Skip to main content

Zeer veel packetloss - YouTube onbruikbaar - Teams bellen slechte kwaliteit

Hier even mijn situatie. Afgelopen maand nieuwe hardware setup gekregen. Dikke Game PC+4K scherm. Hier wil ik het maximale uithalen dus veel alles op 4K afspelen. Verder ben ik een IT consultant dus zit zeker 8 uur achter de computer met veel Teams calls. 

Mijn problemen zijn een hoge packetloss, erg veel getest met: https://speed.cloudflare.com/ Ben benieuwd, zijn hier leden die metg Odido hier wel 0% packet loss halen? Heel soms als ik de router reset ik even op 0% maar over het algemeen 15-35% loss. 

Afgelopen heeft de monteur mijn oude router vervangen door de Zyxel maar helaas zonder resultaat. Merk het vooral bij YouTube, als ik kijk bij "Statistieken voor Nerd” haal ik max 3000kb, dat is veels te weinig voor mooie content. https://www.youtube.com/watch?v=LXb3EKWsInQ&ab_channel=Jacob%2BKatieSchwarz deze zou ik willen kijken op 2160p maar helaas.

Nu heb ik veel gelezen en het schijnt dat Odido mijn probleem niet op kan lossen maar wel de router van Fritz!box 5590, als ik deze bestel, is alles opgelost? Zo ja, dan bestel ik natuurlijk direct de mooie router.

Uitgelichte reactie

15 januari 2025

Het forum was een uurtje geleden inderdaad even van slag (ik kon niet inloggen).

Ik heb (momenteel nog) gewoon de Zyxel T56 (over Delta lijn) in gebruik en heb 0% packetloss.

Dat 2e kastje waar je het over hebt zal de ONT zijn.

Het is altijd van belang ook even te vermelden over welke netwerk je gaat (KPN WBA, Delta, ODF) en welk type ONT je hebt hangen. Want dat is ook van belang als je naar een Fritzbox zou gaan (want er zijn verschillende technieken in de omloop). Er gaan ook wat verhalen rond over hoge packetloss waarbij de Fritzbox soms wel en soms niet voor een oplossing zorgt (met name bij KPN/Genesys XGS PON).

Maar… het zou over de huidige hardware eigenlijk ook gewoon goed moeten lopen. Ik krijg bij kijken in 4K alleen heel af en toe een hikje maar over het merendeel loopt ie goed.

17 reacties

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 15 januari 2025

Hidden.nld
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 3596 reacties
  • 15 januari 2025

Hallo ​@RobdeVisser 

Ik heb geweoon 0% packetloss zoals het zou moeten zijn.

Wel heb ik de Zyxel vervangen door een Fritzbox modem.

Weet je toevallig op welk netwerk je zit ? wat voor (o)nt heb je bijvoorbeeld 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 15 januari 2025

Is dit forum zo onstabiel of ligt dat ook aan mijn netwerk? Kan niet eens een plaatje hier uploaden. Net klapte Edge er zelfs uit of ik krijg dit te zien als ik naar dit topic wil gaan:

Pagina niet gevonden

Helaas, de pagina die u zoekt is kunnen we op dit moment niet laden, is mogelijk verwijderd, verplaatst of heeft een andere naam gekregen.

De monteur heeft nu een 2e kastje van Zyxel geplaatst, hier op glasvezel op binnen en dit loopt via de WAN kabel naar de Zyxel router toe.

Als ik de router vervang voor de Fritzbox is het toch goed Hidden? 

Kan jij dit in 4K kijken? 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 15 januari 2025

Hoe zie ik welk type (O)NT dit is? Lees xgs/pon/pon?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1461 reacties
  • 15 januari 2025

Het forum was een uurtje geleden inderdaad even van slag (ik kon niet inloggen).

Ik heb (momenteel nog) gewoon de Zyxel T56 (over Delta lijn) in gebruik en heb 0% packetloss.

Dat 2e kastje waar je het over hebt zal de ONT zijn.

Het is altijd van belang ook even te vermelden over welke netwerk je gaat (KPN WBA, Delta, ODF) en welk type ONT je hebt hangen. Want dat is ook van belang als je naar een Fritzbox zou gaan (want er zijn verschillende technieken in de omloop). Er gaan ook wat verhalen rond over hoge packetloss waarbij de Fritzbox soms wel en soms niet voor een oplossing zorgt (met name bij KPN/Genesys XGS PON).

Maar… het zou over de huidige hardware eigenlijk ook gewoon goed moeten lopen. Ik krijg bij kijken in 4K alleen heel af en toe een hikje maar over het merendeel loopt ie goed.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 16 januari 2025

@Tommie van Odido  Goedemorgen Tommie, weet jij hoe ik kan zien welke ONT+Netwerk kan zien? Wil graag de Fritzbox bestellen zodat ik eindelijk eens een stabiele verbinding heb. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 16 januari 2025

Weet iemand welke ik moet bestellen?

https://fritzshop.nl/zoeken?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=5590

Zie hier 3 verschillende versies staan.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 16 januari 2025

Ik heb dus 3 kastjes, 1 komt het glasvezel binnen, andere is een Zyxel kastje, vanaf hier gaat de gele wan kabel naar de Zyxel router. De laatste wil ik dus veranderen naar de Fritzbox.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 16 januari 2025
Hidden.nld schreef:

Hallo ​@RobdeVisser 

Ik heb geweoon 0% packetloss zoals het zou moeten zijn.

Wel heb ik de Zyxel vervangen door een Fritzbox modem.

Weet je toevallig op welk netwerk je zit ? wat voor (o)nt heb je bijvoorbeeld 

Kan de ont ook het Zyxel kastje bovenaan zijn, zie foto. De onderste kastje, waar het glasvezel binnenkomt, kan ik er niet afkrijgen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1461 reacties
  • 16 januari 2025
RobdeVisser schreef:

Ik heb dus 3 kastjes, 1 komt het glasvezel binnen, andere is een Zyxel kastje, vanaf hier gaat de gele wan kabel naar de Zyxel router. De laatste wil ik dus veranderen naar de Fritzbox.

Dan moet je geen van al die Fritzboxen hebben. Dat zijn allemaal Fritzboxen die de Zyxel ONT EN de router vervangen. Niet alleen de router.

Je hebt een FTU (dat is een passief glasvezelkastje waar de glasvezel binnenkomt/afgemonteerd). Dat is een stroomloos kastje waar je niets aan hoeft te doen (alleen voor afmonteren binnenkomend glasvezel).

Dan gaat er een glasvezelkabeltje naar de ONT/modem of NT (media converter), vaak van Nokia, Genexis, Huawei of Zyxel.

En dan uiteindelijk een korte netwerkkabel naar de router (bij Odido is dat meestal een Zyxel router)

Je zou de ONT+Router kunnen vervangen door 1x Fritzbox zoals je in die lijst ziet (afhankelijk van je aansluiting). Als je alleen de router wil vervangen, dan kun je elke willekeurige router gebruiken (zoals die een UTP/netwerk/WAN aansluiting heeft, wat alle routers hebben).

Maar ik blijf zeggen… het vervangen van deze apparaten geeft geen garantie op betere verbinding. Dat risico ligt dan ook bij jou.

Je kunt achter op die Zyxel ONT/modem/NT kijken welk type dat is. Je kunt dan op internet opzoeken of het een AON, GPON of XGS-PON is. Dat in combinatie met je onderliggende netwerk (KPN ODF, KPN WBA, ODF of Delta) kun je op het forum wel vinden hoe je de ONT+Router zou moeten vervangen.

Als je alleen de router wilt vervangen dan kan het probleem dus nog steeds in de ONT/NT liggen. Dat lijkt mij een redelijk groot risico. Het lijkt mij sowieso beter om Odido de lijn te laten controleren zodat je zeker weet waar het probleem ligt. Waar jij veel over gelezen hebt is een probleem met KPN/Genexis. Die heb jij dus niet.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 16 januari 2025

Bedankt voor je reactie, helemaal duidelijk nu. Odido heeft het al doorgemeten maar helaas, alles lijkt goed. De problemen blijven echter aanwezig, dus ik kan of ONT+Router vervangen of overstappen naar KPN, tja zeg maar wat goed is.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1461 reacties
  • 16 januari 2025

Als Odido aangeeft dat het doormeten van de lijn goed is dan kan het dus ook nog na de Zyxel Router liggen (en dan helpt vervangen van ONT+Router totaal niet). Maar goed, als IT consultant zul je dit waarschijnlijk wel zelf allemaal uitgesloten hebben mag ik aannemen?

Zou alleen zonde zijn als na vervanging de problemen niet over blijken te zijn. En die Fritzbox+SFP hoeft ook niet op alle andere aansluitingen te werken. Zo zou je bij aansluiten van KPN weer een ander soort aansluiting kunnen krijgen. Voor die prijs lijkt direct overstappen toch wel voordeliger.

Als je weet welke ONT en achterliggend netwerk dan zou je de community weer even kunnen doorzoeken want ik denk dat de topics die je tegen gekomen bent niet voor jou gelden.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 17 januari 2025

Goedemorgen ​@Tommie van Odido  Lees hier op het forum dat Zyxel kan worden geupdated dmv een firmware, klopt dat? Modem+ONT zijn twee weken geleden vervangen voor de T-56

Dit is toch mijn ONT kastje? Kan nu niet zien welke Fritzbox ik moet bestellen?

Net de twee bekende pingtesten gedaan, dit is het resultaat:

Dus mooi cijfers. Op de bekende site, https://speed.cloudflare.com/ wel weer 15% packet loss.

Gisteren werd ik weer uit een Teams meeting gezet, te slechte verbinding. Blijft toch een raadsel dit.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 22 januari 2025

@Tommie van Odido  Heb je aub nog even tijd om mij te helpen aan de juiste Fritzbox 5590?

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14613 reacties
  • 23 januari 2025

Zeker ​@RobdeVisser, om ervoor te zorgen dat je niet zonder internet komt te zitten kunnen we het beste wat inplannen. Zou je mij een privébericht willen sturen met daarin een datum/tijdstip wanneer je tijd hebt om hem om te zetten? Ik ben zelf volgende week aanwezig van maandag tot vrijdag tussen 09:00/17:00. Ik stuur je dan voor de tijd een berichtje om te vragen of je klaar zit en zal de registratie volgen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 5 maart 2025

https://speed.cloudflare.com/ nog steeds zit ik op 25% packetloss. Ben benieuwd wat andere forumgebruikers ervaren.

In gesprek met Tommie om een eigen modem aan te schaffen. Echter heb ik blijkbaar een media converter dus ben benieuwd of het dan ook kan?

• is een King Poster
  • 55 reacties
  • 5 maart 2025

Hier geen packetloss met de cloudflare speedtest, via ODF netwerk.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen