Hallo allemaal,
Ik heb een Zyxel WH5600 wifi-booster die draadloos verbonden is met mijn modem/router. Vervolgens sluit ik mijn pc via een Cat6a-kabel aan op die booster. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan:
1. Bekabelde snelheid blijft laag
Als ik mijn pc of laptop via ethernetkabel op de booster aansluit, haal ik maximaal 10–15 Mbps, en soms zelfs maar 0,6 Mbps. Dit is dus behoorlijk traag.
2. Snelle wifi
Via wifi (dus ook verbonden met dezelfde booster) krijg ik op mijn laptop rond de 400 Mbps, wat prima is.
Ik heb ingelogd en gecheckt dat mijn laptop daadwerkelijk via de booster is verbonden, dus het signaal komt echt van de repeater.
3. Resetten en andere stappen
Ik heb zowel het modem als de booster al meerdere keren gereset, zonder verbetering.
De Cat6a-kabel die ik gebruik, lijkt in orde (geen schade).
Zowel pc als laptop geven dezelfde lage snelheid als ze bekabeld op de booster zijn aangesloten.
Mijn vragen
Waarom is de bekabelde snelheid zo laag, terwijl de wifi-snelheid hoog is?
Moet ik nog bepaalde instellingen aanpassen in de Zyxel WH5600 of in mijn modem/router?
Is deze booster misschien vooral bedoeld voor wifi, en minder geschikt voor bekabelde verbindingen?
Heeft iemand tips of ervaringsverhalen over dit probleem (bijvoorbeeld firmware-updates of andere oplossingen)?
Extra info
Als er nog andere specificaties van mijn modem/router, netwerksetup of pc nodig zijn om de oorzaak te achterhalen, laat het dan gerust weten.
Alvast bedankt voor jullie hulp!