Skip to main content
Beantwoord

PtP verbinding kan en zo ja welke opties tot eigen modem

Na contact met Odido heb ik van de 2e lijn technische afdeling te horen gelregen dat ik een PtP verbinding,  Fiber Access Gof heb. 

Nu is mijn oude setting een media converter van Odido met daar aan een Fritzbox 7590 AX v2.

Nu zou ik graag over gaan op het liefst een Fritzbox Fiber, met een 2.5 gb poort voor mijn 2.5 gb switch.

De vraag:

Is het mogelijk om een eigen modem ( voorkeur fritzbox fiber) aan te sluiten op een PtP glasvezel verbinding Fiber Access Gof.

En zo ja wat heb ik daar voor nodig met de juiste instellingen? 

De standaard Pon/ Aon aansluitingen werken volgens de 2e lijn medewerker niet direct en is er een mediaconverter vereist.

Ik hoop dat ik nog opties heb, want zou graag de mediaconverter laten vervallen zodat alles op 1 apparaat werkt.

Alvast bedankt voor de hulp.

Beste antwoord door Waqqas

@grote_meester23 

Dus je hebt een AON verbinding. Je kan de glasvezel aansluiten op de Fritzbox met de juiste patchkabel en SFP module. Verder het Odido profiel kiezen en internet zou moeten werken.

Bekijk origineel

13 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21680 reacties
  • 7 mei 2025

Hallo ​@grote_meester23 

Kan je eens een foto delen van welke mediaconverter je hebt?

Je kan een Fritzbox wel op de glasvezel aansluiten met de juiste SFP module en patchkabel.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 7 mei 2025

Dit is de mediaconverter die ik heb van T-mobile (ondertussen odido)

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21680 reacties
  • Antwoord
  • 7 mei 2025

@grote_meester23 

Dus je hebt een AON verbinding. Je kan de glasvezel aansluiten op de Fritzbox met de juiste patchkabel en SFP module. Verder het Odido profiel kiezen en internet zou moeten werken.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 7 mei 2025

Bedankt voor je reactie.

De SFP module zou dan gok ik een AON moeten zijn, met een fritzbox die, die ondersteund?

Met de juiste bijbehorende glasvezelkabel (blauw-groen of groen-groen vermoed ik)

Is er bij AON ook een registratie bij Odido nodig of werkt dit meteen na het aansluiten?

Dit is de achterkant van de mediaconverter. Die wilde ik nog toevoegen.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21680 reacties
  • 7 mei 2025

@grote_meester23 

Klopt en is verder geen registratie nodig. Moet direct werken.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 7 mei 2025

Top, bedankt voor je hulp.

Dan denk ik dat ik voor de Fritzbox 5690 pro ga.

Denk een goede investering meteen voor de toekomst.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1481 reacties
  • 8 mei 2025
grote_meester23 schreef:

Dan denk ik dat ik voor de Fritzbox 5690 pro ga.

Denk een goede investering meteen voor de toekomst.

Behalve dan dat als je met je internetverbinding naar 2 of 8Gbps gaat je overgezet wordt op XSG-PON, wat de 5690 Pro weer niet aan kan 😁

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 10 mei 2025

Ondertussen wat informatie verder.

Blijkt dat ik via het kpn glasvezelnetwerk ben aangesloten op de PtP (AON).

Ik heb begrepen dat Kpn hun netwerk gaat omzetten naar het XGS-PON.

Het liefst zou ik nu de 5690 Pro nemen. Maar het is de grote vraag waneer kpn bij mij in de wijk over gaat. Want bij kpn kunnen ze daar geen indicatie van geven.

Mijn nieuwe vraag (als dat nog onder dit topic kan)

Zou de fritzbox 5690 pro nu en verstandige keuze zijn.

Of is een andere een betere keuze rekening houdend dat ik nu AON heb en in de toekomst XGS-PON, en zoja welke.

Of eventuele opties van andere merken?

Liefst nog wel met een 2.5gb lan en sterke wifi range minimaal wifi 6 voorkeur 7 (toekomst)

Nogmaals bedankt voor alle hulp

Even een foto van hoe de setup nu is voor de gene die het interessant vind.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21680 reacties
  • 10 mei 2025

@grote_meester23 

Misschien een Fritzbox 5590 nemen?

Dan kan je hem nu gebruiken met een AON module en eventueel later met een XGSPON module, zal ook een stuk goedkoper zijn.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1481 reacties
  • 12 mei 2025
grote_meester23 schreef:

Even een foto van hoe de setup nu is voor de gene die het interessant vind.

Ziet er netjes uit 😀

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 13 mei 2025

Dankje, allemaal wir war aan kabels vind ik maar niks in de meterkast.

Ik had een mail gestuurd naar dat bedrijf dat de frotzboxen maakt. En  die hadden het er over dat binnenkort de fritzbox 5690 XGS-PON uitkomt.

Ben nu aan het navragen wanneer dat zal zijn en als deze ook werkt met juiste stick op de AON. Ben benieuwd wat ze gaan zeggen, en wat de specs zullen zijn anders wordt de keuze toch de 5590. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1481 reacties
  • 13 mei 2025
grote_meester23 schreef:

Ik had een mail gestuurd naar dat bedrijf dat de frotzboxen maakt. En  die hadden het er over dat binnenkort de fritzbox 5690 XGS-PON uitkomt.

Ja, dat had ik ook gezien (maar nog zonder release date). Maar ik dacht ook dat je dan met het probleem zit dat je nu nog AON hebt, en geen idee of en wanneer je overgezet zou worden. Als je bij een max.1Gbps verbinding blijft zou dat b.v. nog jaaaaaren kunnen duren.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 13 mei 2025

Bij de nieuwe die nog uit moet komen blijkt al dat die alleen de XGS-PON gaat ondersteunen.

Dus dat is geen optie. 

De keuze is definitief gevallen op de 5590 fiber internationaal, met in de toekomst keer zo XGS-PON module kopen 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen