Sinds begin 3 September had ik een probleem waarbij mijn uploadsnelheid niet boven de 20Mbps uitkomt (ik heb een Gigabit verbinding op het eigen T-Mobile netwerk, via GPON). Na een aantal keer bellen en aanleveren van speedtests kon op 7 Oktober een monteur langskomen om ook een speedtest te doen bij mij thuis (die ik zelf ook al meermaals had gedaan, en ook samen met de klantenservice).
Vrijdag kwam ik weer thuis na een week niet thuis te zijn geweest en leek dit uploadprobleem opgelost. Ik trok weer strak gigabit up en down. Daarop heb ik de monteurafspraak afgezegd.
Echter blijkt nu dat het uploadprobleem nog steeds niet is opgelost, en dat ik nu ook een ander probleem heb. Ik heb vrij constant een paar procent packetloss naar alle hosts op het internet. Lange traceroutes (via mtr) tonen aan dat deze loss in het T-Mobile netwerk plaatsvinden (de 10.x.x.x hops zijn het corenetwerk van T-Mobile. Gelukkig zijn traceroutes tegenwoordig weer leesbaar!). De bovenste hop is mijn thuisrouter, hop 2 is de OLT van T-Mobile. Die geven allemaal 0% loss. Dat sluit dus uit dat mijn router of de glasvezelverbinding vanaf mijn woning naar de OLT van T-Mobile het probleem zijn.
Je kunt het probleem ook duidelijk zien in deze smokeping grafieken. In de traceroute is af en toe te zien dat een andere route door het T-Mobile netwerk wordt gekozen. Er is dus niet alleen packetloss, er klappert ook een verbinding. Je kunt dat in de smokeping grafiek zien door de hoge en lage lagency.
Alles wat daartussen zit en met een andere kleur dan groen is aangegeven is packetloss. Dat is dus best veel. Dit uit zich in youtubevideo’s die soms tijdens het afspelen niet meer laden, en dat is heel irritant.
De route flaps correleren direct met het uploadprobleem. Als het netwerk het korte pad neemt (die kun je in smokeping bij de rechtsbovenste grafied duidelijk zien) is mijn upload snel (gigabit). Als het netwerk het lange pad neemt heb ik maximaal 50Mbps upload.
Ik heb alle begrip voor dat T-Mobile thuis in de beginfase zit, en ik wil ze ook graag steunen in deze eerste fase. Maar er is niks irritanter dan een instabiele verbinding thuis. Ik wil heel graag dat het probleem nu wel definitief wordt opgelost. Anders betaal ik graag meer voor een provider waar het wel stabiel is.