Skip to main content

audio receiver spelen( radio)zonder de tv aan via de 4 k mediabox

• 27 februari 2025
  • 6 reacties
  • 63 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Sinds kort heb ik een 4K media box.

Daarop zit 1 hdmi aansluitpunt.

Ik heb daar een hdmi extractor (splitter) op aangesloten.

Aan de uitgaande kant van deze splitter zit een hdmi  uitgang.

Deze heb ik gebruikt voor de TV

Ook zit er een jackplug aansluiting .

Deze heb ik gebruikt voor de jackplug draad met een rode en witte tulpplug einde.

Die beiden heb ik in De onkYo receiver gedaan.

Via de afstandbediening schakel ik de tv in via de zender keuze. Tot zover gaat alles goed.

Maar dan. 

Via de zender keuze kan ik ook een radio zender selecteren.

Die hoor ik dan op de TV en ook op de receiver.

De Tv wik ik graag uit hebben als de radio speelt.

Als ik via de afstandbediening de Tv uit doe gaat ook het geluid van de radio weg en dat is niet de bedoeling.

Het mooiste is het tv scherm uit en radio via de receiver gewoon aan.

WIE WEET EEN OPLOSSING?

Uitgelichte reactie

27 februari 2025

@han kok Je kan beter zonder HDMI splitter gebruiken, de mediabox aansluiten op een HDMI port zonder eARC van de receiver en de TV op de HDMI port met eARC.

6 reacties

• 210 reacties
  • 27 februari 2025

@han kok Je kan beter zonder HDMI splitter gebruiken, de mediabox aansluiten op een HDMI port zonder eARC van de receiver en de TV op de HDMI port met eARC.

• Auteur
  • 2 reacties
  • 1 maart 2025

Mijn Beste,

Bedankt voor je reactie.

Als ik zonder de splitter de TV gebruik kan ik niet overschakelen naar de receiver ( radio)

Ik vind het waardeloos om de radio te spelen via de TV, want dan heb je de hele dag dat screensave gedoe van de TV.

Overdag moet de TV uit en pas tegen de avond weer maar wel overdag de radio aan zonder de TV.

Er gaat niets boven de ouderwetse radio zonder verder gedoe.

Met vriendelijke groet,

Han kok

• 210 reacties
  • 1 maart 2025
han kok schreef:

Als ik zonder de splitter de TV gebruik kan ik niet overschakelen naar de receiver ( radio)

Ik kan probleemlos radio van de Mediabox gebruiken met TV uit en mijn Onkyo Receiver. Belangrijk dat je de TV op de eARC port van de Onkyo aansluit en RHID van de Onkyo aan zet.

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4414 reacties
  • 4 maart 2025

@ccnl Super bedankt voor de tip en wat lief dat je ​@han kok helpt! 😊

Zou je eens kunnen uitleggen hoe jij de boel precies hebt aangesloten? Misschien is er net een belangrijke stap overgeslagen. Ik ben benieuwd of het gaat werken. ​@han kok Laat je het ons weten?

• Auteur
  • 2 reacties
  • 4 maart 2025

Beste Teresa,

Bedankt voor je reactie.

Aan de hand van de adviezen kwam ik er niet uit omdat mijn reciever alleen maar tuplaansluitingen heeft.

De media box werkte ook niet mee want als ik met de afstandbediening de tv uit deed (Om de radio te kunnen spelen) ging na 10 seconden ook de mediabox uit.

Dus dan geen geluid meer.

Wat heb ik nu gedaan.

Ik heb de oude mediabox weer terug geplaatst. Op die box zit een jackplug aansluiting en een hdmi aansluiting.

De TV aangesloten op de hdmi en de reciever( radio) met de jackplug en aan het andere eind met tulppluggen (rood en wit) in de reciever.

De oude afstandbediening doet apart de tv uit of aan en de energieknop doet de mediabox aan of uit.

Het beeld is een fractie minder dan bij de 4k box maar het doel om de radio te spelen zonder de TV aan is bereikt.

Ik ga verder niet meer experimenteren, want ik ben bang dat het niet gaat lukken.

Met deze oplossing ben ik tevreden.

Ik dank alle mensen voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Han kok

• 210 reacties
  • 5 maart 2025
han kok schreef:

Aan de hand van de adviezen kwam ik er niet uit omdat mijn reciever alleen maar tuplaansluitingen heeft.

Een receiver met alleen tulp kan je met een Bluetooth ontvanger → Koptelefoonaansluiting verhelpen. Zo een BT-Ontvanger/Zender is bij Action voor paar euro te koop. Deze sluit je aan op je receiver en laat de mediabox zoeken naar BT-koptelefoon en koppelen.

han kok schreef:

De media box werkte ook niet mee want als ik met de afstandbediening de tv uit deed (Om de radio te kunnen spelen) ging na 10 seconden ook de mediabox uit.

Bij Mediabox onder Weergave&Geluid → HDMI CEC → Automatische apparaten uitschakelen deactiveren. Hetzelfde ook bij je TV.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen