Skip to main content

Vreemd probleem met eigen modem sinds 5 februari 2025

• 17 februari 2025
  • 11 reacties
  • 301 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Sinds maart 2024 heb ik glasvezel van Odido en vanaf juli 2024 maak ik daarbij gebruik van een eigen router (Ubiquiti UCG Ultra) in plaats van de door Odido geleverde Zyxel T-56. Het instellen ging gemakkelijker dan ik dacht: na instellen VLAN 300 werkte de verbinding meteen en tot voor kort ook zonder enig probleem.

Echter, vanaf 5 februari 2025 in de vroege ochtend werkt de UCG Ultra opeens niet meer.

Opmerkingen/observaties:

• De UCG Ultra had zelf nog wel verbinding met het Odido-netwerk, maar mijn netwerk achter de router niet meer. Dit lijkt een DNS-probleem, maar hosts in mijn thuisnetwerk kunnen niets resolven -- ook niet als ik 1.1.1.1 en/of 8.8.8.8 instel als DNS-server
  • De UCG Ultra had op het moment van de storing nog een publiek IP in de reeks 87.212.0.0, maar na het terughangen van de Zyxel kreeg die laatste een IP in een heel ander subnet: 188.91.0.0
  • Met de Zyxel als actieve router werkt alles gewoon! Nou is het gemakkelijk om te zeggen dat het dan aan (de instellingen van) de UCG Ultra moet liggen, maar voor 5 feb. heb ik zelf geen instellingen op de UCG Ultra gewijzigd (de laatste firmware update was op 22 jan 2025 en daarna is de router werkend geweest tot 5 feb.)
  • De UCG Ultra staat ingesteld op DHCP voor de WAN-interface (met automatische DNS) en IPv6 is disabled
  • Initieel (voor de storing van 5 feb) had ik geen MAC-adres kloon gedaan, maar dit op 5 feb toch maar even geprobeerd, na lezen van enkele posts op dit forum. Na de MAC-kloon kreeg de UCG Ultra wederom een IP in 87.212.0.0. Echter: zonder MAC-adres kloon kreeg deze opeens ook een 188.90.0.0 adres. Maar beide keren had de router alleen zelf een verbinding met het Internet maar mijn netwerk er achter niet
  • UCG Ultra is gereset naar fabrieksinstellingen, maar dat heeft niet geholpen

Uitgelichte reactie

17 februari 2025

Nielux schreef:

De UCG Ultra had op het moment van de storing nog een publiek IP in de reeks 87.212.0.0, maar na het terughangen van de Zyxel kreeg die laatste een IP in een heel ander subnet: 188.91.0.0

Dat klopt want de Zyxel krijgt volgens mij een ander IP dan de UCG wanneer die aan de ONT hangt. Dat is dus wel normaal.

Nielux schreef:
  • Met de Zyxel als actieve router werkt alles gewoon! Nou is het gemakkelijk om te zeggen dat het dan aan (de instellingen van) de UCG Ultra moet liggen, maar voor 5 feb. heb ik zelf geen instellingen op de UCG Ultra gewijzigd (de laatste firmware update was op 22 jan 2025 en daarna is de router werkend geweest tot 5 feb.)

Kan het zijn dat je een IP-wisseling om de oren hebt gekregen? Moet je niet ergens in de UCG instellen wat je externe IP is? Hoewel dat met DHCP op de WAN aan volgens mij niet nodig zou moeten zijn. Zeker niet als je ook geen port-forwardings hebt.

Nielux schreef:

Misschien dit nog een keer doen (dus ook de MAC cloning ongedaan maken, en niet vergeten de VLAN weer op 300 te zetten.

188.90 en 188.91 zijn allebei “Pool for mobile internet users” maar worden voor Odido volgens mij gewoon gebruikt (ik heb hier op Delta netwerk ook de 188.90).

De 87.212 geeft “Pool for fixed WBA users”

Je krijgt hem nu met de UCG alleen ook niet meer op 87.212 (ook niet na reset) ???

11 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1527 reacties
  • 17 februari 2025
Nielux schreef:

De UCG Ultra had op het moment van de storing nog een publiek IP in de reeks 87.212.0.0, maar na het terughangen van de Zyxel kreeg die laatste een IP in een heel ander subnet: 188.91.0.0

Dat klopt want de Zyxel krijgt volgens mij een ander IP dan de UCG wanneer die aan de ONT hangt. Dat is dus wel normaal.

Nielux schreef:

Kan het zijn dat je een IP-wisseling om de oren hebt gekregen? Moet je niet ergens in de UCG instellen wat je externe IP is? Hoewel dat met DHCP op de WAN aan volgens mij niet nodig zou moeten zijn. Zeker niet als je ook geen port-forwardings hebt.

Nielux schreef:

Misschien dit nog een keer doen (dus ook de MAC cloning ongedaan maken, en niet vergeten de VLAN weer op 300 te zetten.

188.90 en 188.91 zijn allebei “Pool for mobile internet users” maar worden voor Odido volgens mij gewoon gebruikt (ik heb hier op Delta netwerk ook de 188.90).

Je krijgt hem nu met de UCG alleen ook niet meer op 87.212 (ook niet na reset) ???

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1527 reacties
  • 17 februari 2025

Grrr. weer een post naar de spambox hier op de community 😪

totaleslimmekind
Forum|alt.badge.img
  • is King of Content
  • 530 reacties
  • 17 februari 2025
rvk01 schreef:

Grrr. weer een post naar de spambox hier op de community 😪

wat bedoel je daar mee

wacht telt dit als wat die c man elke keer zegt “dit is geen chat box”

• Auteur
  • 2 reacties
  • 17 februari 2025

Okay, misschien had ik er een concrete vraag bij moeten zetten: kan iemand alsjeblieft helpen om dit op te lossen?

Cristien
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8089 reacties
  • 17 februari 2025

​@totaleslimmekind 

Als je zelf niet kan helpen moet je de topic overslaan. Je hoeft niet overal op te reageren.
Iedereen moet op zijn beurt wachten. Wil je a.u.b. nú eindelijk stoppen met topics omhoog halen zonder nuttige rede om oplossingen 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1527 reacties
  • 17 februari 2025
Nielux schreef:

Okay, misschien had ik er een concrete vraag bij moeten zetten: kan iemand alsjeblieft helpen om dit op te lossen?

Ik had een uitgebreid antwoord gegeven maar die zit in de spambox van de moderators. Er stond schijnbaar iets in wat de spamfilter getriggerd heeft. Helaas dus even wachten tot een moderator die eruit haalt (of antwoord van iemand anders).

totaleslimmekind
Forum|alt.badge.img
  • is King of Content
  • 530 reacties
  • 17 februari 2025
rvk01 schreef:
Nielux schreef:

Ik had een uitgebreid antwoord gegeven maar die zit in de spambox van de moderators. Er stond schijnbaar iets in wat de spamfilter getriggerd heeft. Helaas dus even wachten tot een moderator die eruit haalt (of antwoord van iemand anders).

dat is niet leuk voor jou ):

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14854 reacties
  • 17 februari 2025

Hij staat erbij ​@rvk01

totaleslimmekind
Forum|alt.badge.img
  • is King of Content
  • 530 reacties
  • 17 februari 2025
Cristien schreef:

​@totaleslimmekind 

Als je zelf niet kan helpen moet je de topic overslaan. Je hoeft niet overal op te reageren.
Iedereen moet op zijn beurt wachten. Wil je a.u.b. nú eindelijk stoppen met topics omhoog halen zonder nuttige rede om oplossingen 

ik snap het nog steeds niet

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 439 reacties
  • 17 februari 2025
totaleslimmekind schreef:

ik snap het nog steeds niet

je moet niet overal op reageren!

• Auteur
  • 2 reacties
  • 17 februari 2025

Nielux schreef:

...

rvk01 schreef:

Het lijkt erop dat dat het was inderdaad! Extern IP kun je instellen maar op DHCP lijkt me dat inderdaad niet verstandig…. ;-)

rvk01 schreef:
Nielux schreef:

Dank, de tweede factory reset deed het ‘m uiteindelijk! Beetje verwarrend, maar hierna was het gedrag wel anders: met een MAC-adres-clone kreeg de UCG Ultra een 188.91-adres en zonder MAC-adres-clone kreeg ‘ie helemaal geen IP meer.

De Zyxel had (voor 5 feb) al een half jaar niet meer aan het netwerk gehangen, maar ik weet 100% zeker dat die in juli 2024 een 87.212-adres had. Ik heb nl. screenshots gemaakt van alle instellingen voordat ik de UCG Ultra ervoor in de plaats heb gehangen.

Ik krijg nu inderdaad met geen mogelijkheid dat 87.212-adres meer terug maar dat geeft niet: de UCG Ultra werkt nu weer. En ik had al DDNS ingesteld voor mijn domeinnamen.

Het lijkt er dus op dat de UCG Ultra de IP-wijziging niet goed heeft verwerkt. Ik wil in ieder geval iedereen hartelijk bedanken voor de hulp!!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen