Skip to main content
Beantwoord

poortforwarding met zyxel t5601 T1

• 17 februari 2025
  • 17 reacties
  • 289 Bekeken

• is een Top Poster
  • 9 reacties

Long Story Short: is portforwarding Odido Zyxel t5601 toegestaan of wordt deze optie niet aangeboden?

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@MFAO 

Portforwarding is zeker mogelijk, zie dit stappenplan :

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/port-forwarding-zyxel-t50-met-glasvezel-wil-echt-niet-werken-323803/index2.html?postid=1578994#post1578994

Bekijk origineel

17 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21059 reacties
  • Antwoord
  • 17 februari 2025

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 17 februari 2025

Beste Odido superuser WAQQAS,

hartelijk dank voor je snelle reactie. De link was overigens al bekend en ik heb lang zitten zoeken op de community-site, echter zonder een bevredigend resultaat. Wat mij wel opvalt, is het hoog aantal vragen hieromtrent, welke klaarblijkelijk weinig tot geen resultaat wordt geboekt en de poorten gewoon dicht blijven.

Volgens Odido wordt portforwarding niet meer ondersteunt, omdat het “ te gevaarlijk” zou zijn. Lees ook dat er binnen ODIDO de uitspraak wordt hooggehouden, hier geen ondersteuning te geven. Dus dat portforwarding niet bij odido wordt aangeboden.

De Router geeft echter via NAT aan, dat je Portforwarding kunt instellen en je meerdere regels kunt aanmaken.

Doch ergens zit er een kronkel: ik krijg een (1) poort open, doch geen enkele andere poort gaat open.

Ook het lampje -links naast de betreffende extra regels “branden”.

Nu ervaar ik ook weinig tot geen competentie binnen de telefonische consulten klantenservice; deze stuurt me steeds weer naar de community.

Dus daar ben ik nu!

Wat ik feitelijk wil weten is, waarom poorten niet opengaan, terwijl dat “lampje” -links naast elke regel- wel brandt.

Waarom zegt ODIDO klantenservice steeds, dat Portforwarding niet ondersteunt wordt. (terwijl de Router de opties wel geeft).

Ik begrijp er niets meer van.

MAO

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1791 reacties
  • 19 februari 2025

@MFAO Of Odido iets mogelijk maakt of ergens support op levert, zijn twee verschillende dingen. In hun routers is port forwarding zeker mogelijk en ook toegestaan, maar omdat dit vooral met je eigen apparatuur te maken heeft, kunnen ze je er niet mee helpen. In zekere zin doen ze dat deels wel, door contact met medeklanten te faciliteren middels dit forum. Port forwarden kan gevaarlijk zijn als je niet weet wat je doet en poorten openzet op slecht beveiligde apparaten, maar dat is vooral een risico voor jezelf en niet voor Odido.

Even concreet: wat voor apparaat heb je waar je een poort voor open wilt zetten? Wat heb je ingesteld op de T56? Als je wat screenshots plaatst, kunnen we met je meedenken.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 21 februari 2025

Beste TMTV,

dank voor je reactie, waardeer ik zeer.

Ik gebruik een aantal camera’s (met inlognaam en wachtwoord beveiligd). Via de vorige provider KPN kon ik alle camera’s via portforwarding van buitenaf benaderen.

in onderstaande voorbeeld is enkel poort 81 open; de 2e poort (185) blijft dicht.

alle camera’s zijn in het netwerk normaal benaderbaar, dus daar zie ik geen probleem.

Als ik de poort aanvraag is die dicht; 

Hoop dat dit zo duidelijk is; 

MAO

• 155 reacties
  • 21 februari 2025

@MFAO Wat voor protocol gebruikt jouw camera's op port 185? Voor UDP kan je niet checken via yougetsignal, alleen TCP kan je checken of het open is.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21059 reacties
  • 22 februari 2025

@MFAO 

Je hebt dus glasvezel?

Is het apparaat waarvoor je de poorten opent voorzien van een statische IP adres en is het apparaat rechtstreeks verbonden met de Zyxel?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 22 februari 2025

Beste,

ja, glasvezel;

Camera’s voorzien van TCP; camera’s middels switch rechtstreeks verbonden met Zyxel.

Toch vreemd, dat KPN Modem dit alles zonder problemen kon doen. Enig verschil is IP adres modem.

Heb instellingen camera “open poort” met camera’s dichte poort vergeleken. Staan allemaal gelijk.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 22 februari 2025

O ja, Camera’s hebben vast IP adres.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 22 februari 2025

is een ander modem wellicht een betere oplossing? 

Ook omdat ik meerdere gerelateerde onderwerpen heb gelezen, met eender probleem en voorzover ik kan zien, geen oplossing is aangedragen. Of zie ik hier iets over het hoofd.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21059 reacties
  • 22 februari 2025

@MFAO 

De andere modems zijn ook van Zyxel waar het precies op dezelfde manier werkt? Kunnen de cameras rechtstreeks met de router worden verbonden zonder switch? Even om te testen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 22 februari 2025

OK, we zijn 1 stap verder, rechtstreeks is van buitenaf benaderbaar.

Betekend dat we maar 4 poorten ter beschikking hebben voor camera’s. InternetTV o.i.d. is dus niet meer mogelijk, want alle ingangen zijn bezet.

Dus betekend, dat er een verschil KPN Modem Experia en Zyxel modem is.

Je zou mogen verwachten, dat beide modems gelijk zouden functioneren, toch?

Rest nu een oplossing vwo de switches te bedenken. Kan toch niet zo zijn dat switches niet ondersteund worden, of?

MAO

• 155 reacties
  • 22 februari 2025
MFAO schreef:

OK, we zijn 1 stap verder, rechtstreeks is van buitenaf benaderbaar.

Rest nu een oplossing vwo de switches te bedenken. Kan toch niet zo zijn dat switches niet ondersteund worden, of?

Vermoedelijk heeft de switch nog een vast IP adres in de range van KPN router. Dit moet naar automatisch of in de range van Zyzel ingesteld zijn.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 22 februari 2025

Switch is in range met Modem Zyxel

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 22 februari 2025

Als de switch niet in de modem Range zou zitten, zouden de camera’s ook niet lokaal benaderbaar zijn, toch?

MAO

• 155 reacties
  • 22 februari 2025
MFAO schreef:

Als de switch niet in de modem Range zou zitten, zouden de camera’s ook niet lokaal benaderbaar zijn, toch?

Alle apparaten achter de switch kan elkaar zien (ongeacht subnet). De switch regelt het verkeer via MAC-adressen en niet via IP adressen. Kan je onder ARP Table van de Zyzel de Camera's en switch zien? Met een ongeldige subnet (buiten range van router) zijn de camera's benaderbaar binnen jouw switch, maar niet van buiten.

Je kan voor de zekerheid de switch op fabrieksinstelling resetten, dan heeft hij gegarandeerd een automatische IP adres, dus in rang van Zyzel router.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 22 februari 2025

Beste Mensen,

hartelijk dank voor jullie input.

als ik de poorten in 80-89 gebruik, gaat alles goed.

Logica? Ver te zoeken, mag ik aannemen...😬

Waarom hogere poortnummers niet functioneren, naar dat antwoord ben ik wel benieuwd naar.

MAO

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21059 reacties
  • 22 februari 2025

@MFAO 

Werkt alles nu achter de switch of zijn de cameras rechtstreeks aangesloten op de router?

Welke switch heb je verder?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen