Skip to main content
Beantwoord

Proxy instellingen

• 8 juni 2025
  • 1 reactie
  • 22 Bekeken

Beste Community/Odido,

Weet iemand ook of Odido beschikt over een proxy-server en zo ja waar ik de instellingen kan vinden?

Ik heb als “hobby” het onderzoeken van text-scams en het neerhalen daarvan. Ik kan natuurlijk een VPN gebruiken bij mijn onderzoeken, echter zijn de wat meer geavanceerde phishing-kit uitgerust om VPN’s te negeren (thanks Cloudflare en dergelijke bedrijven). Een andere optie is het gebruik van een residential proxy-server, daar zitten echter wel weer kosten aan. Een andere mogelijkheid is gebruik maken van een proxy geleverd door mijn ISP. Vroeger toen je nog moest inbellen en ook later toen glasvezel alleen gebruikt werd voor de doorvoer van audio, werd je er mee doodgegooid en tegenwoordig zijn ze nergens meer te vinden. 

Het doel is niet mijn IP-adres kenbaar te maken op de phishing site, maar dat van de proxy. Mijn huidige work-around is door regelmatig het MAC-adres van mijn router te wijzigen, waardoor ik een nieuw IP-adres krijg. Ik ben echter redelijk kwetsbaar gedurende het moment dat ik onderzoek.

Enige hulp of andere gedachtekronkels zijn welkom.

ps. Reden voor een Nederlandse proxy is dat die phishing-kits ook gebruik maken van geofencing, zo weten ze dat ze alleen Nederlanders treffen.

Beste antwoord door Tommie van Odido

Hi ​@Cheerze, tof dat je je inzet tegen text-scams en phishing, goed werk!

Om je vraag te beantwoorden: Odido maakt geen gebruik van een publieke of klanttoegankelijke proxy-server die je kunt instellen of gebruiken voor dit soort doeleinden. De verbindingen van onze internetdiensten gaan direct via ons netwerk zonder tussenliggende proxy voor klanten.

Wat je nu doet met MAC-adres-swaps voor IP-wijziging is inderdaad 1 van de weinige manieren om bij een dynamisch IP-netwerk je adres te wisselen. Voor situaties waarbij geofencing en VPN-detectie actief zijn, zijn residential proxies helaas vaak de enige optie, maar die brengen inderdaad kosten met zich mee. Een gratis alternatief binnen Nederland via je ISP is tegenwoordig niet meer gebruikelijk, omdat de meeste providers, net als Odido, geen eigen proxyservers meer aanbieden. Dit werd vroeger inderdaad veel gedaan, maar is met de komst van moderne infrastructuren en securitymaatregelen uitgefaseerd.

Bekijk origineel

1 reactie

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14854 reacties
  • Antwoord
  • 25 juni 2025

Hi ​@Cheerze, tof dat je je inzet tegen text-scams en phishing, goed werk!

Om je vraag te beantwoorden: Odido maakt geen gebruik van een publieke of klanttoegankelijke proxy-server die je kunt instellen of gebruiken voor dit soort doeleinden. De verbindingen van onze internetdiensten gaan direct via ons netwerk zonder tussenliggende proxy voor klanten.

Wat je nu doet met MAC-adres-swaps voor IP-wijziging is inderdaad 1 van de weinige manieren om bij een dynamisch IP-netwerk je adres te wisselen. Voor situaties waarbij geofencing en VPN-detectie actief zijn, zijn residential proxies helaas vaak de enige optie, maar die brengen inderdaad kosten met zich mee. Een gratis alternatief binnen Nederland via je ISP is tegenwoordig niet meer gebruikelijk, omdat de meeste providers, net als Odido, geen eigen proxyservers meer aanbieden. Dit werd vroeger inderdaad veel gedaan, maar is met de komst van moderne infrastructuren en securitymaatregelen uitgefaseerd.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen