Skip to main content

VPN geblokkeerd over 4G/5G? (UDP poort 51820)

Goedemorgen,

Ik maak al enkele jaren gebruik van een self hosted Wireguard VPN verbinding over UDP poort 51820. Dit heeft tot heden altijd zonder problemen gewerkt. 

Vanmorgen constateerde ik dat mijn verbinding niet online kwam door een mislukte handshake. Mijn verwachting was dat mijn server een verstoring had of mogelijk mijn vaste glasvezel verbinding eruit lag. Echter blijkt dit niet het geval.

Bij aankomst op kantoor en daar verbonden te zijn op het WiFi komt mijn VPN direct online. Als ik vanaf de glasvezel lijn een ping / tracert uitvoer is mijn server bereikbaar en de VPN werk naar behoren. Echter zodra ik een hotspot opzet vanaf mijn Android toestel kan ik niet meer pingen en komt mijn tracert niet eens meer langs de eerste hop.

Dit probleem is sinds vandaag ontstaan en er zijn geen veranderingen geweest aan mijn kant. 

Graag hoor ik of er aan de kant van Odido veranderingen zijn doorgevoerd / of dit probleem bekend klinkt. In een PM kan ik jullie voorzien van mijn server IP en DDNS voor verder onderzoek als nodig.

8 mei 2025

Hi ​@Bloodhoundje, welkom op onze community!

Dankjewel voor je heldere en uitgebreide toelichting, top dat je dit zo netjes in kaart hebt gebracht. Op dit moment zijn er bij ons geen algemene meldingen of recente wijzigingen bekend die specifiek invloed hebben op verkeer via UDP poort 51820 of WireGuard-handshakes. Soms zien we bij mobiele netwerken en specifieke APN-instellingen wel afwijkend gedrag ontstaan, dus goed dat je dit signaleert. Kun je mij laten weten of het probleem inmiddels uit zichzelf al is opgelost? Er zijn namelijk gevallen geweest waarbij verbindingen na een korte periode automatisch weer normaliseerden.

Daarnaast zou het helpen als je (indien mogelijk) je WireGuard-configuratie kunt delen, uiteraard zonder gevoelige sleutels, dan kunnen we meekijken of er aan de kant van poorten, MTU-instellingen of routing nog bijzonderheden te vinden zijn die samen kunnen hangen met je verbinding via hotspot.

Als je me via een privébericht je server IP en/of DDNS stuurt, zet ik het ook even door naar de technische dienst om te controleren of we aan onze kant iets opvallends zien richting jouw endpoint.

Dankjewel alvast, en we denken graag met je mee om dit snel glad te trekken.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11

Hi ​@Bloodhoundje, welkom op onze community!

Dankjewel voor je heldere en uitgebreide toelichting, top dat je dit zo netjes in kaart hebt gebracht. Op dit moment zijn er bij ons geen algemene meldingen of recente wijzigingen bekend die specifiek invloed hebben op verkeer via UDP poort 51820 of WireGuard-handshakes. Soms zien we bij mobiele netwerken en specifieke APN-instellingen wel afwijkend gedrag ontstaan, dus goed dat je dit signaleert. Kun je mij laten weten of het probleem inmiddels uit zichzelf al is opgelost? Er zijn namelijk gevallen geweest waarbij verbindingen na een korte periode automatisch weer normaliseerden.

Daarnaast zou het helpen als je (indien mogelijk) je WireGuard-configuratie kunt delen, uiteraard zonder gevoelige sleutels, dan kunnen we meekijken of er aan de kant van poorten, MTU-instellingen of routing nog bijzonderheden te vinden zijn die samen kunnen hangen met je verbinding via hotspot.

Als je me via een privébericht je server IP en/of DDNS stuurt, zet ik het ook even door naar de technische dienst om te controleren of we aan onze kant iets opvallends zien richting jouw endpoint.

Dankjewel alvast, en we denken graag met je mee om dit snel glad te trekken.

• heeft eerste post geplaatst
  • 8 mei 2025

Goedemiddag Tommie,

Hartelijk dank voor je reactie, PM is onderweg met extra informatie.

Het probleem heeft zich uiteindelijk na 2 dagen spontaan hersteld en routing verloopt nu weer volgens verwachting. Ik ben benieuwd of jullie in de logging nog iets kunnen terugvinden.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen