Skip to main content

3 Jaar Wachten op Glasvezel – Odido, waar blijft jullie verantwoordelijkheid?

  • 22 juni 2025
  • 1 reactie
  • 30 Bekeken

Sinds 2022 is mij – net als vele anderen in de wijk – glasvezel via Odido beloofd. Inmiddels zijn we drie jaar verder, de kabels liggen er, de glasvezelkast zit gewoon in mijn meterkast, en toch… geen aansluiting. De status blijft steken op een melding dat er een "probleem is met de VvE", maar dat slaat nergens op. Hoe kan er sprake zijn van een VvE-probleem als de installatie al in mijn woning aanwezig is? Het gaat hier op de wijk buitenhof in Delft met postcode 2625WG

Wat deze situatie nóg frustrerender maakt, is de eindeloze pingpong tussen Odido en Open Dutch Fiber (ODF). Odido verwijst me door naar ODF. ODF zegt dan brutaal dat zij niets kunnen doen en dat het probleem bij Odido ligt. En zo gaat het al jarenlang door – zonder resultaat. Geen enkele partij lijkt verantwoordelijkheid te willen nemen, terwijl de klant ondertussen maar moet blijven wachten.

Ik heb tientallen keren gebeld, gemaild, formulieren ingevuld, en het enige wat je krijgt is een standaardantwoord of vage uitleg waar je niks mee kunt. Inmiddels ben ik het meer dan zat. Je zou van een professioneel bedrijf verwachten dat men intern een proces heeft om dit soort zaken correct op te lossen – maar dat is hier ver te zoeken.

Het is beschamend dat een traject dat in 2022 had moeten resulteren in een werkende glasvezelaansluiting, anno 2025 nog steeds niet is afgerond. En dat terwijl de technische voorzieningen er gewoon zijn. Ik heb me netjes ingeschreven via de pre-order en mijn woning is fysiek voorbereid – maar er gebeurt niets.

Ik verwacht op korte termijn:

  • Een heldere en eerlijke statusupdate;

  • Een uitleg waarom de aansluiting bij mijn woning – ondanks aanwezige infrastructuur – niet geactiveerd wordt;

  • Een concrete planning met daadwerkelijke actie.

Drie jaar geduld is ruim voldoende geweest. Ik reken erop dat Odido dit serieus oppakt, en ik hoor graag van jullie.

Uitgelichte reactie

23 juni 2025

Hey ​@karam14, welkom op onze community!

Ik wil natuurlijk dat jij zo snel mogelijk kunt genieten van je glasvezelbestelling. Ik doe daarom graag wat meer onderzoek voor je. Zou je alleen nog de laatste 4 cijfers van je IBAN willen toevoegen aan je profiel? Dat maakt de verificatie compleet en kan ik je abonnement omhoog halen en dit voor je onderzoeken.

Ookal ligt de vezel al in de woning, dan kan de VvE nog steeds moeilijk doen over bepaalde onderwerpen. Mogelijke redenen waarom de VvE geen toestemming kan verlenen: 

  • Beheersing van de algemene ruimtes:
    Glasvezelinstallatie naar een woning loopt vaak via algemene ruimtes (meterkast op de gang, leidingschachten, portieken, technische ruimtes). De VvE is verantwoordelijk voor het beheer van die ruimtes en moet dus toestemming geven als een installateur daarin kabels wil trekken of sleuven wil maken.

  • Zorgen over esthetiek en schade:
    VvE’s maken zich soms zorgen over de uitstraling van algemene ruimtes of over mogelijke schade tijdens het aanleggen van de bekabeling.

  • Beleidsregels of contracten:
    Sommige VvE’s hebben vaste afspraken met bepaalde providers of juist algemene restricties op het aanleggen van nieuwe infrastructuur. Soms willen ze bijvoorbeeld eerst alle bewoners polsen voordat er nieuwe aansluitingen komen.

  • Geen overleg of aanvraag geweest:
    Als de netwerkbeheerder of jij als bewoner geen officiële aanvraag bij de VvE hebt gedaan, kan de VvE het proces blokkeren. Installateurs mogen niet zonder toestemming in algemene ruimtes werken.

  • Verzekeringstechnische of juridische redenen:
    Bijvoorbeeld als de VvE bang is voor aansprakelijkheid bij schade of bij het openbreken van muren/plafonds.

Als je mij een seintje geeft in dit topic als je jouw profiel hebt aangepast dan kan ik kijken wat de actuele status is op dit moment! Alvast bedankt.

1 reactie

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14854 reacties
  • 23 juni 2025

Hey ​@karam14, welkom op onze community!

Ik wil natuurlijk dat jij zo snel mogelijk kunt genieten van je glasvezelbestelling. Ik doe daarom graag wat meer onderzoek voor je. Zou je alleen nog de laatste 4 cijfers van je IBAN willen toevoegen aan je profiel? Dat maakt de verificatie compleet en kan ik je abonnement omhoog halen en dit voor je onderzoeken.

Ookal ligt de vezel al in de woning, dan kan de VvE nog steeds moeilijk doen over bepaalde onderwerpen. Mogelijke redenen waarom de VvE geen toestemming kan verlenen: 

  • Beheersing van de algemene ruimtes:
    Glasvezelinstallatie naar een woning loopt vaak via algemene ruimtes (meterkast op de gang, leidingschachten, portieken, technische ruimtes). De VvE is verantwoordelijk voor het beheer van die ruimtes en moet dus toestemming geven als een installateur daarin kabels wil trekken of sleuven wil maken.

  • Zorgen over esthetiek en schade:
    VvE’s maken zich soms zorgen over de uitstraling van algemene ruimtes of over mogelijke schade tijdens het aanleggen van de bekabeling.

  • Beleidsregels of contracten:
    Sommige VvE’s hebben vaste afspraken met bepaalde providers of juist algemene restricties op het aanleggen van nieuwe infrastructuur. Soms willen ze bijvoorbeeld eerst alle bewoners polsen voordat er nieuwe aansluitingen komen.

  • Geen overleg of aanvraag geweest:
    Als de netwerkbeheerder of jij als bewoner geen officiële aanvraag bij de VvE hebt gedaan, kan de VvE het proces blokkeren. Installateurs mogen niet zonder toestemming in algemene ruimtes werken.

  • Verzekeringstechnische of juridische redenen:
    Bijvoorbeeld als de VvE bang is voor aansprakelijkheid bij schade of bij het openbreken van muren/plafonds.

Als je mij een seintje geeft in dit topic als je jouw profiel hebt aangepast dan kan ik kijken wat de actuele status is op dit moment! Alvast bedankt.


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen