Skip to main content

Door hoge ping uit game gezet - bekabeld Glasvezel


SponsBobJr

2 maanden geleden overgestapt naar Odido. Tijdens gamen kreeg ik de waarschuwing dat mijn ping af en toe te hoog was (> 200 ms). Daarna werd ik er zelfs uitgegooid vanwege de hoge ping.

Mijn gamepc hangt aan de kabel. Heb 1GB glasvezel (en voor Odido ook al maar dan van een andere provider).

Bij de check met ping zie ik inderdaad af en toe hoge waarden:


Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 500, Received = 497, Lost = 3 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 5ms, Maximum = 503ms, Average = 9ms

De snelheid van internet is verder wel prima, het is alleen dat de hoge pieken in de ping mij de das om doen.

Iemand enig idee wat hieraan gedaan kan worden?

Uitgelichte reactie

30 april 2025

Hallo ​@SponsBobJr 

Heb je last van een hoge latency op alle apparaten in huis of alleen op de pc?

Is de pc rechtstreeks bekabeld aangesloten op de router of ziet hier nog een switch tussen bijvoorbeeld?

Kabels vervangen inclusief de kabel tussen mediaconverter en router vervangen ook al geprobeerd en eventueel rechtstreeks op de router aansluiten?

8 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21536 reacties
  • 30 april 2025

Hallo ​@SponsBobJr 

Heb je last van een hoge latency op alle apparaten in huis of alleen op de pc?

Is de pc rechtstreeks bekabeld aangesloten op de router of ziet hier nog een switch tussen bijvoorbeeld?

Kabels vervangen inclusief de kabel tussen mediaconverter en router vervangen ook al geprobeerd en eventueel rechtstreeks op de router aansluiten?


SponsBobJr
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 1 mei 2025

Hi ​@Waqqas,
Ik heb gemeten ook op andere bekabelde pc krijg ik hetzelfde resultaat: om de zoveel minuten een piek van > 300ms.

De PC heb ik voor de test zowel direct op het modem als via een switch getest: in beide gevallen hetzelfde beeld.

Van de 500 pings die gedaan worden zijn er 3 hoog dwz > 300ms. De rest ziet er weer keurig uit:

Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 500, Received = 500, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 5ms, Maximum = 513ms, Average = 7ms


rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1447 reacties
  • 1 mei 2025
SponsBobJr schreef:

Hi ​@Waqqas,
Ik heb gemeten ook op andere bekabelde pc krijg ik hetzelfde resultaat: om de zoveel minuten een piek van > 300ms.

De PC heb ik voor de test zowel direct op het modem als via een switch getest: in beide gevallen hetzelfde beeld.

Heb je dit getest met deze PC als ENIGE aangesloten apparaat? Dit is erg belangrijk om zeker te weten of er niet een ander apparaat even een piek ertussen prikt.

(Als dit om de zoveel minuten is kun je het makkelijk even testen met de PC als enige aangesloten) 

 


SponsBobJr
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 3 mei 2025

Hi, dank voor je suggestie. Heb ik nu ook uitgevoerd met alleen PC direct op het modem. Zelfde resultaat helaas.


SponsBobJr
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 4 mei 2025

Omdat er meerdere meldingen zijn van hoge ping pieken, heb ik de router van Odido voor een test vervangen door mijn ASUS router (RT-AX56U) die ik normaliter als wifi access point gebruik.

Het ping-piek probleem doet zich niet voor in de eerste twee metingen die ik heb gedaan.

Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 500, Received = 500, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 5ms, Maximum = 8ms, Average = 5ms

Dit in tegenstelling met de eerdere metingen die structureel een ping-piek laten zien.


  • is een King Poster
  • 77 reacties
  • 4 mei 2025

Hi ​@SponsBobJr , I suggest you either continue using your own router, or ask for a replacement, if you have the T56, there is some weird firmware glitch caused by the custom firmware that has been loaded. 


SponsBobJr
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 4 mei 2025

Dankje. Ik zal contact opnemen met Odido en vragen om een vervangende router als er tenminste een oplossing voor is.


SponsBobJr
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 7 mei 2025

Heb bij nader inzien eigen route (tp-link archer AX-55) gekocht en een grandstream HT802 voor de telefoon. Alles werkt weer zoals het hoort en kan nu prima gamen.

De T56 zit weer in de doos.

 


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen