Skip to main content

Traag internet wifi plus

• 23 januari 2025
  • 5 reacties
  • 72 Bekeken

We hebben Klik en Klaar 5G voor thuis met een wifi plus extender van Zyxel. Met de MPro Mesh functie aan, hebben sommige apparaten vol internet, 400Mbit/s, en veel anderen zijn gelimiteerd tot 7,5Mbit/s. De apparaten staan naast elkaar, dus het lijkt willekeur. Ik kan geen instelling vinden waarom sommige apparaten zo traag internet hebben, en de Mesh functie uitzetten en apparaten op 5G dwingen lijkt me ongewenst, dan is het gemak van de wifi+ weg. Ik kan me niet voorstellen dat dit de standaard functie van deze opstelling is, dus hoe kan ik alle apparaten toegang tot het snellere internet geven?

Uitgelichte reactie

25 januari 2025

Hi ​@MpAmersfoort, wat leuk dat je gebruik maakt van ons Klik&Klaar modem in combinatie met Wifi Plus. Uiteraard hoort alles top in orde te werken! Is de verbinding echter op de apparaten die gelimiteerd zijn tot 7,5 Mbit/s zo traag dat het eigenlijk niet werkt of werkt het wel, maar dan heel traag? In principe zou het modem elk apparaat namelijk ook dezelfde snelheid moeten doorgeven. Check voor de zekerheid ook of de apparaten die gelimiteerd zijn zowel de 2.4G en 5G ondersteunen. Stel de 5G is niet compitabel voor het apparaat, dan zal het ook niet werken als de bandsteering automatisch overschakelt naar de 5G. Wellicht verklaart dit het verschil. Ik ben daarnaast ook benieuwd welke apparaten bijvoorbeeld gelimiteerd zouden zijn, Dan kunnen we hier wat dieper op induiken. Ik zie graag je reactie tegemoet.

5 reacties

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 1934 reacties
  • 25 januari 2025

Hi ​@MpAmersfoort, wat leuk dat je gebruik maakt van ons Klik&Klaar modem in combinatie met Wifi Plus. Uiteraard hoort alles top in orde te werken! Is de verbinding echter op de apparaten die gelimiteerd zijn tot 7,5 Mbit/s zo traag dat het eigenlijk niet werkt of werkt het wel, maar dan heel traag? In principe zou het modem elk apparaat namelijk ook dezelfde snelheid moeten doorgeven. Check voor de zekerheid ook of de apparaten die gelimiteerd zijn zowel de 2.4G en 5G ondersteunen. Stel de 5G is niet compitabel voor het apparaat, dan zal het ook niet werken als de bandsteering automatisch overschakelt naar de 5G. Wellicht verklaart dit het verschil. Ik ben daarnaast ook benieuwd welke apparaten bijvoorbeeld gelimiteerd zouden zijn, Dan kunnen we hier wat dieper op induiken. Ik zie graag je reactie tegemoet.

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 25 januari 2025

We hebben meerdere computers met exact dezelfde hardware en instellingen, die allemaal 5Ghz ondersteunen. De 2,4Ghz band uitschakelen zorgde ineens voor sneller internet, dus lijkt firmware te zijn van de routers

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Moderator | Internet + TV
  • 13645 reacties
  • 27 januari 2025

Hey ​@MpAmersfoort, deze firmware heeft inderdaad de neiging om apparaten sneller naar de 2.4 GHz band te sturen. 

Zijn de apparaten die naar de 2.4 GHz band gestuurd worden verder van het modem dan de apparaten die op de 5 GHz band blijven of zit daar geen verschil in? Welke firmware versie staat op dit moment op het modem?

GebruikersnaamRandomTekst
Demi van Odido schreef:

Hi Demi,

Zou je s.v.p. niet “2.4G” en “5G” willen gebruiken als je eigenlijk “2.4 GHz” en “5 GHz” bedoelt? Dit is nogal verwarrend, aangezien “5G” gebruikt wordt om het 5e generatie mobiele netwerk mee aan te duiden.

• In “Klik en Klaar 5G” waar de klant het over heeft, betekent dit “5e generatie mobiel netwerk.”
  • In jouw opmerking “Stel de 5G is niet compatibel voor het apparaat” gaat het over 5GHz wifi.

Die twee hebben niks met elkaar te maken, maar als je een post leest waar “5G” wordt gebruikt voor een wifi band, dan is dat potentieel heel verwarrend en ambigu. Je gebruikt dan dezelfde term voor een wifi type, waar heel Nederland die term kent als een variant van mobiel netwerk.

Ik waardeer het dat Tommie dit wel netjes doet.

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 28 januari 2025
Tommie van Odido schreef:

Hey ​@MpAmersfoort, deze firmware heeft inderdaad de neiging om apparaten sneller naar de 2.4 GHz band te sturen. 

Zijn de apparaten die naar de 2.4 GHz band gestuurd worden verder van het modem dan de apparaten die op de 5 GHz band blijven of zit daar geen verschil in? Welke firmware versie staat op dit moment op het modem?

Als ik inlog op het modem staat er bij firmware V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806. Ik zie geen aparte informatie over de wifi plus extender. De apparaten staan niet verder weg.

Het probleem lijkt overigens opgelost nu ik de 20 Mhz band van 2,4Ghz netwerk heb uitgeschakeld, om alle apparaten op dat netwerk op de 40 Mhz band te dwingen. Nu krijg ik overal degelijke snelheden.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen