Skip to main content
Beantwoord

4G verbinding valt weg tijdens bellen


Hallo,

Ik gebruik vaak mijn mobiele hotspot functie op mijn telefoon om op mijn laptop een goede verbinding te hebben met het internet. Dit is voornamelijk ‘on the go’, dus om telkens met een vast netwerk te verbinden is ook geen optie. Gezien ik voor mijn werk vaak gebeld word en ik dan mijn laptop moet gebruiken om mensen te helpen, is het voor mij van belang dat zowel een goede belkwaliteit als internetkwaliteit heb.

Het volgende gebeurt: Ik wordt gebeld op mijn telefoon, ik neem op en gelijk valt op zowel mijn telefoon als wel op mijn laptop mijn 4g verbinding weg. Ik ben verder niet aan reizen en heb daarvoor juist geen enkel probleem. Natuurlijk snap je nu het probleem, want als ik even snel iets wil nazoeken lukt dit plots niet meer.

Ik gebruik hiervoor mijn iPhone 11 met eSim en t-mobile abbonement. Ik heb ook een tweede simkaart in mijn telefoon maar deze gebruik ik verder maar heel af en toe.

Hebben meer mensen dit probleem?
Is er ergens een instelling op mijn telefoon die dit kan verhelpen?
Of is dit juist een probleem bij de services van t-mobile?

Met vriendelijke groet,

Koen de Jong

Beste antwoord door Waqqas

@koenjdejong

Volgens Tweakers zou je dan gewoon bellen via 4G aan moeten hebben zodat je op 4G blijft.

Bron

Bekijk origineel

17 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8971 reacties
  • 25 oktober 2020

Check of je tijdens het bellen wel op 4g blijft. Als je op je iPhone niet 4g bellen hebt gekozen zal de telefoon naar 3g terugvallen als je gebelt wordt. 


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20995 reacties
  • Antwoord
  • 25 oktober 2020

@koenjdejong

Volgens Tweakers zou je dan gewoon bellen via 4G aan moeten hebben zodat je op 4G blijft.

Bron


  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 25 mei 2021

Dat heb ik ook , met 5G is zelfde. Volgens youtube moet bij de instellingen mobile data een optie zijn voor data tijdens bellen maar die is er niet , ligt dus aan tmobile en niet zoals ze zeggen bij ios. 
 


  • Doet lekker mee
  • 3 reacties
  • 28 juni 2021

Er is hier nog steeds geen oplossing voor begrijp ik?


Hajar van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Mobiel
  • 11665 reacties
  • 29 juni 2021

Hi @Juu 

Valt je verbinding ook weg tijdens het bellen? Zo ja, valt die terug naar 3G? Ervaar je dit overal of op een specifieke locatie?

Ik hoor graag van je!


  • Doet lekker mee
  • 3 reacties
  • 29 juni 2021

Verbinding valt indd weg tijdens bellen. Hij valt gewoon weg en niet terug op 3G. Ik heb ook geen 3G staat ook niet tussen Instellingen→ mobiele data→ gesprekken en data


Hajar van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Mobiel
  • 11665 reacties
  • 30 juni 2021

Hi @Juu 

Van welk toestel maak jij gebruik? En ervaar je dit overal of op een specifieke locatie? Op onze dekkingskaart kun je de dekking controleren en kan je hier ook een melding van maken. Als je je postcode invoert en klikt op Meld een probleem dan wordt dit onderzocht door onze netwerk specialisten. 

Laat je weten of je zo verder komt? 


eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8971 reacties
  • 30 juni 2021
Juu schreef:

Verbinding valt indd weg tijdens bellen. Hij valt gewoon weg en niet terug op 3G. Ik heb ook geen 3G staat ook niet tussen Instellingen→ mobiele data→ gesprekken en data

 

Dit is nog niet helemaal duidelijk. Ik heb even als voorbeeld mijn (5G) verbinding hier als ik een gesprek voer. Zet dus eerst je wifi op je telefoon uit, zie je dan 4G/LTE? Indien ja, maak dan een gesprek, zie je nog steeds 4G, of valt het terug naar b.v. 3G/HSDPA?

 


  • is een King Poster
  • 45 reacties
  • 17 augustus 2021

Ook ik kan niet bellen via 4G terwijl dit wel is geactiveerd in de telefoon. Als ik de telefoon instel op handmatig 4G in plaats van automatisch, kan ik ook niet bellen en gebeld worden. Dit lijkt de oorzaak van mijn slechte bereikbaarheid te zijn aangezien de 3G verbinding bij mij thuis erg matig is. 

Wanneer ik de telefoon handmatig op 2G instel kan ik zonder problemen bellen en gebeld worden. Echter is er via 2G geen internet (meer) beschikbaar waardoor de telefoon waarschijnlijk niet voor 2G kiest en op 4G blijft hangen (wanneer 3G niet beschikbaar is) waardoor ik niet bereikbaar ben.

Met een simkaart van KPN ervaar ik geen problemen met bellen via 4G. 

 


Hajar van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Mobiel
  • 11665 reacties
  • 18 augustus 2021

Hi @christianvv 

Sinds wanneer ervaar je dit probleem? En ervaar je dit overal of op een specifieke locatie? Van welk toestel maak jij gebruik? Op onze dekkingskaart kun je de dekking controleren en kan je hier ook een melding van maken. Als je je postcode invoert en klikt op Meld een probleem dan wordt dit onderzocht door onze netwerk specialisten en dan kunnen ze opzoek gaan naar een oplossing.

Laat je weten of je zo verder komt? 


Hi!

 

Sinds ik overgezet ben naar een nieuw abonnement ervaar ik precies hetzelfde probleem. Bij Gesprekken en data staat 5G Automatisch aan. Op het moment dat ik gebeld wordt valt mijn internet weg. (Hierdoor ook een Hotspot die ik regelmatig aan heb staan). Locatie waar ik was in de Amstel Amsterdam + Strijp S en centrum Eindhoven. Volgens dekkingskaart zou dit goed gedekt moeten zijn. 

 

Er komt geen 4G te staan of 3G. Zodra ik de telefoon ophang krijg ik direct het internet terug. Met Wifi gaat het verder wel goed. Stel ik word dan gebeld, blijf ik via de Wifi internet behouden. 

Wat is hier tegen te doen?


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 15 april 2025

Ik ondervind ook dit probleem

Volte staat aan op mijn toestel maar werkt niet ik denk dat er een nieuw abo is in gegaan en instellingen bij odido niet goed staan.

 

Heb een A25 5g van Samsung 

Odido zakelijk kan alleen instellingen bekijken als abohouder het meldt niet de gebruiker. 

 


eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8971 reacties
  • 15 april 2025

Hoi ​ruud,

Heb je een Odido zakelijk abonnement,  raadpleeg dan je telecom beheerder. Die kan eventueel de vraag uitzetten bij Odido. Misschien is deze E25 afkomstig uit het buitenland en werkt volte daarom niet.


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 15 april 2025

Dank je wel voor je reactie. 

Het heeft altijd gewerkt tot ik een melding kreeg dat het nieuwe abo was ingegaan. 

Maar wil best kijken of deze A25 uit het buitenland komt. Kan je mij vertellen waar ik dat kan checken? Is nl. mijn eigen telefoon. 

Maar blijf het vreemd vinden dat odido niet wil kijken wat er mis is. Maakt toch niet uit of het een prive of zakelijk abo is. Ik vind de klant (gebruiker) moet geholpen worden. Ik moet toch uit kunnen leggen wat er mis is. En kan daar acties op ondernemen. 


eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8971 reacties
  • 15 april 2025

Het EAN nummer zou je kunnen checken voor welke markt je telefoon is. Maar aangezien zakelijke abonnementen echt anders kunnen zijn dan consumenten abonnementen is het niet mogelijk met andere klanten op het forum daarover te praten. Maar algemene zaken zoals check je telefoon kunnen we natuurlijk wel met je delen.

Als je gewoon een NL telefoon hebt kun je de zakelijke helpdesk contacten. 

 


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 15 april 2025

Eric, 

 

Dank je wel voor je reactie 

Je hebt gelijk in het feit dat sommige dingen niet besproken kunnen worden via dit forum. 

Maar blijf van mening dat wanneer ik klantenservice bel met mijn vraag dat er naar gekeken moet worden en als het blijkt dat het een zakelijke afspraak is dat dan verder gezet moet worden.

Blijkt gewoon voor de Nederlandse markt te zijn.

Het heeft gewerkt en nu ineens niet meer. 

Volte staat aan dan zou hij terug kunnen schakelen maar verbreekt helemaal als ik dan bel via whatts app blijft het gewoon werken


Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8

Hallo ​@Ruud janssens welkom op onze Community! Wel zo fijn als je ongestoord kunt bellen, ik geef je graag meer duidelijkheid! Zoals ​@eric aangaf, werkt het bij Zakelijke abonnementen net ietsje anders en kunnen we via dit forum eigenlijk geen support hiervoor bieden. Je kunt het beste bellen naar: 0800-7112. Zij helpen je daar graag verder en ze mogen ook gebruikers verder helpen. Als ze aangeven van niet, dan vermoed ik dat het is veranderd en kun je het beste contact opnemen met de telecombeheerder binnen je bedrijf. Diegene kan dan met ons contact hierover opnemen! 

Eigenlijk wil ik je niet zonder een antwoord voorzien, vandaar dat ik een uitzondering wil maken en je wel wat tips wil meegeven, wat misschien dit probleem verhelpt: 

Had je toevallig al een kijkje genomen op onze dekkingskaart: https://www.odido.nl/netwerk/dekking om te controleren of er storingen en/of werkzaamheden bij jou in de buurt zijn, waardoor je dit ervaart? Mocht er iets te zien zijn, krijg je ook gelijk te zien wanneer we streven het opgelost te hebben! Als er niks te zien is, kan er iets anders aan de hand zijn. Had je al wel eens een keer je toestel opnieuw opgestart? Vaak wil dit nog wel eens helpen, omdat je telefoon dan opnieuw verbinding maakt met de mast bij jou in de buurt. 

Om een aantal zaken uit te sluiten, zou ik je willen vragen om wat dingen te checken in je telefoon. Zou je voor me kunnen controleren of de software van je toestel up-to-date is? Daarnaast kun je ook de instellingen van je netwerk van je telefoon resetten. Bij een Android toestel doe je dit op de volgende manier: Instellingen > Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. 

Het zou ook aan je simkaart kunnen liggen. Je kunt dit achterhalen door een kruistest uit te voeren. Stop hiervoor je simkaart in een ander toestel om te kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet. Op deze manier kun je achterhalen of het aan je simkaart of aan je toestel ligt.

Hopelijk zorgt dit voor verbetering! Zo niet, dan raad ik je aan om telefonisch contact op te nemen met één van onze Zakelijke Adviseurs of door de telecombeheerder binnen het bedrijf contact met ons te laten opnemen! 

 


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen