Skip to main content

"Hidden settings" WX5600-T0 vrijgeschakeld na (soft) factory reset?

• 17 februari 2025
  • 3 reacties
  • 105 Bekeken

Ik ben al enige tijd klant bij Odido en heb sinds enkele maanden een nieuw/ander glasvezel abonnement. 

Hierbij kreeg ik de T56 router en tevens heb ik ervoor gekozen om 2 wifi-punten (Zyxel WX5600) erbij te nemen. 

Deze wifi-punten staan op de eerste verdieping van onze woning, en heb ik bekabeld verbonden met de router. 

De snelheden zijn absotuut top, alleen hebben enkele IOS apparaten problemen met het mesh-netwerk lijkt het. De verbinding word meerdere malen per dag "verbroken”, waarna ik de telefooninstellingen moet openen, en opnieuw verbinden met wifi.

Ik heb om te testen een andere router (Huawei ax3) aangesloten, en die lijkt het probleem niet te hebben. Waarschijnlijk omdat deze dus geen gebruik maakt van het mesh-systeem.

In mijn onderzoek naar waarom dit gebeurd, en hoe dit probleem opgelost kan worden, heb ik ingelogd op 1 van de 2 APs, en gekeken naar de beschikbare settings. Deze zijn, zoals verwacht, erg beperkt. Waarschijnlijk ook, net als de T56, een Odido jasje aan.

Na het (softwarematig) terugzetten naar fabrieksinstellingen leken opeens alle opties vrijgegeven te zijn.

Puur toeval, lijkt mij.  Want bij het andere AP werkt dit namelijk niet. Meerdere malen geprobeerd dit te triggeren, maar wil niet lukken.

Iemand enig idee hoe dit mogelijk is, en of dit reproduceerbaar is?  Nu ben ik een stuk vrijer met het instellen van mijn WX5600 namelijk.

Wat me wel opvalt is dat de MPro Mesh app hem nu ziet als router ipv een repeater/extender. Vreemd?

Hopelijk dat iemand hier iets vanaf weet! 

Uitgelichte reactie

18 februari 2025

KoenVenlo90 schreef:

Na het (softwarematig) terugzetten naar fabrieksinstellingen leken opeens alle opties vrijgegeven te zijn.

Hee, dat zou inderdaad niet mogelijk mogen zijn. Resetten zou gewoon terug naar de standaarden moeten gaan, maar niet terug in firmware. Dat zie je ook bij die andere.

KoenVenlo90 schreef:

Iemand enig idee hoe dit mogelijk is, en of dit reproduceerbaar is?  Nu ben ik een stuk vrijer met het instellen van mijn WX5600 namelijk.

Werken ze allebei nog wel goed? Weet je zeker dat ze allebei nu goed in de mesh opgenomen zijn?

Eigenlijk zou degene die nu meer opties heeft, uiteindelijk automatisch weer de Odido firmware moeten krijgen. Volgens mij als je hem 24 aangesloten hebt op kabel dat dat zou moeten gebeuren. Maar als ie echt terug is naar de “niet providers-firmware” vraag ik me af of dat wel gaat gebeuren.

Welke firmwares zitten er nu op beide Access punten?

En wat mis je aan de opties van de providers-firmware?

3 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • is een legendarische user
  • 876 reacties
  • 18 februari 2025
Uitgelichte reactie
KoenVenlo90 schreef:

Hee, dat zou inderdaad niet mogelijk mogen zijn. Resetten zou gewoon terug naar de standaarden moeten gaan, maar niet terug in firmware. Dat zie je ook bij die andere.

KoenVenlo90 schreef:

Werken ze allebei nog wel goed? Weet je zeker dat ze allebei nu goed in de mesh opgenomen zijn?

Eigenlijk zou degene die nu meer opties heeft, uiteindelijk automatisch weer de Odido firmware moeten krijgen. Volgens mij als je hem 24 aangesloten hebt op kabel dat dat zou moeten gebeuren. Maar als ie echt terug is naar de “niet providers-firmware” vraag ik me af of dat wel gaat gebeuren.

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 18 februari 2025
rvk01 schreef:

Hij lijkt nu juist beter te werken, althans..  Ik maak geen gebruik van het Mesh-systeem, daar sommige apparaten niet overweg kunnen met dit systeem. 

Daarom wilde ik juist de 2 APs handmatig configureren, zodat ze beide 2 SSIDs uitzenden (1x 2,4GHz, 1x 5GHz) met allebei een andere naam. Dit leek niet mogelijk wanneer ik ze simpelweg aan de router koppelde en installeerde volgens de instructies van Odido. Gebruik van Mesh leek daarbij verplicht, en zenden de APs maar 1 SSID uit voor zowel 2,4 als 5GHz. 

Ik heb ze in serie geschakeld,  ofwel een lange kabel van de router (woonkamer), naar slaapkamer 1 (1e etage),  en als laatste de andere slaapkamer. Daar gaat LAN2 poort naar een managed switch om de de apparatuur daar aan te sturen.  FYI.

Wat ik dus mis aan de providers-firmware is voornamelijk de mogelijkheid om Wifi instellingen handmatig in te voeren.

Beiden hebben de b13 firmware. (V5.70)

Ik heb een log file gemaakt van gisteren, en een backup (config) bestandje van de huidige settings. Mocht iemand dit willen zien.

Vind het persoonlijk sowieso jammer dat niet alle functies gewoon toegankelijk zijn, ook van de T56. Deze kan een hoop meer dan nu mogelijk is jammer genoeg.

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • is een legendarische user
  • 876 reacties
  • 18 februari 2025

Volgens mij was die WX5600 ook verplicht mesh (i.c.m. de Zyxel router).

In serie schakelen is niet erg. Als er een switch tussen zit moet die voor een mesh systeem wel IEEE 1905.1 ondersteunen (voor de bekabelde mesh backhaul). Maar omdat jij hem op het einde hebt zitten maakt dat natuurlijk niet uit. Of de punten dus ook goed werken zonder mesh weet ik niet.

Hebben ze allebei dezelfde firmware versie maar heb je op de een nu nog steeds meer functies? Raar. Ik heb ook geen idee of provider-firmware een aparte versienummer krijgt.

In ieder geval weet ik dus niet hoe de samenwerking tussen router en wifi punten is want dit is natuurlijk geen standaard situatie meer.

Helaas hebben ze inderdaad de firmware gestript maar dat is natuurlijk uit praktische overwegingen gedaan (waaronder controle, ondersteuning en beveiliging).

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen