Skip to main content

Stagnatie uitrol glasvezel in een hetzelfde complex

• is een King Poster
  • 33 reacties

In een privebericht aan Cheyenne heb ik allerlei prive informatie opgenomen over de stagnerende uitrol in een en hetzelfde flatgebouw. Daarbij het ik al drie jaar glas en wachten de anderen nog steeds op aansluiting.

Ik heb nog geen reactie mogen ontvangen. Vandaar een oproep in dit verband

Wie kan mij verder helpen aan de stand van zaken?

Uitgelichte reactie

16 mei 2025

Hallo ​@Tomato0 

Odido is een provider die zijn diensten over het glasvezelnetwerk van anderen levert dus hierin zal Odido moeten wachten op de aannemer/netwerkbeheerder die het glasvezelnetwerk eerst werkend dient op te leveren.

Bij hoogbouw kan er vertraging oplopen omdat er ook toestemming nodig is van de woningcorporatie en van de buren.

5 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21573 reacties
  • 16 mei 2025

Hallo ​@Tomato0 

Odido is een provider die zijn diensten over het glasvezelnetwerk van anderen levert dus hierin zal Odido moeten wachten op de aannemer/netwerkbeheerder die het glasvezelnetwerk eerst werkend dient op te leveren.

Bij hoogbouw kan er vertraging oplopen omdat er ook toestemming nodig is van de woningcorporatie en van de buren.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 33 reacties
  • 16 mei 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@Tomato0 

Beste Waqqas,

In een periode van 5 jaar heb ik af en toe een bericht gepost over de volgende situatie.
Ik woon in een appartementencomplex, waar nu inmiddels 3 jaar geleden, na instemming van de VvE, de aansluiting is gerealiseerd voor 4 van de 6 kolommen. Ik heb in die tijd geregeld contact gehad met van Gelder, ook met de aannemer. dat ging over het afronden van de twee laatste kolommen. Ik heb dat opgegeven.Toezeggingen hierover worden niet nagekomen. De situatie in die kolommen is te ingewikkeld.

Overigens ben ik zelf een zeer tevreden gebruiken van Odido glasvezel, Net als anderen in mijn eigen kolom
Naar nu blijkt kunnen andere bewoners in de overige 3 kolommen geen aansluiting bij Odido aanvragen. Deze blijken drie jaar geleden niet aangesloten te zijn op het straatnetwerk. Het huisnummer op nota bene hetzelfde adres als ik woon is niet bekend ! Contact met van Gelder leverde op dat dit ook niet gerealiseerd gaat worden omdat KPN het netwerk in Rotterdam Kralingen zou overnemen.

Ik word door mijn medebewoners als "expert" aangesproken met de vraag hoe dat nu toch zit.Ik kan er geen touw meer aan vastknopen.
Zou je mij aan een helder antwoord kunnen helpen ?

Groet

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9276 reacties
  • 16 mei 2025

Zoals Waqqas al aangaf, Odido is een internetprovider. Zij huurt bij diverse netbeheerders in Nederland een glasvezel waarover het internet signaal wordt geleverd. Door dit principe kan Odido van alle aanbieders het meeste glasvezel leveren.

Maar, als een netbeheerder (eigenaar van het glasvezel netwerk) geen aansluiting in een woning maakt, of meer kan maken, dan kan Odido daar ook niet meer leveren. Zij is volledig afhankelijk van de plannen van een netbeheerder en deelt dat met haar klanten via de postcode checker.

Als een adres in een postcode checker staat, dan is de netbeheerder in die woonplaats in staat om een glasvezel aan Odido te verhuren. Soms moet er nog wel een vezel in de woning worden gebracht wat langer kan duren, maar dan komt het uiteindelijk wel. De postcode checker is Dynamisch. Als er nieuwe mogelijkheden om glasvezel te huren bijkomen zal dit zichtbaar worden in de postcode checker. Maar als door omstandigheden aansluitingen toch niet gemaakt kunnen worden zullen deze weer worden ingetrokken. Dit is een automatisch proces en de klantenservice kan verder geen inzicht geven of en wanneer netbeheerders nog uitbreidingen gaan doen. 

Alternatief wat Odido kan bieden is klik en klaar. Ook daar geldt dat even die postcode checker geraadpleegd kan worden over de te verwachten snelheden.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 33 reacties
  • 16 mei 2025
eric schreef:

Zoals Waqqas al aangaf, Odido is een internetprovider. Zij huurt bij diverse netbeheerders in Nederland een glasvezel waarover het internet signaal wordt geleverd. Door dit principe kan Odido van alle aanbieders het meeste glasvezel leveren.

Maar, als een netbeheerder (eigenaar van het glasvezel netwerk) geen aansluiting in een woning maakt, of meer kan maken, dan kan Odido daar ook niet meer leveren. Zij is volledig afhankelijk van de plannen van een netbeheerder en deelt dat met haar klanten via de postcode checker.

Als een adres in een postcode checker staat, dan is de netbeheerder in die woonplaats in staat om een glasvezel aan Odido te verhuren. Soms moet er nog wel een vezel in de woning worden gebracht wat langer kan duren, maar dan komt het uiteindelijk wel. De postcode checker is Dynamisch. Als er nieuwe mogelijkheden om glasvezel te huren bijkomen zal dit zichtbaar worden in de postcode checker. Maar als door omstandigheden aansluitingen toch niet gemaakt kunnen worden zullen deze weer worden ingetrokken. Dit is een automatisch proces en de klantenservice kan verder geen inzicht geven of en wanneer netbeheerders nog uitbreidingen gaan doen. 

Alternatief wat Odido kan bieden is klik en klaar. Ook daar geldt dat even die postcode checker geraadpleegd kan worden over de te verwachten snelheden.

Eric

ik weet niet beter dan dat Odido eigenaar is van het netwerk. Zij heeft dit overgenomen van Tmobile.

Als dat niet klopt, hoe kan ik er dan achter komen wie de eigenaar is van het netwerk ?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9276 reacties
  • 16 mei 2025

Odido, maar ook T-mobile is nooit eigenaar van een glasvezel netwerk. Wel hebben ze met netbeheerder Optical Dutch Fiber afspraken dat voor een periode zij exclusief glasvezels kan huren. 

Je gaf zelf al aan dat KPN networks, wat ook een netbeheerder is, het glasvezel eigendom gaat overnemen. Dat zal dus de partij zijn die verantwoordelijk is voor die buurt. Odido kan ook via KPN networks internetdiensten leveren, maar alleen als deze netbeheerder via de postcode checker heeft aangegeven dat zij op dat specifieke adres inderdaad een glasvezel kunnen/gaan aanleggen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen