Beantwoord

Koper/DSL stopt, geen glasvezel in woning

  • 7 May 2024
  • 9 reacties
  • 85 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 15 reacties

Beste leden,

 

deze morgen ontving ik een e-mail bericht van Odido dat het kopernetwerk binnenkort zal stoppen bij mij in de buurt. Momenteel maak ik nog gebruik van een DSL verbinding op dat netwerk.

Er ligt nog geen glasvezel-aansluiting bij mij in de woning, wel weet ik dat men eerder in de straat bezig is geweest met de aanleg ervan en dat het bij enkele woningen in de straat al naar binnen is gebracht.

 

In principe wil ik wel naar glasvezel overstappen maar ik ben benieuwd wat de kosten bedragen als dit in de woning geinstalleerd dient te worden. Is dit gratis?
Daarnaast word ik graag geinformeerd wat er allemaal in de woning dient te gebeuren hiervoor (of ik iets dient te wijzigen of dat ze onder de vloer moeten zijn).

 

Dit wil ik eerst helder hebben alvorens ik het contract bevestig.

icon

Beste antwoord door Waqqas 7 May 2024, 09:49

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @JL38 

Als het goed is zie je in je Odido account bij abonnement, internetsnelheid wijzigen een optie om te migreren naar glasvezel. Je ziet daar dan ook de prijzen bij staan.

Na de aanvraag komt eerst de netwerkbeheerder langs om de glasvezelkabel naar binnen te brengen en een glasvezelaansluitpunt plaatsen, daarna krijg je een mail van Odido om een afspraak te maken met een Guidion monteur die de mediaconverter aansluit op het glasvezelaansluitpunt en daarop kan je jouw router aansluiten.

Het plaatsen van een glasvezelaansluitpunt is kosteloos, de kabel boren ze onder de voortuin door naar de gevel en daar wordt er geboord in de gevel. Verder hoeven ze niet onder de vloer te zijn.

Hallo @JL38 

Als het goed is zie je in je Odido account bij abonnement, internetsnelheid wijzigen een optie om te migreren naar glasvezel. Je ziet daar dan ook de prijzen bij staan.

Na de aanvraag komt eerst de netwerkbeheerder langs om de glasvezelkabel naar binnen te brengen en een glasvezelaansluitpunt plaatsen, daarna krijg je een mail van Odido om een afspraak te maken met een Guidion monteur die de mediaconverter aansluit op het glasvezelaansluitpunt en daarop kan je jouw router aansluiten.

Het plaatsen van een glasvezelaansluitpunt is kosteloos, de kabel boren ze onder de voortuin door naar de gevel en daar wordt er geboord in de gevel. Verder hoeven ze niet onder de vloer te zijn.

Bedankt voor de reactie. 

Dient dit aansluitpunt niet in de meterkast aangebracht te worden door de netwerkbeheerder?
In principe zal waarschijnlijk wel de vloer open moeten als dit via de kruipruimte loopt wat wel enige zorgen/werk met zich meebrengen. Ik ga ervan uit dat dit aan de bewoner is om terug te leggen en al dit werk te verrichten?

Kunnen verder de mediaconverter en de router dan ook in de meterkast gestopt worden?

Verder nog een administratieve vraag:
Ik neem aan dat de kosten voor het abbonement voor glasvezel pas gaan lopen op het moment dat daadwerkelijk de aansluiting gebruikt kan worden?

Reputatie 7
Badge +15

@JL38

Je kijkt zelf met de netwerkbeheerder wat de beste plek is voor het glasvezelaansluitpunt, waar wat en hoe kan je dus eerst bespreken met de netwerkbeheerder.

De mediaconverter komt bij het glasvezelaansluitpunt, de router kan daar ook bij (zorg voor 2 stopcontacten) of de router kan je dan ook ergens anders plaatsen dmv een langere internetkabel tussen mediaconverter en router.

Je betaalt uiteraard pas voor glasvezel wanneer het werkt, tot die tijd kun je gebruik blijven maken van DSL.

Trouwens: Hoe snel gaat KPN de koperverbinding hier verwijderen/stopzetten?
Dat staat niet in de e-mail aangegeven, maar kennelijk weet Odido wel wanneer dit gaat plaatsvinden.
Wellicht dat er een bepaalde datum gecommuniceerd kan worden?
Ik geloof dat hier in de buurt toch nog een aantal  mensen een thuisnummer/vaste lijn voor de telefoon heeft, die dan ook niet meer functioneert, toch?

Reputatie 7
Badge +15

@JL38 

Ga naar kpnnetwerk.nl en voer daar je postcode en huisnummer in, als het goed is zie je daar over hoeveel maanden het kopernetwerk uitgeschakeld wordt.

@JL38

Ga naar kpnnetwerk.nl en voer daar je postcode en huisnummer in, als het goed is zie je daar over hoeveel maanden het kopernetwerk uitgeschakeld wordt.

Bedankt. Heb het geprobeerd maar kan het helaas niet zien.

Misschien kan Odido zelf antwoorden aangezien bij hun wel bekend is wanneer de koperverbinding bij mij thuis hier stopt (aangezien ze dat aangeven in de e-mail).

Ik hoor dus graag van Odido de datum wanneer dit het geval zal zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens KPN kan het na het bericht over stoppen, nog 3 jaar duren voordat je koperverbinding stopt.

 

Reputatie 7
Badge +14

Dat is fijn dan heb ik nog drie jaar. De kabel is nu gegraven. Ik maak als het kan al wel een afspraak om het binnen aan te sluiten. (Is altijd gratis) en dan kijk ik wat het voordeligste is.

Ik sta nu op de planning. Nee #Odido geen zorgen ik blijf bij jullie.

 

Reageer