Skip to main content

Zyxel WX5600 ethernet

• 2 januari 2025
  • 2 reacties
  • 62 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb een Zyxel WH5600 wifi-booster die draadloos verbonden is met mijn modem/router. Vervolgens sluit ik mijn pc via een Cat6a-kabel aan op die booster. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan:

1. Bekabelde snelheid blijft laag

Als ik mijn pc of laptop via ethernetkabel op de booster aansluit, haal ik maximaal 10–15 Mbps, en soms zelfs maar 0,6 Mbps. Dit is dus behoorlijk traag.

2. Snelle wifi

Via wifi (dus ook verbonden met dezelfde booster) krijg ik op mijn laptop rond de 400 Mbps, wat prima is.

Ik heb ingelogd en gecheckt dat mijn laptop daadwerkelijk via de booster is verbonden, dus het signaal komt echt van de repeater.

3. Resetten en andere stappen

Ik heb zowel het modem als de booster al meerdere keren gereset, zonder verbetering.

De Cat6a-kabel die ik gebruik, lijkt in orde (geen schade).

Zowel pc als laptop geven dezelfde lage snelheid als ze bekabeld op de booster zijn aangesloten.

Mijn vragen

Waarom is de bekabelde snelheid zo laag, terwijl de wifi-snelheid hoog is?

Moet ik nog bepaalde instellingen aanpassen in de Zyxel WH5600 of in mijn modem/router?

Is deze booster misschien vooral bedoeld voor wifi, en minder geschikt voor bekabelde verbindingen?

Heeft iemand tips of ervaringsverhalen over dit probleem (bijvoorbeeld firmware-updates of andere oplossingen)?

Extra info

Als er nog andere specificaties van mijn modem/router, netwerksetup of pc nodig zijn om de oorzaak te achterhalen, laat het dan gerust weten.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Uitgelichte reactie

3 januari 2025

Hey ​@Daan2902, welkom op onze Community!

Dat is inderdaad wel vreemd, dus je geeft aan dat de draadloze verbinding met de WX wel de correcte snelheid geeft maar alleen bekabeld niet. Zou je de WX eens bekabeld willen aansluiten op het modem, je laptop dan op de WX bekabeld willen aansluiten en de snelheid controleren? Is de snelheid dan ineens wel in orde of ook niet? Dan kan het inderdaad zijn dat hij defect is. Zou je ook eens een powerflip willen uitvoeren? Ik krijg namelijk geen goede lijnmeting en kan het apparatuur hierdoor ook niet goed uitlezen.

Powerflip

1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

2 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14533 reacties
  • 3 januari 2025

Hey ​@Daan2902, welkom op onze Community!

Dat is inderdaad wel vreemd, dus je geeft aan dat de draadloze verbinding met de WX wel de correcte snelheid geeft maar alleen bekabeld niet. Zou je de WX eens bekabeld willen aansluiten op het modem, je laptop dan op de WX bekabeld willen aansluiten en de snelheid controleren? Is de snelheid dan ineens wel in orde of ook niet? Dan kan het inderdaad zijn dat hij defect is. Zou je ook eens een powerflip willen uitvoeren? Ik krijg namelijk geen goede lijnmeting en kan het apparatuur hierdoor ook niet goed uitlezen.

Powerflip

1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1447 reacties
  • 3 januari 2025
Daan2902 schreef:

Zowel pc als laptop geven dezelfde lage snelheid als ze bekabeld op de booster zijn aangesloten.

Sluit de laptop eens direct aan op de kabel die je nu in de WH5600 hebt zitten (dus ipv).

Als je dan ook een lage snelheid haalt, dan ligt het toch aan die kabel.

Dat je met wifi wel een hogere snelheid haalt kan ook aan de mesh liggen (en dat ie dus toch zijn signaal nog pakt van de hoofdrouter).

Uitsluiten van bekabeling doe je meestal door met korte goede (voorgeknepen) kabels de apparatuur eens direct aan te sluiten op de router en kijken hoe het dan is.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen