Ik ben al enige tijd klant bij Odido en heb sinds enkele maanden een nieuw/ander glasvezel abonnement.
Hierbij kreeg ik de T56 router en tevens heb ik ervoor gekozen om 2 wifi-punten (Zyxel WX5600) erbij te nemen.
Deze wifi-punten staan op de eerste verdieping van onze woning, en heb ik bekabeld verbonden met de router.
De snelheden zijn absotuut top, alleen hebben enkele IOS apparaten problemen met het mesh-netwerk lijkt het. De verbinding word meerdere malen per dag "verbroken”, waarna ik de telefooninstellingen moet openen, en opnieuw verbinden met wifi.
Ik heb om te testen een andere router (Huawei ax3) aangesloten, en die lijkt het probleem niet te hebben. Waarschijnlijk omdat deze dus geen gebruik maakt van het mesh-systeem.
In mijn onderzoek naar waarom dit gebeurd, en hoe dit probleem opgelost kan worden, heb ik ingelogd op 1 van de 2 APs, en gekeken naar de beschikbare settings. Deze zijn, zoals verwacht, erg beperkt. Waarschijnlijk ook, net als de T56, een Odido jasje aan.
Na het (softwarematig) terugzetten naar fabrieksinstellingen leken opeens alle opties vrijgegeven te zijn.
Puur toeval, lijkt mij. Want bij het andere AP werkt dit namelijk niet. Meerdere malen geprobeerd dit te triggeren, maar wil niet lukken.

Iemand enig idee hoe dit mogelijk is, en of dit reproduceerbaar is? Nu ben ik een stuk vrijer met het instellen van mijn WX5600 namelijk.
Wat me wel opvalt is dat de MPro Mesh app hem nu ziet als router ipv een repeater/extender. Vreemd?
Hopelijk dat iemand hier iets vanaf weet!