Skip to main content
Beantwoord

Problemen met portforwarding Zyxel T-56

• 1 februari 2025
  • 5 reacties
  • 70 Bekeken

N.A.V https://community.odido.nl/topic/show?tid=373106&fid=566 geef ik hier mijn gegevens over problemen met portforwarding.

Instellingen:

NAT:

Zoals te zien heb ik en standaard en ETH_Internet geprobeerd, geen verschil, ook geprobeerd met IP als in de range (SMTP is niet belangrijk, heb wel gelezen dat die poort dicht staat, ik werk al met een andere oplossing voor email).

Beste antwoord door rvk01

Oeps. Je verwijst daar het verkeer wat op die poorten komt door naar 192.168.1.1. Maar dat is de router zelf. Je moet daar het ip adres gebruiken van de lokale client die het verkeer moet krijgen.

Bekijk origineel

5 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1040 reacties
  • Antwoord
  • 1 februari 2025

Oeps. Je verwijst daar het verkeer wat op die poorten komt door naar 192.168.1.1. Maar dat is de router zelf. Je moet daar het ip adres gebruiken van de lokale client die het verkeer moet krijgen.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 1 februari 2025

@rvk01 Heel erg bedankt, domme fout van mijn kant, alles werkt nu.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1040 reacties
  • 1 februari 2025

Mooi 👍

Nog een kleine tip (mocht je dat nog niet gedaan hebben). Als de clients waarnaartoe je forward ingesteld zijn met dhcp, maak dan ook een ip reservering voor ze aan zodat ze altijd dezelfde ip krijgen (ook na reboot van apparaat en/of router).

Dat staat onder de instelling Netwerkinstellingen > Thuisnetwerken > Statische DHCP.

Overigens staat poort 25 alleen uitgaand dicht. Binnenkomend kun je die nog steeds gebruiken voor een eigen mailserver (heb ik ook).

• is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 1 februari 2025
abveritas schreef:

Werkt ook je ftp server? Je hebt toch een passive port nodig?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1040 reacties
  • 1 februari 2025
Joopie_22 schreef:
abveritas schreef:

Werkt ook je ftp server? Je hebt toch een passive port nodig?

Dat hangt van de mode af. Bij passive heb je inderdaad naast 21 ook een range data poorten nodig (waar de server er één van kiest en terug doorgeeft aan de client). De beide verbindingen worden door client naar server gedaan.

Bij active mode (standaard maar meestal niet meer gekozen) maakt de client alleen verbinding op poort 21 en maakt de server de verbinding terug naar de client voor de data (dan geeft de client aan op welke poort dat kan). Maar dan moet die poort aan de client kant wel weer open staan 😆 (dat is meestal ook een probleem vandaar dat deze optie tegenwoordig minder vaak gekozen wordt).

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen