Goedemorgen,
Al een paar maanden hebben wij hier thuis last van onregelmatig wegvallend internet. Over WiFi merk ik er eigenlijk niets van, maar alle bekabelde apparaten in huis, zowel direct op de modem aangesloten als via switches verderop in huis hebben last van wegvallend internet (desktops en ps5). Er is dan een periode van ±4 seconden waarbij het internet wegvalt (de modem blijft groen branden), en waarna het internet weer terugkomt. Dit kan 1x per dagdeel zijn, of soms 5-6x per dagdeel. Met name de gamesessies met vrienden lijden er erg onder :) Het is niet fijn om gedisconnect te worden van de gamelobby, wat zorgt voor een hoop frustratie.
Ondertussen heb ik e.e.a. geprobeerd: ik heb alle switches in huis vervangen, van de goedkope Netgear GS105 naar duurdere MS305 (2,5gb unmanaged switch). De modem is al een keer vervangen bij een eerdere storing een paar weken geleden, maar ook dit hielp niet.
Het logboek van de modem meld (naar mijn basiskennis) ook niet veel bijzonders, en als ik via cmd ping naar de server van Google (8.8.8.8) dan krijg ik alleen een time-out te zien in de keren dat het internet wegvalt. Geen package loss oid.
Ondertussen ben ik ten einde raad. Odido heeft al eerder de lijn uitgelezen en kon toen niks vinden, maar in mijn eigen netwerk kan ik het ook niet vinden, zeker omdat de problemen al voordoen direct vanaf de modem. Ik heb een glasvezel aansluiting op het Delta netwerk, van 1gbps.
Bij mijn vorige internet provider op het koper ervoer ik deze problemen niet, maar de problemen op glasvezel zijn ook pas na ongeveer een half jaar begonnen.
De modem is een Zyxel T56.
Hebben jullie een idee wat ik nog kan proberen? Ik hoor het graag!