Skip to main content
Beantwoord

Geen teletekst meer na upgrade T-Mobile TV


Nu T-mobile vernieuwd is hebben wij geen teletekst meer. TV box al van de stroom gehad en de modem ook maar dat helpt niet.

Beste antwoord door Hans-Juriën

hoho66 schreef:

Fijn dat u nostalgisch wordt van teletekst. Het is gewoon een achteruitgang. Bovendien worden doven en slechthorenden door t-mobile vies in de kou gezet ! Wat mij betreft mag de update van vorige week teruggedraaid worden. Ik was zeer tevreden over het tv-aanbod. Nu niet meer. Helaas heb ik nog een contract tot juni 2101, is een (ongewenste) update reden om zonder kosten te kunnen opzeggen ?

Ondersteuning van dovenondertiteling werkt nu anders. We gebruiken op glasvezel nu geen teletekst meer, maar het ‘ondertiteling signaal’ dat onderdeel is van het tv-signaal. De dovenondertiteling is in te stellen via ACCOUNT > Instellingen > Audio & Ondertiteling. Wanneer u dit instelt, werkt dit automatisch op alle zenders die dovenondertiteling aanbieden. Laat u even weten of dit werkt?

Bekijk origineel

Brian
Odido
  • Oud-Moderator
  • 20 augustus 2020

Hi @ra weever, het klopt dat Teletekst niet meer beschikbaar is op het nieuwe T-Mobile TV via Glasvezel. T-Mobile TV gaat er op bijna alle vlakken op vooruit maar teletekst wordt niet langer ondersteund op het nieuwe platform. Als alternatief kan je teletekst via de website van de NOS gebruiken. Dat vind je hier.


  • is een Top Poster
  • 20 augustus 2020

Knap waardeloos zo zonder teletekst. Ik wil teletekst op mijn tv, niet via een website. Kan het alsnog geactiveerd worden ?


Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi @hoho66, het is inderdaad erg jammer dat Teletekst niet langer ondersteund kan worden op Glasvezel. We kunnen dat niet activeren op het nieuwe platform, sorry! Kijk voor alle info in het volgende topic: TMTV en Teletekst.

Ondanks deze tegenvaller hoop ik dat je een prachtig weekend zult hebben en weet dat we je altijd willen helpen als we iets voor je kunnen doen! 🌞😊


  • is een Top Poster
  • 21 augustus 2020

Het niet meer ondersteunen van teletekst maakt dat ik spijt heb van mijn overstap naar t-mobile.

Als de NPO en regionale omroepen teletekst uitzenden via tv vind ik het vreemd dat t-mobile er zomaar een eind aan maakt (kan maken). Het zal wel iets voor de oudere jeugd zijn, ik maak (maakte ...) er vaak en met plezier gebruik van. Ik heb geen smartphone bij de hand om even naar de teletekst-website te gaan. Ik begrijp ook niet dat teletekst niet langer ondersteund kan worden op glasvezel.


Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

@hoho66 Dat kan ik me goed voorstellen, wel wil ik erbij vermelden dat we het niet als bewuste keuze geïmplementeerd hebben.

Wij ondersteunen Teletekst niet meer op Glasvezel omdat we op DSL en Glasvezel weliswaar dezelfde firmware gebruiken, maar met een ander type stream. De bron is zogezegd anders op Glasvezel. Hierdoor is het technisch niet meer mogelijk. 

Teletekst is ook gewoon voor veel mensen nog steeds een leuke en handige tool om te gebruiken. Persoonlijk roept het bij mij nostalgische gevoelens op. Ik denk dan aan alle keren dat mijn vader op zondag Op 601 keek op, destijds nog, Nederland 1 om de laatste sportnieuwtjes na te lopen. Of 611 om de Eredivisie stand te checken - die zat toentertijd nog in de 600 regionen, in plaats van 801 en oplopend tegenwoordig. Of alle keren dat ik mijn smartphoneloze moeder wilde laten zien hoe ze toch zonder telefoon het nieuws kon bekijken in tekstuele zin, zonder te moeten wachten op het achtuurjournaal. 

Maar goed, ik wijk af van jouw reactie sorry! Al met al, erg jammer dat er geen ondersteuning op geboden kan worden en ik hoop oprecht dat je een alternatief zult vinden dat dezelfde allures heeft als Teletekst.


  • is een Top Poster
  • 25 augustus 2020

Fijn dat u nostalgisch wordt van teletekst. Het is gewoon een achteruitgang. Bovendien worden doven en slechthorenden door t-mobile vies in de kou gezet ! Wat mij betreft mag de update van vorige week teruggedraaid worden. Ik was zeer tevreden over het tv-aanbod. Nu niet meer. Helaas heb ik nog een contract tot juni 2101, is een (ongewenste) update reden om zonder kosten te kunnen opzeggen ?


Forum|alt.badge.img
hoho66 schreef:

Fijn dat u nostalgisch wordt van teletekst. Het is gewoon een achteruitgang. Bovendien worden doven en slechthorenden door t-mobile vies in de kou gezet ! Wat mij betreft mag de update van vorige week teruggedraaid worden. Ik was zeer tevreden over het tv-aanbod. Nu niet meer. Helaas heb ik nog een contract tot juni 2101, is een (ongewenste) update reden om zonder kosten te kunnen opzeggen ?

Ondersteuning van dovenondertiteling werkt nu anders. We gebruiken op glasvezel nu geen teletekst meer, maar het ‘ondertiteling signaal’ dat onderdeel is van het tv-signaal. De dovenondertiteling is in te stellen via ACCOUNT > Instellingen > Audio & Ondertiteling. Wanneer u dit instelt, werkt dit automatisch op alle zenders die dovenondertiteling aanbieden. Laat u even weten of dit werkt?


  • is een Top Poster
  • 25 augustus 2020

Dank voor uw bericht. Ik ben zelf doof noch slechthorend, maar dat is in ieder geval mooi geregeld. Feit blijft dat ik teletekst gebruikte als belangrijke bron van nieuws. Ik ben niet in het bezit van een smartphone o.i.d. en was niet van plan er een aan te schaffen. Ik wil teletekst kunnen zien en als dat niet bij t-mobile kan, dan wil ik zonder kosten over kunnen stappen naar een andere aanbieder.


Brian
Odido
  • Oud-Moderator
  • 26 augustus 2020

Hi @hoho66 Als je teletekst wil blijven gebruiken dan zijn er alternatieven, als je TV een internetverbinding heeft dan kan je teletekst nog inzien via de browser van je TV op https://nos.nl/teletekst en uiteraard via je pc of laptop!


  • is een Top Poster
  • 26 augustus 2020

Dat wist ik ook wel.

Teletekst zit voor mij achter de tv.

Als ik 's-avonds laat van mijn werk thuis kom, zet ik niet ook nog de pc aan. De pc staat boven. Een laptop bezit ik niet, net zoals mijn tv niet met internet verbonden is.

Als de NPO en regionale omroepen stoppen met teletekst is het anders, maar nu ben ik overvallen door het opblazen van teletekst door T-mobile. Ik vind het niet kunnen. Ik ben verder geheel a-technisch, dus begrijpen doe ik het ook niet. Vreemd is wel dat KPN ook recent een soortgelijke update als T-mobile heeft doorgevoerd inclusief behoud van teletekst. Het lijkt mij dus meer een keuze dan een technische onmogelijkheid.

Ik begrijp best dat de jongere generatie er niet mee zit, maar ik denk toch dat er nog wel meer mensen  verdrietig van geworden zijn.


Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 26 augustus 2020
hoho66 schreef:

Dat wist ik ook wel.

Teletekst zit voor mij achter de tv.

Als ik 's-avonds laat van mijn werk thuis kom, zet ik niet ook nog de pc aan. De pc staat boven. Een laptop bezit ik niet, net zoals mijn tv niet met internet verbonden is.

Als de NPO en regionale omroepen stoppen met teletekst is het anders, maar nu ben ik overvallen door het opblazen van teletekst door T-mobile. Ik vind het niet kunnen. Ik ben verder geheel a-technisch, dus begrijpen doe ik het ook niet. Vreemd is wel dat KPN ook recent een soortgelijke update als T-mobile heeft doorgevoerd inclusief behoud van teletekst. Het lijkt mij dus meer een keuze dan een technische onmogelijkheid.

Ik begrijp best dat de jongere generatie er niet mee zit, maar ik denk toch dat er nog wel meer mensen  verdrietig van geworden zijn.


Het klinkt alsof T-Mobile het signaal wat ze binnenkrijgen weer opnieuw bewerkt en vervolgens via ‘de cloud’ pas naar de mensen in huis verstuurt en hierbij het teletekst signaal sneuvelt. Bij KPN wordt live-tv nog op de ouderwetse manier verstuurt en alle luxe snufjes gaan wel apart via ‘de cloud’.

Een eventuele oplossing, afhankelijk van hoe oud de tv is,  is zo’n antenne aanschaffen en dan zijn NPO1-3 (en wat regionale zenders) gratis uit de lucht te ontvangen (incl. teletekst)  https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?pos=0


Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

UPDATE Hoi allemaal! We hebben een nieuwe, tijdelijke workaround om de Teletekst ondertiteling te laten functioneren:

Tijdelijke oplossing.

1. Probleem ontstaat vaak na het zappen
2. Pauzeer na het zappen kort de stream.
3. Kies 'Terug naar Live'
4. 4. Ondertiteling speelt weer goed af.

We gaan verder op zoek naar een definitieve oplossing!


  • heeft eerste post geplaatst
  • 4 maart 2021

Heb geen teletext op zenders alleen kanaal 1 2 en 3

mijn vriendin is slechthorend komt er geen oplossing voor ben ik weg.

via menu instellingen ondertiteling lukt dus niet


Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hi @H.borger Ik heb direct voor je gekeken. Ik zie dat je op Glasvezel + het vernieuwde T-Mobile TV platform zit. Teletekst wordt hiervoor niet meer ondersteund. Is het wellicht een optie om de dovenondertiteling als standaard in te stellen? Dit kan je als volgt doen: ACCOUNT > Instellingen > Audio & Ondertiteling. Wanneer je dit instelt, werkt dit automatisch op alle zenders die dovenondertiteling aanbieden. Mocht het op bepaalde zenders niet werken, dan ben ik bang dat de zender het niet aanbiedt.


Ik ben zelf behoorlijk doof heb aan het ene oor een gehoor verlies van 105 decibel en het andere oor een verlies van 140 decibel en gebruikte de ondertiteling voor het journaal. Ik heb via account en audio en ondertiteling aan staan maar er verschijnt geen ondertiteling, dus ik vind het behoorlijk frustrerend dat ik de persconferentie niet eens kan volgen, jullie zetten met de nieuwe update de doven en slechthorenden gewoon  in een apart hokje, ik overweeg om toch maar weer terug te gaan naar mijn oude provider als ik geen teletekst meer kan kijken 


Forum|alt.badge.img+1
  • is een legendarische user
  • 21 december 2021

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2006-438.html  Volgens dit bericht zijn Nederlandse zenders en providers wettelijk verplicht minimaal 95% van de programma’s te ondertitelen, dit geld ook voor regionale en lokale zenders,

Dus ook bij T-Mobile moet dit op een of andere wijze mogelijk zijn, of via TT of een menu


  • heeft eerste post geplaatst
  • 17 maart 2022

Ben met veel schrijvers eens dat het onbestaanbaar is dat t-mobile uitmaakt dat ze teletekst niet hoeven te ondersteunen (zegt veel over degene die het heeft over nostalgisch) . Dit is voor mij een reden om t-mobile uit huis te schoppen inclusief mobiele diensten.

Het schandalige is dat ze op de afstandsbediening wel een teletekst knop hebben. Kan ik nu dus kwalificeren als fake knop.

Met ADSL werkt het op teletekst op het nieuwe platform, echter de subpagina’s zijn niet te bladeren met de afstandsbediening. Ik heb vandaag eea als klacht laten noteren


Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

@curious1234 Het nostalgische was destijds allicht geen verstandige woordkeuze - achteraf gezien. Wat ik daarmee bedoelde, was dat ik het begreep dat men er liever geen afstand van wil nemen, om wat voor reden dan ook; alhoewel ik de emotionele lading enigszins overschat heb. Het is natuurlijk ook gewoon praktisch. 

De afstandsbediening heeft een Teletekst-knop omdat Teletekst tot voor kort ook op Glasvezel nog mogelijk was. De knop kan zogezegd niet vanzelf verdwijnen en we leveren dezelfde afstandsbediening als vóór de wijziging. 


  • is een nieuwe Poster
  • 21 augustus 2022

Mijn inziens ontbreekt cruciale uitleg over de laatste stap: via Account > etc> moet je bij ondertiteling (die standaard op Nederlands staat) doorscrollen naar ‘Dovenondertiteling’. Dan werkt het zoals het hoort.

De naam ‘Dovenondertiteling’ vind ik verder behoorlijk stigmatiserend. ‘Ondertiteling’ is veel neutraler.


TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 21 augustus 2022

@Aadepee Ik denk dat voor de term ‘Dovenondertiteling’ is gekozen om onderscheid te maken tussen reguliere ondertiteling, een vertaling van wat er gezegd wordt, en ondertiteling voor doven en slechthorenden, waarbij bijvoorbeeld ook geluiden in tekst worden weergegeven. Kortheidshalve zal voor ‘Dovenondertiteling’ zijn gekozen, omdat ‘ondertiteling voor doven en slechthorenden’ (dat is volgens mij de officiële term) erg lang is.


  • is een nieuwe Poster
  • 21 augustus 2022

Dat maakt het niet minder stigmatiserend. Slaven mag toch ook niet meer?


TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 21 augustus 2022

Ik ga niet over de terminologie die TM gebruikt, maar probeerde alleen te bedenken waarom de keuze op ‘Dovenondertiteling’ gevallen is. Morgen zijn de moderators er weer. Wellicht kan een van hen nagaan hoe ze hiertoe gekomen zijn. Ze staan ongetwijfeld open voor suggesties, daarom: welke term zou je zelf graag zien, waarbij het onderscheid met standaardondertiteling duidelijk blijft?


Lisa
  • Oud-Moderator
  • 22 augustus 2022

Hi @Aadepee, merci voor jouw feedback! Ik wil je graag laten weten dat ik dit heb doorgezet naar onze tv-specialisten. Zodra zij hierop terugkomen, dan deel ik die uitkomst gelijk met je. 


  • is een nieuwe Poster
  • 22 augustus 2022
TMTV schreef:

Ik ga niet over de terminologie die TM gebruikt, maar probeerde alleen te bedenken waarom de keuze op ‘Dovenondertiteling’ gevallen is. Morgen zijn de moderators er weer. Wellicht kan een van hen nagaan hoe ze hiertoe gekomen zijn. Ze staan ongetwijfeld open voor suggesties, daarom: welke term zou je zelf graag zien, waarbij het onderscheid met standaardondertiteling duidelijk blijft?

Dank voor je toelichting! Ik zou het net als bijvoorbeeld Youtube en Netflix doen: gewoon ondertiteling aan of uit, zonder verdere toelichting. 


Lisa
  • Oud-Moderator
  • 23 augustus 2022

Hi @Aadepee, in deze korte update wil ik je laten weten dat jouw voorstel aankomende vrijdag tijdens onze tv-meeting besproken gaat worden! Ik kom hier vrijdag dan ook bij jou op terug. 


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen