berichten uit te sturen, en verschillende reacties van de server te krijgen, afhankelijk van hoe die door mij wordt geprikkeld. Ik weet niet of dat normaal is?
Door de weggelakte delen in het screenshot meen ik te kunnen zien dat de Audiocodes zich aanmeldt met het telefoonnummer als gebruikersnaam in plaats van het SIP-account. Dan werkt het inderdaad niet. Ik zou op basis van de screenshots in je eerdere bericht alleen niet kunnen zeggen wat je dan precies aan moet passen, maar ik denk wel dat de oorzaak daar zit. Het telefoonnummer en de SIP-gebruikersnaam lijken op de juiste plaatsen ingevuld te zijn. Is er misschien een instelling die expliciet bepaalt welke van de twee gebruikt wordt om aan te melden?
Grappig, kreeg net een “vast” telefoontje binnen via Zoiper, op mijn mobiel, dat werkt blijkbaar toch, terwijl ik die softphone gisteren had ingesteld om niet standaard te registreren. Doet die automatisch blijkbaar toch zodra er gebeld wordt, verrassing
Foutcode 407 net even gereproduceerd door te bellen via de Audiocodes naar mijn 06:
e.e.a. vanwege privacy weggelakt dat riekt naar identiteit
Ik had gisteren al veel weggehaald in de Audiocodes qua proxy, omdat je dat advies eerder gaf in deze community. Nu ook de laatste velden leeggehaald bij “Proxy Sets Table”, en bij “ Proxy & Registration”. In het laatste menu de eerste regel “ Use Default Proxy” op “No” gezet ipv “Yes", alhoewel dan de verbinding met de SIP server van T-mobile wegvalt in het “Call Routing Status” menu (was mij al eerder opgevallen, vandaar dat ik niet meer aan de laatste proxy settings kwam). Burnen, resetten, en weer bellen naar mijn 06.… weer foutcode 407 (dus dezelfde output in Syslog), en een in-gesprekstoon. Misschien kan je nog wat met het Syslog screenshot?
@Ik hoor niks Als de foutcode 407 is, zou ik alle proxy-instellingen eens verwijderen. Ik heb deze nooit ingevuld en toch werkt het. Je moet voip.t-mobilethuis.nl wel bij de andere instellingen laten staan, maar bij de proxy kun je proberen ze weg te halen. Als er iets mis is met de inloggegevens, zou ik eerder code 401 verwachten.
@TMTV dank voor je reactie. Ter info, heb in de tussentijd (ook) weinig gedaan:
Zoiper op Android was geen succes, oproepen kwam idd niet door. Sowieso verwarrend, de vaste telefoon op de mobiel. Liever houd ik beide gescheiden bij nader inzien.
Bedankt voor de tip m.b.t. de andere gateway, idd die, en de Linksys, zie ik veel hier.
I.p.v. de Audiocodes te resetten, ben ik nu met de Syslog viewer van Audiocodes het SIP verkeer aan het checken, omdat ik nu wel eens echt wil weten wat er mis gaat. SIP code 407 bevestigt mijn vermoeden. Misschien gaat het mis dat mijn gateway zich aanmeldt met telefoonnummer@voip.t-mobilethuis.nl, i.p.v. met SIPgebruikersnaam@voip… weer genoeg te ontdekken hier...
@Ik hoor niks Sorry, je reactie is aan mijn aandacht ontsnapt. Zal het mooie weer wel geweest zijn. Het is een ingewikkeld apparaat met zoveel instellingen dat er makkelijk een foutje gemaakt kan worden. Begrijp ik uit je laatste reactie goed dat je het anders aan gaat pakken? Mocht je toch een vaste telefoon willen houden: ik gebruik zelf de Grandstream HT801 ATA. Die heeft ook een groot menu, maar behalve de VOIP-server en je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord hoef je niks aan te passen. Dat werkt een stuk fijner. Als je het toch nog met de Audiocodes wilt proberen, zou ik aanraden om 'm helemaal te resetten en alleen deze dingen in te vullen. Softphone-apps komen bij mij niet altijd door. Bovendien kun je maximaal twee apparaten tegelijk op de VOIP-server aangemeld hebben. Als je nog iets wilt proberen, laat het gerust weten. Ik zal het topic nauwlettender in de gaten houden.
Brainwave: softphone app op de mobiels thuis, en dat moeilijke Audiocodes kastje en de vaste telefoons het huis uit! Dat scheelt ook weer wat sluipverbruik Helaas geen MicroSIP in de Google Store, ik zoek iets soortgelijks, wil mijn nachtrust terug... 🥱
PS1 al deze moeite alleen omdat ik het goede-oude-vertrouwde huis telefoonnummer niet kwijt wil, waarop we soms toch nog steeds gebeld worden.
PS2 Bria leek mij wel iets, maar de app rept over abo kosten, dus het wordt nog even verder zoeken...
Als ik jou was, zou ik dit weekend lekker in de zon gaan zitten maar zo'n aanbod sla ik natuurlijk niet af
Houd ja vast, deze gateway heeft veel menu's, dus maar liefst 15 screenshots van m.i. de belangrijkste menu's waarin ik instellingen heb gewijzigd t.b.v. T-mobile en mijn LAN (geel gemarkeerd):
Menu eist dat IP adres (vast IP MP-112) en Gateway (mijn main router) in hetzelfde domein liggen.
Menu maakt van SIP password 1 sterretje na “Submit”Menu biedt geen RTP eind poort instelling, en ik neem aan dat “Base” de begin poort is.Menu biedt geen keuze “PCM”MP-112 heeft dus verbinding met T-mobile Maar registreert maar niet bij T-mobile
PS de gateway is overigens direct verbonden aan de Asus router, via 1 van de 4 LAN poorten. Voor de volledigheid hierbij nog wat extra screenshots van de router instellingen, speciaal voor de MP-112 op 192.168.0.112:
Hoi @Ik hoor niks,
Welkom op de Community!
Fijn dat het gelukt is om het script te runnen. Deze handleiding gaat al even mee, dus het zou kunnen dat Python het installatieproces heeft veranderd. Dat is verder niet van invloed op de werking van het script.
Goed dat je het met MicroSIP getest hebt. Zo weten we zeker dat de gegevens kloppen, dus moet het probleem in de Audiocodes MP-112 zitten. Daar ben ik niet mee bekend, maar als je wat screenshots stuurt, kan ik meekijken of ik misschien toch iets kan verzinnen om het werkend te krijgen.
@TMTV Enorm bedankt voor het Python script, het leverde idd een SIP wachtwoord op (met 24 i.p.v. 12 karakters!). Lijkt idd totaal niet op het wachtwoord dat ik heb ingevoerd op de website van T-mobile/Odido . Echter, met dat nieuwe SIP wachtwoord registreert mijn Audiocodes MP-112 gateway nog steeds niet. Call routing status is OK, en ik krijg een in-gesprekstoon, dus ik neem aan dat de gateway wel verbinding maakt met voip.t-mobilethuis.nl via mijn ASUS RT-AC86U router. Misschien heeft het te maken met deze melding, die ik NIET kreeg toen ik Python installeerde?:
Ik weet zeker dat ik die melding niet over het hoofd heb gezien, want ik heb Python een paar keer uninstalled en weer installed, omdat pip en python niet wilden opstarten in CMD. Naderhand bleek dat het PATH niet was aangevuld met de folder van deze .exe files, ondanks het zetten van dit vinkje:
Nadat ik het pad maar gewoon in het command voor de .exe file had gezet, kreeg ik output, en dat leek inderdaad op jouw screenshot, met een langer SIP wachtwoord dus.
PS mocht iemand dezelfde gateway gebruiken i.c.m. “T-mobile”: elke tip is welkom over de instellingen.
@KarelKnutselaar Bedankt voor de tip. Jij leidde mij naar ww.MicroSIP.org (freeware), en met dat simpele tool kon ik vanochtend voor het eerst bellen via voip.t-mobilethuis.nl!!!
@TMTV Bedankt voor je tip aan KarelKnustelaar, ik had aanvankelijk dezelfde fout gemaakt, maar ben na het aanpassen van het Domein veld wel opeens bereikbaar via MicroSIP. Dus het 24-karakter T-mobile SIP password dat ik met je script had achterhaald klopt! Ben blij dat ik eindelijk wat hoor (((-:
De fout zit dus in mijn Audiocodes MP-112 (FXS) gateway. Waarschijnlijk ben ik de oorzaak (teveel instellingen en te weinig VOIP kennis). Het paas-eieren-zoeken gaat dus door voor mij, tenzij iemand mij nog kan/wil vertellen waar ze liggen...
@TMTV Enorm bedankt voor het Python script, het leverde idd een SIP wachtwoord op (met 24 i.p.v. 12 karakters!). Lijkt idd totaal niet op het wachtwoord dat ik heb ingevoerd op de website van T-mobile/Odido . Echter, met dat nieuwe SIP wachtwoord registreert mijn Audiocodes MP-112 gateway nog steeds niet. Call routing status is OK, en ik krijg een in-gesprekstoon, dus ik neem aan dat de gateway wel verbinding maakt met voip.t-mobilethuis.nl via mijn ASUS RT-AC86U router. Misschien heeft het te maken met deze melding, die ik NIET kreeg toen ik Python installeerde?:
Ik weet zeker dat ik die melding niet over het hoofd heb gezien, want ik heb Python een paar keer uninstalled en weer installed, omdat pip en python niet wilden opstarten in CMD. Naderhand bleek dat het PATH niet was aangevuld met de folder van deze .exe files, ondanks het zetten van dit vinkje:
Nadat ik het pad maar gewoon in het command voor de .exe file had gezet, kreeg ik output, en dat leek inderdaad op jouw screenshot, met een langer SIP wachtwoord dus.
PS mocht iemand dezelfde gateway gebruiken i.c.m. “T-mobile”: elke tip is welkom over de instellingen.
@TMTV bijgaand een schermafbeelding van de melding in de Fritzbox
Ik zag in je eigen topic dat dit inmiddels gelukt is. Voor de rest heb ik in dat topic gereageerd. Ik stel voor dat we daar verder gaan.
@Waqqas krijg deze melding:
>>>pip install requests
file “stdin”, line 1
syntax error: invalid syntax.
Wat die ik verkeerd?
@TMTV - hoera, hoezee Je suggestie heeft gewerkt. Ik heb mijn Yealink afgelopen avond losgekoppeld van het netwerk (UTP kabel eruit getrokken). Vandaag de CIsco SPA122 aangesloten en de settings zoals @Tekes had aangegeven doorgevoerd: verbinding!
Ik heb hiermee Internet, VOIP en IPTV via mijn eigen apparatuur lopen zonder de T-mobile Zyxel nog in gebruik (wel de Huawei ONT):
T-Mobile Huawei ONT
Asus AX56U (WAN op Huawei, LAN PVID 300)
TPLink Managed Switch (UTP op LAN port PVID 300 van AX56U)
Amino box (UTP op Managed Switch)
Philips Smart TV met T-mobile app (UTP op Managed Switch)
Cisco SPA122 ATA (UTP op Managed Switch) - “normale” telefoon op deze ATA aangesloten
Dank allebei voor jullie hulp! Zonder was het niet gelukt. Kortom, samenvatting wat voor mij heeft gewerkt mocht iemand anders in een vergelijkbare situatie zitten:
Via Python script van TMTV hierboven uit de Zyxel T54 het VOIP SIP username en ww gehaald.
Op moment van schrijven werkt het opgeven van SIP ww in de T-mobile mijnomgeving niet goed.
Zie voor uitleg over dat issue de link die TMTV hierboven heeft opgenomen.
Daarom is de route via de Zyxel T54 op dit moment noodzakelijk om je SIP ww boven water te halen.
Deze SIP gegevens ingevoerd conform bovenstaande screenshots op Cisco SPA122
Dit is me ook gelukt op de Yealink W52P . Zie begin van dit topic voor instellingen.
Nadat deze W52P succesvol was aangemeld bij T-mobile moest ik zowel de yealink als Cisco enige tijd (overnight gedaan) losgekoppeld hebben. Blijkbaar houdt T-mobile de registratie van een apparaat enige tijd vast voordat je een ander apparaat in de plaats kunnen laten registreren.
Daarna de Cisco SPA122 aangesloten en voila: VOIP werkt!
Hiermee is mijn vraagstuk succesvol opgelost! Dank.
Groeten,
Dennis
@Th3M1lkman Fijn om te horen!
Hoeveel tijd zat er tussen het instellen van de Yealink en de Cisco? De registratie blijft een uur staan, dus als er minder tijd tussen zat, zou ik het nog eens proberen met minimaal een uur tijd tussen het uitzetten van de Yealink en het instellen van de Cisco. Test je van achter de Zyxel of een eigen router? Sommige VOIP-apparaten werken niet goed achter de TM-router omdat die ook een registratie doet.
Het enige wat je ten opzichte van de screenshots van @Tekes nog anders zou kunnen doen is je User ID ook bij Auth ID zetten en dan Use Auth ID op yes. Wat soms ook helpt is om daarachter de server te zetten, dus: TMT12345P006@voip.t-mobilethuis.nl
Ik hoop dat dit helpt of dat @Tekes anders nog suggesties heeft. Als je alles op dezelfde manier instelt, zou het toch moeten lukken.
@TMTV - je bent een held! Heb idd mbv jouw script het VOIP ww uit de Zyxel kunnen halen. Dat in mijn Yealink W52P opgevoerd en voila: ik kan weer bellen met de Yealink! Tx.
Vervolgens in blijde verwachting de Cisco SPA122 geconfigureerd met zojuist achterhaald ww…. helaas. Dat werkt niet: registration failed. Hmmm…. begrijp eerlijk gezegd niet waarom. Alle settings komen overeen zoals @Tekes had doorgestuurd.
Enfin, dat wordt verder puzzelen. Mochten jullie nog tips hebben, dan hoor ik ze graag
Ik blijf wel in dit topic over de SPA122 berichten.
@Th3M1lkman Ik heb net in het andere VOIP-topic een tijdelijke oplossing geplaatst met het oude script uit dit topic. Zo kun je zien welk wachtwoord bij TM bekend is. Waarom de Yealink het eerst wel deed en nu niet meer kan ik niet verklaren. Met dit script kun je een verkeerd wachtwoord uitsluiten en verder gaan om de SPA aan de praat te krijgen. Ik hoop dat het lukt!
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.