Skip to main content
Beantwoord

Welke Fritzbox te kiezen als eigen modem

Ik heb op het moment reeds Odido Internet glasvezel aansluiting en wens gebruik te maken van een eigen modem te weten Fritzbox 5530 Fiber. Alleen zie ik diverse modellen hierin en heb wat hulp hierin nodig. Ik heb zojuist de AON model binnen, maar begreep dat ik dit model moest hebben te weten FRITZ!BOX 5530 FIBER XGS-PON. 
Wat ik nu aangesloten zie in de meterkast is de Huawei mediaconverter en een kastje van KPN waar glasvezel naar binnen komt hierin. Ik heb er wat foto’s geplaatst voor de zekerheid. 
Wat ik voor mekaar wilt is dat er vanuit kastje KPN glasvezelkabel direct naar de FB verbonden is zonder tussenkomst van de mediaconverter.

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@Horatio 

Je hebt een GPON verbinding, je hebt een Fritzbox 5530 GPON nodig met een GPON SFP en de juiste patchkabel.

Het serienummer van de Huawei mediaconverter kan je zelf overnemen in de Fritzbox zodat hij direct werkt.

Bekijk origineel

17 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21702 reacties
  • Antwoord
  • 12 maart 2025

Hallo ​@Horatio 

Je hebt een GPON verbinding, je hebt een Fritzbox 5530 GPON nodig met een GPON SFP en de juiste patchkabel.

Het serienummer van de Huawei mediaconverter kan je zelf overnemen in de Fritzbox zodat hij direct werkt.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1490 reacties
  • 12 maart 2025

Volgens mij is de Huawei OptiXstar HG8010Hv6-10 voor GPON. De HN8010Ts is voor XSG-PON.

Jij hebt de H variant en dan zou je dus een Fritzbox Fiber GPON moeten hebben.

Ik dacht wel dat KPN dit op veel plaatsen over aan het zetten was naar XSG-PON. Dus ja… voor hoelang is dit 😉

Kan het eigenlijk zijn dat een GPON OptiXstar wel werkt op een XSG-PON aansluiting???  (en dat je dus al wel overgezet bent?)

Waqqas schreef:

@BramDEP

Je hebt nu een AON verbinding, de monteur zal je in de wijkcentrale hoogstwaarschijnlijk omzetten naar XGSPON.

Bij KPN waren alle GPON klanten al overgezet naar XGSPON volgens mij.

Of klopt dit laatste toch niet (bericht van 1 jaar geleden)?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21702 reacties
  • 12 maart 2025

@rvk01 

Dat werkt niet.

Bij KPN is iedereen al overgezet volgens mij, bij Odido zijn er nog veel klanten die op GPON zitten.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1490 reacties
  • 12 maart 2025
Waqqas schreef:

Bij KPN is iedereen al overgezet volgens mij, bij Odido zijn er nog veel klanten die op GPON zitten.

O, je bedoelde bij KPN als klant… ik dacht even op het KPN netwerk 😳

Op het moment dat Odido de aansluiting overzet… kun je dan een nieuwe SFP module in die bestaande Fritzbox 5530 doen?

(met andere woorden… is het alleen de SFP module die verschillend is bij all die webshops en verschillende modellen van 5530?)

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21702 reacties
  • 12 maart 2025

​ ​@rvk01 

Als je bij Odido via KPN WBA wordt aangesloten dan is het XGSPON (lijn wordt gehuurd).

Als je bij Odido via KPN ODF wordt aangesloten dan kan je ook GPON krijgen (Odido is de belichter).

Ik weet niet veel over Fritzboxen maar er is van de 5530 een AON versie en een PON versie.had ik gelezen 

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 4 reacties
  • 12 maart 2025

Met andere woorden met de FB AON model zal het niet eens werken als ik een kabel verbinding maakt via de mediaconverter? Het moet dus een XGSPON FB zijn met de juiste kabel.

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 4 reacties
  • 12 maart 2025

Zojuist via de Odido helpdesk bevestiging ontvangen dat op het adres glasvezel via KPN ODF wordt aangesloten. Ik wil proberen m’n eenmaal AON editie FB middels een netwerkkabel via de mediaconverter te verbinden. Heb inmiddels m’n Modem-ID doorgegeven voor activatie. Als dit niet werkt dan moet ik helaas overstappen maar naar de juiste FB model voor fiber.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21702 reacties
  • 12 maart 2025
Horatio schreef:

Met andere woorden met de FB AON model zal het niet eens werken als ik een kabel verbinding maakt via de mediaconverter? Het moet dus een XGSPON FB zijn met de juiste kabel.

@Horatio 

De FB AON aansluiten op de mediaconverter met een internetkabel is geen probleem, kies het Odido profiel als ISP of VLAN 300 en kies voor aansluiten op externe modem. Je hoeft geen modem ID door te geven hiervoor.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1490 reacties
  • 12 maart 2025
Horatio schreef:

Ik wil proberen m’n eenmaal AON editie FB middels een netwerkkabel via de mediaconverter te verbinden. Heb inmiddels m’n Modem-ID doorgegeven voor activatie.

Zover ik kon zien hebben alle Fritzboxen naast de SFP ingang ook altijd nog een WAN (ethernet) ingang. Dus je kunt ze altijd op een mediaconverter of ONT aansluiten. Maar uiteindelijk wil je dat extra actieve kastje (op stroom) er wel tussenuit hebben, en dan heb je een SFP module nodig.

Ik zag bij de Fritzbox 5530 dat de AON ook GPON model kan zijn.

https://nl.fritz.com/producten/fritzbox/fritzbox-5530-fiber-aon/

Je kunt dan bovenin doorklikken naar AON+GPON of XSG-PON versie.

Lekker duidelijk Versies:

FRITZ!Box 5530 Fiber Edition International (AON + GPON)

FRITZ!Box 5530 Fiber Edition AON

FRITZ!Box 5530 Fiber Edition XGS-PON

Volgens mij allemaal hetzelfde apparaat (FRITZ!Box 5530 Fiber) maar geleverd met verschillende SFP modules. En dan moet je dus ook nog letten op het kabeltje.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1490 reacties
  • 12 maart 2025

Wat is overigens KPN ODF? Dat zijn toch twee compleet verschillende bedrijven?

Bij KPN zelf staat er ook:

Je kan geen Internetabonnement van KPN afsluiten op het netwerk van Open Dutch Fiber. 

Zie ik iets over het hoofd of wordt hier gewoon ODF bedoeld en niet “KPN ODF” ?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21702 reacties
  • 12 maart 2025

@rvk01 

KPN ODF en ODF zijn 2 aparte dingen.

Bij KPN ODF worden de glasvezelkabels van KPN gebruikt en Odido plaatst eigen apparatuur in de wijkcentrale.

ODF is Open Dutch Fiber.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1490 reacties
  • 12 maart 2025
Waqqas schreef:

​Bij KPN ODF worden de glasvezelkabels van KPN gebruikt en Odido plaatst eigen apparatuur in de wijkcentrale.

Ha. KPN "Optical Distribution Frame".

Ja... Lekker verwarrend, zo'n afkorting 😁

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21702 reacties
  • 12 maart 2025

@rvk01 

Ik weet het ook niet allemaal, ik zie de afkortingen ook maar gewoon voorbij komen 😅

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 4 reacties
  • 13 maart 2025

Oke, opgelost. Heb m’n FB AON editie aangesloten aan de mediaconverter middels een lan kabel en op die FB modem voor de rest wizard configuratie gedaan en nu internet werkend gekregen. Is niet ideaal, maar goed. Aan snelheid niets op aan te merken. Wanneer de tijd zich voordoet om een directe fiberkabel te prikken naar de KPN ODF zal ik dan pas de juiste FB modem aanschaffen. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1490 reacties
  • 13 maart 2025

@Horatio Er zit in die Fritzbox 5530 Fiber toch wel een sleuf voor een SFP? Volgens mij zou je gewoon een GPON SFP voor die Fritzbox kunnen kopen en daarin kunnen doen.

Staat er op de Fritzbox zelf n.l. iets van "AON"? Ik weet het niet zeker maar volgens mij is alleen die SFP module verschillend tussen al die producten. 

En als je de Fritzbox 5530 AON+GPON hebt, dan zou die zelfs geleverd moeten zijn met beide SFP modules in de doos (en hier je alleen te wisselen).

En anders kun je misschien die Fritzbox AON nog omwisselen voor een AON+GPON of GPON model als die net nieuw is.

En als omwisselen niet mogelijk is... hier is een GPON module voor de 5530. https://fritzshop.nl/glasvezel/1197-fritzsfp-gpon.html

Later upgraden naar XSG-PON is ook zelfs mogelijk. Zie bv https://fritzshop.nl/accessoires/1198-fritzsfp-xgspon.html?search_query=Fritzbox+sfp&results=51 of goedkoper https://www.redable.be/product/741224/avm-fritzbox-fritzsfp-xgs-pon-20002943

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 4 reacties
  • 13 maart 2025

@rvk01 Op de achterzijde van de FB staat AON edition. Er kwam een sfp module bij ja, maar begreep dat omdat de mediaconverter een GPON aansluiting heeft zou die fiber niet op de KPN ODF rechtstreeks kunnen. Hiervoor had ik een FB XGS-PON nodig. Ik zal vanmiddag kijken als het me nog lukt dit werkend te krijgen met de fiber die ik meekreeg en bijbehorende SFP module die al met de FM AON editie meekwam.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1490 reacties
  • 13 maart 2025
Horatio schreef:

@rvk01 Op de achterzijde van de FB staat AON edition. Er kwam een sfp module bij ja, maar begreep dat omdat de mediaconverter een GPON aansluiting heeft zou die fiber niet op de KPN ODF rechtstreeks kunnen. Hiervoor had ik een FB XGS-PON nodig.

Nee, je hebt een GPON SFP nodig, niet een XSG-PON. Je hebt die verschillende soorten. AON, GPON en XSG-PON. Jij hebt GPON.

Ik heb nog wat linkjes bijgeplaatst bij mijn vorige post. Het enige verschil is dus echt die SFP module.

Je hebt nu een GPON aansluiting naar de Huawei dus als je een GPON SFP in de Fritzbox doet, dan kun je die er helemaal tussenuit halen.

Misschien kun je je Fritzbox nog omwisselen voor een met een GPON module meegeleverd.

https://nl.fritz.com/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5530/37_FRITZ-Box-ondersteunde-glasvezelaansluitingen/

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen