Skip to main content
Beantwoord

Onterechte kosten voor dataverbruik in Turkije en per ongeluk iemand gebeld in Noord-Macedonië


Filuris
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

 

Hoi allemaal!

Ik ben aan het begin van deze maand teruggekeerd van een toffe vakantie in Noord-Macedonië en vooruitgespoeld naar nu heb ik mijn factuur voor juni 2025 ontvangen. Die heb ik geopend en bekeken maar ik zie nu dat er extra kosten zijn berekend wat ik onterecht vind. Het gaat om datavebruik in Turkije en bellen in Noord-Macedonië.

Voor de duidelijkheid, ik ben niet direct vanuit Nederland naar Noord-Macedonië gevolgen maar via Istanbul dus dat zou de datavebruik in Turkije verklaren. Maar echter heb ik voor een eSIM bundel gekocht voor de Balkan van eSIM.sm en ik heb de gehele vakantie van die eSIM bundel gebruik gemaakt. Ik heb en had roaming uitstaan voor mijn Odido simkaart en dus alleen roaming aanstaan voor de eSIM bundel. Tijdens de tussenstops op de luchthaven van Istanbul op de heen en terugweg heb ik tevens exclusief gebruik gemaakt van WIFI en mijn eSIM bundel die ook in Turkije geldig was.

Ook had ik geen enkele KB aan mobiele data van mijn Odido bundel gebruikt sinds ik vanuit Schiphol ben vertrokken dus ik vind het vreemd dat ik alsnog extra kosten moet betalen voor niet gebruikte mobiele data in Turkije. 

In Noord-Macedonië heb ik per ongeluk mijn tweelingbroer mobiel gebeld wat ik helemaal niet op die manier wilde doen. Ik wist en weet dat Noord-Macedonië en Turkije beiden geen EU-landen zijn.

Mijn vraag en verzoek is dus of de onterechte kosten voor de zogenaamde dataverbruik in Turkije in mindering zou worden gebracht op mijn factuur. Mijn tweede en laatste vraag is ook of het mogelijk is om de kosten voor het onbewuste telefoongesprek in Noord-Macedonië in mindering gebracht kan worden op mijn factuur.

Ten slotte wil ik jullie alvast bedanken voor jullie tijd, moeite en overwegingen.

Beste antwoord door eric

hoi ​@Filuris ,

Je hebt zeker nagedacht om kosten te vermijden, maar toch heeft je telefoon via het mobiele netwerk in Turkije een dataverbinding via je Odido simkaart tot stand gebracht. Het was kort, en niet veel data, maar deze gegevens verzind Odido natuurlijk niet, dit heeft gewoon plaatsgevonden en daarom in rekening gebracht. Het gaat hier om € 0,01 cent. Beetje apart om daarvoor een creditfactuur te vragen.

Voor het verkeerd opgezette telefoongesprek geldt hetzelfde, ook dat heeft gewoon plaatsgevonden en moet betaald worden. Odido moet deze diensten ook afrekenen met de buitenlandse operators.

Bekijk origineel

4 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9346 reacties
  • Antwoord
  • 25 juni 2025

hoi ​@Filuris ,

Je hebt zeker nagedacht om kosten te vermijden, maar toch heeft je telefoon via het mobiele netwerk in Turkije een dataverbinding via je Odido simkaart tot stand gebracht. Het was kort, en niet veel data, maar deze gegevens verzind Odido natuurlijk niet, dit heeft gewoon plaatsgevonden en daarom in rekening gebracht. Het gaat hier om € 0,01 cent. Beetje apart om daarvoor een creditfactuur te vragen.

Voor het verkeerd opgezette telefoongesprek geldt hetzelfde, ook dat heeft gewoon plaatsgevonden en moet betaald worden. Odido moet deze diensten ook afrekenen met de buitenlandse operators.


Filuris
  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 25 juni 2025

Nou ja, dat is jammer!

Ik dacht dat ik mijn poging wel zou wagen maar ik heb uit nieuwsgierigheid nog een laatste vraag. Zijn er eisen verbonden om eventuele onterechte kosten in het buitenland in mindering te brengen op een factuur of hangt dit van de specifieke situatie af?

 


eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9346 reacties
  • 26 juni 2025

Er kunnen geen onterechte kosten ontstaan. Alleen data/sms/gesprekken die gevoerd zijn en daarmee geregistreerd konden worden komen op een factuur. Dat dit niet jouw bedoeling was snap ik, maar die verantwoordelijkheid ligt bij de abonnement houder.


Filuris
  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 26 juni 2025

Oke, bedankt voor de verduidelijking.


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen