De afgelopen weken heb ik veel berichten gelezen over Klik en Klaar en wifi problemen. Er zijn een aantal (tussen) oplossingen die rondgaan zoals het updaten van modem firmware, iets met instellingen van wifi als ook het verplaatsen van modem.
Ik heb laatstgenoemde gedaan, waarbij ik elke hoek van woonkamer heb getest, helaas overal een rood lampje wifi (zwak wifi signaal). En bovendien moet ik modem om de paar dagen uit en aanzetten, omdat wifi signaal telkens uitvalt. Volgende stap is denk ik een update van firmware.
@moderators, wat hebben jullie van mij nodig om een update uit te laten voeren?
Klik en Klaar is fijn zo zonder kabels internet hebben in huis, maar als het niet werkt is het heel erg frustrerend.
Beste antwoord door walter.v.l
Het rode lampje geeft een dekkingsprobleem aan. Maar 300 Mbps is niet heel slecht, als de ping/latency over wifi ook niet slecht is (<20-30ms). Maar misschien is het niet onverstandig een dekkingsprobleem te melden via de storingskaart. Dan gaan ze naar de mast kijken. Je zou normaal gesproken een blauw of groen lampje moeten hebben bij dekkingskaart paars/razendsnel. Ik haal ca 800 Mbps.
Dat wifi wegvalt op het modem is inderdaad een bekend probleem, ook bij b11 firmware. Maar daar wordt door Odido en Zyxel aan gewerkt (ondertussen al een maand...). Dus goed dat je het meldt. Het kan zijn dat via het wifi punt de Wifi we blijft werken. De Wifi via het modem is vaak het probleem.
Ook heb ik via de admin website 192.168.1.1 de Wifi kanalen voor 2.4 en 5 GHz vast gezet (staan default op Auto). Bij mij en ook bij anderen gaf het vele wisselen van kanalen problemen met verbinden. Dus wellicht helpt dat bij jou ook.
Het derde lampje van boven is niet het wifi signaal maar het mobiel signaal 4G/5G van Odido, waarschijnlijk zit je op 4G ipv 5G. Welke kleur hebben de andere lampjes van boven naar beneden?
Wat zegt de dekkingskaart over het Odido signaal op je postcode?
Als je het modem eventjes buiten aanzet heb je dan wel een groen of blauw ledje ipv rood? Dan kan het zijn dat je huis te goed geïsoleerd is voor Klik en Klaar.
Ook kan je proberen het modem op een hogere verdieping te zetten. Dan kan je met een extra wifi punt het wifi signaal naar beneden halen.
Welke firmware heb je nu (te zien via de app)? Met b7, b9 of b11?
Maar slecht Odido signaal is niet op te lossen met een firmware update.
Heel fijn dat je een reactie hebt gegeven op mijn vraag/frustratie en bedankt voor je correctie op 5G / wifi led lampje. Zie hieronder mijn terugkoppeling in dikgedrukt.
Het derde lampje van boven is niet het wifi signaal maar het mobiel signaal 4G/5G van Odido, waarschijnlijk zit je op 4G ipv 5G. Welke kleur hebben de andere lampjes van boven naar beneden?
- bovenste en onderste lampjes groen, de 2e van boven blauw en idd zoals je aangeeft 5G is rood.
Wat zegt de dekkingskaart over het Odido signaal op je postcode?
- kleur paars, razendsnel. Wanneer ik modem uit en aanzet en vervolgen via wifi verbinding maak op mijn telefoon en ik doe een speedtest, haal ik 300mbs downloadsnelheid
Als je het modem eventjes buiten aanzet heb je dan wel een groen of blauw ledje ipv rood? Dan kan het zijn dat je huis te goed geïsoleerd is voor Klik en Klaar.
- huis is niet goed geisoleerd, dat willen we volgend jaar juist gaan doen. Ik merk dat ik met mijn mobiele abonnement (Odido) nergens in huis 5G haal (Vodafone had ik overal 5G)
Ook kan je proberen het modem op een hogere verdieping te zetten. Dan kan je met een extra wifi punt het wifi signaal naar beneden halen.
- dit ga ik nu doen, ik heb idd de wifi punten ook, maar nog niet getest. Ik hoop dat het dan goed zal gaan.
Welke firmware heb je nu (te zien via de app)? Met b7, b9 of b11?
- b11
Is het uitvallen van wifi verbinding en opnieuw automatisch verbinden met apparaten (Chomecast/Telefoon en laptop) een bekend Klik en Klaar probleem?
Het rode lampje geeft een dekkingsprobleem aan. Maar 300 Mbps is niet heel slecht, als de ping/latency over wifi ook niet slecht is (<20-30ms). Maar misschien is het niet onverstandig een dekkingsprobleem te melden via de storingskaart. Dan gaan ze naar de mast kijken. Je zou normaal gesproken een blauw of groen lampje moeten hebben bij dekkingskaart paars/razendsnel. Ik haal ca 800 Mbps.
Dat wifi wegvalt op het modem is inderdaad een bekend probleem, ook bij b11 firmware. Maar daar wordt door Odido en Zyxel aan gewerkt (ondertussen al een maand...). Dus goed dat je het meldt. Het kan zijn dat via het wifi punt de Wifi we blijft werken. De Wifi via het modem is vaak het probleem.
Ook heb ik via de admin website 192.168.1.1 de Wifi kanalen voor 2.4 en 5 GHz vast gezet (staan default op Auto). Bij mij en ook bij anderen gaf het vele wisselen van kanalen problemen met verbinden. Dus wellicht helpt dat bij jou ook.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.
Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.
We maken gebruik van 3 verschillende soorten cookies. Je kunt kiezen welke cookies je wilt accepteren. We hebben basiscookies nodig om deze site te laten werken, daarom moet je ten minste deze selecteren. Meer informatie.