Skip to main content
Beantwoord

Klacht uitvoering van mobiel contract: Bellen in EU

  • 11 februari 2025
  • 3 reacties
  • 75 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 8 reacties

Al enige tijd ben ik met de klantenservice in gesprek over uitvoering van mijn ODIDO contract welke ik bij Belsimpel heb afgesproken. Naar mijn mening zijn onterecht kosten in rekening gebracht voor bellen vanuit Nederland naar Duitsland. Hierover heb ik diverse malen gebeld, een klachtenbrief opgestuurd (nooit reactie ontvangen) en via het klachtenformulier de klacht ingediend. 
ODIDO dreunt elke keer het standaard riedeltje op zonder naar de inhoud van mijn contract te kijk. 

De klacht betreft:

*******
Volgens het getekende contract dat ik met Odido ben aangegaan, staat er expliciet vermeld dat ik onbeperkt kan bellen en sms’en binnen de EU. In het contract staat onder andere: “Onbeperkt bellen en sms” hierbij zijn geen beperkende voorwaarden opgenomen en "Wij willen totale duidelijkheid, dus geen kleine lettertjes". Ook in de bijlage "Samenvatting van het contract" wordt het aantal minuten en sms'jes in de EU als onbeperkt aangegeven.

Echter, ik heb gemerkt dat Odido onterecht kosten in rekening brengt voor het bellen en sms'en vanuit Nederland naar andere EU-landen. Nederland valt binnen de EU en vallen dus onder “Onbeperkte bel- en sms” voorwaarden, zoals duidelijk is aangegeven in het contract.

In het contract, onder de sectie “Ondertekening,” is een algemene bepaling opgenomen die verwijst naar tarieven voor bellen naar het buitenland. Deze bepaling heeft echter betrekking op het bellen naar landen buiten de EU en niet voor het bellen en sms'en naar andere EU-landen, want deze kosten vallen contractueel binnen de “Onbeperkte bel en sms”. Gezien de bovengenoemde contractvoorwaarden zou ik geen extra kosten voor bellen en sms'en naar andere EU-landen moeten hebben.

**********
Wie heeft soortgelijke ervaring?
En op welke wijze zou ik binnen ODIDO kunne escaleren waarbij wel inhoudelijk gereageerd wordt op de contractteksten? 

Beste antwoord door eric

Het gaat om bellen naar de EU. Sommige Unlimited abonnementen hebben dit inclusief,  andere niet.

Dit onderscheid is er sinds 2010, de wet "Roam like Home". Alleen tijdens roaming bel je naar andere EU nummers uit je bundel.

Hoe Belsimpel dit neerzet weet ik niet. Als dat niet goed is zul je toch echt bij de verkoper moeten zijn. Het is een vrije keuze om bij een 3e partij je abonnement en toestel aan te schaffen, maar dan is dat ook volgens de wet 'de verkoper '. Die zal voor jou het aanbod wat zij doen moeten inkopen bij de betreffende provider.

Bij Odido direct zie je bij elk abonnement een deepdive button voor buitenland.

 

Bij Uimited basis zijn er dus 120 minuten vanuit NL naar de EU. Het onbeperkt bellen is hier binnen NL en vanuit andere EU landen naar NL en EU. 

Deze info lijkt mij op de Odido website duidelijk.

Je kunt je Unlimited bundels wel elke maand verhogen of verlagen zodat het het best bij je past.

 

Bekijk origineel

3 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8645 reacties
  • Antwoord
  • 11 februari 2025

Het gaat om bellen naar de EU. Sommige Unlimited abonnementen hebben dit inclusief,  andere niet.

Dit onderscheid is er sinds 2010, de wet "Roam like Home". Alleen tijdens roaming bel je naar andere EU nummers uit je bundel.

Hoe Belsimpel dit neerzet weet ik niet. Als dat niet goed is zul je toch echt bij de verkoper moeten zijn. Het is een vrije keuze om bij een 3e partij je abonnement en toestel aan te schaffen, maar dan is dat ook volgens de wet 'de verkoper '. Die zal voor jou het aanbod wat zij doen moeten inkopen bij de betreffende provider.

Bij Odido direct zie je bij elk abonnement een deepdive button voor buitenland.

 

Bij Uimited basis zijn er dus 120 minuten vanuit NL naar de EU. Het onbeperkt bellen is hier binnen NL en vanuit andere EU landen naar NL en EU. 

Deze info lijkt mij op de Odido website duidelijk.

Je kunt je Unlimited bundels wel elke maand verhogen of verlagen zodat het het best bij je past.

 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 12 februari 2025

Bedankt voor je bericht,

 

echter vergelijk je nu appels met peren.
Het contract wat ik heb afgesloten geeft zoals ik omschreven heb iets anders aan.
Op het contract staat ODIDO als partij alsmede wordt het bedrag wordt door ODIDO geïncasseerd en niet door Belsimpel.
Hoe kan ik escaleren zodat wel inhoudelijk naar de contract tekst wordt gekeken in plaats van de linkjes/screenshots welke je nu deelt?


Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Goedemorgen Diespe, leuk dat je via Belsimpel voor een abonnement bij ons hebt gekozen! Logisch dat je wil weten waar de extra kosten vandaan komen. Van wat ik in je bericht lees, klopt het wat ​@eric zegt. Voor jou geldt 20GB + Onbeperkt Bellen/Sms'en. Dan gelden deze voorwaarden; zie screenshot hieronder. 

Onbeperkt bellen/Sms'en geldt uiteraard in Nederland. Ook als je vanuit een EU-land naar Nederland belt of vanuit EU-landen naar EU-landen. Echter maak je kosten voor het bellen en sms'en vanuit Nederland naar de EU. Hier zitten wel kosten aan. Ik heb direct gezocht naar de informatie op Belsimpel, en ook hier wordt dit aangegeven:

'’Voor bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer worden soms hogere kosten in rekening gebracht. Bij abonnementen zonder Unlimited en Unlimited Start krijg je geen gratis minuten om te bellen naar een buitenlands nummer. Dit houdt in dat hier direct kosten aan verbonden zijn. Heb je Unlimited Basis? Dan heb je 120 belminuten waarmee je vanuit Nederland naar nummers in de EU kunt bellen. Voor Unlimited Plus geldt dat je recht hebt op het 'Buitenland Plus' pakket van Odido. Hiermee kun je 120 minuten bellen vanuit Nederland naar nummers in de EU, met daaraan toegevoegd Zwitserland, de Verenigde Staten en Turkije. Voor Unlimited Premum geldt bijna hetzelfde als voor Unlimited Plus, maar ontvang je onbeperkte belminuten.'’

Wat betreft je contract; deze kan ik niet inzien, omdat je deze via Belsimpel bent aangegaan. Hier zou hetzelfde in moeten staan. Ik snap dat het niet ideaal is als je dacht dat bellen naar de EU ook binnen je bundel viel, maar heb je zo wel voldoende duidelijkheid? Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust. De Community is er voor je. Zet dan ook direct je volledige naam geboortedatum, postcode + huisnummer en de laatste 4 cijfers van je IBAN in je profiel. Dan hebben we de verificatie rond en kan ik volledig met je meekijken! 😄


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen