Skip to main content

Afstandsbediening mediabox werkt niet goed

Op 18 december heb ik gasvezel gekregen van Odido. Dat werkt :-)
Helaas heb ik een probleem met de mediabox.
TV en mediabox zijn helemaal uitgeschakeld mbv een verlengdoos met schakelaar. Als ik beide van stroom voorzie, gaat de TV in standby mode, de mediabox start (helaas) helemaal op (blauw). Opstarten naar Standby was beter geweest.

Het probleem: Op de Afstandsbediening werken de knoppen TV gids, Radio, Home niet. Als ik bij de mediabox de USB-voeding even loshaal en weer inprikt werkt alles wel weer.

Dit moet ik iedere avond doen….

Heb ik een nieuwe mediabox nodig om dit op te lossen?

Uitgelichte reactie

13 januari 2025

Welkom op onze community! ​@Hans Anders2 

Fijn om te lezen dat Glasvezel werkt. Dat is in ieder geval goed nieuws! Ik wil natuurlijk ook dat je optimaal van TV kan genieten, ik help je dan ook graag verder! 

Werken de knoppen op de afstandsbediening alleen niet wanneer de Mediabox opnieuw opstart/uit stand-by komt? Of ervaar je dit ook tijdens het TV kijken? 

Op dit moment speelt het volgende issue:

“We onderzoeken een probleem met de batterijen van de afstandsbediening. De symptomen zijn: batterijniveau is voldoende, maar nadat Mediabox uit standby komt, werken diverse knoppen niet. Mediabox lampje knippert meerdere malen wanneer een knop wordt ingedrukt. Navigatieknoppen en OK knop werken dan veelal wel. O.a. volumeknoppen, Home en Gids knoppen werken dan niet, of met veel ‘vertraging’. Advies: vervang de batterijen.

Wil je eens proberen om de batterijen te vervangen? 

Ik adviseer je om het Mediabox topic in de gaten te houden. Onder het kopje ‘known issues’ plaatsen wij een update zodra er meer bekend is. 

Laat je het mij weten als ik nog ergens bij kan helpen? Ik sta paraat! 

17 reacties

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4414 reacties
  • 13 januari 2025

Welkom op onze community! ​@Hans Anders2 

Fijn om te lezen dat Glasvezel werkt. Dat is in ieder geval goed nieuws! Ik wil natuurlijk ook dat je optimaal van TV kan genieten, ik help je dan ook graag verder! 

Werken de knoppen op de afstandsbediening alleen niet wanneer de Mediabox opnieuw opstart/uit stand-by komt? Of ervaar je dit ook tijdens het TV kijken? 

Op dit moment speelt het volgende issue:

“We onderzoeken een probleem met de batterijen van de afstandsbediening. De symptomen zijn: batterijniveau is voldoende, maar nadat Mediabox uit standby komt, werken diverse knoppen niet. Mediabox lampje knippert meerdere malen wanneer een knop wordt ingedrukt. Navigatieknoppen en OK knop werken dan veelal wel. O.a. volumeknoppen, Home en Gids knoppen werken dan niet, of met veel ‘vertraging’. Advies: vervang de batterijen.

Wil je eens proberen om de batterijen te vervangen? 

Ik adviseer je om het Mediabox topic in de gaten te houden. Onder het kopje ‘known issues’ plaatsen wij een update zodra er meer bekend is. 

Laat je het mij weten als ik nog ergens bij kan helpen? Ik sta paraat! 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 13 januari 2025

Probleem is er alleen als ik de mediabox de 1e keer van spanning voorzie. Als ie het eenmaal doet, blijft het goed gaan. Ik zal de batterijen vervangen en het resultaat laten weten.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 14 januari 2025
Hans Anders2 schreef:

Op 18 december heb ik gasvezel gekregen van Odido. Dat werkt :-)
Helaas heb ik een probleem met de mediabox.
TV en mediabox zijn helemaal uitgeschakeld mbv een verlengdoos met schakelaar. Als ik beide van stroom voorzie, gaat de TV in standby mode, de mediabox start (helaas) helemaal op (blauw). Opstarten naar Standby was beter geweest.

Het probleem: Op de Afstandsbediening werken de knoppen TV gids, Radio, Home niet. Als ik bij de mediabox de USB-voeding even loshaal en weer inprikt werkt alles wel weer.

Dit moet ik iedere avond doen….

Heb ik een nieuwe mediabox nodig om dit op te lossen?

Helaas, nieuwe batterijen helpt niet. Probleem blijft zich iedere dag na het aanzetten van tv en box voordoen.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14715 reacties
  • 15 januari 2025

Hey ​@Hans Anders2, zou je de afstandsbediening eens opnieuw willen koppelen? 

Afstandsbediening ontkoppelen & koppelen

• Wil je de afstandsbediening ontkoppelen van de Mediabox? Druk dan tegelijk op [OK] en [Volume omlaag] en houd de knoppen minimaal 3 seconden ingedrukt.
  • Wil je de afstandsbediening weer koppelen? Druk dan tegelijk op [OK] en [Thuis] en houd de knoppen minimaal 3 seconden ingedrukt.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 16 januari 2025

Helaas heeft dit ook niet geholpen. Graag een nieuwe mediabox.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14715 reacties
  • 17 januari 2025

Hey ​@Hans Anders2, ik stuur je er graag in op, zou je jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in je profiel willen zetten? Dan kan ik dat voor je realiseren! 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 17 januari 2025

Gedaan!

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 2982 reacties
  • 18 januari 2025

Dank ​@Hans Anders2, de ruiling met een nieuwe Mediabox is geregeld. Je ontvangt hiervan nog een bevestiging per e-mail en een retour instructie voor de andere Mediabox. Dank alvast en laat ons de uitkomst weten!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 23 januari 2025

Even een tussentijdse update. De nieuwe box heeft niet geholpen. Wat ik nu aan het testen ben is eerst de tv aanzetten en dan pas de box of omgekeerd, dus niet gelijktijdig. .Ik kijk het nog een aantal dagen aan laat hier het resultaat weten.

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Oud-Moderator | Internet + TV
  • 1995 reacties
  • 25 januari 2025

Hi ​@Hans Anders2, balen om te lezen dat dit niet heeft geholpen! Ik ben dan ook erg benieuwd of de stappen die je nu uitvoert het gaan oplossen. Anders gaan we dit uiteraard ook verder uitzoeken. Top dat je ons hier in het topic op de hoogte houdt. We zijn benieuwd!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 5 februari 2025

Het heeft even geduurd maar hier de testresultaten..…

Wat gaat altijd fout:
1- Als eerste de mediabox aanzetten en dan pas de TV.
2- Mediabox gelijk met de TV aanzetten.

Wat gaat altijd goed;
Eerst de TV aanzetten en dan pas de mediabox.
Het lijkt erop dat de mediabox over de HDMI kabel communiceert / iets controleert met de TV. Als die niet aanstaat gaat het fout.
Probleem lijkt mij niet zo heel lastig op te lossen. in de de firmware aanpassen dat na het aanzetten van de mediabox eerst bv 2 seconden niks wordt gedaan (wait), dan pas verder doorstarten.
En als jullie toch bezig zijn, zorg er dan ook voor dat de mediabox altijd opstart naar Standby.
Ik zal wel een van de weinigen zijn die tv en mediabox altijd van de stroom haal, de meeste zullen beide op standby zetten als ze bv naar bed gaan. Als er dan in de nacht een stroomdipje komt start de mediabox helemaal op en dat is nou niet de bedoeling lijkt me zo.

Ik ben benieuw wat er nu gaat gebeuren ...

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 4414 reacties
  • 6 februari 2025

@Hans Anders2 Dankjewel voor je terugkoppeling en het uitvoerige testen. Ik help je natuurlijk graag verder! 

Voor nu ben ik in ieder geval blij om te lezen dat je een tijdelijke workaround hebt gevonden. Namelijk, eerst de TV aanzetten en daarna de Mediabox. 

Uiteraard wil ik ook dat jij de Mediabox en TV gelijktijdig kan opstarten, dat scheelt weer tijd. Ik heb daarom gelijk gevraagd of mijn collega’s van de technische dienst willen kijken naar de mogelijkheden. Zij zullen dit verder voor je onderzoeken. 

Laat je het mij weten als ik in de tussentijd nog ergens bij kan helpen? Ik doe het graag! 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 15 februari 2025

De monteur is geweest en heeft de klacht geconstateerd. Tevens een firmware update gedaan, die was blijkbaar niet automatisch uitgevoerd. Helaas is de situatie niet veranderd en bestaat het  probleem nog steeds.

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 2982 reacties
  • 15 februari 2025

Hi ​@Hans Anders2, ik lees het hier inderdaad terug. Bedankt voor de terugkoppeling! Ik zie trouwens ook dat wij na het bezoek van de monteur nog een andere afstandsbediening hebben gestuurd. Heb je deze al ontvangen, of nog niet? Wij leveren deze door de brievenbus. Heb je deze al kunnen testen? Zo niet, wacht de levering hiervan dan af en laat mij de uitkomst weten!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 16 februari 2025

AB ontvangen en getest. En natuurlijk blijft het probleem bestaan. Het is geen hardware probleem, het is een software probleem in de mediabox.

Even mijn mening in Jip en Janneke taal …:

Ik zet de mediabox aan, steek de stekker in het stopcontact. Mediabox start op en wil communiceren met de TV. Die staat uit.

Ik zet de tv aan. Diverse toetsen op de AB werken niet. Als de mediabox communiceert met de tv en die staat uit en daarna werken diverse toetsen niet, zit het probleem in de software van de mediabox. Want eerst de tv aan en dan pas de mediabox gaat wel goed. Dan kan de mediabox met de tv communiceren tijdens het opstarten. Ook de monteur die op bezoek is geweest is van menin* dat de software in de mediabox de boosdoener is.

• 216 reacties
  • 16 februari 2025
Hans Anders2 schreef:

Ik zet de mediabox aan, steek de stekker in het stopcontact. Mediabox start op en wil communiceren met de TV. Die staat uit.

Ik zet de tv aan. Diverse toetsen op de AB werken niet. 

Dat is een probleem van HDMI CEC. Als de TV eerst na de mediabox opstart, is de instelling HDMI CEC "Mediabox AB bedient TV of Audioapparaat" grijs en je moet eerst deze weer aanzetten. Als de TV voor de mediabox opstart, heb je dit probleem niet.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 16 februari 2025

Maar dat verklaart niet waarom de toets tvgids, de toets home de toets apps en nog een paar niet werken en de rest wel. Beide gelijk aanzetten werkt ook niet. Vandaar mijn opmerking dat de mediabox sneller opstart dan mijn tv en er dus een wait van 1 of 2 seconden in de firmware moet komen. 

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen