Skip to main content
Beantwoord

Odido TV kijken in het buitenland (buiten EU)

Ik zit momenteel in Zwitserland en wil even TV kijken. 
Zowel met als zonder VPN lukt het niet om een programma online (Chrome browser) te starten. 
Ik ben ingelogd en heb een abonnement. Waarom kan ik geen televisie kijken?

NB. de chatbot suggereert een ander abonnement maar voor zover ik kan zien bestaat er helemaal geen abonnement waarmee je in het buitenland wel kan kijken (het staat er in ieder geval niet bij) 
Het zou ook onzinnig zijn want wat kan het Odido nou schelen of ik thuis kijk of waar ik nu zit. 

Maar dat terzijde.

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@ederooij 

Ik lees dit antwoord van een moderator:

Sinds 29 augustus 2022 werken we met een nieuw systeem voor 'geoblocking'. Hiermee blokkeren we actief gebruikers die buiten de EU gebruik maken van een VPN, waarbij het net lijkt alsof ze in de EU zijn. Het kan dus zijn dat jouw VPN ook zo herkent wordt.

Bekijk origineel

11 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20593 reacties
  • Antwoord
  • 2 februari 2025

Hallo ​@ederooij 

Sinds 29 augustus 2022 werken we met een nieuw systeem voor 'geoblocking'. Hiermee blokkeren we actief gebruikers die buiten de EU gebruik maken van een VPN, waarbij het net lijkt alsof ze in de EU zijn. Het kan dus zijn dat jouw VPN ook zo herkent wordt.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8708 reacties
  • 2 februari 2025

Zwitserland is inderdaad geen EU. De zender eigenaren maken afspraak met providers. Dan stellen zij ook de beperkingen aan waar de uitzendingen bekeken mogen worden.

Je ziet dat bij de andere providers ook.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 10 februari 2025

Beste Eric,

Ik begrijp niet goed hoe dit werkt. 
Odido broadcast TV uitzendingen.
Ik heb een abonnement, betaal voor de service om via Odido TV te kunnen kijken.

Wat maakt het voor Odido uit waar ik dat doe? 
Ik reis de hele wereld over en ben soms meer in het buitenland (binnen EU en erbuiten) 

Wat is het idee erachter dat het niet mogelijk is om TV te kijken.

Vriendelijke groet,

Erik

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 10 februari 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@ederooij 

Ik had dat ook gelezen, maar ik begrijp niet waarom dit het geval is. 
Als je toch inlogt met de juiste credentials, is toch gewaarborgd dat je een abonnement hebt. 
Zou je nog iets kunnen doen met een 2FA voor meer zekerheid, maar er veranderd toch helemaal niets voor Odido of ik vanuit Amsterdam of Basel mijn eigen account benader. 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8708 reacties
  • 10 februari 2025

Je kunt een hele discussie voeren waarom niet buiten de EU, "omdat jij het toch bent", maar het aanbod wat Odido doet en daar de rechten voor heeft gekocht is EU only.  Dit wordt dus door de nodige blokkades dus afgedwongen. Als je buiten de EU wilt kijken naar NL zenders, dan heb je een andere oplossing nodig. Maar dit is niet anders dan het aanbod van de andere internet +tv aanbieders. 

• 143 reacties
  • 10 februari 2025
ederooij schreef:

Dat heeft te maken me EU richtlijn voor audiovisuele mediadiensten (recht op toegang tot online abonnementen overal in de EU alsof je thuis bent)

ederooij schreef:

veranderd toch helemaal niets voor Odido of ik vanuit Amsterdam of Basel mijn eigen account benader. 

Basel ligt niet op EU grondgebied.

• is een King Poster
  • 79 reacties
  • 11 februari 2025

@ederooij 

Als je vanuit het buitenland een VPN verbinding opzet (als VPN Client),
met een VPN server geïnstalleerd  in je eigen thuisnetwerk in Nederland, werkt de verbinding
via die VPN feitelijk “vanuit je eigen” WAN IP-adres thuis van je vaste internet aansluiting.

Dan zou je geen problemen tegenkomen voor ontvangst van TV, waar je ook bent in de wereld.

Ik zit nu dan wel niet in het buitenland. Maar heb zelf net even een test gedaan,
door een van mijn eigen routers hier, (heb meerdere modellen)
die helemaal niet is verbonden met internet, gewoon even in te schakelen.

En een internetverbinding op te zetten met een Smartphone via een “tethered” USB verbinding.
(Een van de mogelijkheden van die router). Dus de verbinding loopt dan via het mobiele netwerk.
Bovendien is in mijn geval het mobiele abonnement helemaal niet Odido of “Ben” gerelateerd.
Dus geen enkele relatie met “Odido”.

In de router zelf een VPN verbinding opgezet naar mijn vaste Odido internet aansluiting thuis.
Alle connecties met deze router, lopen dus feitelijk via deze router →  mobiele verbinding → VPN
naar mijn eigen thuis WAN IP adres van mijn vaste internet aansluiting.

De Odido Android TV media-box heb ik via WiFi verbonden met deze “mobiele connectie” router.
Juist de Odido “Android TV media-box zou alleen “thuis werken” met je vaste internetverbinding.
en NIET ergens anders.  In tegenstelling tot de “gewone” Odido “Android” app
bedoeld voor smartphone en tablet, die je “binnen Europa” kunt inzetten.

Maar in mijn geval kan ik gewoon “via de mobiele internet connectie + VPN,
de Odido “Android TV” media-box inzetten om TV te kijken.
Kan zelfs gewoon de gids oproepen en programma’s “terugkijken”. Het werkt allemaal.

Kost natuurlijk wel veel data van je databundel als je dat via die mobiele internet connectie doet.
Maar op vergelijkbare wijze “ergens in de wereld” een  “NAT achter NAT” connectie + VPN opzetten.
Met een dergelijke router constructie kun je “overal” die Odido “Android TV” media-box gebruiken.
(Een aardig idee als je met een camper op pad gaat “buiten Europa”).

Minder omslachtig kun je natuurlijk ook de “gewone” Odido “Android” app voor smartphone en tablet,
“overal in de wereld” via een VPN verbinding met “thuis” opzetten.

Dus gewoon wat “creatief” zijn met de juiste set-up, en je merkt niets van 'geoblocking'.  😎

De router zit in het “LAN” netwerk van de smartphone - vandaar een “LAN” IP gateway.
De VPN een "LAN” gateway in het “thuisnetwerk” gebruikte VPN netwerk.

-

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 11 februari 2025

Als jij het zegt klinkt het kinderlijk eenvoudig.

Helaas snap ik er niet veel van, maar ik ga het natuurlijk wel proberen.

Ik loop even door je bericht heen.

Als je vanuit het buitenland een VPN verbinding opzet (als VPN Client),
met een VPN server geïnstalleerd  in je eigen thuisnetwerk in Nederland, werkt de verbinding
via die VPN feitelijk “vanuit je eigen” WAN IP-adres thuis van je vaste internet aansluiting.

Wat bedoel je daarmee? En hoe instaleer ik een VPN Client in mijn eigen thuisnetwerk?

En een internetverbinding op te zetten met een Smartphone via een “tethered” USB verbinding.
(Een van de mogelijkheden van die router). Dus de verbinding loopt dan via het mobiele netwerk.
Bovendien is in mijn geval het mobiele abonnement helemaal niet Odido of “Ben” gerelateerd.
Dus geen enkele relatie met “Odido”.

Dit is een soort Koreaans voor mij. een verbinding opzetten met een tethered USB verbinding, schiet mij maar lek. Maar ik weet zeker dat je het bij een tweede poging simpeler kan uitleggen. Ik heb trouwens een iPhone en mijn mobiele abonnement loopt wel bij Odido en ik heb een limiet van 50GB per maand in het buitenland. Wellicht wat beperkingen voor de gesuggereerde oplossing

In de router zelf een VPN verbinding opgezet naar mijn vaste Odido internet aansluiting thuis.
Alle connecties met deze router, lopen dus feitelijk via deze router →  mobiele verbinding → VPN
naar mijn eigen thuis WAN IP adres van mijn vaste internet aansluiting.

Ik heb een router van Odido, heb nu even de versie niet bij de hand, “in de router een VPN verbinding opgezet” hoe doe je dat?

De Odido Android TV media-box heb ik via WiFi verbonden met deze “mobiele connectie” router.
Juist de Odido “Android TV” media-box zou alleen “thuis werken” met je vaste internetverbinding.
en NIET ergens anders.  In tegenstelling tot de “gewone” Odido “Android” app
bedoeld voor smartphone en tablet, die je “binnen Europa” kunt inzetten.

Ik weet niet goed hoe jij het voor je ziet maar ik heb geen TV box bij me op reis. Ik will graag op mijn computer of als het echt niet anders kan op mijn telefoon of iPad kijken. Via de Odido app zou dat toch prima moeten lukken. 

Maar in mijn geval kan ik gewoon “via de mobiele internet connectie + VPN,
de Odido “Android TV” media-box inzetten om TV te kijken.
Kan zelfs gewoon de gids oproepen en programma’s “terugkijken”. Het werkt allemaal.

Kost natuurlijk wel veel data van je databundel als je dat via die mobiele internet connectie doet.
Maar op vergelijkbare wijze “ergens in de wereld” een  “NAT achter NAT” connectie + VPN opzetten.
Met een dergelijke router constructie kun je “overal” die Odido “Android TV” media-box gebruiken.
(Een aardig idee als je met een camper op pad gaat “buiten Europa”).

Ja dat is wel een dingetje. Zie ook boven. IN EU geeft Odido 50GB per maand en buiten EU niets, dus daar zou je graag gewoon via wifi TV willen kunnen kijken.

Minder omslachtig kun je natuurlijk ook de “gewone” Odido “Android” app voor smartphone en tablet,
“overal in de wereld” via een VPN verbinding met “thuis” opzetten.

Ik heb dus Apple en geen Android, maar dit klinkt heel simpel. Hoe doe ik dit?

Dus gewoon wat “creatief” zijn met de juiste set-up, en je merkt niets van 'geoblocking'.

Ik ben erg graag creatief

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 11 februari 2025
ccnl schreef:
ederooij schreef:

Dat heeft te maken me EU richtlijn voor audiovisuele mediadiensten (recht op toegang tot online abonnementen overal in de EU alsof je thuis bent)

ederooij schreef:

veranderd toch helemaal niets voor Odido of ik vanuit Amsterdam of Basel mijn eigen account benader. 

Basel ligt niet op EU grondgebied.

Maar wat maakt het uit of ik EU ben of buiten EU?

Ik heb een abonnement, ik log in op mijn eigen account - wat maakt dat ik dan geen TV kan kijken?

• is een King Poster
  • 79 reacties
  • 11 februari 2025

@ederooij 
Om allerlei voor “jou” moeilijke set-ups en mogelijkheden, met over- en weer reacties te moeten gaan beantwoorden, laat ik dat even voor wat het is.

Welke app gebruik je nu als je in het buitenland verkeert, TV wilt bekijken en het niet werkt?
Terwijl je het wel over een VPN verbinding hebt?

Je benoemt:      “op mijn telefoon of iPad kijken.
Via de Odido app zou dat toch prima moeten lukken”.

Dat kan inderdaad prima alleen “binnen Europa” met de  "telefoon of tablet app”
(Windows, Apple, Android of Apple iOS).   Buiten Europa op twee manieren via VPN.

• Met gebruik van een commerciële VPN dienst. Daarbij zet je een verbinding op
    met een VPN Client geïnstalleerd op telefoon of iPad.
    En via de WiFi van je hotel of verblijf in het buitenland “buiten de EU”
    maak je een verbinding met een VPN-server  “binnen de EU”.

Zie mogelijkheden bijv. van:  NordVPN  -  ExpressVPN  -  SurfShark -
    Private Internet Access (PIA)  -  PrivadoVPN

• Met gebruik van VPN Client software naar een VPN-server geïnstalleerd in je eigen thuisnetwerk. Bijv. er zijn mensen die een "NAS” in gebruik hebben.
    Dan heb je mogelijkheden om daar een speciale VPN-server voor te installeren.
    En kun je van elke plek op de wereld een VPN verbinding opzetten met thuis.

Odido routers bieden zelf geen functionaliteit voor opzetten van VPN-verbindingen.
Het is altijd met functionaliteiten van “eigen” extra apparatuur (zoals een NAS met VPN-server),
of “eigen” gekozen router met die functies.

Of in het geval met VPN-verbindingen via een commerciële VPN-dienst,
door een VPN-Client app te installeren van de betreffende VPN-provider.

• is een King Poster
  • 79 reacties
  • 11 februari 2025
ederooij schreef:
ccnl schreef:
ederooij schreef:

Maar wat maakt het uit of ik EU ben of buiten EU?

Ik heb een abonnement, ik log in op mijn eigen account - wat maakt dat ik dan geen TV kan kijken?

Dat antwoord is al gegeven door  ​@ccnl 
Je kunt er eindeloze discussies over hebben, heeft weinig zin.
Het zijn nu eenmaal afgeven richtlijnen en afspraken binnen de EU audiovisuele mediadiensten.
En technisch als zodanig gefilterd.

Dat het op simpele wijze is te omzeilen via VPN-verbindingen, doet daar weinig aan af.

Geldt evenzeer voor online te bekijken “vrije” TV zenders, voor bepaalde programma's.

Vrije IPTV kanalen  -  zonder een betaald account:

Géén betaald abonnement benodigd.  Een deel van de programma's is regio gebonden.
Op te vangen met VPN verbinding via commerciële VPN-dienst,
en te kiezen voor een VPN-server die zich bevindt in de juiste regio.

Apps beschikbaar voor Android, Android TV, iOS....       Enkele van die vrije TV kanalen:

• Arte TV            -   Europese culturele TV zender,
                                  met name met Duits / Frans gerichte programma's - 6 talen
  • ARD 1 / WDR   -   Portaal Duitse TV, met onderverdelingen naar 16 TV kanalen.
  • VTM GO            -   Belgische TV zender (Vlaams).
                                   Men moet zich wel registreren.

Via Arte wil ik nog wel eens naar concerten kijken. (Bekend zijn concerten in Salzburg).
Die toch wel erg exclusieve concerten, zijn gefilterd voor Duitsland en Oostenrijk.
Door bijv. een VPN op te zetten met Berlijn (of Frankfurt), kun je ze wel afspelen.

-

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen