Skip to main content
Beantwoord

Verbindingsproblemen Playstation Portal

Al bijna een jaar maak ik gebruik van Odido glasvezel 1GB incl Wifi-Plus (2 stuks). 

Heb al die tijd verbindingsproblemen met mijn PS Portal. Vanaf de bank verbinding maken met mijn PS5 is geen probleem, maar zodra ik me naar de eettafel verplaats wordt hij enorm “laggy”. Dit geldt ook voor als ik naar de slaapkamer of zolder ga. Op zowel de slaapkamer als op de zolder staat een Wifi-versterker. De snelheid is alles behalve het probleem. De portal werkt prima met een verbinding van ongeveer 20mbps. In de woonkamer haal ik 950mbps, op de slaapkamer 400mbps en op zolder 200mbps.

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen en wat ik ertegen kan doen? Ik heb een Zyxel T50 modem.

Beste antwoord door Nora van Odido

Hi ​@svdmade, ik ben gelijk met je mee gaan kijken en ik zie je al een T-56 van ons ontvangen hebt! Wil je voor de zekerheid voor me controleren of je echt van een T-56 gebruikmaakt of dat er toch nog een T-50 aangesloten is? Het nummer staat linksonder op de voorkant van het modem aangegeven. Heb je naast de snelheid ook de ping getest? Ik ben benieuwd wat dit als resultaat geeft. Ook wil ik je vragen om zowel het modem als de ONT een herstart te geven zodat de verbinding helemaal opnieuw opgezet kan worden. Hoe je dit kan doen, kan je in dit topic lezen. Laat je me weten of dit heeft geholpen? 

Bekijk origineel

17 reacties

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@svdmade, bedankt voor dit topic! Persoonlijk vind ik het lastig te bepalen wat hier de reden van kan zijn, vooral omdat de verbinding en snelheid in orde is. Ik zie vanuit hier ook geen gekke zaken. Wat ik wel graag zou willen doen, is je T-50 vervangen voor onze T-56. Dit moet sowieso gebeuren, maar kan goed de oplossing zijn. Mag ik dit in orde maken voor je? De swap is helemaal gratis!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 25 mei 2025
Cheyenne van Odido schreef:

Hi ​@svdmade, bedankt voor dit topic! Persoonlijk vind ik het lastig te bepalen wat hier de reden van kan zijn, vooral omdat de verbinding en snelheid in orde is. Ik zie vanuit hier ook geen gekke zaken. Wat ik wel graag zou willen doen, is je T-50 vervangen voor onze T-56. Dit moet sowieso gebeuren, maar kan goed de oplossing zijn. Mag ik dit in orde maken voor je? De swap is helemaal gratis!

Hi ​@Cheyenne van Odido , dat zou ik graag willen. Bedankt dat je dit in orde wil maken!

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 1684 reacties
  • Antwoord
  • 26 mei 2025

Hi ​@svdmade, ik ben gelijk met je mee gaan kijken en ik zie je al een T-56 van ons ontvangen hebt! Wil je voor de zekerheid voor me controleren of je echt van een T-56 gebruikmaakt of dat er toch nog een T-50 aangesloten is? Het nummer staat linksonder op de voorkant van het modem aangegeven. Heb je naast de snelheid ook de ping getest? Ik ben benieuwd wat dit als resultaat geeft. Ook wil ik je vragen om zowel het modem als de ONT een herstart te geven zodat de verbinding helemaal opnieuw opgezet kan worden. Hoe je dit kan doen, kan je in dit topic lezen. Laat je me weten of dit heeft geholpen? 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 26 mei 2025

Hi ​@Nora van Odido, heb zojuist gekeken en we hebben inderdaad een T56, excuus daarvoor. Heb even wat testjes gedaan, de ping op begane grond is als volgt: https://www.speedtest.net/result/a/10901260753

Test op zolder is als volgt: https://www.speedtest.net/nl/result/17777735023

Heb vaak alles gereset, dat helpt, voor even, maar uiteindelijk blijft het probleem hetzelfde. Vanmorgen nog getest met de portal op zolder, geeft gelijk slechte verbinding aan. Werken op zolder via mijn laptop is geen probleem. Telefoon heeft soms ook wat moeite. 

Als ik de portal start, is het signaal goed, maar al binnen 1 tot 2 minuten krijg ik de melding slechte verbinding, er onstaat veel lag, en uiteindelijk valt de verbinding weg. Als ik dan opnieuw verbinding maak blijft dat hetzelfde.

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Oud-Moderator | Internet + TV
  • 1995 reacties
  • 30 mei 2025

Hi ​@svdmade, super fijn dat je de speedtesten kon sturen! Ik zie inderdaad dat de ping op zolder een stuk hoger is. Wel gek dat andere apparaten minder tot geen problemen geven en wel de portal. Heb je de portal bekabeld aangesloten? Dit geeft wel de beste verbinding en heb je minder kans op packet loss in tegenstelling tot wifi. Mocht je al een bekabelde verbinding gebruiken, dan kan het eventueel ook liggen aan de kwaliteit of lengte van de internetkabel. Mocht je alleen met wifi kunnen verbinden, zou je eens willen testen met een bekabelde verbinding? Mocht je geen internetkabel hebben, laat het gerust weten. Dan stuur ik er eentje gratis naar je toe zodat je dit kan testen. Deze is wel 1m lang. Ik help graag waar ik kan! 

Mocht je een langere nodig hebben, dan mag je ook een Cat6 kabel van mij kopen. Als je mij dan een foto van het bonnetje stuurt, wil ik speciaal voor jou ook de kosten vergoeden!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 3 juni 2025

Goedemorgen ​@Demi van Odido, andere apparaten hebben hier ook geregeld last van, vrijwel alle handhelds. De Playstation Portal is enkel te gebruiken via Wi-Fi, deze maakt dan verbinding met mijn PS5, welke ik wel via een ethernet kabel aangesloten heb. Begane grond werkt alles naar behoren, echter boven en op zolder werkt het niet en valt de verbinding weg. Dat de verbinding weg valt komt ook wel eens voor op onze mobiele telefoons, maar na het uit en dan weer aanzetten van de wifi werkt het weer een tijdje. Dit werkt bij de PS Portal niet.

Afgelopen weekend heb ik wederom het modem gereset en de wifi punten ook. Daarna heb ik weer wat testjes gedaan, op begane grond, en op de 1e verdieping:

Begane grond: https://www.speedtest.net/my-result/a/10912418270

1e verdieping: https://www.speedtest.net/my-result/a/10912455638

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14533 reacties
  • 5 juni 2025

Hey ​@svdmade, dankje voor de terugkoppeling.

Kan je toevallig het MAC-adres achterhalen van je Portal? Dan kan ik wat gerichter zoeken. Zou je ook boven en beneden eens met je Portal willen testen en de datum/tijdstip dan willen noteren van boven en beneden? Dan kan ik precies zien wat het doet op je wifi-netwerk. Hopelijk krijg ik dan een beter beeld bij de situatie! Geef je mij een seintje als je dit hebt kunnen uitvoeren? Alvast bedankt! 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 16 juni 2025

Hi ​@Tommie van Odido, excuus voor de late reactie. Het MAC adres is ec:74:8c:00:55:a4

Op 5 juni heb ik wat testjes gedaan, alleen vergeten dat te posten, weet niet of je nog zo ver terug kunt kijken? Zat rond 13.10u aan de keukentafel, toen om 13.15u bij de tv in de woonkamer, en vanaf 13.25u op zolder. 

Indien nodig kan ik nog een keer de tijden noteren als dat helpt.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14533 reacties
  • 17 juni 2025

Hey ​@svdmade, geen probleem hoor!

Ik kan alleen niet zover terugkijken, maximaal 7 dagen terug in de tijd. Nieuwe tijdstippen zijn erg welkom want als ik nu naar de Portal kijk zie ik geen gekke dingen omhoog komen. Hij maakt netjes verbinding met het modem en wifipunt namelijk. Met een exact tijdstip kan ik precies zien wat er gebeurt op dat moment. Dus als je die zou willen aanleveren zou dat superfijn zijn, hopelijk krijgen we dan wat meer duidelijkheid!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 17 juni 2025

Hi ​@Tommie van Odido, vanmorgen even verbinding gemaakt, vanaf ongeveer 9.45u tot +/- 10.00u. Dit was vanaf de zolder, wederom is het zo dat de eerste minuten geen problemen zijn, maar gaande weg wordt de verbinding slecht, en geeft mijn PS Portal ook aan dat hij slechte verbinding heeft. Het beeld hapert en is van zeer slechte kwaliteit na een tijdje (pakweg 5 tot 10 minuten na initiële verbinding).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 17 juni 2025

@Tommie van Odido, zojuist, 11.51 is de verbinding weggevallen.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14533 reacties
  • 18 juni 2025

Hey ​@svdmade, ik ben voor je gaan kijken, echter om exact 11:51 heeft hij nog netjes verbinding met het modem, echter om 11:42 is de 2.4 GHz band inactief door een verstoring. Het kan hiermee te maken hebben, echter durf ik dat niet met 100% zekerheid te zeggen. Daarnaast zie ik ook rond dit tijdstip dat de Portal tussen 11:45 en 11:57 geswitched is tussen wifipunt 1, wifipunt 2 en na 11:57 weer met het modem. Hierdoor kun je ook de uitval ervaren. Om dit te testen kun je het beste beide wifipunten tijdelijk loskoppelen en dichtbij het modem gaan zitten met de Portal en dan kijken of je nog wegvalt of niet.

Er zijn een aantal apparaten die jouw 2.4 GHz ban verstopt maken, dat zijn: 34:3E:A4:DC:E5:3A - 90:48:6C:9A:A9:18 - C4:5B:BE:CB:05:08 - 00:60:34:14:12:63. Deze apparaten maken alleen maar verbinding met de 2.4 GHz band waardoor die een beetje verstopt kan raken als ze allemaal tegelijk data gaan vragen. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 18 juni 2025

Hi ​@Tommie van Odido! Bedankt voor je bericht. Het klopt dat de portal heeft geswitched, ik ben toen van zolder naar begane grond gelopen. Het rare is dat de portal prima werkt bij verbindenssnelheden van minimaal 20mbps, dus dat zal het probleem niet zijn. Weet niet of jij iets aan de continuïteit kan zien van de verbinding. Ik zal de Mac adressen die je noemt even opzoeken en kijken of ik kan achterhalen welke apparaten dat zijn. Je hoort van me.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 18 juni 2025

Hi ​@Tommie van Odido, hier ben ik. Ik heb de apparaten kunnen achterhalen en het is als volgt:
34:3E:A4:DC:E5:3A = Ring Deurbel
90:48:6C:9A:A9:18 = Ring Chime (voor de deurbel)
C4:5B:BE:CB:05:08 = Rituals Genie
00:60:34:14:12:63 = Nefit Thermostaat

Zover ik weet kunnen al deze apparaten ook enkel verbinding maken met het 2.4GHz wifikanaal, waardoor als ik jou goed begrijp andere apparaten verdrukt kunnen worden?

Wellicht kun jij ons met deze informatie beter helpen, ik hoor het graag!

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14533 reacties
  • 19 juni 2025

Ah dat geeft wat meer duidelijkheid ​@svdmade, ik denk dat daar je knelpunt zit. Dat hij tijdens het switchen de verbinding kort verliest. Ik gok dat als je tijdelijk de wifipunten er tussenuit haalt, dat je dit niet meer hebt.

Ja ze maken niet continue actief gebruik van de data maar als dat allemaal op een zelfde moment gebeurt dan kan het zijn dat ze voor andere apparaten problemen gaan veroorzaken zoals een onderbreking of een vertraging op het netwerk.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 19 juni 2025

Hi ​@Tommie van Odido, met het ertussenuit halen van wifipunten, bedoel je dan een van die mac adressen, of de wifipunten als in, wifi versterkers?

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14533 reacties
  • 19 juni 2025

Ik bedoel de wifipunten zelf, de versterkers ​@svdmade. Ik gok dat de Portal namelijk niet lekker schakelt tussen de verschillende punten en dat je daardoor de uitval ervaart. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen