Skip to main content
Beantwoord

Identiteitsfraude met als gevolg BKR registratie

Goedemiddag,

vorige week maandag heeft mijn man (geen klant bij jullie zelf, vandaar dat ik deze topic open) contact opgenomen met de incasso afdeling van Odido. Het gaat om een tweetal BKR registraties, welke op zijn naam staan. Dit is echter niet terecht, deze abonnementen zijn afgesloten door iemand anders. Helaas is zijn portemonnee destijds gestolen en met zijn gegevens zijn er een tal van dingen -waaronder een drietal abonnementen- afgesloten waar we nu stap voor stap vanaf komen.

deze twee registraties door Odido bij BKR zijn de laatste twee registraties die er zijn. Gelukkig is de rest van de registraties (o.a. nog een BKR bij Vodafone, zij namen trouwens moeiteloos binnen een dag contact op en de hebben de BKR vanuit hen laten verwijderen) ingetrokken! Alleen Odido lijkt niet in ons te geloven.

we hebben tweemaal alles ingestuurd met alle bewijsstukken erbij, we hebben er 5x achteraan gebeld maar er was niemand die ons verder te woord kon staan, en de nood is hoog. We wachten op een hypotheek en door deze twee laatste registraties lijkt dat niet te lukken.

na al deze telefoontjes en meerdere mails, is er vandaag een reactie gekomen van Odido; als we de kosten betalen (in totaal ong. €1100,-) willen ze uit coulance de servicekosten voor eigen rekening nemen en daarna worden de registraties verwijderd.

Begrijp me niet verkeerd, ik ken alle details van deze zaak en ik snap dat het wat onhandig over kan komen. Maar begrijpen jullie ook dat hij juist slachtoffer is geworden van identiteitsfraude? Het lijkt alsof jullie niet alle informatie hebben gelezen.. Wat heel jammer is na 1,5 week. Nogmaals, al is er maar ruimte voor een gesprek, we zouden graag de situatie verduidelijken. Want hoe het er nu uitziet, hebben de medewerkers van Odido niet dezelfde definitie voor ‘identiteitsfraude’ als wij.

we horen heel, heel graag van jullie.

en als het iets sneller kan dan hoe het nu is gegaan zouden we dat zeer op prijs stellen!

Met vriendelijke groet,

Jos & Dorinda Kwint

Beste antwoord door Pharwin van Odido

Hi ​@Jos en Dorinda Kwint, ik hoop dat je een fijn weekend hebt gehad! Dank voor de toelichting, ik heb de case gevonden waarop mijn collega Ali van de incasso afdeling had gereageerd. Ik zie dat het ook door ons fraude team al is onderzocht. Echter, lijkt het verhaal niet helemaal te kloppen. Ze hebben kunnen zien dat beide contracten destijds in één van onze winkels zijn aangevraagd. Hier wordt altijd een check op het ID-bewijs gedaan en alleen de contractant zelf kan het abonnement aanvragen en het toestel meenemen in onze winkel. 

Maar we snappen het verzoek van hem na het lezen van zijn verhaal en daarom zijn we bereid om een coulance aan te bieden. We kunnen de BKR-registratie vervroegd verwijderen, maar dan dienen de toestelkredieten wel afbetaald te worden. De abonnementskosten zullen we dan uit coulance voor hem kwijtschelden. 

• Het toestelkrediet van Odido kan met een bedrag van 744 euro overgemaakt worden op rekeningnummer NL03COBA0733959717 onder vermelding van klantnummer [afgeschermd]
  • Het toestelkrediet van BEN kan met een bedrag van 480 euro overgemaakt worden op rekeningnummer NL61COBA0733974775 onder vermelding van klantnummer [afgeschermd]

De klantnummers kan hij vinden in de mail die mijn collega naar hem heeft verstuurd. 

Zodra hij beide bedragen heeft voldaan dan mag onze collega van de incasso afdeling (gezien de situatie) beide kredietnummers afmelden met een einddatum en de eventuele achterstandscoderingen verwijderen. 

Sorry dat ik geen ander antwoord voor jullie heb. Als je nog andere vragen hebt, laat het dan gerust weten! 

Bekijk origineel

15 reacties

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8

Goedemiddag ​@Jos en Dorinda Kwint, niet zo fijn dat zijn portemonnee is gestolen en dat er abonnementen mee zijn afgesloten, ik zoek dit graag voor jullie uit! Hebben jullie al wel aangifte gedaan? Is wel zo handig! Wat leuk dat jullie een nieuw huis op het oog hebben en een hypotheek willen aanvragen, wel zo fijn als niets daarvoor in de weg staat. Excuses dat jullie het gevoel hebben gekregen dat we niet in jullie geloven, ik wil er alles aan doen om daar verandering in te brengen!

Had je man een mail gestuurd naar onze incassoafdeling? Graag wil ik de abonnementen achterhalen die op zijn naam zijn afgesloten. Gaat het om het nummer uit je profiel? Daarbij zie ik dat de adresgegevens en de laatste 4 cijfers van het bankrekeningnummer niet overeenkomen. Kun je de juiste gegevens vermelden in je profiel? Heb je ook voor mij de BKR-registratie nummers? Dan kan ik hierop zoeken en navraag doen bij mijn collega van de incasso afdeling! 

Hi Pharwin, ​@Pharwin van Odido 

Dankjewel voor je reactie! De aangifte is inderdaad gedaan en de bewijzen hiervan zitten ook in de mail die we naar de incasso afdeling verzonden hebben.

Het gaat inderdaad niet om het nummer uit mijn profiel. Wij weten niet om welke nummers het wel gaat, kunnen dit in de registraties niet terugvinden. En meer informatie dan wat er op de BKR registratie staat hebben we niet. 

Het gaat om de volgende BKR registraties;

Ben/Odido 2156103
Odido 44198458

Je Collega A. Warsame heeft op de mail gereageerd.

Het contactadres van de abonnementen is een adres waar mijn man nooit heeft gewoond. Alle brieven zijn ook daarheen gestuurd waarschijnlijk, vandaar dat hij er nooit eerder is achtergekomen. Hij heeft niks met dat adres te maken. Meer informatie en bewijzen zijn in de mails naar incasso ook verzonden.

Ik hoop dat je hier wat mee kan,

Bedankt voor je reactie!

groet,

Jos&Dorinda

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator | Mobiel
  • 3616 reacties
  • Antwoord
  • 27 januari 2025

Hi ​@Jos en Dorinda Kwint, ik hoop dat je een fijn weekend hebt gehad! Dank voor de toelichting, ik heb de case gevonden waarop mijn collega Ali van de incasso afdeling had gereageerd. Ik zie dat het ook door ons fraude team al is onderzocht. Echter, lijkt het verhaal niet helemaal te kloppen. Ze hebben kunnen zien dat beide contracten destijds in één van onze winkels zijn aangevraagd. Hier wordt altijd een check op het ID-bewijs gedaan en alleen de contractant zelf kan het abonnement aanvragen en het toestel meenemen in onze winkel. 

Maar we snappen het verzoek van hem na het lezen van zijn verhaal en daarom zijn we bereid om een coulance aan te bieden. We kunnen de BKR-registratie vervroegd verwijderen, maar dan dienen de toestelkredieten wel afbetaald te worden. De abonnementskosten zullen we dan uit coulance voor hem kwijtschelden. 

• Het toestelkrediet van Odido kan met een bedrag van 744 euro overgemaakt worden op rekeningnummer NL03COBA0733959717 onder vermelding van klantnummer [afgeschermd]
  • Het toestelkrediet van BEN kan met een bedrag van 480 euro overgemaakt worden op rekeningnummer NL61COBA0733974775 onder vermelding van klantnummer [afgeschermd]

De klantnummers kan hij vinden in de mail die mijn collega naar hem heeft verstuurd. 

Zodra hij beide bedragen heeft voldaan dan mag onze collega van de incasso afdeling (gezien de situatie) beide kredietnummers afmelden met een einddatum en de eventuele achterstandscoderingen verwijderen. 

Sorry dat ik geen ander antwoord voor jullie heb. Als je nog andere vragen hebt, laat het dan gerust weten! 

Hi ​@Pharwin van Odido,

Allereerst, bedankt voor de reactie!

Zoals aangegeven, is zijn ID gestolen.

Gestolen als in, iemand anders heeft zijn legitimatiebewijs in bezit. Iemand anders. Niet hij, niet ik. Een wildvreemde, helaas.

Hij heeft deze abonnementen dus niet aangevraagd. Noch deze toestellen gezien, sterker nog, hij wist, tot voor kort, van het bestaan niet af.

hoe kan je dan van ons vragen om dit te betalen?

Echter gaan we graag persoonlijk met iemand in gesprek. Want als je alle bewijzen hebt gezien en gelezen, Pharwin, begrijp je dat het verhalen van deze kosten op ons niet terecht is. Als er meer bewijs nodig is, geef dat dan aan. Dit hebben we echter in de mail ook benoemd.

Dus graag ontvangen we contactgegevens van iemand die wel toegang heeft tot de informatie en die ons te woord kan staan. Want “coulance” en tegelijkertijd vragen om betaling van beide toestellen? Echt waar?

We horen graag van je, we kunnen niet wachten om persoonlijk in gesprek te gaan met jullie!

bij voorbaat hartelijk dank,

Jos en Dorinda 

GebruikersnaamRandomTekst

Want “coulance” en tegelijkertijd vragen om betaling van beide toestellen? Echt waar?

Omdat de Odido medewerker je erboven doodleuk uitmaakt voor dief en leugenaar. Het checken van een ID in een winkel wordt gezien als onfeilbaar rotsvast bewijs. Maar wat jullie hebben aangedragen wordt van tafel geveegd.

Ik kan er niet over oordelen, want ik heb natuurlijk jullie bewijs niet gezien, maar het bevestigt wel de reputatie die Odido voor zichzelf aan het kweken is.

@GebruikersnaamRandomTekst 

Bizar hè.. Alle bewijzen aangeleverd inclusief het hele verhaal, twee weken geleden al ondertussen. We stuurden op hetzelfde tijdstip ook een mail naar Vodafone. Zie bijgevoegde foto voor wat hun reactie was BINNEN 1 DAG! 

Het vervelende wat er ook nog bijkomt is dat er gewoon geen contact wordt opgenomen. Niemand die ons serieus neemt. En inderdaad, er wordt met nette bewoordingen ons heel wat in de schoenen geschoven.

Ik hoop dat ​@Pharwin van Odido contactgegevens gaat delen met ons. Want een mailtje van een collega deels kopiëren en dat als reactie plakken, daar zijn we niet veel verder mee gekomen helaas.

ik snap dat de fout niet bij hem ligt! Maar worden wel graag serieus genomen..

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8

Hi ​@Jos en Dorinda Kwint. ik snap het sentiment heel goed, excuses dat ik er niets anders van kan maken. Contact (met onze incasso afdeling) gebeurd alleen via de mail en ik communiceer alleen via deze weg. We willen dit ook uiterst serieus nemen. Onze fraude afdeling heeft dit onderzocht en een collega van de incasso afdeling heeft het bovenstaande aangegeven. Ik geef het alleen maar door wat ik zie, sorry! Een toestel aanvragen in onze winkel kan alleen op vertoon van een geldig legitimatiebewijs en als de persoon in kwestie ook echt daadwerkelijk de persoon op het ID-bewijs is. Iemand anders kan met het ID-bewijs van je man geen abonnement met toestel bij ons aanvragen. Dat is ook geconstateerd vanuit onze fraude afdeling. Ze hebben kunnen zien dat het contract in één van onze winkels is aangevraagd. Vandaar dat we alleen bovenstaande coulance kunnen toepassen. 

Er is verder ook niet meer op de mail gereageerd door je man. Ik raad je man aan om alsnog op de mail te reageren of zelf een mail te versturen naar incasso@odido.nl, zodat er opnieuw naar gekeken kan worden. Houd er wel rekening mee dat wellicht dezelfde uitkomst eruit kan komen. Ik had hier graag wat anders van willen maken, maar in dit geval is het niet mogelijk. Nogmaals, excuses! Ik hoop dat er toch een andere oplossing uit kan komen. 

@Pharwin van Odido Flauw alweer, zo een paar minuten voor 5😉 Toch bedankt voor je reactie. Ik snap dat het niet jou fout is. Maar ben je het met me eens dat het uiterst merkwaardig te benoemen is dat er geen contactgegevens gedeeld kunnen worden in zo’n situatie? En we hebben niet gereageerd op de mail? We hebben wel 3 mails gestuurd, en een keer of 5 gebeld.. begrijp je dat we het een beetje beu zijn? Twee weken verder en dan alweer te horen krijgen dat we alles moeten betalen?

Ik mag aannemen dat je de bewijzen hebt gezien en de mail hebt gelezen. Dan weet je dat het dus simpelweg feitelijk gezien niet kan toch? Het kan toch niet zo zijn dat zijn ID is gestolen en hij toch met dat ID nog even naar een Odidowinkel is gegaan, beste medewerkers van Odido? 

En dat onderzoeken van het fraudeteam. Ik wil het liever “conclusie trekken” noemen dan onderzoeken. Wat als dit jou was overkomen? Ik had wat meer inlevingsvermogen verwacht van een zo genaamde klantenservice. Want als er niemand is die ons te woord kan staan, wat houdt een klantenservice dan precies in?

Pharwin van Odido schreef:

Een toestel aanvragen in onze winkel kan alleen op vertoon van een geldig legitimatiebewijs en als de persoon in kwestie ook echt daadwerkelijk de persoon op het ID-bewijs is. Iemand anders kan met het ID-bewijs van je man geen abonnement met toestel bij ons aanvragen.

Met alle respect, dit kan je niet serieus nemen. Het is een absurde statement. Alsof een MediaMarkt medewerker zegt dat er niet uit hun winkel gestolen kan worden, want er staan poortjes. Dat is niet hoe de wereld werkt, en dat weet je hopelijk zelf.

Heb je wel eens een film op TV gezien waar Amerikaanse tieners drinken? Weet je wat voor sancties een winkel of bar in de VS riskeert als zij drank aan underage klanten serveren? En vergelijk dat eens met wat voor sancties een Odido medewerker riskeert als zij per abuis een ID niet goed genoeg gecheckt hebben?

Wat je bedoelt is: we hebben processen waarmee we hopen te minimaliseren hoe vaak fraude voorkomt.

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8

Hi ​@Jos en Dorinda Kwint ik probeer op iedereen zo snel mogelijk te reageren en we helpen alle klanten die op volgorde bij ons binnenkomen, je bent niet de enige die met een brandende vraag zit. Andere klanten hebben natuurlijk ook onze hulp nodig, vandaar dat het soms even kan duren voordat je een reactie van mij kunt verwachten. 

Ik snap je punt heel goed en ik leef echt met jullie mee. Nadat het was onderzocht, heeft mijn collega Ali het bovenstaande met je man gedeeld. Daar is geen reactie meer op gekomen. Jullie hoeven ook niet alles te betalen, het gaat alleen om het toestelkrediet. De kosten voor het abonnement, die zullen we dan vergoeden. Ik zie dat je man inmiddels een nieuwe mail heeft gestuurd, deze ligt momenteel bij onze incasso afdeling. Hopelijk zal daar wat anders uit komen! 

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8

@GebruikersnaamRandomTekst ik snap je punt, maar een ID-checken en een toestel meegeven aan iemand (die niet op diegene van het ID-lijkt) is wel heel wat anders dan tieners die alcohol in de winkel kopen. Je vergelijking met MediaMarkt heeft ook geen toegevoegde waarde hierin. Het hele verhaal is onderzocht door ons fraudeteam met alle bewijzen en dit heeft onze collega van de incasso afdeling aangegeven. Zoals ik al bij jou aangaf, is het '’bumpen'’ van topics niet toegestaan. Dit staat ook in onze huisregels vermeld en ik wil je daar nogmaals op wijzen. Feedback is natuurlijk altijd welkom. 

Pharwin van Odido schreef:

@GebruikersnaamRandomTekst ik snap je punt, maar een ID-checken en een toestel meegeven aan iemand (die niet op diegene van het ID-lijkt) is wel heel wat anders dan tieners die alcohol in de winkel kopen. Je vergelijking met MediaMarkt heeft ook geen toegevoegde waarde hierin.

Ik denk niet dat de vergelijking goed is aangekomen.

https://www.butler.edu/student-life/wp-content/uploads/sites/22/2021/10/studentconduct-guideinalcohollaws.pdf

In de VS (het verschilt per staat, dit voorbeeld is Indiana), is degene die alcohol verkoopt (dus niet het bedrijf, maar de medewerker zelf) strafbaar met een boete tot 1000 dollar en/of 90 dagen hechtenis.

Wat voor sanctie staat er potentieel te wachten op een minimumloon hoog-verloop baliemedewerker in een Odido shop die een normale verkoop/uitlevering doet, maar een (gestolen) ID niet goed checkt?

Als je zegt “we hebben al het bewijs goed onderzocht, en onze conclusie is nu eenmaal X” dan hebben wij, als andere klanten op het forum, hier niks tegen in te brengen. Ik heb het bewijs niet gezien. Dat is tussen jullie en het slachtoffer.

Maar, je zegt “Een toestel aanvragen in onze winkel kan alleen op vertoon van een geldig legitimatiebewijs en als de persoon in kwestie ook echt daadwerkelijk de persoon op het ID-bewijs is.” dan heb je iets geclaimd wat volslagen onzin is, en wat aangestipt hoort te worden dat het onzin is.

Odido probeert fraude te minimaliseren, door goeie processen te hebben. Het risico zo klein mogelijk te houden. Prima, en terecht. Maar het idee “het kan niet want ID is nodig” is, met alle respect die het verdient, kinderachtig, zonder nuance en niet serieus te nemen.

Cristien
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 7952 reacties
  • 1 februari 2025
GebruikersnaamRandomTekst schreef:

Want “coulance” en tegelijkertijd vragen om betaling van beide toestellen? Echt waar?

Omdat de Odido medewerker je erboven doodleuk uitmaakt voor dief en leugenaar. Het checken van een ID in een winkel wordt gezien als onfeilbaar rotsvast bewijs. Maar wat jullie hebben aangedragen wordt van tafel geveegd.

Ik kan er niet over oordelen, want ik heb natuurlijk jullie bewijs niet gezien, maar het bevestigt wel de reputatie die Odido voor zichzelf aan het kweken is.

Inderdaad jij kan niet oordelen bemoei je er dan ook niet mee! 
Het bumpen is irritant en je bent al gewaarschuwd hier mee te stoppen. 

Bumpen is iets heel anders dan aanstippen dat een stukje voorlichting van een Odido medewerker overduidelijk onwaar is en dus mogelijk klanten (niet alleen de OP, maar ook andere klanten die dit lezen) misleiden kan.

Denk je dat het beter zou zijn om een compleet nieuw topic te beginnen over de vraag of Odido s.v.p. wil toegeven dat winkelmedewerkers niet onfeilbaar zijn, zodat dit misverstand (om het niet “leugen” te noemen) de wereld uit kan?

En ik kan niet oordelen over de specifieke documenten die de OP en Odido in hun bezit hebben en niet delen. Maar ik kan wel (en doe ook) oordelen over een algemene bewering over wat wel of niet in een winkel kan.

• is een Master Poster
  • 19 reacties
  • 4 februari 2025
Jos en Dorinda Kwint schreef:

Hi ​@Pharwin van Odido,

Allereerst, bedankt voor de reactie!

Zoals aangegeven, is zijn ID gestolen.

Gestolen als in, iemand anders heeft zijn legitimatiebewijs in bezit. Iemand anders. Niet hij, niet ik. Een wildvreemde, helaas.

Hij heeft deze abonnementen dus niet aangevraagd. Noch deze toestellen gezien, sterker nog, hij wist, tot voor kort, van het bestaan niet af.

hoe kan je dan van ons vragen om dit te betalen?

Echter gaan we graag persoonlijk met iemand in gesprek. Want als je alle bewijzen hebt gezien en gelezen, Pharwin, begrijp je dat het verhalen van deze kosten op ons niet terecht is. Als er meer bewijs nodig is, geef dat dan aan. Dit hebben we echter in de mail ook benoemd.

Dus graag ontvangen we contactgegevens van iemand die wel toegang heeft tot de informatie en die ons te woord kan staan. Want “coulance” en tegelijkertijd vragen om betaling van beide toestellen? Echt waar?

We horen graag van je, we kunnen niet wachten om persoonlijk in gesprek te gaan met jullie!

bij voorbaat hartelijk dank,

Jos en Dorinda 

Hallo ​@Jos en Dorinda Kwint ,

Mijn dochter zit in hetzelfde schuitje als jouw man. Iemand anders heeft ook haar gegevens gebruikt om een telefoonabonnement (ander tel.nr) en mobiel aan te schaffen en opgehaald bij een Odidowinkel. Het is heel treurig dat Odido er gewoon vanuit gaat dat de medewerker van de winkel onfeilbaar is en NIET een fout maakt (of zelf criminele activiteiten verricht) bij het ophalen van een mobiel en/of abonnement.

Mijn dochter heeft talloze mails, ook naar fraudeafdeling, schuldhulpvraag en talloze telefoongesprekken gehad. Tot op heden heeft zij geen reactie ontvangen maar wel per brief aanmaningen en dat ze een BKR-registratie heeft.
Wel is er pas 4 maanden na de melding van de fraude en het oplopende betalingsachterstand het betreffende simkaart/telefoonnummer geblokkeerd.

Hoe is het mogelijk dat Odido in tegenstelling tot Vodafone/Hollandsnieuwe, wel de klant gelooft? Maar Odido ondanks de bewijzen die jullie en mijn dochter hebben gestuurd verwacht dat de betalingsachterstand door ons wordt betaald?

@Pharwin van Odido ik begrijp dat jij ook maar jouw opdrachten krijgt van Odido om de betalingsachterstanden weg te werken. Maar het moet niet ten onrechte zijn, terwijl het overduidelijk is dat er sprake is van fraude en er genoeg bewijzen zijn.

Odido blijkt heel hardnekkig te zijn hierin. Daarom gaan wij maar juridische stappen zetten hoewel we dit niet willen. Maar als Odido de klant niet voldoende helpt in fraudezaken, dan moeten juristen zich maar hierover buitgen.

Ik hoop dat er meer klanten zijn die kenbaar maken dat fraude plegen met iemand anders gegevens tamelijk eenvoudig blijkt te zijn. 

Mvg,

GMX

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen