Skip to main content

2Gbps abonnement, maar speedtests geven minder weer

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Hallo,

Wij hebben een 2Gbps glasvezel abonnement afgesloten.
Na de nodige opstartproblemen lijkt de verbinding nu geactiveerd.
Ik heb de Nokia ONT (Nokia XS-010X-R) rechtstreeks op mijn eigen router aangesloten met een CAT 6A UTP kabel.
Ik heb een TP-Link Archer AX11000 router, welke voorzien is van een 2,5 Gbps WAN poort.
Naast deze 2,5 Gbps WAN poort heeft hij ook nog 8x 1Gbps LAN poorten.
Nu had ik verwacht dat als ik een speedtest draai in de webinterface van de router ik minimaal 75% zou halen van de down- en uploadsnelheid, dus minstens 1500 mbps.
Echter haal ik via de speedtest op mijn router elke keer ongeveer 787 Mbps download- en 830 uploadsnelheid.
Wat me wel opvalt is dat van de 4 lampjes op de Nokia ONT, het lampje van DATA oranje knippert.
Ik heb al even op internet gelezen, maar dit kan mogelijk duiden op een “gedegradeerde” dataverbinding, dus minder throughput dan verwacht.
Is er iemand die mij hierbij kan helpen?

Uitgelichte reactie

27 juni 2025

Wat haal je met een computer bedraad aangesloten op een van de LAN poorten? Gebruik dan wel de speedtest app (ook als app onder Windows) of de speedtest-cli.

Haal je dan dicht bij de 1Gbps dan heb ik toch het vermoeden dat die interne speedtest van de router niet helemaal accuraat is (en verbinding legt met een speedtest server stuurt niet optimaal is).

Vergeet niet om even QoS onder geavanceerd uit te zetten (dat kan ook behoorlijk in de weg zitten).

Sluit anders de Zyxel weer aan en kijk wat je daar op de 2.5Gbps LAN poort haalt (er van uitgaande dat je een 2.5Gbps capable computer hebt).

7 reacties

• is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 26 juni 2025

Dat je zo’n (lage) snelheid haalt is vrij logisch te verklaren want jouw LAN poorten zijn van het soort 1 Gigabit per seconde en jij hebt een 2,5 Gigabit per seconde LAN poort nog om de volledige snelheid van jouw abonnement te kunnen halen.

• Auteur
  • 2 reacties
  • 26 juni 2025

.

• Auteur
  • 2 reacties
  • 26 juni 2025
Varg schreef:

Dat je zo’n (lage) snelheid haalt is vrij logisch te verklaren want jouw LAN poorten zijn van het soort 1 Gigabit per seconde en jij hebt een 2,5 Gigabit per seconde LAN poort nog om de volledige snelheid van jouw abonnement te kunnen halen.

Ik begrijp dat ik op apparaten die zijn aangesloten op een 1 Gbps LAN poort de maximale snelheid niet haal van ons abonnement. Maar wat ik niet begrijp is dat ik op de router zelf, welke is aangesloten doormiddel van een 2,5 Gbps WAN poort, rechtstreeks op de ONT, dat ik daar de snelheid niet op haal.
Daar zou hij namelijk niet gelimiteerd moeten zijn door de kabel of door de ethernetpoort.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1554 reacties
  • 27 juni 2025

Wat haal je met een computer bedraad aangesloten op een van de LAN poorten? Gebruik dan wel de speedtest app (ook als app onder Windows) of de speedtest-cli.

Haal je dan dicht bij de 1Gbps dan heb ik toch het vermoeden dat die interne speedtest van de router niet helemaal accuraat is (en verbinding legt met een speedtest server stuurt niet optimaal is).

Vergeet niet om even QoS onder geavanceerd uit te zetten (dat kan ook behoorlijk in de weg zitten).

Sluit anders de Zyxel weer aan en kijk wat je daar op de 2.5Gbps LAN poort haalt (er van uitgaande dat je een 2.5Gbps capable computer hebt).

• is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 27 juni 2025
RH2511 schreef:
Varg schreef:

Ik begrijp dat ik op apparaten die zijn aangesloten op een 1 Gbps LAN poort de maximale snelheid niet haal van ons abonnement. Maar wat ik niet begrijp is dat ik op de router zelf, welke is aangesloten doormiddel van een 2,5 Gbps WAN poort, rechtstreeks op de ONT, dat ik daar de snelheid niet op haal.
Daar zou hij namelijk niet gelimiteerd moeten zijn door de kabel of door de ethernetpoort.

Er gaat een ethernetkabel van de ONT naar jouw eigen router toe, die twee poorten zijn 2,5 Gbps maar de andere acht zijn maar 1 Gbps per stuk en één daarvan gaat van jouw eigen router naar jouw PC toe dus je gaat nooit sneller halen dan die 1 Gbps. Met het Odido T56 modem gaat het je wel lukken om 2 Gbps te halen want die heeft een 2,5 Gbps ethernet poort, mits jouw ethernet poort op jouw PC wel minimaal 2,5 Gbps kan verwerken.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1554 reacties
  • 27 juni 2025
Varg schreef:

Er gaat een ethernetkabel van de ONT naar jouw eigen router toe, die twee poorten zijn 2,5 Gbps maar de andere acht zijn maar 1 Gbps per stuk en één daarvan gaat van jouw eigen router naar jouw PC toe dus je gaat nooit sneller halen dan die 1 Gbps. Met het Odido T56 modem gaat het je wel lukken om 2 Gbps te halen want die heeft een 2,5 Gbps ethernet poort, mits jouw ethernet poort op jouw PC wel minimaal 2,5 Gbps kan verwerken.

Ja, het is een beetje een rare router. Wel een 2,5Gbps aan WAN kant maar niet aan LAN kant. Maar dat zal waarschijnlijk alleen bedoeld zijn om meerdere clients tegelijkertijd te bedienen van hogere snelheid.

Maar ik heb het idee dat RH2511 de speedtest op de router zelf doet (en zelf verder geen multi-gig apparatuur heeft, maar dat is maar een aanname). Die interne speedtest zou dan 2Gbps moeten zijn. Maar ik vertrouw de speedtest van dat apparaat zelf niet zo. Die komt nu dus niet boven de 780 uit. Dan zou je dus wel kunnen kijken of een PC op de 1Gbps LAN poort richting de 1Gbps gaat (wat ie wel aan zou moeten kunnen). En anders inderdaad gewoon testen met de Zyxel (want anders kan Odido toch niets doen).

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21839 reacties
  • 27 juni 2025

Hallo ​@RH2511 

Vervang de internetkabel tussen ONT en router ook eens indien indien je met de Zyxel ook niet boven de 1 Gbps komt.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen