Skip to main content

Kan Nas niet benaderen

• is een Top Poster
  • 8 reacties

De nas heeft een vast Ip adres 192.168.1.40

Dit ook in de DHCP als static adres aangegeven.

S’avonds gaan pc en Nas uit.

De volgende dag als beide weer worden opgestart is de nas niet zichtbaar.

Als ik de kabel in een andere netwerk port stop, is hij wel zichtbaar.

De Nas word alleen lokaal gebruikt.

Bij systeem info is de nas niet te zien.

Hoe krijg ik dit werken zonder iedere keer naar nas te moeten zoeken?

Uitgelichte reactie

26 mei 2025

Gaat de NAS in standby of echt daadwerkelijk uit. Als hij uit gaat dan zou ook echt opnieuw via DHCP zijn netwerk IP op moeten halen en zou hij zichtbaar moeten zijn.

Als hij in standby gaat, dan kunnen er andere dingen spelen (zoals geen DHCP refresh op moment dat hij uit de slaapstand komt). Om welke NAS gaat het dan en hoe zet je die in standby?

18 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1469 reacties
  • 26 mei 2025

Gaat de NAS in standby of echt daadwerkelijk uit. Als hij uit gaat dan zou ook echt opnieuw via DHCP zijn netwerk IP op moeten halen en zou hij zichtbaar moeten zijn.

Als hij in standby gaat, dan kunnen er andere dingen spelen (zoals geen DHCP refresh op moment dat hij uit de slaapstand komt). Om welke NAS gaat het dan en hoe zet je die in standby?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 26 mei 2025

Hij gaat echt uit.

Word niet dagelijks gebruikt.

Had hem op een vast adres willen hebben, zodat als de pc aangaat en daarna de nas.

Dan moet hij in de verkenner zichtbaar zijn.

Het blijft ook raar dat nadat hij uiteindelijk is gekoppeld, met dynamisch adres. Hij nergens op router te vinden is.

Wel bij de surround versterker die uit is, fysiek van de stroom.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1469 reacties
  • 26 mei 2025

Het is raar dat als je hem dan in een andere poort stopt, dat ie dan wel zichtbaar wordt, want bij aanzetten zou dat ook gebeuren.

Ik neem aan dat als je hem in dezelfde poort stopt (dus eruit en erin bij de router) dat ie hem daarna ook vindt?

Alternatief is de NAS een vast adres geven (op de NAS zelf). Maar op zich zou dit met dhcp ook moeten werken.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 26 mei 2025

Mijn nas heeft 4 netwerk poorten.

Op poort 1 had ik een vast adres. In DHCP het statisch adres gegeven.

Als alles dus uit is, en pc start op, gaat na het inloggen, de nas aan

Dus de nas zou na het opstarten met het vaste adres zichtbaar moeten zijn, in de verkenner

Ook is hij niet te pingen, niet op naam of ipadres.

Als hij in de 2e poort gaat kan ik hem wel pingen, maar dan zie ik hem nog niet in verkenner.

Wat ik al zei apparatuur die de dag daarvoor gebruikt was. Is zichtbaar, ook al waren die uit.

Heb de nas, en pc aangelaten. En router uit en aangezet.

Toen was de nas op een niet statisch adres, in de verkenner gezien maar niet op naam te pingen, laat staan in de verkenner te openen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1469 reacties
  • 26 mei 2025
dizw schreef:

Op poort 1 had ik een vast adres. In DHCP het statisch adres gegeven.

[...]

Dus de nas zou na het opstarten met het vaste adres zichtbaar moeten zijn, in de verkenner

Ook is hij niet te pingen, niet op naam of ipadres.

Dit lijkt mij dan een bug in de NAS te zijn. Je kunt nog even kijken of de LAN poort in de router wel actief is op dat moment. (Inloggen op 192.168.1.1, inloggegevens achterop de router, dan onder Systeeminformatie).

dizw schreef:

Als hij in de 2e poort gaat kan ik hem wel pingen, maar dan zie ik hem nog niet in verkenner.

Het niet zichtbaar zijn kan liggen aan de refresh rate van de master browser op het netwerk. Dat is niet de router (maar de NAS zelf of een PC, die vechten normaal om wie de master browser mogen zijn).

dizw schreef:

Wat ik al zei apparatuur die de dag daarvoor gebruikt was. Is zichtbaar, ook al waren die uit.

Zo hoort het ook en werkt dus goed.

Dit is dus niet een probleem van de router maar van je NAS.

dizw schreef:

Heb de nas, en pc aangelaten. En router uit en aangezet.

Toen was de nas op een niet statisch adres, in de verkenner gezien maar niet op naam te pingen, laat staan in de verkenner te openen.

Ja, de DNS server (de router in dit geval) raakt in principe alle host namen kwijt bij herstart. Die worden dan pas weer bij de nieuwe refresh van dhcp ververst. Dit is dus ook normaal.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 26 mei 2025

Ik doe het om deze manier al jaren, en nooit geen probleem.

Er komt een andere router, en er zijn problemen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1469 reacties
  • 26 mei 2025

Daarom vroeg ik om de status van de poort op de router na het opstarten van de NAS.

Maar goed... verder weet ik het ook niet. Je kunt een eigen router proberen (of er een switch tussen zetten).

Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2126 reacties
  • 26 mei 2025

Een tijd terug ook iemand die een issue gelijkend op die van jou, toen was ook de uiteindelijke oplossing een eigen router.

Bloemetje12345
  • is een Top Poster
  • 27 reacties
  • 27 mei 2025

Ik zou eerst proberen om een statisch IP in te stellen beide op router en de NAS zelf.

Zijn er nog meer apparaten die een statisch IP adres hebben gekregen op je netwerk?  Soms kan het een conflict zijn namelijk.

Daarnaast,  is een eigen router zeker aan te raden betreft stabiliteit en flexibiliteit IMO

Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2126 reacties
  • 28 mei 2025

Ik zou eerst proberen om een statisch IP in te stellen beide op router en de NAS zelf.

Meestal is op 1 plek deze reservering aan te geven voldoende, om te voorkomen dat ‘verwarring’ ontstaat over wie de reservering ‘oppakt/uitvoert’.

Wat ik meestal doe, is de DHCP pool aanpassen. Bedoel daarmee, een range voor fixed IP’s en een andere range die de DHCP server mag gebruiken.

Stel bijv. de DHCP pool in van 192.168.1.50 - 192.168.1.254, waardoor je ‘ruimte’ krijgt voor static IP’s van 192.168.1.2 - 192.168.1.49.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 28 mei 2025

Belachelijk dat je op je eigen Lan, geen statisch adres kan maken.

Dit terwijl de opties gewoon actief zijn.

Het probleem is opgelost

Andere provider.

• 210 reacties
  • 28 mei 2025
dizw schreef:

Belachelijk dat je op je eigen Lan, geen statisch adres kan maken.

Je moet de oorzaak bij jouw apparatuur zoeken. Ik heb ook een NAS (Synology) en geen probleem een statisch IP adres van Zyxel T-56 te kijgen (vast ingesteld in NAS of automatisch in NAS en via IP reservering in Zyxel)

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 28 mei 2025

Het geven van adres kan wel. Maar de nas krijgt het adres niet na herstart.

Volgens de techneuten van Odido kun je het niet vast zetten als je de apparatuur uit zet.

Ook als zeg je dat je de adressen vast kunt zetten, want al de opties zijn niet grade out.

Dus: Ja. Je kunt een adres aanmaken. Naar bij het uitzetten is het weg.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1469 reacties
  • 28 mei 2025

Heeft je NAS meerdere netwerkpoorten (en dus verschillende mac-adressen)? Ik vraag me af of het daar niet mis gaat. Ik heb hier 8 apparaten die keurig een gereserveerd IP krijgen, ook na herstart. Verder heb ik nog 5 apparaten waarbij ik het IP adres vast in het apparaat opgegeven heb (dus zonder dhcp) en dus niets ingesteld daarvoor in de router. Alle apparaten zijn na herstart gewoon bereikbaar.

Maar goed... ik hoop dat het bij de andere provider beter gaat. 

• 210 reacties
  • 28 mei 2025
rvk01 schreef:

Heeft je NAS meerdere netwerkpoorten (en dus verschillende mac-adressen)? Ik vraag me af of het daar niet mis gaat.

Dat zou geen probleem geven, de NAS van me heeft 2 LAN-porten en is ingesteld als gebundeld  (link aggregation) en heeft dus een IP adres.

Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2126 reacties
  • 28 mei 2025

Mijn nas heeft 4 netwerk poorten.

Heb nog geen merk of type NAS voorbij zien komen, zeker gezien de 4 poorten … komt er niet direct een standaard NAS op mijn netvlies.

5 Ways to Fix NAS Device Not Visible On Network in Windows

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1469 reacties
  • 29 mei 2025

De NAS is ook niet meer te pingen begrijp ik. Dan zou ik eerder verwachten dat het dan een stale arp cache zou kunnen zijn. Als de NAS zich bij de router meldt met een ander MAC adres (omdat er meerdere poorten gebundeld zijn) dan zou dat het een en ander in de war kunnen gooien. Ik dacht dat er 1 poort op vast ip gezet was en niet gewerkt werd met bundeling. De hostname en samba share (en dus ook zichtbaarheid in de verkenner) zijn op zich even bijzaak zolang de NAS niet te pingen is (want dat zit een laag dieper).

Er zijn nog wat dingen die uitgetest zouden kunnen worden (single port, single ip) maar als er toch al voor een andere oplossing gekozen is, is dat misschien vergeefse moeite.

• 210 reacties
  • 29 mei 2025
rvk01 schreef:

is dat misschien vergeefse moeite.

Het is ook te vermoeden dat de TS op hetzelfde probleem bij nieuwe provider treeft indien hij het probleem van zijn apparatuur instelling niet oplost. Van KPN weet ik dat portforwarding niet werkt op vaste IP adres maar alleen op via DHCP IP reservering.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen