Skip to main content

Geluid komt niet over surroundset

Sindskort heb ik een nieuwe tv (Philips, met GoogleTV). 

De tv is normaal gesproken verbonden met een HDMI 2.1 kabel met het odidokastje.

Met de Surround set (Harman Kardon BDS) erbij, gaat er een HDMI van de mediabox van Odido naar de HDMI in van de Set en van de E-Arc op de tv naar de Arc op de set.

Dit werkte altijd prima, op een tv van 20 jaar oud.

Nu dus een nieuwe tv en er komt geen beeld én geen geluid over de set zodra die er tussen verbonden zit.

Rechtstreeks tussen tv en Odido werkt alles wel, maar dan alleen op de tv-luidsprekers.

Ik heb ook al de tv via een optical kabel verbonden met de Surround set, maar dat maakt geen verschil.

Bij het instellen van de tv ging het wel wat vreemd, want zenders waren niet te vinden, omdat het via internet gaat. Ineens stond alles erop.

(Ik leg dit probleem bij alle partijen neer; iemand moet de oplossing weten)

Weet iemand hoe dit opgelost kan worden?

Uitgelichte reactie

6 juni 2025

Hoi ​@ChantalBK, welkom op onze community!

Wat hier waarschijnlijk speelt is een combinatie van CEC- en HDMI-instellingen in combinatie met de nieuwe Google TV software. Philips-tv’s met Google TV staan erom bekend wat kritischer te zijn in hoe ze HDMI-apparaten herkennen en koppelen. Kan je mij toevallig vertellen welk exacte BDS set het is? Er zijn een aantal verschillende namelijk. Een paar dingen om te checken en proberen:

Op de TV:

• Ga naar de HDMI-instellingen en zet HDMI CEC (bij Philips: EasyLink) aan voor alle poorten.

• Zet HDMI Audio Output in de instellingen op Receiver (ARC) of Home Theater.

• Controleer dat de juiste HDMI-poort op de TV als ARC/eARC geconfigureerd is. Meestal poort 2 of 3.

Op de Surround set:

• Controleer of CEC / HDMI Control aanstaat.

• Zet de ingang van de set handmatig op de juiste HDMI-ingang als de TV niet automatisch overschakelt.

Op de Odido Mediabox:

• Controleer of de HDMI CEC-instelling aanstaat via de instellingen.

Wat je ook nog kunt proberen:

• Test met een andere HDMI-kabel tussen TV en Surround set, bij voorkeur eentje die gecertificeerd is voor eARC/HDMI 2.1.

• Als je optical gebruikt, zorg dat de digitale audio-uitgang van de TV ingesteld staat op Dolby Digital of PCM en niet op Auto of passthrough, sommige sets kunnen daar niet goed mee overweg.

• Soms helpt het om alles los te koppelen, TV en set volledig van stroom te halen, en dan stap voor stap alles opnieuw aan te sluiten en te laten herkennen.

Hopelijk helpt dit je op weg. Laat vooral weten welke stappen effect hebben, dan denken we graag verder mee als het nodig is!

10 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14854 reacties
  • 6 juni 2025

Hoi ​@ChantalBK, welkom op onze community!

Wat hier waarschijnlijk speelt is een combinatie van CEC- en HDMI-instellingen in combinatie met de nieuwe Google TV software. Philips-tv’s met Google TV staan erom bekend wat kritischer te zijn in hoe ze HDMI-apparaten herkennen en koppelen. Kan je mij toevallig vertellen welk exacte BDS set het is? Er zijn een aantal verschillende namelijk. Een paar dingen om te checken en proberen:

Op de TV:

• Ga naar de HDMI-instellingen en zet HDMI CEC (bij Philips: EasyLink) aan voor alle poorten.

• Zet HDMI Audio Output in de instellingen op Receiver (ARC) of Home Theater.

• Controleer dat de juiste HDMI-poort op de TV als ARC/eARC geconfigureerd is. Meestal poort 2 of 3.

Op de Surround set:

• Controleer of CEC / HDMI Control aanstaat.

• Zet de ingang van de set handmatig op de juiste HDMI-ingang als de TV niet automatisch overschakelt.

Op de Odido Mediabox:

• Controleer of de HDMI CEC-instelling aanstaat via de instellingen.

Wat je ook nog kunt proberen:

• Test met een andere HDMI-kabel tussen TV en Surround set, bij voorkeur eentje die gecertificeerd is voor eARC/HDMI 2.1.

• Als je optical gebruikt, zorg dat de digitale audio-uitgang van de TV ingesteld staat op Dolby Digital of PCM en niet op Auto of passthrough, sommige sets kunnen daar niet goed mee overweg.

• Soms helpt het om alles los te koppelen, TV en set volledig van stroom te halen, en dan stap voor stap alles opnieuw aan te sluiten en te laten herkennen.

Hopelijk helpt dit je op weg. Laat vooral weten welke stappen effect hebben, dan denken we graag verder mee als het nodig is!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 6 juni 2025

De BSD is Harman Kardon 570 (een oude uit 2011).

Ik heb al het bovenstaande al geprobeerd. Niets heeft effect. Zodra in de BDS met een HDMI er tussen zet, valt beeld en geluid weg.

Alle instellingen staan zoals ze zouden moeten staan. Ook aanpassen en daarna juist instellen heeft geen effect.

De mediabox of tv helemaal resetten en opnieuw instellen heeft ook geen effect.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14854 reacties
  • 10 juni 2025

Hey ​@ChantalBK, dus als ik het goed begrijp is dat als je de BDS aansluit op de tv dat zowel het beeld als het geluid wegvalt? Valt het beeld van je hele tv weg of alleen van de Mediabox?

Dus zo zit het als het goed is aangesloten: Mediabox → Tv bekabeld en BDS → Tv bekabeld? De BDS 570 heeft ook een optische aansluiting, heb je die al eens geprobeerd op je tv? Of werkt dat helemaal niet? Als je in de instellingen van je tv kijkt, kun je daar verder niet nog iets aanpassen? Ik wil dit graag samen oplossen, dit geeft mij een beter beeld van de situatie. Ik zie je terugkoppeling graag tegemoet!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 10 juni 2025

Hai,

De optical heb ik al geprobeerd, dat heeft geen effect. Als in, er gebeurt echt niks. Het geluid blijft via de tv-luidsprekers gaan, ook als ik bij de tv de optie 'optical' aanklik.

Als ik de BDS aansluit valt inderdaad beeld en geluid weg. Via de afstandsbediening van de tv (niet van Odido) kan ik dan wel de apps opstarten, maar het geluid komt dan via de tv.

Bij de geluidsinstellingen van de tv heb ik alle mogelijke opties en combinaties al geprobeerd. De audio output staat op HDMI, maar het geluid wordt helaas niet doorgegeven. Soms komt bij een instelling te staan 'Kan niet schakelen naar audiosysteem, luidsprekers tv actief'.

Ik heb al verbonden op de volgende manieren:

1. EArc tv naar Arc BDS + HDMI van BDS naar Odido: Geen beeld en geen geluid.

2. EArc tv naar Odidokastje + HDMI van tv naar HDMI van BDS: beeld en geluid komen via tv, want de HDMI source van de BDS op de tv geeft geen beeld en geluid.

3. EArc tv naar HDMI van BDS + Arc BDS naar Odido: beeld en geluid komen via tv, want de HDMI source van de BDS op de tv geeft geen beeld en geluid.

4. HDMI of EArc tv naar Odido + Optical van tv naar BDS: beeld en geluid komen via tv, ook met aangepaste geluidsinstellingen.

Ik heb echt geen idee meer wat ik kan aanpassen. Ik krijg haast het idee dat de BDS dan te oud is (2011)?!

Al hoewel, helemaal in het begin kwam er wél geluid door de BDS, maar geen beeld. Toen heb ik meerdere instellingen geprobeerd. Het beeld bleef weg. Toen heb ik de Odido gereset, en toen lukte het niet meer.

Het kastje een 2e keer resetten heeft ook niet geholpen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 10 juni 2025

Als ik het odidokastje met een hdmi aansluit op een gewone hdmi van de BDS, komt er geluid uit de BDS.

Zodra ik een kabel vanaf de tv (elke willekeurige HDMI uitgang) naar elke willekeurige HDMI poort van de BDS doe, valt het geluid weg.

Beeld is er in deze manier nooit geweest.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 10 juni 2025

Als er wel geluid is, op de manier zoals hierboven beschreven, kan ik wel naar de apps kijken die op het Odido modem zitten.

Maar, ook bijzonder, als ik die opstart (dan komt er dus wel beeld), maar het geluid van de tv zenders blijft over de BDS spelen. 

Zet ik een serie aan, dan gaat dat geluid over de boxen van de tv zelf. Maar uiteraard is dat zeer irritant, aangezien de tv zenders door de BDS blijven spelen op datzelfde moment. Het lukt niet om het geluid van de tv zenders te stoppen.

peter-keetfm
ChantalBK schreef:

De tv is normaal gesproken verbonden met een HDMI 2.1 kabel met het odidokastje.

Met de Surround set (Harman Kardon BDS) erbij, gaat er een HDMI van de mediabox van Odido naar de HDMI in van de Set en van de E-Arc op de tv naar de Arc op de set.

Nu dus een nieuwe tv en er komt geen beeld én geen geluid over de set zodra die er tussen verbonden zit.

Rechtstreeks tussen tv en Odido werkt alles wel, maar dan alleen op de tv-luidsprekers.

Ik heb ook al de tv via een optical kabel verbonden met de Surround set, maar dat maakt geen verschil.

Bij het instellen van de tv ging het wel wat vreemd, want zenders waren niet te vinden, omdat het via internet gaat. Ineens stond alles erop.

Hoi ​@ChantalBK 

Je nieuwe TV draait op Google TV waarom dan niet de Odido TV app gebruiken.

Het zal uiteraard moeten werken via de Odido TV box.

Maar een Philips met Google TV raad ik aan de app te gebruiken.

Dit bied zoveel meer gemak dan met een losse TV box te werken.

Zie voor info hier.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 11 juni 2025
peter-keetfm schreef:
ChantalBK schreef:

Hoi ​@ChantalBK 

Zie voor info hier.

Dat klinkt natuurlijk prima, maar lost het probleem niet op helaas. Dan komt er geen geluid via de BDS (want ook dat heb ik al geprobeerd). De BDS kan dan nergens signaal vinden, geeft ie aan.

peter-keetfm
ChantalBK schreef:
peter-keetfm schreef:
ChantalBK schreef:

Hoi ​@ChantalBK 

Zie voor info hier.

Dat klinkt natuurlijk prima, maar lost het probleem niet op helaas. Dan komt er geen geluid via de BDS (want ook dat heb ik al geprobeerd). De BDS kan dan nergens signaal vinden, geeft ie aan.

Dan zit het probleem niet bij de Odido TV box.

Zorg dat de juiste HDMI ingang van de BDS naar de Philips TV op een HDMI ARC poort zit.

Controleer ook of de HDMI CEC instellingen goed staan bij Philips heet dit Easylink.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 11 juni 2025

Dat heb ik allemaal al gedaan. Zo simpel is het dus helaas niet. Was het maar zo simpel op te lossen..

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen